Ferrari doet uit de doeken dat de race van Charles Leclerc op meerdere manieren is gesaboteerd door Max Verstappen vandaag.
Het was een vooruitzicht om van de watertanden voor de racefans vandaag: Verstappen en Leclerc die ergens middenin het veld starten en zich een weg naar voren moeten banen. Hoewel achteraf bleek dat Verstappen sowieso een klasse apart was, werd dit vooruitzicht ons echter door de neus geboord. In de eerste ronde hadden de twee nog heel even een gevechtje. Maar Leclerc moest vervolgens al in de vierde ronde de pit opzoeken, omdat er volgens hem ‘iets rookte bij zijn voorwiel’. Het bleek een vastgeklemde tear off te zijn.
Pech stapelt zich op
De relatieve mazzel voor Leclerc was dat hij kon stoppen tijdens een sasfetycar fase. Maar het gevolg was wel dat de Monegask nu op mediums reed, in plaats van op softs. Bovendien was Max nu al opgeklommen naar P8, terwijl Leclerc helemaal overnieuw mocht beginnen achter de uit de pitstraat gestarte Alpha Tauri’s. Dit frustreerde zijn opmars nogal. Tot overmaat van ramp verloor LEC uiteindelijk op de meet ook nog P5 aan Alonso, vanwege een straf die hij kreeg doordat hij te hard reed in de pit.
Tear off van Verstappen
Enfin, dat alles wisten we al, maar nu komt het hete nieuws: beide zaken die Leclerc vandaag de das omdeden, wijt Ferrari aan niemand minder dan Max Verstappen. We speculeerden er direct al over in het raceverslag, maar de tear off die bij de F1-75 de koeling om zeep hielp, bleek inderdaad afkomstig van onze held MV1. En niet alleen kostte hem dat dus die pitstop, maar ook die tijdstraf. Hoe dan?
Sensor
Wel, door de oververhitting die optrad als gevolg van de tear off, is ook de sensor die Ferrari normaal gebruikt om de snelheid in de pit te monitoren aan zijn grootje gegaan. Ferrari is daarom teruggevallen op een ander systeem. Echter bleek dat dus weer niet nauwkeurig genoeg te werken. Dus reed LEC te hard en kreeg hij straf. Onder hoeveel trappen is die man wel niet heengelopen in Monte Carlo? Teambaas Mattia Binotto houdt het allemaal op ‘een ongelukkige situatie’. Dat is trouwens tevens de titel die je zou kunnen gebruiken om Ferrari’s hele seizoen samen te vatten.
Dagsuccesjes
Dus ja, Max heeft écht de allerbeste race van zijn carrière gereden. Winnen, snelste ronde, maximale punten én je grootste concurrent saboteren. Beter dan dat wordt het nooit meer. Ferrari moet inmiddels hopen op nog een paar dagsuccesjes en het volgend jaar dan maar weer overnieuw proberen.
mjpamsterdam zegt
Kunnen Italianen echt alleen maar zeuren?
Pordon zegt
Ik weet dat ‘overnieuw’ tegenwoordig is toegestaan maar lieve help, wat staat dat lelijk zeg.
Typisch wel dat een backup systeem niet nauwkeurig genoeg is bij Ferrari.
Auto zegt
EDIT: als ergens spelvouten staan, is iedereen altijd meer dan welkom dat te melden. Een voutje is snel gemaakt en we streven ernaar om alles zo foutloos mogelijk te maken binnen de gegeven tijdsbeperkingen. Echter aan meldingen als ‘alles is helemaal vout en ruk’, zonder dan even concreet te wijzen op wat er niet klopt, daar hebben we niks aan. Dus graag de concrete voorbeelden in de comments of via [email protected] en dit soort teksten achterwege laten.
Johanneke zegt
Hij moest achter de AT weer opnieuw beginnen, wat super ongelukkig was natuurlijk, maar hoe is gasly de punten in gereden dan? Ook super knap.
Henkie zegt
Door de harde band er snel weer af te halen. Na die stop lag Gasly laatste en heeft veel plekken en tijd goed gemaakt. Hierdoor kreeg die ook veel plekken weer terug kreeg toen de anderen weer binnen kwamen.
flyerbunch zegt
Volgens Ferrari reed Leclerc 1km/u te snel in de pits vanwege die sensor. Mja, dat het andere spul dan niet werkt is dan ook Max z’n schuld? Zag Leclerc vandaag in niemandsland rijden.. Sainz had ook de pace niet dus het was gewoon pech!
porker zegt
Heerlijk dit. Ik dacht het direct, zal ie van ons Max zijn?? Kunnen ze dat zien? Briljant. Goed gemikt trouwens van Max
dailydriver zegt
Yep Verstappen doet aan Mario Kart. Gooit met tears off i.p.v schildpadden en bananenschillen.
karhengst zegt
Het helpt voor de concurrentie ook niet dat de blauwe schilden dit seizoen niet meer meerijden.
toniominestrone zegt
Plan B? Or prevere you plan D Charles?
mashell zegt
Is dat haar eigenlijk wel echt?
ronaldotour zegt
En hij wilde ook nog de snelste ronde afpakken van Max door naar een set rood te gaan. Dat kostte hem uiteindelijk ook een positie gedwongen door Max.
gregorius zegt
Ik vind het erg prettig om te zien dat dat 1ne puntje voor de snelste ronde halen af en toe gewoon niet werkt; dat maakt t ook mooi.
Leclerc reed 18 seconde voor Alonso. Die grapjassen van Ferrari dachten dat hij in ronde 43 nog wel even makkelijk Alonso voorbij zou komen om dan in ronde 44 voor het snelle rondje te gaan.
Dat was dus niet zo makkelijk (ze moeten Alonso toch kennen) en uiteindelijk hebben ze ook nog die plek verloren. Dat is toch heerlijke leedvermaak.
Overigens reed Leclerc dus niet te hard bij de andere 2 keer dat hij in de pit was.
Dutchdriftking zegt
Het plaatje boven het artikel is van het best Youtube filmpje van afgelopen maand. Allemaal kijken.
ukbob zegt
Eens. Die gast kan echt de halve F1 paddock imiteren, en dan vooral hun ‘stemgeluid’, schitterend!
bietje zegt
Hier bestaat een naam voor:
Externe attributie… 🤷🏻♂️
kniesoor zegt
“Binotto zit met de handen in het haar” moet inmiddels toch wel een gevleugelde uitspraak zijn in Maranello . . .
Robert zegt
Deze ging vandaag hard over de sociale media:
https://i.redd.it/0wooywnro9a91.jpg