Ferrari denkt aan een deelname aan de IndyCar vanwege het strenge naderende budgetplafond voor de Formule 1.
Vanaf volgend jaar is het al zover. Dan krijgen Formule 1-teams te maken met een budgetplafond van maximaal 145 miljoen euro. Met name de grote teams worden geraakt door dit plafond, aangezien ze het meeste geld pompen in de koningsklasse van de autosport. Door deze nieuwe regel overweegt Ferrari om ook deel te nemen aan een andere autosport, namelijk Indycar.
Met het budgetplafond komt er voor Scuderia Ferrari een zak met geld op de begroting vrij. In een interview met de Italiaanse tak van Sky Sports impliceert teamverantwoordelijke Mattia Binotto dit geld voor andere doeleinden te willen gebruiken.
Met een deelname van Ferrari aan de Indycar blijven banen binnen het team behouden. Binotto zegt dat Ferrari een grote sociale verantwoordelijk draagt richting zijn medewerkers. Door een deel van de medewerkers te laten verhuizen naar de Indycar voorkomt het team gedwongen ontslagen.
De keuze voor Indycar is voor Ferrari nog niet honderd procent gemaakt. Binotto zegt dat het raceteam ook kijkt naar onder andere endurance racekampioenschappen. De Italianen moeten hoe dan ook een keuze maken. Dat niet iedereen deel kan blijven uitmaken van het Formule 1-team is door het ingestelde budgetplafond een zekerheid.
royaledeluxe zegt
Goede beslissing voor de werknemers, Zou wel goed zijn in Indy, komt er daar ook een extra motor in omloop. Buiten Honda en Chevrolet, V8 en binnen een paar seizoenen een V6 als ik me niet vergis.
basman147 zegt
IndyCar gebruikt al sinds 2012 een 2.2 V6, misschien in de war met NASCAR?
Richmond zegt
Ferrari zal alleen deelnemen als ze net als in de F1 hun eigen chassis en motor mogen ontwikkelen. Indycar gebruikt iedereen een dallara chassis met honda of chevrolet motor. En dat wil Ferrari natuurlijk niet,
none zegt
Duh, dan is het toch ook geen ferrari meer. Ik zie al dat Kroymans een Ferrari in de showroom zet, met een chassis van opel en een motor van honda.
Richmond zegt
@none: gaat erom dat er een aanpassing in de regels moet komen, zodat Ferrari kan mee doen
Robert zegt
@benja01: en dát kan wel eens het grootste struikelblok zijn. Stel dat de regels worden aangepast zodat Ferrari z’n eigen chassis en motor mee mag nemen, en ze worden daar ook succesvol mee, dan kan het maar zo zijn dat de regels het jaar erop alweer worden veranderd ten faveure van de Amerikaanse fabrikanten.
Het overkwam Audi ooit al eens, door met een vijfcilinder Quattro Turbo de Amerikaanse V8’en het snot voor de ogen te rijden en in één seizoen negen van de zestien races te winnen
in de Can Am series. Vonden ze niet leuk, die Amerikanen.
Richmond zegt
@RRRobert: absoluut. Amerikanen willen close racing. Geen dominantie.. Ferrari can beter naar het wec gaan.
gregorius zegt
Of die Italianen iets gaan bereiken bij de eigenaren van Indycar om het mogelijk te maken dat hun producten ook gebruikt mogen worden? We zullen zien. Geld is geld in zo’n klasse.
Voor de kijker en de fan is het natuurlijk interessant. Maar ze kunnen aan de andere kant Chevy niet verliezen en Honda, tja, wie gaat er meer betalen.
Maar dat Binotto zoveel verantwoordelijkheid richting zijn race-medewerkers draagt. De info die ik heb, werkt een aanzienlijk deel voor minder salaris bij Ferrari dan dat ze ergens anders zouden kunnen verdienen met hun skills. Dus met die mensen komt het wel goed gok ik zo.
breakingpoint zegt
Bluf… Straks nog een artikeltje dat Red Bull zelf claimt dit jaar écht heel dicht bij het kampioenschap komt en vrij zeker is dat ze kunnen winnen! Dan zijn we weer zoet voor een paar dagen met dit non-nieuws
tvklarenbosch zegt
LeMans hypercar zou ook een gave klasse zijn voor de scuderia
carmasterr zegt
Hypercar is dood. LMDh is de nieuwe klasse. En daarin zijn ook spec chassis zoals bij Indycar. Niet echt een optie voor Fezza dus.
bernoulli zegt
F1-plafond? Gaan we indoor-racen?
Edge zegt
Ik zie het niet gebeuren. Indycar is een prachtige raceklasse, maar past totaal niet bij Ferrari. Standaard chassis, standaard aerodynamica. De enige echte factor waarmee Ferrari zich kan onderscheiden is de motor, maar als Ferrari meedoet aan Indycar zal Penske wel ongetwijfeld willen dat ze hun motoren ook aan klantenteams ter beschikking stellen. Dan blijft er helemaal niks meer over voor Ferrari om het onderscheid mee te maken.
Ik acht de kans aannemelijker dat Ferrari uitbreidt naar endurance racing. Het WEC komt met de hypercar klasse als opvolger van de LMP1, en daarbij komt er nog een LMDh klasse aan. Die maken weliswaar gebruik van standaard chassis, maar fabrikanten mogen er hun eigen body overheen bouwen en hun eigen motor in leggen. Dat past beter bij Ferrari dan “een uit zovelen” worden in de Indycar.
vaakbenjetebang zegt
Daar kan ik me voor een groot deel wel in vinden, maar het is wel een teken aan de wand dat Ferrari dit naar buiten brengt. Het laat vooral zien dat zelfs Ferrari voorbij de grenzen van de F1 aan het kijken is, en dat zal vast niet alleen uit luxe-overwegingen als een ’te laag budgetplafond’ zijn. Het zou mij weinig verbazen als de F1 een moeilijke tijd tegemoet gaat. Met name Renault wordt een steeds groter vraagteken op de (middel)lange termijn, gezien de huidige bedrijfsomstandigheden. Over Honda hoor je op dat vlak weinig, maar ook daar zullen in deze COVID19-tijden vast wel gesprekken gevoerd worden over nut en noodzaak van de F1-deelname. Daimler schermt ook al een tijdje met de gedachte om te stoppen met het fabrieksteam. Dan zou het in een heel zwart scenario wel eens zo kunnen zijn dat je dan per definitie kampioen wordt in de F1 omdat er niemand anders meer meedoet… Natuurlijk is dat een vrij extreem scenario, maar dat was ‘de halve beschaafde wereld in lockdown plus het uitstellen van een F1-seizoen’ een paar maanden geleden ook nog. Ferrari zal dus zijn alternatieven zeker onderzoeken.
retetikker zegt
“Aerodynamics are for those who can’t build engines.”
MaartenD zegt
Zou toch erg gaaf zijn. Na de Ferrari 637
weer een
nieuwe Ferrari indycar
bernoulli zegt
Amerikanen zijn immers dol op teamorders.
mustang750supersnake zegt
aahhhh boeehoeeeee…..doeiiiiiiiii!!!!
and don’t let the door hit you on your eay out.