Volgens de laatste geruchten heeft Stefano Domenicali na jarenlange titeldroogte het veld moeten ruimen bij de Scuderia Ferrari.
Dat het allemaal niet zo lekker loopt binnen Ferrari’s F1-team is een understatement. Met badboy Fernando Alonso hebben ze misschien de beste (in ieder geval de duurstbetaalde) coureur ter wereld in huis, maar zijn laatste F1-titel stamt nog uit zijn Renault-periode. Domenicali trad in 2008 aan bij de renstal, en wist slechts 1 keer, in hetzelfde jaar, de constructeurstitel in de wacht te slepen.
Dit seizoen begon ook niet geweldig voor Ferrari, alle mooi-weerfilmpjes ten spijt. Bij de laatste race in Bahrein eindigden Alsono en Raikkonen onderin de top 10, als negende en tiende. CEO Luca de Montezemolo was in China, maar verliet na het trekken van veel zure gezichten voortijdig de paddock, wellicht omdat hij het geschutter allemaal niet meer aan kon zien. Niets is nog officieel, maar hij lijkt nu dus in te hebben gegrepen, wat Domenicali de kop heeft gekost.
Naar verluidt staat kopstuk Marco Mattiacci (de CEO van Ferrari Noord-Amerika) klaar om Domenicali’s plek over te nemen, zo gonst het rond in de Italiaanse pers en op twitter.
Update 13:30: Ferrari bevestigt het vertrek van Domenicali, dat als ‘een eigen keuze’ gespind wordt. Hij wordt inderdaad opgevolgd door Mattiacci.
rob5nismo zegt
-=edit: fixed!=-
De grote baas van ferrari zag de start beet in een citroen en liep weg
jrk68 zegt
Goed idee Luca, laten we Stephano vervangen door iemand die goed auto’s kan verkopen..
Misschien is het een beter idee om ergens anders een goede teambaas weg te kopen?
Hoe goed autoverkopers en F1 samen gaan bewijst Bernie elke dag weer..
Oh w8, die was best succesvol als teambaas bij Brabham.
mashell zegt
Ach, de gemiddelde voetbaltrainer moet al na 3 verloren wedstrijden opstappen.
riddertevoet zegt
Flavio Briatore is een garantie voor succes.
tupperware zegt
@ridder te voet:
In de nachtclub wordt je geen wereldkampioen F1..
RazorHead zegt
Is ook geen dag te vroeg. Ik verschiet er van dat hij het nog zo lang heeft kunnen volhouden.
Al is de eventuele vervanger ook geen hoogvlieger.. Jammer dat Ferrari blijkbaar enkel italianen op de hoge plaatsen wilt, zeker als je ziet dat hun grootste successen waren met niet-italianen als teambaas..
riddertevoet zegt
Hij heeft ook vele jaren toegestaan dat Massa wanprestaties leverde in de tweede auto. Het lijkt me een beetje een slappe kerel.
tupperware zegt
@ridder te voet:
Tja, jij kan het vast allemaal stukken beter..
Bel Luca even op, die kan vast wat met jouw “expertise”.
riddertevoet zegt
@tupperware: Wat bedoel je? Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat Massa niet meer presteerde na zijn ongeval.
tupperware zegt
@ridder te voet:
Psst, Massa’s functie was het beter laten lijken van Fernando. Niet het gaan voor eigen succes. Dat laatste deed hij vorig jaar dus wel met zijn vertrek als resultaat.
Toch mooi om te zien dat hij nu bij Williams voor de kwal uit Oviedo rijdt.
RazorHead zegt
@tupperware:
Ik zie ridder te voet nog thans niks zeggen dat hij het beter kan, hij zegt gewoon waar het op staat. Jammer dat je dat met zo een ondertoon moet aanvallen, net zoals zoveel hier op autoblog reageren, best zielig. Als je een andere mening hebt kan je deze ook positiever ventileren ipv zo.
tupperware zegt
@RazorHead:
Sarcasme blijft voor sommige kennelijk te moeilijk, best jammer om dat zo te laten blijken..
jaapiyo zegt
@ridder te voet: ja…alleen ging Luca daar dus zelf over.
sergio72 zegt
Bij Ferrari is het altijd zo geweest, zijn de verkopen van auto’s goed dan is de prestatie in de formule 1 minder. Zijn de prestatie’s in de formule 1 uitstekend dan zijn de verkopen minder.
roppp zegt
@sergio72: Hahahahaha, toen Schumacher 6x wereldkampioen werd Ferrari hoorde je ze op de personenauto-afdeling echt niet klagen.
Frankypanky zegt
@sergio72:
Klopt er niets van…Een artikel in Bloomberg liet juist het tegenovergestelde zien. De conclusie was juist dat de prestaties op de racebaan de verkopen niet beïnvloeden!
norge zegt
Gezocht manager die stofzuigers uit Italie wedstrijden kan laten winnen.
Voordeel als u Spaans ,Italiaans Engels en Fins kan spreken.
massi zegt
Schumi was een goede opvolger geweest. Wie weet…..
Hupke zegt
Vreemde keuze voor een volgende teambaas. Als je niemand kan vinden van binnenin het team die een stapje omhoog kan maken zou je toch op z’n minst iemand uit de racerij verwachten. Iemand die het klappen van de zweep kent.
gregorius zegt
volgens mij is bij een F1 team de manager zeker niet het belangrijkste (tenzij hij voor de slechte keuzes gaat). Het team van designers eronder lijkt me veel belangrijker. Het lijkt me ook zinnig dat de beste designer niet als manager moet gaan fungeren, laat hem (of haar) z’n tijd en op ontwikkelprocten focussen. (Hier zijn hele theorien in de financiele wereld op gebasseerd).
Dus ja, we weten niet of dat team uitgezakt / op is, of dat Stefano de ontwikelings uren in de foute projecten heeft gestoken.
Anyway, logisch dat ie het veld moet ruimen. Of ze bij Ferrari al een goede opvolger hebben is de vraag. Bij andere, meer rationele, teams sturen ze pas de manager de laan uit als ze al een goede vervanger hebben.
munchy zegt
Veel verstand van de racerij hebben maakt nog geen goede manager. Briatore had helemaal geen verstand van auto’s maar was als manager wel erg succesvol. Als je even googled op de naam van de nieuwe teambaas dan zie je dat het met zijn management kwaliteiten wel goed zit. In de voetballerij zie ook o zo vaak dat een goede “oud” voetballer geen garantie voor succes is als goede trainer. Minder verstand van racerij is waarschijnlijk alleen maar beter. Bemoeien ze zich daar ook niet mee. Ik denk niet dat Massa het onder Briatore zo lang volgehouden had. Ben overigs geen fan van Dhr. Briatore hoor. Veel te veel bravoure.
Frankypanky zegt
@munchy:
Klopt. Briatore wist dat en verzamelde daarom juist goede mensen om zich heen. Zo werd Schumi van Eddie Jordan afgepakt met hulp van opa Bernie…
Edge zegt
Opmerkelijk, dat ze deze Marco Mattiacci naar voren schuiven. Ik heb zijn LinkedIn-profiel er even bij gepakt en hij heeft om precies te zijn 0,0 Formule 1 ervaring. Dat hij het bij Ferrari geweldig doet staat buiten kijf, de beste man was verantwoordelijk voor het opzetten van de distributieketen in het Midden-Oosten, de lancering van Maserati in Noord-America en heeft hoge functies (gehad) bij Ferrari Noord-Amerika en Ferrari Asia Pacific. Dus dat de beste man bij de Ferrari-familie hoort en zijn bijdrage aan Ferrari als autofabrikant heeft geleverd geloof ik wel, maar is dit dan de juiste man om teambaas van het F1 team te worden?
sir_smokalot zegt
Er is nog niets officieel, dus ook Mattiacci niet. Het geruchtencircuit doet alleen zijn werk. We horen de naam Ross Brawn hier ook rondzoemen.
sir_smokalot zegt
Herstel, zie update.
jaapiyo zegt
@Edge: ja knap want we weten allemaal hoe moeilijk het is om een zwikkie Ferrari’s te verkopen aan steenrijke sjeiks en nieuwe rijken in Azie en de VS…
Oh wacht.
Ach ja, als manager word je kwaliteit meestal beoordeelt op basis van het succes (of gebrek daaraan) op papier terwijl je daar meestal niet direct verantwoordelijk voor bent. Bij Stefano heb ik de indruk dat hij feitelijk niks kan doen aan het gebrek aan succes bij Ferrari, dat ligt bij hun ontwerpafdeling. Ook heb ik de indruk dat hij niet genoeg discretie had om zelf grote beslissingen te nemen…Lica di M. zweeft er altijd nog boven rond. Het enige wat hem dan wellicht te verwijten valt is niet toch gewoon die autoriteit opeisen maar goed, gaat die nieuwe dat wel doen als Luca hem aanstelt?
Ik wens die nieuwe man veel succes want hij zal het nodig hebben. Tenzij de FIA Ferrari weer een handje helpt zie ik ze de komende jaren gewoon niet winnen van Mercedes en/of Red Bull.
Hupke zegt
@Edge:
De man heeft dus duidelijk ervaring met het verkopen van het brand-ferrari.
Misschien kunnen we daar iets uit leren.
Scheelt er iets aan de relaties met de sponsors? Of zijn er er meer nodig?
Er zal wel een reden achterzitten, en de man zal hopelijk wel een ervaren insider als rechterhand krijgen vermoed ik.
eelco74 zegt
@Edge: Je vergeet dat Briatore voordat hij in de F1 aan de slag ging, directeur was van Benetton in de V.S. en dus in feite daar de hele franchise van Benetton heeft opgezet. En na zijn ” pensionering” een nieuwe uitdaging zocht en dit vond bij de renstal van Benetton. Met de nodige wereldtitels tot gevolg.
Raceteams zijn tegenwoordig hele grote bedrijven met honderden medewerkers, dus management kwaliteiten zijn gewenst.
sydney zegt
Er staat ook wel beetje druk op je als Teambaas bij Ferrari.Het enige team dat zonder onderbreking vanaf de oprichting actief in de F1 is, en waarbij de link naar de showroom van alle teams het allerbelangrijkst is.Je moet er maar aan staan.
E34M5Touring zegt
Ik zou Jean nog een keer lief aankijken, misschien is ie het folders sjouwen al zat…
str8six zegt
Goede zaak voor Ferrari, sinds de Italianen daar de show runnen is het alleen maar drama geweest, Maarja, ze zullen denk ik niet meer zo succesvol worden als in de Schumi/Todt/Brawn/Byrne tijd.. Helaas voor hen.
jaapiyo zegt
In de voorgaande jaren hadden ze alleen kunnen winnen als ze Newey hadden of iemand die nog beter is. Nou heeft Newey wel eens gezegd dat hij niet naar Ferrari wilde en iemand die beter is hebben ze vooralsnog niet gevonden in de F1.
Dit jaar hadden ze kunnen winnen als ze de beste power unit ontworpen hadden, maar dat hebben ze niet gedaan want dat heeft Mercedes voor elkaar gekregen.
Kan je dat Stefano verwijten…ik denk niet of nauwelijks. Ik snap dat hij ‘verantwoordelijk’ is (hoewel Luca di M. in dat opzicht zijn handen weer eens wast in onschuld) maar het is IMO een zinloze beslissing die niks gaat brengen.
Edge zegt
@jaapiyo: Tsja, Luca is de baas dus dat hij zijn handen in onschuld wast is niet meer dan logisch. Een bestuursvoorzitter van een voetbalclub pakt ook zijn biezen niet als het niet goed gaat, die zet ook gewoon een nieuwe trainer neer. Dus in dat opzicht begrijp ik het wel.
Ik ben het echter wel volledig met je eens dat Domenicali er niet zoveel aan had kunnen doen. Je bent immers overgeleverd aan de dingen waar je engineers mee op de proppen komen, en als dat niet het beste is? Ja dan kun je proberen betere engineers te halen maar dat is niet zo makkelijk *kuch*Newey*kuch*. Niemand was tegen de superioriteit van Red Bull van de afgelopen jaren opgewassen, ook een andere teambaas niet. En dat die nieuwe motor niet de beste is kun je Domenicali ook niet verwijten
n54coupe zegt
Misschien zouden ze Ross Brawn een s moeten vragen?
Die heeft even niet zoveel te doen, en die vond een F1-team runnen altijd wel leuk.
Rice09 zegt
@n54coupe: Ross Brawn heeft laatst nog verklaard tegen Sky dat hij helemaal klaar is met de formule 1 en op 59 jarige leeftijd gaat genieten van zijn pensioen. Of zoals hij het zelf zei: “ik ga lekker vissen”
azuli zegt
Kan iemand die tekst aanpassen? Laat maar ik doe het wel:)
“Bij de laatste race in BAHREIN eindigden ALONSO en Raikkonen onderin de top 10, als negende en tiende. CEO Luca de Montezemolo was in BAHREIN, maar verliet na het trekken van veel zure gezichten voortijdig de paddock, wellicht omdat hij het geschutter allemaal niet meer aan kon zien.