Dat is goed nieuws voor Ferrari. Want hun huidige F1-motor staat nou juist niet bekend als een zuinige krachtpatser. Sterker, helemaal niet zelfs.
Goed nieuws vanuit Maranello. De hoge Pieten van ferrari hebben laten weten dat de update van hun F1-motor een heel goede is. Hun motor wordt namelijk sterker én zuiniger.
Dat is natuurlijk een combinatie die ieder team aan zijn F1-motor wil hangen. Maar in het geval van Ferrari is het meer nood dan luxe.
Ferrari gebruikt nog deels oude F1-motor
Dat het op motorisch gebied niet echt lekker ging met Ferrari, mag geen verrassing heten. Nadat een zekere Monegaskische racebelg had gezegd dat Ferrari vals speelde met hun benzinetoevoer, is het eigenlijk allen maar keihard achteruit gegaan met de Italiaanse Power Unit. Van haantje de voorste werden ze in 1 klap de schlemiel van het veld. Raarrrr…
Dat de motoren minder power leverden, kwam niet eens door het onvermogen van Ferrari zelf, maar door een straf van de FIA. De Ferrari mocht na bovengenoemd sjoemelen als boetedoening minder brandstof gebruiken en je weet wat dat betekent. Minder brandstof is minder powerrrr.
Maar goed, in 2021 mocht Ferrari weer gewoon vol meeblazen met de rest, alleen hebben ze dat deels niet gedaan. Ze wachten met de grote update tot aan de thuisrace in Monza.
Een zuinige krachtpatser gaat het worden
Ferrari heeft het naar eigen zeggen voor elkaar gekregen dat er 10 pk extra uit de F1-motor wordt gepeuterd. Dat hebben ze behaald door de verbrandingskamer te optimaliseren en ook de hybride systemen zijn aangepakt.
Brandstofleverancier Shell heeft zich met de benzine en de smeermiddelen bezig gehouden en dat zorgt ook voor wat extra oempf. Bovendien hebben deze verbeteringen ervoor gezorgd dat de Ferrari nu ook minder verbruikt. Hoeveel zeggen ze niet, maar ieder beetje is meegenomen.
Of Charles Leclerc en Carlos Sainz na de updates in staat zijn om Red Bull en Mercedes ook echt bij te gaan houden, gaan we dus zien in het weekend van 12 september. Dan wordt de race op Monza gereden.
Wij hopen het van harte. Forza Ferrari!
alpina007 zegt
10pk? Serieus? Ik had verwacht als ze dit zo zeggen: 30-40pk
duckmefaddy zegt
10pk kan anders toch tot een tiende per seconde opleveren. En als die dan ook nog zuiniger is, dan kunnen ze dat langer volhouden waardoor die 10pk ineens nog interessanter wordt.
cossiekiller zegt
Nu gaat er weer 2L overschot zijn na de race. Toppie!
sportevo zegt
@cossiekiller: doel je op de diskwalificatie van Vettel? De Aston Martin heeft een Mercedes motor, geen Ferrari.
cossiekiller zegt
Oeps. Je hebt gelijk.
flyerbunch zegt
Vermoedelijk zullen ze liever hebben dat ze worden onderschat dan overschat dus we zullen het zien in Monza. Geen woorden, maar daden!
cheatah zegt
Geen verstand van, maar 10 pk klingt naar super weinig. Het brandstofverbruik zou interessanter kunnen zijn
ericc zegt
10pk extra uit een motor halen , is in F1 normen veel. Als ze een halve seconde sneller zijn, kan dit mooi uitpakken.
sportevo zegt
@ericc: die 10pk kun je alleen maar benutten bij accelereren maar dan moet je wel goed je vermogen kwijt kunnen en dat heeft weer te maken met wegligging/balans bij het uitkomen van de bocht (en daar had Ferrari wat problemen mee). De vraag is hoeveel ze het echt brengt.
Dutchdriftking zegt
10pk is niet veel, maar als het 10pk meer is dan ze eerst met de olieboot deden, en ze kunnen het door het lagere verbruik ook daadwerkelijk gebruiken, dan wordt het interessant!
faalhaas zegt
Moet je nagaan als ze dan een sportfilter erop zetten, en hem even chippen.
lekkerlinksrijden zegt
@faalhaas: andere stickers, zomaar 25 pk
boomhauwer zegt
@faalhaas: en de roetfilter verwijderen!
supertjeduc zegt
Grappig dat ze er Shell bij halen als ze denken dat ze sneller zullen zijn
Dat was ook het geval toen ze “last” hadden van die benzine slang die op de juiste momenten wat opgeblazen kon worden
Af gelopen 2 seizoenen nooit Shell genoemd
Nu opeens heeft Shell weer snakeoil en wonderbenzine
Hoop dat ze wat sneller zijn zodat ze Mercedes kunnen dwars zitten
ghini zegt
Dat stuk over de bijdrage van Shell ia natuurlijk totale prijs marketing bs..
boriske zegt
Zou graag een bron hebben van die 10pk. Bij Ferrari zeggen ze er niets over enkel dat het een significante verhoging is. 10pk lijkt me nu niet significant te zijn.
Klojum zegt
Een zuiniger motor zou ook een kleinere brandstoftank kunnen betekenen
Een paar kilo minder brandstof meezeulen scheelt ook weer in de rondetijden.