Met die F1-75 moet Ferrari dan eindelijk weer eens aansluiting gaan vinden met de top van het veld. Of dat gaat lukken? Ach, er zijn wel gekkere dingen gebeurd.
Eindelijk weer een grootmacht binnen de Formule 1 die de nieuwe bolide voor het seizoen 2022 presenteert. Vandaag was het de beurt aan Ferrari en dat team hoopt met de nieuwe F1-75 eindelijk weer eens vooraan mee te gaan doen.
E dat zou natuurlijk best kunnen, zelfs zonder vals te spelen. Er is voor dit jaar natuurlijk zo veel veranderd aan de auto’s, dat de kaarten zomaar opnieuw geschud kunnen zijn. Niemand die het nu al weet, maar dromen mag altijd. Zelfs als je Ferrari bent.
De Ferrari F1-75 is vooral heel erg rood
Dat is het eerste dat opvalt aan de nieuwe Ferrari F1-75. Hij is rood. Gelukkig maar, want dat hoort ook zo bij een Ferrari, zeker op de racebaan. Maar buiten dat valt er ook genoeg nieuws aan de auto te ontdekken.
Natuurlijk staat ook deze auto op de nieuwe 18 inch velgen, zoals alle auto’s komend jaar. En natuurlijk zijn de vleugels ook anders dan de voorgaande jaren, maar dat is ook geen verrassing.
Wat wél een verrassing is, is de vorm van de neus. Die is veel puntiger dan die van zijn -nu al onthulde- concurrenten. Daarnaast vallen de sidepods ook op. Die zijn vrij breed en hebben aan de bovenkant een soort sleuven waar de rijwind doorheen zou moeten gaan.
Gaat het dit jaar dan wel lukken?
Aan de voorbereiding kan het in elk geval niet liggen. Ferrari is al geruime tijd bezig om de nieuwe F1-75 te ontwikkelen. Sterker, de auto van vorig jaar werd niet of nauwelijks doorontwikkeld, de tijd die dat kostte kon beter in de nieuwe auto gestopt worden.
Het enige dat vorig jaar echt nieuw was, was de motor. Die kreeg halverwege het seizoen een upgrade. Maar zelfs daarover werd gezegd dat dit een voorbereiding was voor deze F1-75. Het is ze er dus alles aan gelegen om te slagen, lijkt het.
Is het al bijna 20 maart?
Dutchdriftking zegt
Zwarte stalen velgen met gele Pirelli softs, het lijkt wel of hij op 4 van die smalle max 80 km/h thuiskomertjes staat.
aadzor zegt
Geen ”BREEK”?
Ik vind persoonlijk het rood echt super mooi. De auto lijkt ook echt te kloppen verder.
De racepakken daarentegen leken wel op t-shirts.
jensoffbutton zegt
Wat een schoonheid, mooiste ontwerp van alle launches tot nu.
Ook grote fan van de zwarte elementen, net zoals de ferrari’s van rond 1985-1999. Dat wit begon wat tegen te steken.
En wat zijn die sidepods graaf. Ik hoop dat dit postief uitdraait.
Ook interessant dat we net zoals bij de AM de sleuven terug zien. Ik denk dat voor die FIA de side pods breder moeten dan ze eigenlijk nodig zijn en dat ze zo opgesloten lucht sneller terug buiten willen krijgen.
bernoulli zegt
Gave livery. In de stijl van de kleuren uit begin jaren ’90.
Nummer 27 op de neus en gaan!
ghini zegt
Ik vind vooral die deuken in de body opvallend, naast de neus idd. De kleur vind ik erg geslaagd en verder gebruiken ze juist meer zwart. Gaaf ding. Ik ben erg benieuwd waar ze straks staan want het klopt idd dat ze vorig jaar al vroeg en veel tijd in motor en 22 auto hebben gestoken. Zo lang ze niet meer vals spelen zou ik het mooi vinden als Ferrari weer mee gaat doen in de top. Vooral Sainz vond ik erg gegroeid en miss heeft hij er voordeel van tov LeC dat hij vaker in nieuwe auto’s heeft gereden en moest wennen. Ik kijk uit naar de eerste test. Ook al wordt daar niet gefilmd door F1 zelf, ik verwacht dat er genoeg online komt.
mashell zegt
Een groot voordeel van de regelwijzigingen is dat de F1 wagens geen oogpijn meer veroorzaken als je er naar kijkt.
Richmond zegt
@mashell: dat zegt Ross Brawn ook. Vooral dat de high rake weg is
flyerbunch zegt
De foto van de auto werd gisteren reeds gelekt.. het is een mooie auto geworden en zoals AM hebben ze ook koelsleuven bovenaan. Nu Mercedes nog ff afwachten.. Ferrari heeft idd genoeg tijd aan de auto besteed en de verwachtingen zijn hooggespannen, maar we zullen zien wie het beste z’n huiswerk heeft gemaakt aan het begin van het seizoen!
ghini zegt
@flyerbunch: Mercedes last ook gewoon zon dhow auto zien. Eel benieuwd naar livery.
jaapiyo zegt
Nog ietsje donkerder rood had ook gemogen. Sidepods houden een beetje het midden tussen de ‘standaard’ smalle units die we al kenden van het vorige reglement en de aston met zijn dikke vette bodywork. Wel interessant, doet mij een beetje denken aan de Macca’s van de late jaren ‘80.
Verder geinig om ook hier weer crypto op de koets te zien. Crypto is het nieuwe sigaretten/drank.
flyerbunch zegt
@jaapiyo: het is niet alleen Ferrari, maar ook Red Bull heeft een akkoord met Bybit en is blijkbaar de grootse sponsordeal (150 miljoen dollar) van een cryptoplatform tot nu toe. Is nog niks in vergelijking met de 500 miljoen die RB van Oracle krijgt uiteraard.
rolov zegt
@jaapiyo: scharlaken rood
sportevo zegt
Mooie auto en mooie kleurstelling. Doet mij denken aan de Ferrari’s van 1990/1991.
MaartenD zegt
Prachtig, en hopelijk ook succesvol. Ferrari behoord gewoon mee te doen voor de titel
Turbo S zegt
Ik was in het begin nogal skeptisch over hoe de nieuwe F1 auto’s eruit zouden komen te zien maar wat zien ze er toch bijna allemaal gaaf uit. En dit is de mooiste van ze allemaal.
mrB zegt
1. Ik denk dat Ferrari te ver is gegaan met de aero, als in dat ze de teveel proberen met de nieuwe regelementen. De louvres kunnen heel goed werken, maar dat is een wilde gok. Dan ook nog eens zo’n guts erdoor. Ik ben benieuwd. Ze laten in ieder geval een hoop zien van hun aeroconcept, ik kijk nu al uit wat kyle.engineers (oud merc aerodynamist) hierover gaat zeggen.
2. @Autoblog, alsjeblieft, fix jullie website. Zowel mobiel alsop mijn laptop kan ik regelmatig niet terug. Verhoogt niet het gebruiksgemak als ik via een omweg terug naar de hoofdpagina moet.
pomoek zegt
Wooo! Mooiste Ferrari sinds jaaaren! Bijkomend voordeel van het bij het afval zetten van die k@nkerverwekkende sponsor is dat er weer zwarte spoilers op de Ferrari zit. Hmpff, dat ziet er echt goed uit! Mooiste 2022 auto tot nu toe!