In Italië halen ze naar eigen zeggen de schouders op.
Mercedes-AMG werkt op de achtergrond aan een revolutionaire en innovatieve hypercar dat een stukje Formule 1 naar de openbare weg moet gaan brengen. “Lekker boeiend”, aldus Ferrari.
In gesprek met het Australische Motoring zegt Ferrari-topman Michael Leiters dat men in Italië niet bezig is met het ontwikkelen van een dergelijke hypercar. Concurrentie vanuit Maranello hoeven ze bij Merc-AMG dus niet te verwachten. Volgens Leiters werkt het concept niet. De topman verwijst naar de F50. Een straatauto, met techniek uit de Formule 1.
De opmerking van Leiters is enigszins vreemd te noemen. De F50 stamt uit 1995 en in de tussentijd zijn er een hoop dingen veranderd. Zowel bij reguliere auto’s als bij F1-bolides. De topman zegt dat ze bij Ferrari liever een supercar vanaf de grond opbouwen.
Ook kwamen toekomstige modellen kort ter sprake. De 2.9 twinturbo V6, die Ferrari speciaal voor Alfa Romeo ontwikkelde, komt in elk geval nooit naar een model van het merk uit Maranello. “We delen geen motoren om ze vervolgens in onze eigen modellen te stoppen”, aldus de topman. Leiters gelooft zelf in een concept van een nieuwe motor met alternatieve hulp, zoals bijvoorbeeld een KERS-systeem. Deze techniek brengt echter meer gewicht met zich mee. Aan Ferrari de taak om balans te vinden zodat de rijeigenschappen er niet onder komen te lijden.
Ferrari F50 via @dennisvdmeijs op Autojunk
zwepp zegt
En waarom zouden ze zich druk maken… Alle supercars, hypercars en specials zijn uitverkocht voordat het eerste model überhaupt van de band rolt (behalve bij Bugatti). Ferrari draait al op volle toeren en kennelijk is er genoeg geld op de planeet om auto’s te blijven kopen.
2wheeler zegt
Het komt op mij een beetje kleinzerig over eigenlijk. Zowel de hypervoitures van MB als AM zijn volgens mij al uitverkocht?
rolov zegt
@2wheeler: allang
Edge zegt
Da’s ook toevallig! Vanmiddag schreef ik nog dat ik mij afvroeg of Porsche of Ferrari wellicht met een antwoord op de Project One en Valkyrie zouden komen en een paar uur later staat er een artikel over. Misschien moet ik maar eens solliciteren bij dat teleshopping programma waarbij je als zweefteef andermans toekomst uit je duim mag zuigen.
Goed, terug on topic. Feitelijk zegt Leiters dus eigenlijk niet zo heel erg veel. Hij zegt dat ze geen wagen gaan maken met F1-motor, maar dat is ook niet zo heel gek gezien het feit dat Ferrari nooit voorstander is geweest van de huidige motorenformule. Het mooie is wel dat hij het specifiek over een wagen met F1 motor heeft, wat ruimte laat voor een Project One concurrent zonder F1 motor zoals de Aston Martin Valkyrie dat gaat lijkt te worden.
JanJansen zegt
@edge: Wat Leiters eigenlijk zegt is dat ze te laat zijn met het ontwikkelen van hun eigen hypercar om met de wedloop mee te doen. Reken maar dat ze daarvan balen.
Edge zegt
@janjansen: Dat ze te laat zijn om de strijd met de Project One en Valkyrie aan te gaan wil natuurlijk niet zeggen dat Ferrari niet alsnog met een eigen hypercar boven de LaFerrari te komen. Mercedes en Aston Martin gaan de lat hoger leggen als het gaat om straatlegale circuitmonsters, en het is dan aan Ferrari (als ze zin hebben) om een passend antwoord te maken in de vorm van een auto die nóg beter is.
JanJansen zegt
@edge: wat ik me afvraag is waarom een miljarden bedrijf als Ferrari niet iets veel snellers kan bouwen dan een Koenigsegg Regera. Het is toch op zijn zachts gezegd genant dat een Zweed in een schuur een auto bouwt die rondjes rijdt om de LaFerrari.
jorden zegt
@JanJansen: koenigsegg’s komen niet uit een schuur, maar een hele mooie werkplaats en voor zo’n Regera dien je toch ook wat luttele miljoenen euro’s in Zweden achter te laten? Mag je toch best iets snels verwachten voor dat geld. Op YouTube is de regera misschien een laferrari concurrent, in de praktijk is het een heel exclusief niche product, nog veel zeldzamer dan een laferrari en in productie aantallen geen concurrent te noemen.
berlinetta zegt
@JanJansen: Ferrari’s zijn Bochtenridders, geen dragracers.
maxim007 zegt
@Edge: Straat en hopelijk ook circuit legaal. Uit die Am komt zo veel herrie dat hij om de meeste circuits niet wordt toegelaten.
cpp1 zegt
@Edge: ook al laat je het nog enigszins grappig overkopen…je eerste alinea riekt behoorlijk naar zelfverheerlijking.
berlinetta zegt
Binnenkort kunnen we dus een Ferrari-hypercar met 2,9l V6 verwachten.
Dutchdriftking zegt
Mooie praatjes maar neem het aan van mij, binnen 5 jaar een Ferrari SUV met disel motor van Alfa.
jorden zegt
@dutchdriftking: Ferrari heeft een maserati logo op hun SUV geplakt.
HzR zegt
Die V6 komt nooit in een Ferrari? Denk het toch wel. De eerste prototypes van de Dino worden al gebouwd, lijkt mij heel sterk dat daar een V8 in gaat. Maar misschien wordt dat niet al Ferrari verkocht natuurlijk…
misterdrogba zegt
Als Ferrari zegt dat ze hun schouders ophalen en verder gaan met de orde van de dag, dan moet je gewoon zeker zijn dat ze balen als een stekker omdat ze niet kunnen meedoen met het hypercar-gedoe van zowel AM-RBR als MB-AMG.
nopetrolnofun zegt
Heel mooi. Ferrari moet gewoon supercars met V12 maken. Wat kan iemand het schelen dat je op een circuit een rondje sneller rijdt. Dat weegt toch niet op tegen cilinders en het geluid.
str8six zegt
@nopetrolnofun: lol, vertel dat Kimi en Vettel maar eens. Ik durf wel te stellen dat de enige reden dat Ferrari bestaat het feit is dat ze sneller rondjes over een circuit reden dan hun concurrenten.
moveyourmind zegt
Ze zouden wel gek zijn in Maranello om zich te verbijten aan een prestigeproject terwijl ze net zulke mooie zwarte cijfers kunnen schrijven…
In het vierde kwartaal van vorig jaar zelfs 112 miljoen euro nettowinst op een omzet van 836 miljoen… Geen wonder dat Leitner laconiek zijn schouders durft op te halen.
viezefreddyw zegt
Als ik al deze meuk zo lees ben ik nog blijer met mijn eigen aanwinst. Nog lekker met een atmosferische V8 met een gigantisch geil geluid. Gaat mij trouwens hard zat ook. Al die cijfers die ik lees van de hypercars die er aan zitten te komen zijn angstaanjagend.
Rohrl-fan zegt
@viezefreddyw: Inderdaad, die bedenking had ik zelf pas ook.
Als je ziet dat de McLaren 720S in minder dan 8 seconden naar 200km/u knalt (en de Ferrari 488 niet veel trager is), dan begin ik me toch af te vragen of het allemaal niet een beetje te veel van het goede begint te worden…
Waar kan je in godsnaam je nog uitleven met zo’n performance?
Hoe dan ook… Veel plezier gewenst met je eigen raspaard! Zoals velen ben ik gezond jaloers, maar het is je gegund hoor. :-)
viezefreddyw zegt
@rohrl-fan: Precies ja. Het gaat tegenwoordig zo belachelijk hard, gewoon niet bij te houden. Net als dik 700PK in een 911.. Niet te doen meer eigenlijk.
Dank je wel!
gregorius zegt
@viezefreddyw: Ik had eigenlijk wel hetzelfde (zelde aantal cylinders, zelfde kleur, minder exclusief model en merk ;) ).
Maar nu ze een 2.9 V6T met 500 pk in een SUV stoppen, hmm, als mijn SUV eruit gaat.
Of dat ze tegenwoordig 605/612 pk uit een 4.0 V8T terwijl het nog mooi klinkt ook.
Ik begin toch nieuwsgierig te worden.
trolle zegt
Project one of niet, geef mij maar die f50 vanop de cover foto
Michiel1 zegt
Een vraag: komt KERS niet uit de formule 1?
bartjeeh zegt
@michiel1: nee, vgm van een plant
desjonnies zegt
Simpel een Ferrari is en blijft een Ferrari, de mythe, de badge, de man, de geschiedenis, de bloedlijn van de modellen, de klassiekers, de exclusiviteit.
Een Mercedes vindt je op iedere hoek van de straat, in ieder land op iedere auto sloperij als luxe, bestel of vrachtwagen.
Ilquadrifoglio zegt
@desjonnies: Exact dat! Al bouwen Mercedes en Koenigsegg auto’s met 10.000 PK, het worden nooit auto’s met blauw bloed.
mrrallycross zegt
Ferrrari heeft gewoon de naam. Hebben dit niet nodgu