James Glickenhaus is een steenrijke Ferrariverzamelaar die zijn droom waarheid heeft laten worden met behulp van meestercarrossier Pininfarina. Uit onvrede over de huidige designs van Ferrari en uit liefde voor zijn eigen klassieke 330 P4 ’67 (chassisnummer 0854) heeft hij een Ferrari Enzo naar Pininfarina verscheept om haar daar te laten voorzien van een nieuwe carrosserie.
Deze Enzo stond nog niet op kenteken en zat zelfs nog verpakt in de beschermingsfolie. Vanaf het begin omschrijft James de ontwikkeling en geboorte van “zijn” geesteskind op het Amerikaanse Ferrariforum (www.ferrarichat.com) Er is al veel gesproken over project P4/5 en het is eigenlijk ook allemaal teveel om het nog eens samen te vatten, dus ik zou zeggen; lees alle 89 pagina’s op je gemak eens door en je bent helemaal op de hoogte!
Er ontstonden op het forum direct vele discussies onder liefhebbers en puristen met de vraag of het verbouwen van een Enzo wel gepast is, of zoiets historisch gezien wel “mag”. Velen waren sceptisch, enkelen schreeuwden moord en brand over heiligschennis en weer anderen moedigden James aan om van die lelijke Enzo geen enkel stuk plaatwerk over te laten. Het management van Ferrari wilde in eerste instantie ook niets met dit project te maken hebben en gaf geen toestemming om het steigerende paard op de neus te plakken. Dit is waarom er op de foto’s van de mockup nog het Pininfarina-logo te zien is op de plaats waar normaal het Ferrari-logo prijkt.
James liet iedereen lekker lullen en ging met het team bij Pininfarina onverstoorbaar door met het realiseren van zijn droom. Het resultaat wordt binnenkort op Pebble Beach aan de pers en het publiek getoond. De afgelopen maanden heb ik steeds foto’s mogen ontvangen van de ontwikkeling van de auto en mijn liefde voor het project steeg meer en meer. De auto staat nu in de matgrijze grondlak en heeft zijn eerste proefritten gehad. Om op foto’s de auto te zien rijden is een beeldschoon schouwspel. Duizend maal mooier dan de foto’s van de mockup die nu circuleren!
Het moge wel duidelijk zijn dat ik erg enthousiast ben over de P4/5 by Pininfarina “The Glickenhaus Car” , maar mooiste is nog wel dat één rijke Amerikaan met zijn privé-Pininfarina project heel Ferrari en zijn Enzo te kakken zet.
Ferrari presenteerde de Enzo als DE ultieme no-compromise supercar. Voor bijna 100% ontworpen in de windtunnel met optimale efficiëntie als doel. Ferrari wuifde de kritieken over het rare hoekige design altijd weg en verdedigde zich dat compromisloze efficiëntie er tegenwoordig zo uit moet zien. Het uiterlijk zou een logisch en noodzakelijk gevolg zijn van de huidige stand der techniek en men moest de ronde vormen van vroegere Ferrari’s maar vergeten. Die zouden niet meer van deze tijd zijn.
Nu komt er een Amerikaan die eventjes uit eigen zak een supercar financiert die de efficiëntie van de Enzo weet te overtreffen gecombineerd met het klassieke uiterlijk van de 330 P4! De P4/5 is namelijk lichter en heeft een lager zwaartepunt dan de Enzo. Zelfs aerodynamisch is dit ding veel beter dan de Enzo, want hij heeft een lagere Cw-waarde en weet ook nog eens meer downforce te genereren.
Wie zei er ook al weer dat de ronde vormen uit het verleden niet meer van deze tijd zouden zijn? Die oude meesters waren dus zo gek nog niet. James en Pininfarina bewijzen hier dat klassieke rondingen gecombineerd met moderne aerodynamische wetenschap tot een beter resultaat kunnen leiden met behoud van de historische waarden van Ferrari.
Eén van James’ doelen is onder andere de macht over het design bij Ferrari weg te trekken richting de designers, want er is bij Ferrari iets grondig mis met de designfilosofie en Pininfarina wordt te sterk aan banden gelegd door onder andere Ferrari’s marketeers. James toont aan dat er iets moois en goeds kan ontstaan als je de designers de volledige vrijheid geeft. Ik hoop dat de marketingmensen van Ferrari dit willen inzien.
Het grootste pluspunt van deze auto vind ik dat de Japanse designer Ken Okuyama niet aan dit model getekend heeft. Ken was destijds als teamleider mede verantwoordelijk voor de rare proporties van de 612 Scaglietti en de lelijke hoekige vormen en vreemde gezicht van de 599 GTB. Daarnaast is de (mis)vorm van deze modellen mede ontstaan door de druk die Ferrari op de Pininfarina-designers legde. Ik ben het met James eens dat de designs van deze modellen niet Ferrari waardig zijn en moedig van harte aan dat hij met de P4/5 wil bewijzen dat het ook anders kan.
Nu de auto bijna klaar is, blijkt de top van het Ferrari-management toch wel erg geschrokken. Ik vernam van James dat Ferrari’s nieuwe hoofddesigner Donato Coco bij de tweede proefrit is komen kijken en hij bleek de auto stiekem toch wel erg mooi te vinden. Wat betreft de 599 GTB en de 612 Scaglietti valt Donato niets te verwijten, want hij was toen nog niet in dienst van Ferrari, maar werkte nog voor Citroën
Ik hoop dat hij de fouten van zijn voorganger kan rechtzetten. Jean Todt zal zelf bij de onthulling aanwezig zijn om de reacties van het publiek te peilen.
Om niet zijn gezicht te verliezen heeft Ferrari dit model toch gezegend en het liefst zouden ze de auto nu helemaal vol plakken met hun logo.
Dit alles heeft Ferrari aan het denken gezet. De hernieuwde trend van special coachbuilding is inmiddels ingezet met modellen als de GG50, 575 GTZ, 612 Kappa en nu dan deze P4/5 en Ferrari zal hier zeer zeker op inspelen door toekomstige modellen al bij het ontwerpproces beter geschikt te maken voor het aanpassen door gerenommeerde designhuizen. We gaan weer terug naar de tijd dat de klant een kaal chassis bij Ferrari bestelde en dit bij een carrossier van een body en interieur naar wens liet voorzien. Precies zoals Enzo Ferrari dit zelf graag zag.
Al na de productie van de eerste echte Ferrari, de 125 S besloot Enzo nooit meer een carrosserie in eigen huis te ontwikkelen, maar dit uit te besteden aan de bedrijven die hier wel goed in waren. Hopenlijk laat het Ferrari van nu zijn arrogantie varen en besluit het management hetzelfde.
Als de P4/5 eenmaal gepresenteerd is, zullen vele rijke Ferrari-liefhebbers bij Pininfarina in de rij staan om ook zo’n unieke Ferrari te laten bouwen. De speciale Enzo van James blijft een unicum, want alle rechten op het design zijn zijn eigendom. Lucky bastard! Ik hoop echter wel dat Ferrari een voorbeeld aan dit prachtige model neemt.
Als protest tegen het lelijke design van de 599 GTB heb ik hier een voorstel voor een mogelijke rebody, de 599 GTO Mugello.
De rechten op dit design zijn te koop;) James overweegt er een optie op te nemen. Wat is het leven toch fijn als je stinkend rijk bent.
w0o0dy zegt
Goed verhaal Michiel! De tijden van de Coachbuilders komen denk ik niet echt helemaal terug. Door zaken als kreukelzone’s, monocoque chassis en andere eisen/richtlijnen hebben ontwerpers van massa producten minder vrijheden dan vroeger. Toch hoop ik wel dat redisign van bestaande auto’s een sterke opmars gaat maken. Jouw GTO vind ik wel mooi alleen de achterste wielkast en spoiler combinatie zou ik zelf minder sterk aanzetten en een echte diffuser in zwart…… hmm versie 2 komt eraan? Nou nog ff sparen voor die 599 en de rebuild…. ;-)
Erikje zegt
lijkt nu wel heul errug op een muscle car, niks geen italiaans volbloed meer. Wel een goed leesbaar verhaal, hulde.
Sgt. Stevil zegt
@erikje: maar een Fiorano was denk ik ook nooit bedoeld als volbloed. Meer een overgemotoriseerde GT-auto. Helaas moet ik toegeven dat ik de Fiorano toch heel mooi vind. Vond de renders en artistieke impressies maar niks, maar op video/foto op straat vind ik ‘m toch prachtig. Vind de Mugello wat weg hebben van de Marcos TSO GT2… prachtig mooi maar geen Ferrari dus wat mij betreft.
sacha zegt
Wat ik zo leuk vind is dat de man de discussie in een openbaar forum aangaat en de mensen mee laat genieten van zijn belevenissen. Toch anders dan zoals het vroeger ging, de elite en de ‘gewone liefhebber’ komen elkaar vaker tegen zo.
Max zegt
Mooi verhaal, inderdaad, mooie auto ook.
De kont van die 599 doet trouwens nogal Amerikaans aan…
huhu zegt
Leuk verhaaltje voor als je niks te doen heb! Proficiat :-)
astra zegt
Vind de kont van de zgn. Mugello nogal érg veel weg hebben van de Ford GT, en daar ben ik niet zo gecharmeerd van, de originele 599 vind ik daarentegen wél heel erg mooi, hoe langer ik er naar kijk, hoe beter de proporties kloppen, en het lijnenspel erg geslaagd is.
Overigens vind ik de Enzo ook mooi (technisch gezien) en deze P4/5 ziet er ook heel erg goed uit! Ben benieuwd wat de strategie van Ferrari wordt…
Bram zegt
tsja… het is slim om op de custom-carroserie markt in te spelen, want niet iedereen houdt van het design van ferrari’s door de jaren heen. Toch denk ik dat Ferrari prachtige auto’s maakt en ik denk dat het belangrijk, misschien wel het belangrijkste, is voor een merk als Ferrari dat het zich moet kunnen vernieuwen en steeds opnieuw weer uitvinden.
Ik vind de Enzo een prachtige auto, ik vind de 599 GTB beeldschoon. Natuurlijk zijn er mensen die het er niet mee eens zijn en vroeger alles beter vonden, kan ik heel goed begrijpen, want in het verleden heeft Ferrari prachtwagens gemaakt waar huidige modellen nog immer niet aan kunnen tippen. Maar kijk ’s naar al die andere modellen die daarnaast werden gemaakt, van de 10 zijn er steeds één of twee die écht zo mooi en tijdloos zijn..
Ik vind de p4/5 op de foto’s die ik tot nu toe gezien heb zeker niet mooier dan de enzo of 599 GTB, maar dit blijkt nu een mockup dus dit kan nog veranderen. Ik snap in ieder geval niet waarom er zo wordt afgegeven op het design van Ferrari, aangezien in mijn ogen de auto’s die in artikel worden weergegeven en besproken dichterbij een mclaren f1 en een musclecar in de buurt komen dan een rank, italiaans gelijnd scheurijzer.
Maarja, smaken verschillen :)
Klassiekerrally zegt
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die de laatste Ferrari’s niet geweldig vindt.
Ben ook heel benieuwd naar het eindresultaat. De mock-up is al fraai, maar als ’the real thing’ nóg mooier is… Wow!
Michiel: jouw tekening toont een echte klassieke schoonheid met krachtige lijnen. Ik bespeur zelfs een vleugje Miura in de achterzijde, maar dat kan toeval zijn (de Miura vind ik zelf een van de allermooiste auto’s ooit).
Helaas ben ik niet in staat om de rechten te kopen, laat staan zo’n Ferrari te laten bouwen ;)
Ejay zegt
Zeer leuk verhaal weer. Toch ben ik het met de voorgangers eens dat jouw design qua achterkant amerikaans aandoet, beetje Ford GT achtig, maar de voorkant is prachtig.
Ejay zegt
Trouwens, kun je de foto’s van de wagen in de grondlak posten of is het nog niet voor het grote publiek bestemd?
En iets heel anders, waar zijn de spots van Appeltje deze week?
Michiel van den Brink zegt
Andere foto’s dan degene die James heeft vrijgegeven mag ik niet verspreiden, helaas.
frank zegt
Als iemand zecht dat hij de 430 en de 612 lelijke auto,s kan ik daar goed in komen, maar ik vind deze auto lang niet de schoonheid van een 599 hebben. Sterker nog ik vind de 599 een van de mooiste auto,s van de afgelopen jaren.
Quidam zegt
Ferrari maakt inderdaad de laatste tijd geen modellen die echt speciaal zijn (op de Enzo na). Vooral de auto’s met de motor voorin zijn te standaard.
De Mugello hierboven getekend lijkt een beetje op de 250 en 275. Een prachtig eigentijds design met een flinke dosis retro.
De door James ontworpen auto vind ik ook geweldig. De oude tijd dat ferrari ieder hart raakte komt zo weer terug.
Dus ferrari: Geen standaard GT’s meer maken maar weer iets met vuur en vlam vanuit het hart! Dan maar geen optimale cw waarde.
Bedankt voor een leuk verhaal en de mooie onwerpen!.
Groeten Quidam
J. zegt
De 612 en 599 zijn inderdaad niet moeders mooiste, maar de Enzo en de F430 vind ik echt schitterende auto’s. Om eerlijk te zijn vind ik de Enzo mooier dan de foto’s die een tijdje geleden op Autoblog stonden over dit project…
Bram zegt
@Quidam:
als je een auto met een 6-liter v12 met 620 pk die in 3,7 seconden naar de 100 gaat en een top van 330 km/h heeft een standaard GT noemt, dan ben je of gewend om je dagelijkse boodschappen in een f1 bolide te doen, of je weet niet waar je ’t over hebt.
Remco zegt
Mooie impressies!! Vele malen mooier dan huidige Ferrari’s. En je hebt zeker ook gelijk, dat Ferrari de designers meer de vrije hand moet laten geven.
Remco zegt
Oh ja….ik vind de huidige Ferrari’s ook niet mis. 599 en de Enzo zijn beiden wel geslaagd vind ik en dat is mijn mening.
Quidam zegt
@ Bram.
Ten 1e weet ik waar ik het over heb (maar dat kon jij niet weten)
Ten 2e bedoel ik dat qua uiterlijk (want daar gaat de discussie tenslotte over) de laatste creaties van Ferrari een beetje te standaard GT vind en dan bedoel ik van de 456 tot aan de 612 en 599
Groeten Quidam
Michiel van den Brink zegt
Je kan de P4/5 mooi vinden of niet, maar daar gaat het in dit geval niet echt om.
Als James er maar blij mee is, toch?
Ik zie heus wel een aantal dingen aan de auto die ik niet echt vind kloppen, maar de algehele vormentaal vind ik wel echt des Ferrari’s.
De discussie over het recente design van Ferrari gaat nu vooral over rond en sierlijk tegenover strak en hoekig.
Marketeers van Ferrari lijken te denken dat er een hoekige trend is die gevolgd moet worden, omdat Lamborghini hiermee erg succesvol is en meerdere Japanse sportwagens ook een dergelijke hoekige styling hebben.
Als Ferrari-liefhebber vind ik dit geen goede ontwikkeling.
In een e-mail stelde James me de volgende vraag:
“I find your remark very interesting. Why do they feel compelled to move away from what the public is telling them/wants? The public may want edgier Lambo’s but they defineately want curvier Ferrari’s.”
Mijn antwoord hierop was:
“A TRUE Tifosi will never be a Lambo-lover.
Ferrari and Lambo are two totally different types of cars with different backgrounds, values and have totally different followers.
That has allways been that way and will allways be.
There’s nothing wrong with that.
Marketeers tend to be everyone’s friend so if they hear “the people” want edgier cars (Lambo’s) they automatically seem to think Ferrari should also be more edgy….. WRONG.
Ferrari should forget about modern marketing and stick to their own values and do whatever they do best: making sexy highperformance cars.
Cars that are loved by men AND women.
Cars that do not shout and scream, but speak up loud and strong.
Cars that are honoust and true.
Cars that are sexy, seductive, but also friendly and reassuring.
Cars that show their racing pedigree.
Cars that are engineered by Ferrari and designed by Pininfarina.
Cars that are timeless beauties
And so on and so on….
Ferrucio chose Bertone, Enzo chose Pininfarina.
After the 125 S Enzo Ferrari himself decided not to design his bodies by himself anymore, but leave it to the coachbuilders.
Ferrari should not forget that.
Ferrari-customers chose Pininfarina, Vignale and Zagato and not Bertone for a good reason.
The most legendary and succesfull Ferrari’s were round and curved.
The less succesfull Ferrari’s were edgy….
Need I say more?
Ferrari should not forget their history in favour of modern marketing.
The same as I will never forget the values and lessons that my parents taught me.
Ferrari seems to be in search of a new identity, like a boy does in puberty…
Why do they do that? They allready have the most wonderfull identity!
They can sell more than they can produce… so why trying to be everyone’s friend and forget their own timeless styling in favour of gaining new customers with a socalled “modern taste”?
In times when things go bad, people tend to fall back in nostalgia.
This is why retro design is a succes nowadays.
That should be a signal to Ferrari.
They should listen to those signals, not doing the opposite by making cars with styling like the Enzo and 599 GTB.
I don’t think Ferrari should use retrodesign, but they should be more aware of their history.
It is that history why people love Ferrari.
There’s a complete different history for Lamborghini and that’s why completely different people love Lambo.
There will allways be a difference between those.
Ferrari, please accept it as a fact and stick to your own identity.
James, you’ve shown to me that you understand the Ferrari-values very well.
I hope JT, Donato and all the others soon will understand it aswell.
Klassiekerrally zegt
Oei Michiel, zondag 10 september staan er twee tot vier Lambo’s, maar helaas geen enkele Ferrari…
Overigens heb je het verschil tussen Ferrari en Lambo perfect verwoord!
Zelf ben ik meer een Lambo-fan, maar de oude Ferrari’s vind ik ook geweldig.
Stond vorige week te kijken naar een 355 F1 GTS (of zoiets). De eigenaar (een goede kennis van me): Ga er maar even in zitten.. Ik: Nee, dat hoeft niet…
Geloof dat ik ‘m beledigd heb…
Kon er echt niks aan doen: het ding (bewuste woordkeuze) deed me helemaal niks!
Michiel van den Brink zegt
Ik denk zeker dat je hem beledigd hebt!
Nu is de F335 niet de meest tot de verbeelding sprekende Ferrari’s dus ik kan me wel voorstellen dat “zij” (bewuste woordkeuze) je weinig deed.
De F355 is een duidelijk overgangsmodel tussen de bonkige, beetje vatsige en te mannelijke 348 Tb en de klassieke, sierlijke, vrouwelijke 360 Modena.
De 360 Modena is inmiddels de bestverkochte Ferrari ooit en dat verbaast me niets.
In mijn ogen is Ferrari overduidelijk als een puber op zoek naar een “nieuwe” identiteit.
Zonde, vind ik, want het geslacht Ferrari heeft al zo’n prachtige, unieke stijl!
Eer je geschiedenis en leer er van!
Verkoopcijfers zijn ook geen reden om te gaan zoeken naar een nieuwe richting, want Ferrari kan altijd al meer verkopen dan ze kunnen produceren.
SimonMc zegt
Ik zeg altijd “never change a winning team”
Klassiekerrally zegt
@ Michiel:
De reactie van de eigenaar (die ‘m voor de handel heeft) was ook zoiets van (semi-beledigd) ‘Ach ja, ’t is ook maar een Ferrari hè?’ :)
Het is zeker niet zo dat ik het geen mooie auto vind, maar ik ben een beetje van het slag mensen dat auto’s meestal pas echt mooi gaat vinden als ze doen waar ze voor gebouwd zijn: rijden of racen.
Om die reden zul je me niet zo snel in automusea aantreffen.
Als me een ritje aangeboden zou worden zou ik absoluut ‘ja’ gezegd hebben. (ik zeg nooit nee tegen een rit in een leuke/dure/snelle/exclusieve auto)
Maar ‘zomaar’ even in een auto plaats nemen, tja, hoe zal ik ’t zeggen…
… dat vind ik een beetje onzinnig. Je hebt er niks aan.
Je moet een auto rijden, voelen, ruiken, beleven. Pas dan wordt ’t voor mij machtig mooi.
Michiel van den Brink zegt
….en dat begint met eerst er eens in plaats te nemen.
De liefde voor een vrouw begint toch ook met een eerste voorzichtig kusje? ;)
Bram zegt
@Quidam
vind je dan niet dat vergeleken met de 612, 575 en de 456 dat de 599 een veel krachtiger ontwerp heeft? Ik ben het met je eens, die auto’s zijn absoluut geen spetterende ontwerpen. Maar voor mij spettert het eraf van de 599. Ik denk dat Ferrari zeker door heeft dat zijn voorgangers een wat minder sprekend uiterlijk hadden, dit hebben ze zelf toegegeven.
De 599 is dan wel groot, maar hij laat duidelijk zijn snelheid zien, terwijl dit niet ten koste gaat van de prachtige, krachtige lijnen.
Maarja, genoeg gezegd hierover. Men zegt dat je over smaak niet kan twisten, meestal blijft men echter eeuwig over smaak twisten..
de p4/5 vind ik iig een mooi initiatief. De custom-carrosserie is iets waar Spyker ook iets mee gaat doen toch? Ik meende een tijdje geleden ergens te hebben gelezen dat Spyker hiervoor een programma aan het opzetten is.
Waren wij ook maar rijk, is toch een droom: je eigen ferrari ontwerpen!
Michiel van den Brink zegt
De 599 is in mijn ogen ten opzichte van de voorgangers een veel te krachtig en schreeuwrig design.
Er is weinig subtiels en stijlvols meer aan.
Ferrari’s waren altijd wel erg krachtig qua uiterlijk, maar nooit zo schreeuwerig, krijsend en gillend als bijvoorbeeld een Lambo.
Je kan hier wel of niet van houden, maar daar gaat het niet om in dit geval.
Ik kan Lambo’s zeer waarderen om hun eigenschappen en Porsche weer om heel andere eigenschappen.
Wanneer merken vreemde eigenschappen en karaktertrekken gaan overnemen van de concurrentie, dan verliezen ze wat mij betreft aan geloofwaardigheid.
De meest legendarische Ferrari’s waren understated timeless beauties en ik hoop dat ze dat in de toekomst weer gaan worden.
Klassiekerrally zegt
@ Michiel
Mee eens, je moet eerst in de auto plaatsnemen om er in te kunnen rijden.
Maar als je bij voorbaat al weet dat je de contactsleutel niet krijgt, heeft dat plaatsnemen -als ‘eindstation’- voor mij weinig waarde.
Alleen bij bijzondere of gekke auto’s kan het interessant zijn (al eens in een DeLorean plaatsgenomen en de deur dichtgeslagen?).
Michiel van den Brink zegt
Wat betreft Spyker: eerst zien dan geloven….
dekster zegt
de 612 is toch de naam ferrari waardig in mijn ogen net zoals de F430
@Michiel Van Der Brink
hoeveel vraag je voor die rechten van die mugello en heb je die op walpaper formaat? )
Michiel van den Brink zegt
Dat van die rechten was natuurlijk een geintje.
Ik heb die tekeningen vooral gemaakt om reacties te peilen.
Ze sloegen onder de tifosi verrassend goed aan.
Die Mugello is veeeeel te retro en dat is niet wat ik vind dat Ferrari zou moeten doen, maar het bewijst wel voor een deel dat er serieuze interesse is in klassiekere ronde Ferrari’s.
@dekster: mail me je e-mail en je screensize maar. ([email protected])
Dr. 156 zegt
Laat ik de F355 nou net de perfecte V8 mid-engined Ferrari vinden … De 348 is lelijk, te veel wannabee Testarrosa. En de 360 te vrouwelijk, maar dan geen Mannequin, maar een lelijk vrouwtje met een te dikke kont. De F430 is bijna goed, de neus past nog niet bij de in mijn ogen geslaagde achterzijde.
De 599 GTO van Michiel is zeker mooi, maar laten we niet vergeten dat er niks mis is met vernieuwing ! Het is immers een groot goed van een ontwerper om met een prachtig orgineel en vernieuwend ontwerp te komen ? De 599 GTB is in iedergeval vernieuwend, en op de foto’s zien de verhoudingen er erg goed uit (in tegenstelling tot the 612, bah !). Hoogstens de details zijn wat wild, maar laten de details van de GTO nu ook best prominent aanwezig zijn; alu-luchthappers van voor tot achter, een brute diffusor en een behoorlijke spoiler lip achter (het GT-40 element volgens velen).
Ik vind het goed dat Ferrari vooruit gaat met zijn design, en niet zoals de New-Mini en Ford GT40, klakkeloos haar verleden kopiert. Het is alleen jammer dat dit in enkele gevallen NIET tot de gewenste mooie Ferrari’s leidt (360, 612, Enzo).
Quidam zegt
@ Michiel: Kun je de wallpaper mischien online knallen?
@ Bram: De 599 Vind ik niet zo heel erg mooi. De achterkant mist 2 extra ronde lampen (Ferrari kenmerk) en de voorkant vind ik te smal aan doen.
Ik ben meer van de daytona’s en 250swb’s dan van de huidige GT’s.
Qua gt’s zou ik niet snel een Ferrari kopen. Aan een Porsche heb je meer. Daar kan je elke dag mee naar je werk zonder dat ie stuk gaat. Ik heb een keer een porsche 911 zien rijden waarvan het motorblok over de grond ging en de motor bleef lopen.
Qua Design is een porsche niet echt heel spannend natuurlijk maar qua praktisch rijden vind IK (dus mijn mening. om een hele discussie te vermijden over Porsche Ferrari..)de beste keuze.
Maar voor mij blijft een F40 de mooiste auto en is altijd nog eens droom\wens om te hebben.
Autogek zegt
Regelen Michiel zo’n Mugello , mega retro , hippe 250 GTO !
Pieter-Jan zegt
Naar goede Pinninfarina traditie, heeft ook de Japanse ontwerper van de Enzo gaan kijken bij Zagato voor inspiratie. De Enzo is een update van een Zagato ontwerp uit 1993, gebaseerd op een testarossa. Geheten de FZ93. Aerodynamica is altijd een goede uitvlucht voor een lelijke wagen, omdat het moeilijk te bevestigen is. Ik zie echter niets bijzonder aerodynamisch aan de vorm van de Enzo.
Ferrari heeft altijd al plagiaat gepleegt. Zo ook werd de Zagato 348 uiteidelijk de Pinninfarina F355. Terwijl de F360 een verwaterde McLaren F1 was. En laten we het gedrocht, wannabe-Countach, Testarossa maar snel vergeten. Je klaagt over marketeers, Michiel, maar de legende van Ferrari bestaan voor 90% uit marketing. Slechts af en toe rolt er iets uit de fabriek die naar de naam kan opleven, zoals u die beschrijft.
De Enzo maakt referenties naar de F1 successen, maar de Zonda F is sneller dan de Enzo (minder pk, maar meer koppel), en een stuk aantrekkelijker. Ondanks agrarische technologie zoals een voet bediende koppeling, met een systeem van staven om versnellingen te selecteren.
Pagani heeft zelfs de moeite gedaan om er een interieur in te steken. En je moet geen acrobaat zijn om erin te geraken. Die wagen had de Enzo al te kakken gezet. Volgens Lamborghini is hun nieuwe LP640 ook sneller, en die is een ware Gran Tourismo die nog altijd de architectuur van de Countach gebruikt.
Dus blijkbaar maakt “racing pedigree” een wagen niet sneller.
De eerste Lambos waren ook “sexy” GTs. Ik denk dat Lamborghini en Ferrari in de jaren 70-80 gewoon een stroming aan het volgen waren met agressieve hoekige wagens. Kijk maar naar de Astons en Maseraties van die tijd. Nu zijn ze ook teruggekeerd naar ronde vormen.
Omdat er niet veel investering is geweest in Lamborghini, en de model cyclus meer dan 10 jaar is, heeft Lamborghini een zeer trage evolutie. De Murciélago is infeite een Countach facelift. Waardoor ze nog altijd deels vast zitten in de stijl van de jaren 70. Wat niet noodzakelijk slecht is. Lamborghini kan evengoed een Ferrari F550 bouwen, en terecht zeggen dat er een historisch precedent voor is (350GTV). Ferrari kan een Murciélago bouwen, en zeggen dat het de nieuwe Testarossa is. Als bedrijven zullen Lamborghini en Ferrari gewoon bouwen wat winstgevend is.
Je moet de naam van een bedrijf niet verwarren met het product. Het product is wat belangerijk is, terwijl de naam is slechts een burocratisch gegeven is. Mocht de Murciélago uit Maranello komen, en de F550 uit Sant’ Agate, dan blijven de wagens even goed of slecht, even mooi of lelijk. Het enige verschil zal het beeld zijn die de naam oproept. Dat noemt men marketing. Zonder deze marketing zijn de namen “Ferrari” en “Lamborghini” geluiden die een object aan geven. Zoals “stoel” en “tafel”. Marketing maakt van die geluiden een status symbool. Een imago dat aan het woord vasthangt. En al wat je zegt dat “Ferrari” zou moeten zijn is marketing. Gezien het slechts een geluid is. Als Lamborghini nu die Ferrari maakt waarvan u fanaseerd, zal die dan minder sexy zijn? Zal de naam op papier uw oordeel beïnvloeden? Is dat niet de essentie van marketing?
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Hmm ziet er best aardig uit. Alleen ik vind de achterkant een btje op een Spyker lijken. (de plaatsing van de achterlichten, en de vorm van de spoiler)
Maar ik vind de Fiorano toch mooier. Maar dat is mijn mening maar…
dekster zegt
@Michiel Van Der Brink
je ontwerp zie ik nog niet snel productie ferrari’s maar het is wel mooi voor een custom ferrari
w0o0dy zegt
@pieter-jan: veel tekst en ik ben het met bijna alles oneens!
Een Ferrari is iets anders dan een Lambo en dat zit niet in het naamplaatje maar in de stijl, de design-taal, de technische oplossingen die worden gekozen en vooral…. in hoe zo’n auto rijdt. Geen enkele kenner zal een Lambo met een Ferrari verwarren (of andersom) als hij er mee rijdt. En daar heeft een kenner echt geen logo’s voor nodig.
w0o0dy zegt
primeur!!! dit is em dan echt!
w0o0dy zegt
foto van de p 4/5 door Pininfarina op de weg….
Klassiekerrally zegt
Ik sprak gisteren met het hoofd-marketing van Ferrari Noord Amerika. Hij had de foto’s van de auto ook al gezien. Persoonlijk vond hij de mock-up mooier :)
Maar hij gaf ook wel aan dat hij zijn mening bij de presentatie in Pebble Beach (toch?) wel bij zou kunnen stellen. Op foto’s ziet een auto er vaak toch anders uit dan in het echt…
Hij vertelde ook dat er nog 4 andere personen Ferrari’s hebben laten ‘ombouwen’.
Eén bij Zagato, nog een bij Pininfarina en die andere ben ik vergeten (geef de schuld aan de rode wijn ;)).
De Glickenhaus Ferrari is echter de meest ingrijpende klus.
Oh, ik vind de auto op de foto fraai!
Michiel_vd_Brink zegt
@Woody: de auto op de weg is de 330 P4.
@Klassiekerrally: de andere custom-Ferrari’s heb ik in mijn artikel genoemd.
Klassiekerrally zegt
Inderdaad… Had de zinnen wat anders moeten formuleren:
Hij vertelde ook over de andere personen die hun Ferrari… etcetera ;)
Dink zegt
“A TRUE Tifosi will never be a Lambo-lover.”
Dan ben ik de uitzondering. ;)
Tona en Spada mogen van mij schouder aan schouder in de garage staan.
NSFW: http://www.supercars.net/cars/556.html
Michiel, ik zie je de 10e september!
Michiel_vd_Brink zegt
Spada spreekt voor zich, maar wat voor een model is Tona?
En welke van de twee neem je de 10e mee?
Klassiekerrally zegt
Spada is een schep, Tona is een soort italiaans gerecht met tonijn? ;)
Dink houdt van afkortingen :)
De Espada staat er in elk geval, naast een (ot twee of drie) Countach’s, een Jaguar E-type S1 cabrio, een Jaguar XK120 DHC en vast nog wel meer leuks… (waaronder hopelijk de Morris)