Traditiegetrouw sluit Ferrari het raceseizoen af met de Finali Mondiali. Daar trokken ze ook het doek van de nieuwe 488 GTE en GT3, twee nieuwe racewagens met turboblok.
Er worden wereldwijd drie Ferrari Challenge-series verreden: in Europa, in Noord Amerika en in Azië. Daar waar de series meestal los van elkaar hun rondjes over de circuits draaien, komen ze voor de seizoensafsluiter samen. Na een uitstapje naar Abu Dhabi vorig jaar, is het circus dit jaar weer terug op Italiaanse bodem, Mugello om precies te zijn. Verder mogen ook de eigenaren van de diverse XX-modellen hun peperdure en verder nutteloze speeltjes over het circuit jagen, net als de eigenaren van overjarige Ferrari F1-wagens. Een op-en-top Ferrari-feestje dus.
Genoeg reden voor de fabrikant om de gelegenheid aan te grijpen een tweetal nieuwe racewagens te presenteeren. Beide wagens zijn afgeleiden van de Ferrari 488 GTB en gaan als 488 GTE en 488 GT3 door het leven. Zo simpel kan het zijn. De 488 GTE zal uitkomen in het FIA World Endurance Championship (WEC), in de Grand Touring Endurance-klasse (GTE), voorheen bekend als GT2. Deze auto’s moeten motorisch gelijk zijn aan het productiemodel en dus ligt er een 3.9 V8 met turbo onder de kap, goed voor 670 pk. Aerodynamisch mag er wel het een en ander worden aangepast, zij het binnen een strak bepaald kader. Een kader dat voor volgend seizoen iets is verruimd, zodat er een groter verschil komt met de GT3-auto’s.
De Ferrari 488 GTE is dus sneller dan de 488 GT3. Door nog iets meer technische beperkingen moeten de GT3-wagens relatief betaalbaar gehouden worden, waardoor de raceklasse ook voor de rijke petrolhead met enig gevoel voor stuurmanskunsten interessant is. Het zal dus vooral deze Ferrari 488 GT3 zijn die geld in het Italiaanse laatje gaat brengen. De Ferrari mag het volgend seizoen gaan openemen tegen klinkende namen als de Lamborghini Huracan GT3, BMW M6 GT3 en de Audi R8 LMS. In totaal wil Ferrari in vier tot vijf jaar tijd zo’n 150 exemplaren van de GTE en GT3 gaan bouwen.
theracetosucces zegt
Is dit design een voorbode voor de 488 GTO/Speciale? Ik hoop het niet
wilbertg zegt
Het is nog maar twee dagen tot de tiende van de maand. Kijken of de Staatsloterij dit keer nog iets in petto heeft. Bestemming voor een mooi prijsje heb ik bij deze gevonden.
gtwillem zegt
Die GT3 ziet er wel erg lekker uit, zeg. Kunnen ze de lichtgewicht 488 er zo uit laten zien?? De 360 Modena leek ook op zo’n straatlegale raceauto. De Scuderia en Speciale misten dat mijn inziens nogal en als ze het bij de 488 weer terug kunnen laten komen, ben ik fan!
mrB zegt
Jammer dat er nu alleen nog foto’s van voor zijn, ik zou de achterkant ook wel willen zien. Wat mij opvalt aan de neus is dat de ronding totaal anders lijkt. Naast die verschrikkelijk lelijk gevormde lucht inlaten. Form-follows-function uiteraard, maar ze hebben weinig van de neus kunnen behouden dus.
Mielie zegt
Ah, ik wist niet dat ze de verschillen tussen de GT3 en GTE gingen vergroten. Ik hoopte juist het tegenovergestelde. Zodat we sneller weer eens een BMW of andere GT3-afgeleide in het WEC zouden zien.
carmasterr zegt
“Deze auto’s moeten motorisch gelijk zijn aan het productiemodel”
Dit is niet waar. De LM GTE reglementen stellen maximaal 5.5L NA en 4.0L drukgevuld.
In het geval van de 488 hoeft er dan inderdaad niets aangepast te worden.
Maar auto’s zoals bijvoorbeeld de Corvette hebben een verkleinde motor (de Viper heeft een speciale vrijstelling naar 8.0L)
Om nog maar te zwijgen over de BMW Z4 GTE, die een V8 gebruikt die helemaal niet in het productiemodel voorkomt.
Ook is 670pk veel teveel.
Er worden namelijk helaas nog steeds restrictors gebruikt.
Het echte vermogen zal rond de 600 liggen, vergelijkbaar met GT3.
uncivilsum zegt
Ik las dat de GTE zon 485 pk heeft en de GT3 550 pk heeft
pomoek zegt
Eugh, die obligate met de Duimpjes omhoog foto, zullen we eens afspreken dat we dat gewoon nooit meer doe tenzij we net uit een gecrashde formule 1 bolide stappen?
joostvis zegt
Die F12 TDF is daar gisteren toch ook officieel gepresenteerd?
Dutchdriftking zegt
Fijne speelgoed hoor!
clarkson zegt
O wat gaaf zeg. Nu een straatversie (CS) aub!