
Dames en heren hier is de auto dan eindelijk. Na een aantal berichten en veel speculatie en discussie hebben we de eer jullie de auto te presenteren. En volgens mij zijn we daarmee de eerste (Nederlandse site die em heeft! :-) )
Na de foto’s van de Mock-up was ik een beetje sceptisch want zonder echte ramen zag de auto er toch wel erg uit als een ruimteschip. Maar Michiel van den Brink schreef al dat de echte auto veel mooier zou zijn.
Ik vind dat de auto echt heel spectaculair is, maar oordeel zelf…
Bekijk de slideshow op pininfarina.it.
of de slideshow het nog doet weet ik niet, mijn IP hebben ze inmiddels geblokkeerd geloof ik ;-)
Maar ik het wel een foto van de achterkant
“wel mooi” het zou mij geen 5 miljoen waard zijn, maargoed smaken verschillen. kvind de velgen trouwens een beetje matig, alsof ze nog gewassen moeten worden.
Velgen en uitlaten ben ik niet kapot van. De auto ziet er verder wel goed uit. Al moet je hem eigenlijk in het echt zien om hem goed te kunnen beoordelen.
Ik vind hem nog steeds wel erg futuristisch wel bruut als je er wat langer naar kijkt maar mij is ie ook geen 5 miljoen waard.
In mijn beleving een korte gedrongen auto waardoor ik mijn eerdere mening moet herzien en langzaam begin te wennen aan de auto,in de achterzijde herken ik direct een Ferrari,helaas moet ik echt nog wennen aan de ronde lijnen van voor naar achter,maar goed ik ga door met wennen…………
En oh wat is de Enzo toch vreselijk bruut als je dit soort foto’s ziet !
kan het nog erger? Dit is de naam ferrari niet waard
@ Cedric: hij mag er ook niets voor niets geen ferrari embleem opplakken :P
wat een ongeloofelijke verbetering! dat ze iedere enzo maar om mogen gaan bouwen! :-D natuurlijk niet allemaal hetzelfde
om het vierkante niet helemaal af te schrijven mss een eerbetoon aan een F40… dat vind ik nog steeds de mooiste van de 3…
ik wil één…als ik het geld vind :-(
volgens mij heeft Ferrari inmiddels zijn zegen over de auto uitgesproken en komt er gewoon een Ferrari embleem op.
@ Autofreak. Ferrari heeft wel een goedkeuring gegeven voor het Ferrari embleem, dus het is een echte Ferrari.
Persoonlijk houd ik meer van de Enzo. Waar ik in het begin aan de Enzo moest wennen ben ik van mening dat je designtechnisch met je tijd mee moet gaan en vernieuwingen door moet voeren. Deze auto is een leuke reïncarnatie, maar persoonlijk niet een auto van deze tijd. Er zitten aardige dingen in deze P4/5, maar ik had de auto (als ik dat überhauot had gekund) anders gemaakt.
This is so eighties…
Godsgeschenk, dat wij dit mogen mee maken. Duizend maal mooier dan die hoekige Enzo. Kost wat, maar dan heb je ook wat! :)
@ W0o0dy: slideshow werkt niet, waar staan nog meer pics? :D
isn’t she lovely=)
gaaf!!!!
De foto’s in de slideshow zijn wederom niet van de echte auto.
Het zijn 3D-renderingen en de mockup.
Zie hier foto’s van the real thing: http://www.supercars.net/cars/3456.html
Op die site staat ook een grijskleurig exemplaar ( http://www.supercars.net/Pics?viewPic=y&id=3456&source=car&p=3456-9.jpg&y=2006&m=Ferrari&o=P4/5%20by%20Pininfarina). Maar er is er toch maar 1 gebouwd? Is dat dan nog een mock-up, hoewel hij er wel als productiemodel uitziet? Of is hij gewoon nog niet gespoten, en zit alleen de grondlaag erop?
Dat is de auto in de grondlak.
Er werd op straat getest alvorens de auto in de definitieve kleur te spuiten.
O okee, ja, ik dacht al zoiets, maar wist het toch niet helemaal zeker.
Ik ben er trouwens nog niet helemaal over uit of ik hem mooi vind of niet…
Op dit plaatje: http://www.supercars.net/Pics?viewPic=y&source=car&id=3456&p=3456-2.jpg&y=2006&m=Ferrari&o=P4/5%20by%20Pininfarina vind ik hem best mooi. Maar in het plaatje dat bij dit artikel staat vind ik dat er iets mist, de bovenkant is te bol.
De achterkant is voor mij het mooiste deel van de auto.
3/4 van voor is hij ook wel gaaf, maar het zijprofiel is het minst mooie aanzicht voor deze auto.
De voorruit loopt iets te ver naar voren door, maar dat komt omdat het chassis van de Enzo nu eenmaal de structuur bepaalt.
De designers hadden mogelijk wel graag de cockpit iets meer naar achter willen plaatsen, maar dat kon nu eenmaal niet.
Hij is wel erg futuristisch. Beetje concept-car achtig. Ik kan me voorstellen dat Ferrari hier zelf nog niet aan wil. Maar wel zeer bijzonder.
@sacha: lees mijn column en zie dat je ongelijk hebt wat betreft Ferrari: http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/21/ferrari-p-45-by-pininfarina-het-begin-van-een-nieuw-tijdperk
nu ik hem trouwens in contrast zie met “mensen” vind ik em alweer een stuk vetter (ik doel op de foto van de grondlaag)
Die uitlaten doen me aan een onderzeeër denken….
Voor de rest een hele stoere bak, doemijdiemaar!
dit is een auto voor het jaar 2020, deze past helemaal niet in deze tijdsgeest
Ter vergelijking met deze auto, is de enzo een prachtwerk
Waaauuuuw…
Ik vind hem zo gaaf… Vooral de voorspoiler en de achterkant.
Ik word er niet echt warm van, de enzo vind ik ook niet mooi, maar die is tenminste nog agressief. Dit is meer een dure zetpil, zo smooth, inderdaad jaren 80 futurisme.
ik vind hem eigelijk echt niet mooi(behalve de achterkant dan)
en hij lijkt op de oude ferrari 330 p3
Sorry hoor, maar eh… doe mij dan de Enzo maar. Ik vind hem echt NIET mooi. Maar toch een applausje waard dat iemand zoveel geld over heeft om een auto naar eigen smaak af te stellen… en smaken verschillen :-)
Ik heb geprobeerd om aan de look van deze auto te wennen maar het is me (nog) niet gelukt.
Persoonlijk vindt ik de Enzo er een stuk beter uitzien, meer van deze tijd.
Dit is exact hoe we 25 jaar geleden dachten dat de auto’s van de toekomst eruit zouden zien. Ik hoop van harte dat dit nooit zo zal zijn…
Toch mooier dan de Enzo… Maar de naam is helemaal fout !!! Iets meer voor een film…
@Thobie: is ook niet zo gek, want James is schrijver, producer en regisseur van Amerikaanse cultfilms. ;)
die “uitlaten die boven uit de auto steken, zijn dat wel uitlaten? Er zitten namelijk twee echte uitlaten (denk ik) in de diffuser ingebouwd. Zijn die witte pijpen alleen voor de show?
Ja, die zijn echt.
Hij heeft dus vier uitlaatmonden.
De bovenste twee zorgen voor extra downforce.
En James zei dat het ook wel handig was om motorrijders van zijn kont af te houden. ;)
op deze foto kun je dat goed zien…..
als je de auto niet zo mooi vindt zet dan eens de full-size foto van Supercars in beeld en ga gewoon eens rustig zitten kijken naar alle lijnen en de details van de auto…… Hoe langer ik kijk hoe meer dingen mij opvallen die ik prachtig vind.
Alleen de voorkant, daar ben ik nog niet van overtuigd…
Trouwens…. een nadeel als je zoiets futuristisch bouwt…. check de witte auto op de achtergrond……. “Wel op de weg blijven letten hè?”
Uitleg van James over de uitlaten:
“The diffuser exits are only for idle and very low speed stop and go traffic so you don’t cook pedestrians. Once revs raise above 3K all of the exhaust comes out the top. The sound of the exhaust shunting into those upper pipes is not something you’ll soon forget.”
vind het wel spijtig van die uitlaten, dat hij ze(4uitlaten) dan nie in 2 uitlaatstukken laat lopen, maar enfin this en blijft een prachtige wagen
Ik zou het geluid wel eens willen horen!
ik denk wel dat je het na een uurtje rijden in de zon, je aardig geroosterd bent in die cockpit
Uitleg van James:
“The ducts in the nose “Ram Air” into the AC system which coupled with a very UV filtering greenhouse really keep the cabin cool even on hot sunny summer days.”
Sorry ik vind het afschuwlijk, geen mooie auto. Tegenwoordig moet alles maar rond en bol zijn. Waar zijn die strakke rechte lijnen gebleven :(
Grappig, ik dacht juist precies het tegenovergestelde.
Tegenwoordig moet alles maar strak en hoekig.
Waar zijn die ronde vormen gebleven?
En dankzij dit model zijn ze weer terug!
Thank GOD!
Hmm, ok ik geef het toe, hij is mooier “in ’t echt”. Maar nog steeds vind ik van elke zijde wel iets wat ik niet mooi vind…
Toch een erg bijzondere auto, zou ‘m wel ff willen horen als ik dat zo lees :P
maaruh, volgende week filmpjes? ;)
Technische specificaties:
Motor
Type: V12
Cilinderinhoud (cc):5988
Power bhp (kW) at RPM: 660(485) / 7800
Koppel: 657Nm / 5500tpm
Maximale toerental: 8200
Banden voor:255/35 ZR 20
Banden achter: 335/30 ZR 20
Aandrijving: Achter
Afmetingen en Gewicht
Length × Width × Height mm: 4630 x 2042 x 1126
Wielbasis in mm: 2650
Spoorbreedte voor in mm: 1691
Spoorbreedte achter in mm:1707
Overhang voor in mm: 857
Overhang achter in mm: 1123
Gewicht in kg: 1200
Prestaties:
Acceleratie 0-100km/u in seconden: 3.55
Topsnelheid in km/u: 362
Aerodynamica
Cw 0,340
Czf -0,123
Czr -0,025
Frontal Area (m2) 1,906
Dus…. is hij dan sneller dan de Enzo ehh nee.
Was dat technische specificatie niet van de enzo?? Anders vind ik die kosten voor dit nieuwe…verspilling(op z’n zachts gezegd)
Tja,

is aardig maar niet wereldschokkend . . . Beetje druk qua lijnen. Saleen of K’egg for me.
lelijk ding maar het is beter dan die vrezelijke enzo
f430 en 599 gtb fiorano dat is echt mooi desing
übergroffffffffff!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hoe langer ik er naar kijk, hoe mooier ik hem vind.
alleen ik denk dat ik hem in het wit met die rooie “biezen” mooier vind
Prachtige wagen, alleen het interieur mocht nog wel wat meer op de schop.
@911: idd
wanneer gaat die crashen ? :p
http://www.autoblog.nl/archive/2006/02/22/ferrari_enzo_crash#comment-70104
Tja, wel aardig zal ik maar zeggen. de mediahype was zo groot, dat ik meer had verwacht.
Vooral het doorlopende dak vind ik wat saai. ik had daar graag wat kleur gezien, zoals bij de P4…
Maar goed, ik heb geen 5 milj. uitgegeven, dus heb ook geen recht van spreken. ;-)
mooi ding
super mooi
Hallo,
Ik vind het eerlijk gezegd net een kruising tussen een Lamborghini Gallardo en een Ferrari enzo.
Zijkant lijkt op Gallardo en achterkant heeft iets van de Enzo.
Overigens is het glazen koepeldak ook niet uniek, denk maar eens aan een 1 persoon duikbootje, of gewoon de gymzaal op de hoek waar het stikt van de koepel daken.
Nee Ferrari moet echt met een overtuigender model komen.
Presskit van deze 612 P4/5 is downloaden via pininfarina.it
Een V12 machine voor de achteras , middenmotor. Hoe is het met de passieve veiligheid ? Ik zou wel eens een crashtest willen zien. Een zijdelingse impact of met dat lage ding zonder echte massa van voren een frontale crash tegen een hoge zware vrachtwagen. Je wordt ingeblikt in een zeldzaam kostbare lijkkist.
Dit heeft met functionele mobiliteit niets meer te maken. Protserige dure show,
want je kunt nergens behoorlijk met zo’n ding rijden. Als je zoveel geld hebt kun je beter je vliegbrevet halen en een vliegtuigje of een helicopter aanschaffen.
@waanzincriticus: volgens mij snap je een aantal dingen niet…. Aangezien er onder het nieuwe uiterlijk een normale Ferrari Enzo zit voldoet deze auto aan alle veiligheidseisen/crashtests.
Functioneel is een supersportwagen niet, maar daar gaat het bij z’n ding ook niet om. Dat je er nergens mee kunt rijden is niet helemaal waar, maar echt van het potentieel van de auto gebruik maken is inderdaad op de openbare weg nauwlijks mogelijk…
@ waanzincriticus: Het is ook niet echt voor dagelijks gebruik, meer een auto voor in een verzameling en eens in de zoveel tijd tevoorschijn toveren en dan lekker te cruisen en zo nu en dan even lekker dat gas pedaal naar de bodem toe trappen, en dan even ervaren hoe een supercar voorruit spuit. Is een onbeschrijvelijk gevoel!
@waanzincriticus (nomen est omen)
Het gevoel bekruipt me dat je het soort mens bent dat van een Rembrandt schilderij een lampekap zou maken omdat dat funktioneler is.
Het sportwagen equivalent voor een P4 lijkt me eerder een F18, en dat gaat al richting 20 mln Euro, dus Glickenhaus heeft een koopje gedaan :-)
zaaalig!!
@ waanzincriticus
wat lul je nou over een vliegbrevet halen? als bezoeker van deze site en dus als autoliefhebber zou je toch moeten begrijpen dat deze man een autoliefhebber is en dus geld uitgeeft aan een AUTO. dit soort beslissingen worden gedaan met het hart en niet met het hoofd dus ga nou niet lullen of functionele shit en blabla ik ga niet meer verder lullen want heidekonijn heeft het daar al over gehad
later
Zo een Ferrari is een exponent van de scheefgroei in ons ziek systeem waarin het gemotoriseerde verkeer vanaf de jaren 50 is ingevoerd tenkoste van de slachtoffers. Het is een zootje op onze wegen. Een Amerikaan durft hier niet te rijden. Het is Russische Roulette !
Iedere morgen in ons landje , als de kontaktsleuteltjes worden omgedraaid , de gaspedalen weer worden ingetrapt , staat bij voorbaat vast dat er aan het eind van de dag weer 3 mensen zijn doodgereden en een tiental voor de rest van hun leven ernstig zijn geïnvalideerd. Ze worden met de ambulance afgevoerd en je hoort er niets meer van. De volgende dag wordt de gehaktmolen gewoon weer in werking gezet of dat er niets gebeurd is.
Het jaarlijks aantal doden wordt genoemd, de rest wordt onder de pet gehouden
Onbespreekbaar , we willen die shit niet zien. ( Kan ons niet gebeuren )
Er is geen monument voor de wel 150.000. mensen die in het verkeer zijn omgekomen. Het moet ook leuk blijven anders worden er minder dure auto’s
verkocht. Maar hoe vergaat het nu eigenlijk de overlevenden van de ongevallen , toch wel enige duizenden per jaar ?
We zien een ontstellend hoog percentage banenverlies , relatieverbrekingen , gedwongen verhuizingen, huursubsidie,bijstand, jarenlange juridische verwikkelingen met een onwillige verzekeringsmy en niet geïnteresseerde rechtbanken. Economisch afval wordt geruimd.
Is deelname aan ons verkeer leuk ?
Ik ben het met je eens dat we in een ziek systeem leven, maar we kunnen er maar beter nog het beste van zien te maken.
We kunnen moeilijk weer terug naar de oertijd en op Mammoeten gaan jagen, toch?
Zo’n Ferrari draagt heus niet bij aan de ziekte van de huidige maatschappij, maar maakt het wel een klein beetje plezieriger voor de liefhebbers.
Mensen die niet van dit soort auto’s houden, zullen hier nauwelijks tot geen last van hebben omdat er simpelweg te weinig van rondrijden.
Er is een mentaliteitsverandering nodig om tot een ander weggedrag te komen met minder verkeersongevallen. De mensen zouden in de revalidatiecentra de onbeschrijflijke ellende van al die geïnvalideerden eens moeten zien. Jonge , soms heel jonge mensen , met een hoge dwarslaesie. Om over de verdere levensloop en de schadeloosstelling bij aansprakelijkheid maar te zwijgen. Het is een onderverzekerde criminele bende. De premie van de verplichte WAM verzekering
( wet aansprakelijkheid motorvoertuigen ) zou wel 3 keer zo hoog moeten zijn voor een correcte schadeloosstelling.
Duidelijk, maar kunnen we het nu weer gewoon over de P4/5 hebben?
Dat bedoel ik Michiel we zitten hier om over autos te mailen en wat waanzincriticus zit te dazen moet hij volgens mij bij groen links kwijt en niet hier dus waanzincriticus je zit hier op een verkeerde site jongen wij doen hier aan gezonde kritiek doei dus!
@albert:
Op die manier is het nu ook weer niet nodig.
Laten we maar gewoon on-topic blijven en elkaar alsjeblieft niet afzeiken of wegzwaaien.
Hebben jullie de nieuwe Autovisie al gezien? ;)
o ja en wat de veiligheid betreft van de p4/5 die is zo laag daar raak je gewoon niets mee daar ga je mee onder een vrachtauto door.
Oke Michiel misschien een beetje te hard sorry niet zo hard bedoeld hoor.
@Michiel: YES:P
Ter afsluiting ;
Op reis door Midden Amerika waar het brengen van mensenoffers in grote aantallen nog maar kort geleden gebeurde , hoor en lees je daarover afschuwelijke verhalen waar je je tegen afzet met de gedachte…dat is nu voor altijd voorbij ! ! Tot dat , …………tot dat je beseft dat aan de demonen van ons industriële tijdperk ook vele mensenoffers worden gebracht.
Het zou een boeiend onderwerp zijn voor een grote historische studie.
In het verleden waren het vooral de slachtoffers bij de aanleg van grote civiele werken als bv bruggen, tunnels en spoorwegen.
Nu zijn het voor een belangrijk deel verkeersslachtoffers !
Welterusten !
@waanzincriticus: De waanzin is in je kritiek inderdaad goed zichtbaar :-)
meer foto’s
http://www.ultimatecarpage.com/frame.php?file=car.php&carnum=2830
de laatste ferrari’s vind ik prachtig maar dit…. jak..
@ sacha; LOL! :lol:
ik vind hem wel mooi en ik will graag weten hoe snel hij gaat
en ik vind het 1,4 miljoen waard als ik eerlijk moet zijn
wat lekker!
ik vind er helemaal niks aan
het past ook helemaal niet bij ferrari
als dit model uitgebracht wordt dan hebben ze nu weeeer een fan minder