Uitspraken van Luca di Montezemolo tijdens de Ferrari kerstborrel ondersteunen de geruchten dat Ferrari in de LMP1 klasse van de 24 uur van Le Mans wil gaan deelnemen.
Tijdens de kerstborrel van Ferrari sprak Luca di Montezemolo zijn mensen toe en complimenteerde hij de equipe die met de Ferrari 458 GTE al eens de overwinning binnenhaalde in 2012 in de GTE Pro klasse. Editie 2013 werd iets minder succesvol voor Ferrari dankzij onder meer een hard falende pitstop.
“We have won with the 458 GTE, but I also quite like the idea of racing at Le Mans in the highest category: who knows, maybe one day we can return and win, say thanks and come home,” aldus Montezemolo. “Maybe we should give it some serious consideration…”
Ferrari heeft al sinds 1973 geen fabrieksteam gehad dat meedeed aan de prototype raceklasses en haalde in 1965 haar laatste overall overwinning met een Ferrari 250 LM. De turbomotoren en bijbehorende aandrijflijnen die hun intrede doen in de Formule 1 komend seizoen zijn door de ACO echter ook goedgekeurd voor gebruik in de LMP1 klasse, dat maakt de drempel voor Ferrari wat lager om in te stappen in de koningsklasse van endurance racing, waar onder meer concurrent Porsche komend jaar te vinden zal zijn met een viercilinder turbo.
Of het allemaal écht gaat gebeuren valt natuurlijk nog te bezien maar dit soort uitspraken komen doorgaans niet zomaar uit de lucht vallen. We kijken in ieder geval reikhalzend uit naar een duel tussen Porsche en Ferrari op Le Mans. Hoe meer tegenstanders voor het almachtige Audi, hoe leuker het wordt toch?
xiran zegt
Ferrari die een turbo gebruikt, staan ze al klaar met de brandblusser.
mrb7 zegt
@xiran: +1
lowbird zegt
@xiran: Ja, want een F40, 288 gto, 208 turbo en 308 turbo stonden daar om bekend.
xiran zegt
@lowbird: ferrari fyra klinkt wel lekker.
desjonnies zegt
Och
Italiaanse managers staan bekend om hun ‘uitspraken’
desjonnies zegt
Leuk trouwens die foto met die aanstormende Matra’s op Le Mans
Een vergeten wagen en een vergeten merk.
Helaas.
Misschien iets voor Marchionne?
motoragent zegt
@desjonnies: Ook al is het ver voor mijn tijd, het merk Matra, en zeker de V12 Le Mans wagens ben ik absoluut niet vergeten. En ik denk (lees; hoop) dat dit voor meer mensen hier geldt.
Voor degene die nu denken, waar gaat dit over?! Zoek maar eens wat filmpjes op van de Matra V12 racewagens, dat vergeet je niet meer.
xiran zegt
@motoragent: er hangt bij ons in de scheur een orginele poster van matra murena. Matra ben ik zeker niet vergeten, en talbot natuurlijk.
Vincegail zegt
@motoragent: Vorig jaar op Le Mans demonstratie van 3 Matra’s gezien. Hoewel ze niet op full blast gingen, klonk het al geweldig!
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Zeker niet vergeten. Rijdt een gast in het dorp hier met div. Bagheera’s. De race auto’s ken ik niet zo goed maar de modellen nog wel. Eigenzinnig spul. Wel erg leuk vind ik.
rob5nismo zegt
Zou wel een stuk spannender worden denk ik
lincoln zegt
ja .. we overwegen allemaal wel eens wat ..
2800cc zegt
@lincoln: In de supermarkt, bij het versfruit?
alaings zegt
“Parole parole parole” … .
freez65 zegt
Hé ja, een remake van de Film LeMans maken. Hoewel iets mooiers dan de 917 versus de 512 maken word lastig met 4 cilinder turbo’s met hybrides.
jaguarjunk zegt
Ik denk zeker dat Le Mans hierdoor veel spannender zal worden
Osca zegt
Haha die pitstop vergeet je ook nooit meer.
cesarestevao zegt
Het word tijd dat Ferrari terug komt in de hoogste klasse LMP1, en dan samen met Porsche en einde maken aan de dominatie van Audi!
rtnet zegt
@cesarestevao: De laatste keer dat Ferrari overall won was 1965, dus ik denk niet dat Porsche, Audi en/of Toyota zich echt zorgen zullen maken over een Ferrari deelname. Italianen en lange afstands racen gaan niet zo goed samen…
lambo4all zegt
@rtnet: audi werd er in het eerste jaar kwa pure snelheid al afgereden door een amper geteste toyota die haastig in elkaar was gezet. Ook niet geheel verassend na 10 jaar rustig naar de finish sukkelen van de audi’s, want behalve een half failliet frans fabrikantje hebben ze geen tegenstand.P gehad in hun overwinningen. Ferrari is de minste niet, als die er voor gaan dan doen ze dat ook echt.
bastiaangt zegt
@rtnet: Ferrari en lange afstand racen gaan niet samen? Toevallig de 458 GTE vergeten?
yerrie zegt
@bastiaangt: Ten eerste doen ze nooit mee met een fabrieksteam, ten 2e als ze fabrieks support leveren gaat het zo slecht nog niet, kijk naar de F40LM die deed het toch heel aardig tegen auto’s die bijna 10 jaar nieuwer waren.
bovendien kan ik je verzekeren dat iedreen wel rekening houd met Ferrari als ze gaan mee doen met een fabrieks team en/of fabriek support.
Nog ff en mensen gaan hier zeggen dat ferrari niet veel snapt van racen
bastiaangt zegt
@yerrie: Ja precies, daarom ook mijn voorbeeld. Als de 458 het nu al aardig doet, kun je nagaan wat een officieel fabrieks-LMP1 Ferrari voor een potentie heeft. Ze moeten het alleen wel nog even waarmaken, want roepen is 1, meedoen en winnen is een ander verhaal.
Vincegail zegt
Ik zie het voorlopig niet gebeuren. Luca di Montezemolo stond een paar jaar geleden ook al met de startvlag te wapperen bij de 24 uur, zogezegd om de banden tussen Ferrari en de ACO (organisator van de 24 uur van Le Mans) aan te halen, maar daar is ook nog niets van in huis gekomen. Zal wel meer een soort van dreiging richting FIA zijn omdat Ferrari’s motoren voor volgend jaar veel te veel benzine gebruiken en ze de benzine hoeveelheid voor een race verhoogd willen zien van 100 naar 120 liter. (lichtjes uit de geruchtenmolen geplukt, niet officiëel natuurlijk…..)
bastiaangt zegt
@Vincegail: Nou je weet maar nooit. De F1 krijgt waarschijnlijk een budgetplafond en een LMP1 project is de ideale manier om toch extra te kunnen testen/ geld uit te geven. Ik had begrepen dat de V6-turbo aandrijflijn ook aan de LMP1-regels voldoet.
nickelb zegt
@bastiaangt: dat zou natuurlijk kwa motorontwikkeling prachtig zijn ja. Duizenden kilometers maken in races en trainingen. Al zouden ze een auto maken die aan de lmp1 regels voldoet maar nooit gaat racen maar wel de testkilometers maken om die motor te testen. Ze zijn er gek genoeg voor. En een van de weinige teams ook de mogelijkheid hebben om het te doen. Merceders en renault doen daar niet aan mee. En dus een mega achterstand
motoragent zegt
@nickelb: Om die motor te testen hoeven ze geen LMP1 wagen de maken, ze hebben nu simpelweg (al zal het wel niet zo simpel zijn) de V6 turbo achter in een LaFerrari gelepeld. Renault doet hetzelfde met een auto uit de World Series by Renault
nickelb zegt
@motoragent: das erg leuk ja. Maar ga jij die laferrari 24uur sturen? Of 16 of zelfs maar 8? En dat op vol gas. Ze kunnen in een 8 uur race de hele leeftijd van de motor testen die ze in de f1 aan moeten kunnen. En welke lmp1 wagen heeft er nu 800/1000 pk?
Yeelen zegt
@nickelb: Ze kunnen zoveel testen als ze willen, met het circuit in hun eigen achtertuin.
Hupke zegt
Dat zou leuk zijn, altijd dat focussen op de F1 als summum van de autosport is een beetje overdreven vind ik.
De CanAm dat was pas iets, maar die krijgen we in onze huidige veiligheid en regeltjes wereld toch nietmeer terug. Maar de Le Mans series maken toch al iets goed.