Ferrari denk dat Ferrari dit jaar geen potten kan breken. Sandbaggen kan dus ook op zijn Italiaans.
Ferrari ging een beetje af als een spreekwoordelijke gieter in 2019. Tijdens de tests in Barcelona draaiden ze de turbokraan goed open. Het contrast met Mercedes, dat het overduidelijk rustig aan deed, was heel erg groot. Ferrari was titelfavoriet, Mercedes moest gaan oppassen voor Red Bull.
Dominant
We weten hoe het afliep. Mercedes was uiterst dominant met Hamilton en bij Team Rood ging alles mis. In Bahrain was er overigens wel een teken van snelheid, maar het team uit Maranello schoot eigenlijk overal te kort tijdens de eerste seizoenshelft. Ditmaal was Ferrari tijdens de tests niet telkens bovenaan te vinden. Integendeel. Veel teams denken dat de Italianen spelletjes spelen en hun ware snelheid nog niet hebben laten zijn. Dat is dus pertinent niet waar, aldus Mattia Binotto. Hij kan het weten, want hij is immers teambaas van Ferrari.
Uitdagingen
Volgens Binotti kent de SF1000 (zoals de bolide voor 2020 heet) wat uitdagingen. Dat laat hij weten aan het Britse Autosport. Of het nu komt door te weinig vermogen of te veel weerstand, weet Binotto niet. Het is in elk geval duidelijk dat ze te weinig pace hebben. Tijdens de testsessies was overigens goed te zien dat de Ferrari’s op het rechte stuk aanzienlijk langzamer liepen dan de auto’s van Haas en Alfa Romeo. In principe zijn dat ‘mindere’ teams met dezelfde motoren. Die kans is dus eigenlijk vrij klein dat het écht het geval is.
Balans
De teambaas van Ferrari zegt dat het komt doordat ze nog heel veel moeten werken aan de balans van de auto. Zowel het vermogen als de weerstand én de downforce moeten nog verder worden geoptimaliseerd. Dat staat volgens Binotto buiten kijf. Wel is de race pace beter dan de snelheid over één rondje, aldus Mattia Binotto.
Ergo: die staan minimaal op de tweede startrij.
Rick-dos zegt
Ferrari zal niet het slechtste team zijn maar denk dat ze wel het derde team zijn. Ze hebben het vorig jaar met de mechanische equivalent van anabolen kunnen dichten maar nu dat ze niet meer aan de doping zitten komt de ware snelheid naar boven.
Mercedes en RBR gaan dit jaar de dienst uitmaken en het zou mij niet verbazen als RBR de boventoon voert dit jaar.
Erik zegt
@Rick-dos:
Op het moment van mijn reactie zie ik pas 7 reacties, waarschijnlijk omdat Max V. niet genoemd wordt :-)?
OT: ook dit jaar gaat Ferrari het niet redden.
boriske zegt
Ga je nu eindelijk eens stoppen met die cheating zever. De FIA kon niets bewijzen, dat hebben ze gisteren zelf bekend gemaakt. Maar dat posten ze hier niet he, want dat past niet in het kraam van RBR en Max.
En het zou mij niets verbazen dat Mercedes nogmaals domineert en Max zijn plannen om wereldkampioen in de kast mag stoppen.
gwnbmw zegt
@boriske: de fia kon niet bewijzen dat er vals gespeeld is, maar ferrari heeft ook 0 bewijs dat het eerlijk is verlopen. Om de hele rompslomp te voorkomen, is er een settlement gemaakt (waarbij er hoogstwaarschijnlijk een paar laferrari’s zijn uitgedeeld) tussen de fia en ferrari. Hier is overigens vrij veel over gepost de afgelopen dagen, het zag eruit alsof ww3 op het punt stond uit te breken.
Ik denk dat hamilton met DAS dit jaar lekker wereldkampioen wordt, maar ik zet verstappen toch op de 2e plek. Zijn snelheid en consistentie van vorig jaar, met een hopelijk betere auto en snellere teamgenoot moeten dat wel voor elkaar krijgen.
berlinetta zegt
Hmm ik weet niet of Ferrari ook zit te sandbaggen. Vind ik niks voor die Italianen. Zodra zij denken een goede auto te hebben gebouwd, zullen ze dat ook laten merken. Daar zijn ze trots genoeg voor. Rug recht, borst vooruit en kop omhoog lekker paraderen door de pitsstraat. Als ze een kutauto hebben gebouwd, zijn ze nergens te zien. Ik zou er dus niet raar van op kijken als Ferrari dit jaar inderdaad het 3e team is.
maferick74 zegt
Australie…. dan weten we het, al dat gel*l vooraf, is opvulling van een nikszeggend artikel. Wait and see….
z3cabby zegt
@maferick74: …dus kunnen we elk F1-artikel op AB tot aan Australië achterwege laten? Deuh…
Edge zegt
@z3cabby: Ja, in principe wel. Tests zeggen echt helemaal niks en alles wat de media (niet alleen AB!) over de verhoudingen tussen de teams schrijven is lariekoek. Let maar op als Latifi en Russell (in die volgorde) in Melbourne een 1-2 voor Williams noteren en Lewis Hamilton niet verder komt dan plek 15 omdat Mercedes hun DAS per ongeluk aan de achterwielen heeft gekoppeld.
porker zegt
@maferick74: treurig als je alleen kunt praten over zaken die nu gebeuren. Praat zeker ook nooit over vrouwen want ligt ze de hele tijd te nemen?
boriske zegt
Pak maar een race of 3 want Australie heeft meermaals aangestoond dat het maar een speciaal circuit is om de verhoudingen te weten te komen. Zelf vermoed ik dat Ferrari aan het sandbaggen is, gedetailleerd onderzoek heeft uitgewezen dat net achter Mercedes lagen in sector 3.
Maar uiteindelijk vrees ik dat Mercedes weer een jaartje zal domineren.
Henk_he zegt
Bla Bla Bla…
We weten pas hoe de kaarten geschud zijn na een paar races.
Maar we hebben ’t weer over Ferrari dus marketingdoel bereikt.
Gulli zegt
Die denken ‘Mercedes zat vorig jaar te sandbaggen en die zijn toch kampioen geworden, doen wij het dit jaar’.
Dutchdriftking zegt
Tja, het zou natuurlijk best humor zijn als Mclaren ineens sneller is dan Ferrari…
tfsi zegt
Niemand kan in een glazen bol kijken. Maar als ik mijn gevoel laat spreken, is het Mercedes die wederom de dominante auto heeft.
Ferrari enorm zit te sandbaggen, en Redbull toch weer team 3 is.
Ik hoop natuurlijk van harte dat Redbull kan strijden met de zilverpijlen en zie Max graag de titel bemachtigen, maar toch gun ik het Vettel ook om toch nog een titel in de Ferrari te halen, Maar het is gewoon afwachten tot 15 Maart.
mustang750supersnake zegt
doen ze alleen maar vanwege de storm over fia/ferrari-gate die nu gaande is….schijterds,iedereen is het gezeik nu zat,en dit ‘nieuws’ gaat heus niks daaraan af doen.
hoop dat de eerste races zoiezo al worden geboycot..
ns kijke hoelang t duurt eer de fia buigt als er 7/8 teams weigeren te starten en ongeacht welke geldboetes hun poot stijf houden!