Ferrari stelt voor om een keiharde straf uit te delen aan teams die de budgetcap overschrijden.
Alles draait om geld en zo ook binnen de Formule 1. Om het nog een beetje eerlijk te houden is er een budgetcap. Elk team mag maximaal een X-bedrag besteden. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat rijke teams niet iedereen en alles kopen en de kleinere teams naast het potje pissen. Ferrari is van mening dat als deze regel niet wordt nageleefd de consequenties aanzienlijk moeten zijn.
Ferrari over budgetcap
De baas bij het team van Ferrari, Fred Vasseur, heeft bij de FIA een ballonnetje opgelaten over de regels omtrent de budgetcap. Hij is van mening dat bij een overtreding er serieuze consequenties dienen te zijn. Straffen dus die teams, als ze over de 140 miljoen dollar gaan!
De geruchten zijn dat er nu drie teams zijn die teveel geld hebben uitgegeven. En dat is tegen het zere been van Ferrari. In 2021 was het Red Bull die teveel had uitgegeven, maar de straf was te mild. Aldus Fredje in La Gazzetta dello Sport. Het voordeel dat een team heeft bij het meer uitgeven van geld, is van sportieve aard. Hij is dus van mening dat de straf ook op sportief vlak moet zijn. En dus geen boete.
Boete heeft geen zin
Een boete is leuk en aardig, maar kan je incalculeren. Kost even wat geld, maar je hebt wel een aanzienlijk voordeel. Fred zegt dat je bij voetbal ook geen boete krijgt, maar een rode kaart als je vals speelt. En/of een schorsing. Goed punt, dat wel. Ook de tien procent ‘korting’ in de windtunnel die teams als straf kunnen krijgen is een lachertje, aldus de topman. Het werk is dan toch al gedaan.
Duidelijk, maar wat dan? De FIA moet volgens Fred een boodschap afgeven. Een drastische maatregel waardoor teams zich kapot schrikken, dan doen ze het in de toekomst niet meer. Hij stelt voor om teams die de cap overschrijden er voor één jaar uit te schoppen.
Zou toch lachen zijn als blijkt dat Ferrari een van de teams is die het budget overschrijden. Maar vermoedelijk is dat niet zo, want waarom zou je anders dit soort uitspraken doen? Maar, is het een eerlijk voorstel dat hij doet of niet? Laat het ons weten in de comments.
Allison Burgers zegt
Gewoon wegschrijven onder catering.
https://youtu.be/vA9v9SoitTY
jje003 zegt
Tsjah, op de baan lukt het niet dus hij kan alleen op deze manier kampioen worden.
Ergens heeft hij wel een punt, maar dit is ook geen uitkomst; als iets geleerd kan worden van vorig jaar is het wel dat de regels onduidelijk zijn en anders geïnterpreteerd worden. Mercedes bouwt een nieuwe fabriek vlak voor die regels ingevoerd werden en stalt mensen bij Ineos of andere gerelateerde tech companies. Ferrari/Alpine kunnen eea uitbesteden aan hun road divisions en dan die techniek kopiëren onder het mom van kostenbesparing.
bietje zegt
“Tsjah, op de baan lukt het niet dus hij kan alleen op deze manier kampioen worden.”
Mijn eerste gedachte.
+1
mashell zegt
Vorig jaar waren de regels voor sommige teams onduidelijk, inmiddels weten ze hoe de FIA het interpretateert dus zijn de regels duidelijk.
MrSkyline zegt
Het motorregelement was ook heel duidelijk, toch speelde ferrari vals en is enkel zachtjes achter gesloten deuren op de vingers getikt. Niemand is heilig, zeker niet in F1. Het is enkel een politiek spelletje, want op de baan kan ferrari ze niet winnen.
Michiel1 zegt
Als.jij je aan de regels houdt en de andere niet.
Dan gaat het sowieso ook niet lukken op de baan 🤣🤣
Maar je hebt gelijk Ferrari faalt wel hard
boriske zegt
“Tsjah, op de baan lukt het niet dus hij kan alleen op deze manier kampioen worden.”.
Of Tjsah, binnen de budgetcap lukt het ons niet, dus laten we er over gaan”.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat je vooral naar de overtreding moet kijken en dan een passende straf per geval moet opleggen. Als het verhaal van Redbull klopt dan was er niet teveel uitgegeven, maar was er een bonnetje op de verkeerde stapel gelegd. Of dat echt zo is kunnen wij nooit controleren.
Als je er echter achter komt dat een team écht teveel spendeert, of domweg fraude pleegt door windtunneltijd, productie van onderdelen, of wellicht een complete fabriek uit de boeken te houden dan gewoon puntenaftrek. Met de bijbehorende gevolgen natuurlijk.
Edge zegt
Vergeet ook niet dat de FIA in juni 2022, dus een dikke zes maanden nadat al het geld voor 2021 al uitgegeven was en de rapporten van de accountants al bij de FIA lagen nog regels heeft gewijzigd, waardoor bonnetjes die eerst op de goede stapel nu ineens op de verkeerde stapel lagen en alsnog meegeteld moeten worden.
sportevo zegt
Dat blijft een mooi excuus maar waarom leverde dat voor de andere 9 teams dan geen problemen op?
Red Bull heeft destijds teveel uitgegeven. Dat dit aan de catering was maakt niet uit. Want hadden ze, als ze dit wel wisten, dan opeens hun personeel geen eten meer gegeven? Je zou dan toch op een andere vlak moeten bezuinigen om het plaatje kloppend te krijgen.
bassrt zegt
Diskwalificatie en daarmee 0 punten in het constructeurs kampioenschap. Krijgen ze daarna nog eens een klap met het prijzengeld wat ze blijkbaar heel belangrijk vinden, want daardoor mogen er geen nieuwe teams bijkomen. Rijders rijden alleen, dus die kunnen daar niks aan doen, dus die moet je ook niet straffen vind ik.
mashell zegt
Waarom rijders uitsluiten? Zijn toch ook gewoon in dienst van het team? Net als de ingenieurs, de managers en de boekhouders. Een ban van een X aantal races lijkt me de passende straf om een oneerlijk behaald voordeel teniet te doen.
Edge zegt
Voordat de budgetcap van kracht werd is er uitvoerig met alle teams overlegd over de exacte invulling van de budget cap, inclusief het onderscheid tussen een kleine en grote overteding en de strafmaat die de FIA mag hanteren. Alle teambazen, dus ook Vasseur (weliswaar destijds nog in dienst van Alfa Romeo/Sauber) zijn akkoord gegaan met de regels zoals ze er nu liggen. Dus om dan nu te zeuren over de hoogte van de straf van Red Bull vind ik flauw.
Johanneke zegt
Ik vind ook dat er veel te zwak gestraft wordt.
Racing point kopieert mercedes, straf van niks.
Ferrari speelt keihard vals met die brandstof, strafje van niks.
En ik vond de straf voor RB ook tegenvallen. Van mij mogen ze echt harder zijn.
mashell zegt
Racing point deed iets wat gewoon legaal was, of dat wat Ferrari illegaal was kon de FIA niet eens bewijzen. Een milde straf bij het eerste jaar nieuwe boekhoud regels vind ik passend maar mochten ze er opnieuw boven zitten (lijkt me niet, ze hebben zoveel voorsprong ze hoeven niet te ontwikkelen) dan is uitsluiten van deelname voor een aantal races passend.
Johanneke zegt
Hoezo kon de FIA het niet bewijzen? Mercedes was er achter gekomen wat ze deden. Info doorgespeeld aan RB. RB vraagt de FIA: hey, mogen we meer brandstof verbranden door de brandstofmeter te manipuleren? De FIA zegt nee. Oja want Ferrari zus zo. Race erna waren ze ineens langzaam. Terwijl de races ervoor Vettel evensnel als Hamilton ging op het rechte stuk. Hamilton met DRS en slipstream.
mashell zegt
FIA kon niet bewijzen dat Ferrari gesjoemeld had. Vanaf race minder snel zijn betekent niet dat je eerder gesjoemeld had. Vandaar de schikking. Netjes opgelost, niet meer over zeuren.
Richmond zegt
Omdat van RP onvoldoende bewezen is dat het een kopie was. Betreft Ferrari ben ik het met je eens. RB… Er was van te voren gezegd dat ze het eerste jaar niet te zwaar zouden aanrekenen, omdat het voor iedereen nieuw was en het is heel complex. Dus de straf had zwaarder mogen zijn, maar iedereen wist dat het zou meevallen en hoe het straf proces zou lopen. Dus achteraf zeuren is nutteloos en niet terecht.
Betreft dat er 3 teams al in de fout zitten, dat kan helemaal niet bekend zijn. Daarvoor zitten we te vroeg in het proces. Vorig jaar was de analyse pas klaar net na het wk ofzo. En ook al hebben ze nu meer mensen bij de fia en is het proces gestroomlijnder nu. Hebben ze echt niet opeens maanden tijd gewonnen met het onderzoek. Dit is gewoon teams die elkaar in de gaten houden en off the record met elkaar praten. En waarschijnlijk niet eens de directie mensen, maar het werk personeel omdat ze zien dat de fia bij ze binnen loopt en dan krijg je vanzelf verhalen. Het is een klein wereldje en ze genieten ervan om te roddelen.
boriske zegt
Strafje van niets voor Ferrari zou ik toch niet zeggen. Ze hebben 2 jaar met een draak van een motor moeten rijden door hun strafje van niets waardoor ze 6e zijn geeindigd.
Robert zegt
Vroegâh, toen werd er pas hard gestraft. Zoals na Stepneygate, in 2007. Verlies van alle constructeurspunten in het kampioenschap en $100 miljoen boete voor het team. Plus een voorwaardelijke gevangenisstraf van 20 maanden voor de hoofdrolspeler. Bam!
dawwg zegt
Ja, maar de commerciële belangen & risico’s zijn tegenwoordig zo groot, dat ik de indruk krijg dat de FIA daar (team-belangen) – terecht of niet – meeweegt en zodanig dus ook haar onafhankelijke status in gevaar brengt. Een beetje meer onafhankelijkheid en minder team-pleasing zou wonderen doen.
Edge zegt
Alleen was die 100 miljoen volgens de legende 5 miljoen voor het vergrijp en 95 miljoen omdat Max Mosley Ron Dennis een oetlul vond.
En is er helemaal geen 100 miljoen betaald, want de straf was 100 miljoen minus het bedrag dat McLaren eigenlijk aan prijzengeld zou krijgen. McLaren verloor voor ruim 70 miljoen dollar aan prijzengeld door het puntenaftrek, waardoor de boete zelf ‘maar’ 30 miljoen was.
HZW zegt
Red Bull toont nu aan hoeveel voordeel er te behalen is als je meer uitgeeft dan toegestaan.
Hierdoor heeft Red Bull nu een grote voorsprong op de rest.
De straf is dusdanig laag dat ze er dit seizoen geen nadeel van hebben, en lachen zich een hoedje.
Ik denk dat je moet beginnen met het te veel uitgegeven bedrag, in mindering brengen op de 140 miljoen.
En daar boven op de straffen die je er verder voor krijgt, dus minder tijd in de windtunnel.
Zo wordt je budget kleiner en heb je minder windtunnel tijd, zou je alsnog weer over het lagere budget heen gaan dan weer in mindering brengen boven op de mindering die je al had.
Zo moet er een moment komen dat je dominantie verminderd.
Als Red Bull dit seizoen gewoon weer 140 miljoen mag uit geven, dan maakt die verminderde windtunnel tijd niets uit.
Want dan gebruik je het geld gewoon voor veel meer Aero Computer Simulaties, en dan monteer je het op de auto en test het zo uit, door een wasrek te monteren of flowpaint te gebruiken.
Maar als je gewoon weer volledig budget mag gebruiken dan kan je gewoon vaker upgrades doorvoeren.
De Budget Cap is bedoeld dat alles dichter bij elkaar komt, en dat iedereen een kans zou moeten hebben om de titel te kunnen winnen.
Maar door de Budget Cap te overtreden heeft Red Bull zich zelf een 7-miles stap voorsprong verworven op de andere teams.
En dat voordeel kan nog jaren doorwerken.
Allison Burgers zegt
Red Bull is 1,6% boven het budget uitgekomen. Jij denkt serieus dat het huidige verschil op de baan te danken is aan die € 1,8 miljoen pond die ze in 2021 hebben uitgegeven? Dat geld hadden ze dat seizoen alleen al nodig om de schades te betalen die Bottas en Hamilton hebben veroorzaakt aan de wagen van Verstappen.
Edge zegt
De FIA zelf gaf aan dat die 1,8 miljoen dollar nog minder kunnen zijn als ze een belastingteruggave correct hadden aangevraagd, dan was het slechts 400.000 dollar.
berlinetta zegt
Misschien een punt aftrek in het constructeurskampioenschap per 10k overschrijding of iets dergelijks? Puntenaftrek lijkt me de meest toepasselijke straf. Een jaar uitsluiting kan wel eens grote gevolgen hebben. Personeel dat weg gaat, sponsors die afhaken. Dat lijkt me een te grote straf.
duckmefaddy zegt
Was het niet zo dat de teams niet alleen akkoord gingen met de costcap, maar ook met de voorgestelde consequenties? Zou dan namelijk beetje dom zijn om nu ineens te gaan roepen dat de consequenties niet in orde zijn
Nanning zegt
Het financiële klimaat in de F1 is ook veranderd. Nog niet zo lang geleden hoorde je steeds geruchten dat teams zich zouden overwegen uit de kostbare sport terug te trekken als bepaalde veranderingen wel of juist niet zouden worden doorgevoerd. Tegenwoordig wordt er kennelijk goed geld verdient want het gaat tegenwoordig niet meer om dreigen met vertrekken maar juist over potentiële nieuwe toetreders in de sport.
bietje zegt
🤔
Seizoen 2019-2020:
Fraude met brandstofsensor
“De FIA en Ferrari troffen tijdens de ultralange winterstop tussen 2019 en 2020 een geheime schikking. Zo geheim dat ook de andere teams geen inzage kreeg in de afspraken tussen de opperscheidsrechters en de Italiaanse renstal”
bron:
https://autobahn.eu/artikel/245013/ferrari-f1-wagen-langzamer-door-deal-met-fia
En dan nu dit soort praatjes… béhhhh…
Ok… Vasseur zat er toen nog niet, maar Ferrari moet ff lekker z’n gemak houden met zoiets in de recente historie, nu beetje braafste jongetje van de klas spelen, best smakeloos.
jensoffbutton zegt
Puntenaftrek lijkt me het meest logische. En dan wel een zware sanctie. vb. per 100.000 euro 10 punten eraf per coureur en dus 20 per team.
mc96 zegt
Ferrari heeft niet echt recht van spreken. Laatste team in de F1 dat echt de boel heeft opgelicht en er mee weg kwam zonder echte straf.
flyerbunch zegt
1 jaar eruit gaat niet gebeuren, maar een straf in punten kan wel. Zo start bijv al aan -100 ofzo aan het seizoen..