Ferrari noteerde vorig jaar voor het derde jaar op rij een flinke verkoopdaling. Reden voor paniek in de tent? Nee, integendeel. Het ging nog nooit zo goed met de cavallino rampante.
Hoewel bovenstaande behoorlijk paradoxaal overkomt is het een zorgvuldig uitgekiende marketingstrategie van Luca di Montezemelo en de zijnen, die enkele jaren geleden besloten de Cartmanland-formule te kopiëren: zorg er voor dat je een zeer gewild product in de markt zet, en knijp vervolgens het aanbod flink af om het nóg gewilder en exclusiever te maken. Briljant natuurlijk, iedereen staat in de rij voor je product, en hoe vaker je ‘nee’ verkoopt, hoe exclusiever je auto’s worden.
Eind januari wisten we bij de presentatie van Fiats jaarcijfers al bij benadering wat Ferrari in 2013 deed, maar zojuist kwam de gedetailleerde informatie los: 6.922 nieuwe Ferrari’s werden verkocht, 5,4% minder dan in 2012 (7.318 stuks).
Kwart miljard euro winst
Desondanks stegen de inkomsten met 5% tot 2,3 miljard euro, en steeg de nettowinst met 8,3% tot 246 miljoen euro. De VS en het Verenigd Koninkrijk beleefden een recordjaar, Japan en China deden het ook goed.
Hoe Ferrari extra geld uit minder klanten wist te wringen? Simpel: merchandise voor de arme drommel die geen Ferrari kan kopen maar toch graag iets roods draagt, en tailor made voor de klanten. De Italianen melden vol trots: “today, 100% of the cars are personalised, with the Tailor Made programme gaining in strength“. Jep, dat zijn Rolls-Royce-achtige taferelen in Maranello.
Toch borrelt door deze stelling de vraag op wat precies binnen de definitie van ‘personalised’ valt: wellicht is dit al zo als Luca met zijn adelijke billetjes over de bestuurdersstoel heeft gewreven, of waneer Lapo er een nachtje op heeft doorgebracht.
Hoe dan ook: good for you, Ferrari! Wij wensen ze wederom een voorspoedig jaar toe. Alsof het niet op kan werd het merk vandaag door Brand Finance tot ‘sterkste merk ter wereld’ uitgeroepen.
ttr6 zegt
Knap gedaan! Nu Maserati en vooral….Alfa Romeo nog!
StijnB zegt
@ttr6:
Heeft Alfa zijn verkopen al niet flink teruggeschroefd…
heidekonijn zegt
@StijnB: Idd, misschien zou Alfa beter 6 modellen hebben en Ferrari 3 ipv andersom.
pindakoning zegt
@ttr6: Misschien kunnen ze juist bij Maserati precies het tegenovergestelde doen
Neptukker zegt
Iedereen weet dat de instapper altijd de beste deal is en al die domme Ferrari klanten snappen dit niet en kiezen voor de extra’s. ;-)
rhellema zegt
@Neptukker:
Alleen die “domme” Ferrari klanten zijn niet zo dom om het vermogen te vergaren om er één (of meerdere) te kunnen aanschaffen.
chimaera zegt
@Neptukker: Alleen hebben de Ferrari kopers het geld om deze extra’s te kopen en ze korten idd niet in op vermogen, en beelden ook echt uit dat ze vermogen hebben, niet zoals de gemiddelde “sportuitlaatondermijn1.2volkswagen” rijder.
Edge zegt
Misschien moet Fiat Luca maar eens aanstellen als part time hoofd van Alfa Romeo. Die kunnen wel iemand als hem aan het roer gebruiken!
sir_smokalot zegt
@Edge: De CEO van Alfa is dezelfde als die van Maserati (Harald Wester). Iets zegt me dat het dus niet zo om het poppetje draait, maar meer om de prioriteit van het hoogste management.
roppp zegt
@sir_smokalot: Alfa heeft het winsttechnisch nog nooit goed gedaan. Toen ze nog een staatsbedrijf was, maakte het ook nooit winst. Toen hadden ze nog wel als voordeel dat bijna de hele productie in Italië afgezet kon worden (in de goede jaren was 60 à 70% van wat daar aan auto’s verkocht werd, Italiaans). Fiat heeft ondanks kwaliteitsverbeteringen en een vereenvoudiging van het productieproces daar geen winstgevende zaak van kunnen maken.
lemster zegt
Ik zal wel een verpest hebben door alle bedrijven in de IT sector, maar ik vind 246 miljoen niet enorm veel winst. Ik had bij Ferrari veel hogere bedragen verwacht.
macready zegt
@lemster: Een marge van meer dan 10% in de productiesector is heel netjes.
lemster zegt
@macready: Ja precies, wat ik zeg; Verpest door andere branches. Tnx for clearing it up!
jack_abarth zegt
@lemster:
De bouw is, mits ze al winst draaien 0-2%
awesome zegt
@lemster: Alleen aan auto’s he. We hebben de winst op merchandise niet…
mashell zegt
@awesome: op Ordina, Cap Germany of CGI kleding zit niemand te wachten maar ik zie Apple nog wel een zwarte glimmende jas (natuurlijk stylish unibody retina coat genoemd) met een klein wit lichtgevend appeltje voor €300 euro verkopen.
mrci zegt
Good job Ferrari happy 2014
Donstil zegt
CandyCrush doet 400 miljoen winst over 1,2miljard en Ferrari maar 250miljoen over 2.x miljard.
Ergens gaat het scheef.
roppp zegt
@Donstil: Candy Crush bestaat over twee jaar niet meer, terwijl Ferrari dan weer minimaal €250 miljoen winst maakt. Net als de tientallen jaren daarna……
macready zegt
@Donstil: Ja, dat heet appels en peren vergelijken. Eerstgenoemde heeft bijna geen kosten en wel de opbrengsten. Daar staat tegenover dat ze overgeleverd zijn aan de grillen van het succes van een enkel product, tegenover een hele range van producten. Op de lange termijn zie ik dan ook meer in een bedrijf als Ferrari…
desjonnies zegt
Me wou dat ik 250 miljoen winst maakte…
Lennaert zegt
Nu de F1 weer op orde en dan kunnen de italiaanse voetjes weer op tafel. En dan waarschijnlijk weer net te lang, zodat ze weer overnieuw kunnen beginnen met problemen oplossen.
ericc zegt
Van de nieuwe California nog een shooting-brake.
Een nieuwe Maserati GT (dringend)
Een kleinere Maserati zoals de Boxster.