Het is niet alleen maar kommer en kwel in de Italiaanse auto-industrie. Ferrari, de parel van Maranello, maakte ook van 2012 een topjaar. De verkopen stegen naar 7.318 exemplaren, een bescheiden stijging (+1,7%), maar dit komt omdat Ferrari zelf de rem op de verkopen zet.
De Ferraristi spreken overigens van een 5% stijging, maar vorig jaar kwamen wij uit op 7.195 verkopen. Het doet er verder ook niet zo veel toe, waar het om gaat is dat er op dit kleine aantal auto’s (en grote hoeveelheden petjes, shirtjes en oordoppen, en natuurlijk onderdelen als Ferrari Classische) eventjes een omzet van 2,4 miljard euro werd gedraaid. Met slechts 0,17% van de toaalverkopen 2,9 % van de totale omzet verzorgen is toch best netjes.
De winstmarge steeg van 13,9 naar 14,4%, en eigenlijk verkocht het merk overal prima, behalve op de thuismarkt, waar de verkopen met 46% inzakten. Een onofficiële verklaring hiervoor is het actieve jaagwerk van de Italiaanse fiscus naar ontduikers, waardoor deze liever even niet te veel opvallen.
Met peperdure V12-modellen als de FF en de F12berlinetta is het goed boeren, maar toch blijven de 458 Italia en de California de broodjes van de bakker.
Qua superexclusief en reteduur komt daar dit jaar natuurlijk nog de Enzo-opvolger, de F150, bij. We hopen de hypercar snel te begroeten.
lincoln zegt
“Ferraristi” .. LOL .. houden we erin @smoke ..
JvT zegt
@lincoln:
Wereldvreemd.
Fidenza zegt
Is het niet F70 ipv F150?
560pkferrari zegt
@Fidenza: Nee, klik op de link van F150 en lees het artikel. Ze hebben de naam veranderd
rufctr01 zegt
@560pkferrari: F150 is de fabrieksnaam. Ford heeft de naam F150 al geclaimd. Er zal vast wel een andere naam aan het productiemodel worden gehangen.
Fidenza zegt
@560pkferrari: Ik lees op internet dat de F150 een F1 auto v
chrisf599gtb zegt
@Fidenza: Nee, ze moesten de naam veranderen omdat ford al de F150 geclaimd had.. ze veranderde het toen in de Ferrari 150° italia
bsxc2 zegt
En hoeveel zijn er sinds 2012 nog over?
norge zegt
Doen ze beter als VAGghini dan.
Hubert zegt
@norge:
Grappig te zien dat iedereen VAG toch eigenlijk als de benchmark ziet.
Bij een artikel over Ferrari wordt toch de link naar VAG gemaakt.
Bij een artikel over Toyota : Volkswagen
Artikel over Rolls-Royce : Bentley
enz.
Blijkbaar doet VAG toch iets goed ;-)
kaasboerin zegt
@Hubert: Jealousy is a motherf….
norge zegt
@kaasboerin: Jealousy is an emotion and typically refers to the negative thoughts and feelings of insecurity, fear, and anxiety over an anticipated loss of something that the person values, particularly in reference to a human connection. Jealousy often consists of a combination of presenting emotions such as anger, resentment, inadequacy, helplessness and disgust. In the original broad meaning used in this article, jealousy is distinct from envy…dacht het niet he?
JamesBond007 zegt
@norge: zelf geschreven?
norge zegt
@JamesBond007: Zelf geplakt…
ropbp zegt
@Hubert: in het artikel staat nergens een verwijzing naar VAG. In de reacties ook niet tot jij erover begon :-)
Hubert zegt
@ropbp:
Lees eens eventjes waarop ik gereageerd heb : VAGghini…
nuf said??
ropbp zegt
@Hubert: goed lezen is dan toch een kunst ;-)
xilver zegt
Het verbaast me niets, ze brengen het ene goede model na het andere uit.
kapiteinaudi zegt
Ferrari’s zien er ook gewoon fantastisch uit, behalve de FF dan.
kickass zegt
@kapiteinaudi: Die vind ik juist weer fantastisch. Totaal anders, maar toch retedik.
replicant zegt
Wat ze in Top Gear al zeiden, Ferrari is niet meer dan sleutelhangers en petjes..
grandmasterb zegt
@replicant: je hebt het niet goed begrepen: de petjes en andere accessoires leveren minstens zoveel op als de verkoop van hun auto’s. Geen enkel ander merk kan dat evenaren.