Een Ferrari zonder verbrandingsmotor? De Italianen denken er over na, maar zeggen wel dat zo’n elektrische Ferrari echt bijzonder moet zijn.
Ferrari en de elektrische auto. Voor sommige liefhebbers is het echt not done. Een échte Ferrari hoort immers een V8 te hebben, of zelfs een V12. Bij een elektrische auto mis je toch wel een stukje van die ervaring, onmisbaar volgens bepaalde Ferrari-fans. Deze patenttekeningen van een elektrische Ferrari waren voor deze fans dan ook niet bijzonder goed nieuws.
Voor deze fans heeft Autocar nog meer slecht nieuws. Want Ferrari speelt nog steeds met het idee van een EV. Maar die elektrische Ferrari moet dan wel echt bijzonder zijn, aldus commercieel topman Enrico Galliera. De Italianen willen namelijk geen elektrische Ferrari maken, puur zodat ze een elektrische Ferrari hebben gemaakt. Niet zomaar een EV dus, maar iets speciaals. De technologie moet nieuw zijn, vooruitstrevend. De technologie moet ‘bij Ferrari passen’.
Met andere woorden, de fabrikant zou nu geen elektrische auto willen maken. Eerder zei CEO Louis Camilleri al dat elektrische auto’s van nu te zwaar zijn, voornamelijk door de accu’s. Galliera zegt nu iets vergelijkbaars en herhaalt dat de accu’s ook in de komende vijf jaren niet zullen voldoen aan wat Ferrari voor ogen heeft. Ze vullen zich ook niet onder druk gezet door nieuwe concurrenten als Pininfarina.
Dus over vijf jaar krijgen we weer een Ferrari? Galliera kon dat niet bevestigen noch ontkennen. Pas als de technologie rijp is, wil Ferrari er iets mee gaan doen. Of dat nou over vijf jaar is, of pas later. Overigens staan de klanten wel open voor elektrificering, aldus Galliera. SF90-bezitters zouden de EV-modus geweldig vinden, om zo ’s ochtends geruisloos weg te kunnen rijden om later als ze op de weg zijn de motor te kunnen starten. Geruisloos wegrijden is natuurlijk wel handig, maar het motorgeluid is wel een vrij cruciaal onderdeel van de ervaring van een Ferrari. Dat geeft Galliera ook toe. “We werken er hard aan, maar ik ga nog niet zeggen of we daar een oplossing voor hebben. Maar als Ferrari met een oplossing komt, dan beloof ik je dat die elegant zal zijn.”
jaapiyo zegt
Heel speciaal ??
SUV dan maar ..
lincoln zegt
Vooruitstrevend !!
Je kan een hoop over Ferrari melden maar “vooruitstrevend” lijkt me nogal ongepast ..
tvklarenbosch zegt
@lincoln: in de niche waar Ferrari opereert is het bedrijf behoorlijk vooruitstrevend
knapzuur zegt
.. ik ook in m’n eigen niche.
torsen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pindakoning zegt
Ben heel benieuwd wat het bestaansrecht in de toekomst is van vele verschillende sportwagenmerken. Er zal altijd vraag blijven naar een aantal merken uiteraard, maar het onderscheidende vermogen op motoren gebied lijkt mij grotendeels te verdwijnen. En dus de USP van sommige merken
dare2think zegt
Net als met opwindbare horloges zal een deel van de markt verbrandingsmotoren kunnen blijven leveren. Dat zal wel zo speciaal worden dat het qua prijs voor ‘het gewone volk’ bijkans onbereikbaar zal worden. Het geld zal verdiend moeten gaan worden met EV’s.
nissanfairladyz zegt
https://www.rimac-automobili.com/en/ Rimac is de moderne Ferrari. Toen Ferrari begon was het allemaal ook niet zo speciaal en was het geen legendarische naam.
De nieuwe legendarische namen moeten nog komen, dat groeit met de tijd. Vandaar Rimac.
vondick zegt
@nissanfairladyz: Eens. Toffe club. Ook leuk om eens langs te rijden als je in Kroatië bent. Er zijn wel parkeerplaatsen waar je alleen mag parkeren met auto’s met meer dan 3 motoren.
flutterby zegt
@nissanfairladyz: Volkswagen zit ook vuistdiep in Rimac. De Rimic One was enkel een marketingstunt en ze hebben uitgesproken de winst te halen uit leveren aan OEMs (en niet zoals Tesla massaproductie). En tada; De Porsche Taycan. Ik ben ook erg benieuwd wat Ferrari nog weet te verbeteren tov de Taycan.
jorden zegt
Rolex begeeft zich ook niet op de markt van de smartwatches.
Moet Ferrari een voorbeeld aan nemen. Gewoon blijven doen waar je goed in bent en schijt hebben aan wat de rest doet.
autodidact zegt
@jorden: precies, kan me voorstellen dat Ferrari in ieder geval voor een deel van haar gamma de verbrandingsmotor in ere houdt. Er zijn altijd liefhebbers bereid veel te betalen voor mooi gemaakte mechanische apparaten.
knapzuur zegt
Je vergist je denk ik schromelijk in de hoeveelheid elektronica en programmering die komen kijken bij de Ferrari experience van nu, niet persé een slechts iets maar om nu te spreken over mechanische apparaten gaat inmiddels toch wat ver!
autodidact zegt
@knapzuur: je hebt natuurlijk gelijk, ik chargeer, maar het ‘hart’ van een Ferrari van tegenwoordig is toch nog steeds de motor.
flutterby zegt
@autodidact: het hart is niets zonder het brein.
kennone zegt
@jorden: amen
HzR zegt
@jorden: alleen hebben horloges geen emissieregels, maakt het toch wat makkelijker…
911targa zegt
Dat is zeker waar, maar laten we het even terug brengen tot de essentie:
Je koop iets wat minder goed is, dan wat je momenteel kan kopen. Bewegende onderdelen, emotie……….maar minder goed dan wat tegenwoordig mogelijk is. Is dat niet een Breitling versus een Seiko of een Porsche versus een Tesla?
Het dure en minder perfecte, is hetgeen wat je wil?
lincoln zegt
Een logootje dus ..
autodidact zegt
@911targa: een platenspeler versus streaming audio…
nissanfairladyz zegt
Buizenversterker versus een digitale versterker.
frederik zegt
@911targa: Het hangt ervan af wat je “goed” vindt. Als dat stil, schoon en niet te duur van A naar B is, dan moet je geen Porsche of Ferrari kopen maar een Tesla. Ben je echter op zoek naar beleving, dan moet je (mijns inziens) niet bij Tesla zijn.
lincoln zegt
@frederik ..
Niet alleen beleving ..
Maar ook drivability en Heritage is heel belangrijk ..
nissanfairladyz zegt
Maar toen Ferrari begon had het helemaal geen Heritage. Waarom zou een merk zoals Rimac geen Heritage kunnen opbouwen en dezelfde opvolging kunnen krijgen als Ferrari?
Drivability van de Rimac is inmens, jij bent 100% in controle over waar het vermogen heen gaat op de wielen. Jij bent in FULL control. (meer dan bij Ferrari)
willeme zegt
@nissanfiarladyz:
Ja, full control. Heb hier het bewijs:
https://www.autojunk.nl/2017/06/rimac-concept-one-crash-richard-hammond
In principe is het vrij eenvoudig, zolang die accu’s bizar zwaar zijn, zijn elektrische auto’s alleen leuk om even mee te sprinten. De meeste ICE-auto’s zijn al te zwaar om leuk te zijn, dus in principe zijn alle EV’s VEEL te zwaar.
Voor normaal gebruik een dikke prima. Een e-Up of Up is om het even, maar bij leuke, sportieve auto’s waarbij je betrokken wil zijn bij het rijden en voorzien wil worden van informatie wat er daadwerkelijk gebeurt, dan moet je niet een EV rijden.
Althans: dat is mijn mening. Hopelijk kan het bijgesteld worden als de SS-accu’s hun intrede doen.
padoempats zegt
@willeme: ssd accus? Je bedoelt solid state accus? Waar staat de d voor?
Richmond zegt
@frederik: beleving is persoonlijk. Er zijn mensen die genieten van de rust, stilte en acceleratie van een EV. Alleen omdat het geen geluid maakt, betekent niet dat er geen beleving is. Toen injectie uitkwam zeiden mensen ook, nee je moet carburateur hebben etc. Vooruitgang heeft altijd dezelfde discussies.
frederik zegt
@benja01: Dat is voor iedereen persoonlijk, en ja, ik begrijp dat de stilte van een elektrische auto ook fijn is. Mij doet het weinig en ik kan me ook niet voorstellen dat je voor de lol een rondje gaat rijden in je Tesla om te genieten van de stilte. Tenzij je even weg wilt van je vrouw :)
autodidact zegt
@frederik: zo stil is bv. een Model 3 nu ook weer niet… zeker niet op hogere snelheid.
flutterby zegt
@frederik: de reactiesnelheid op het pedaal en het eindeloos lijkende vermogen maakt een Tesla zeker een ervaring om te rijden. Niet hetzelfde als een brandstofmotor, net als een paard ook een andere ervaring heeft.
Die laatste was trouwens binnen 10 jaar uit de meeste binnensteden verdwenen en maakte de lucht in de stad een stuk schoner en frisser. Wie weet kunnen we dat nog beter maken.
jorden zegt
@hzr: maar ze hebben wel kopers met diepe zakken. Tonnetje meer of minder…
torsen zegt
RIP Ferrari S.p.A 1947 – 2035
karaya zegt
Ik heb het gevoel dat een hoop mensen daar van dromen.
Voorlopig maakt geen merk meer winst per eenheid dan Ferrari.
En ze maken de juiste keus. Electrificatie is niet gestoeld op ratio maar op groen-erotische sentimenten.
nissanfairladyz zegt
Bullshit, je hebt net zoals die mensen die in het begin helemaal gek waren van de verbrandingsmotor en de techniek enorm gaaf vonden toen het nieuw was. En toen had je de Hot Rod scene… ken je geschiedenis.
Datzelfde heb je nu in de elektrische auto wereld, en dat heeft NIKS maar dan ook NIKS met Groenigheid te maken. Elektrische aandrijving kan net zo gaaf zijn.
frank2b zegt
Twaalfpolige elektromotor.
tjorque zegt
12 elektromotoren in een v-opstelling
ericd zegt
Op de niet zo lange termijn zie ik aankomen dat auto’s in steden allemaal op electric mode moeten kunnen rijden, vanwege de luchtkwaliteit. Erbuiten mogen ze weer lekker vroem-vroem op een ICE. Hybrides dus. Steden als Parijs en London voorop.
nissanfairladyz zegt
Hoe gaat het dan aflopen met al die “supercars” in London? Gaan rijke mensen dan een tweede mansion kopen buiten de stad voor hun speeltjes? :)
tjorque zegt
Als Ferrari nu eens het voortouw neemt in de de PHEV met V12 die op CO2 neutrale brandstof loopt.
Het enige waarin er dan nu nog moeten investeren is in het opschalen van de productie van deze brandstoffen (bvb via een partnership met bedrijven die die brandstof kunnen maken) en het blok mss een beetje aanpassen.
Verde hebben ze bijna alle knowhow in huis.
Voila het bestaansrecht van de V12 en V8 Ferrari’s is verzekerd.
Het is eigenlijk zeer bedroevend dat er maar een supercarfabrikant in die richting denkt.
frederik zegt
@tjorque: Goed idee!
mobieler zegt
Rimac laat al jaren zien hoe dat moet. En als Ferrari niet op die trein stapt missen ze uiteindelijk de boot.
cossiekiller zegt
Een elektromotor met een dikke turbo jongeuh!
Mmm, waar hebben we dat nog gehoord?