Binotto is na de GP van Spanje nog niet bang voor Mercedes.
Met de start van het nieuwe seizoen was Mercedes toch wel dé grote verrassing. In negatieve zin welteverstaan. De dominantie van Das Haus was vorig jaar al doorbroken, maar dit jaar is Mercedes opeens helemaal nergens meer. Veel mensen hadden het team daarom al afgeschreven, maar dat was misschien iets te voorbarig.
Mercedes bracht belangrijk updates aan de vloer mee naar Barcelona en dit wierp zijn vruchten af. Tijdens de vrije trainingen werd al duidelijk dat Mercedes het gestuiter een stuk beter onder controle had. Uiteindelijk zetten ze ook in de race een net resultaat neer met Russell op het podium. Lewis werd knap vijfde, nadat hij moest pitten vanwege schade.
Op het podium van Russell is het een en ander af te dingen, maar toch was het een lekker weekend voor Mercedes. Moeten Ferrari en Red Bull al bang worden…? Binotto is in ieder geval nog niet bang voor Mercedes, zo blijkt uit een interview met Sky Sports.
Weliswaar feliciteert hij Mercedes met de vooruitgang die ze geboekt hebben, maar hij zet ook meteen de resultaten in perspectief. Hij merkt namelijk even fijntjes op dat Mercedes meer dan 30 seconden achter Red Bull zat tijdens de race. Binotto voegt er vervolgens aan toe dat het gat met Leclerc misschien wel 40 seconden zou zijn geweest.
Binotto rekent vervolgens even dat uit dat dit neerkomt op zes á zeven seconden per ronde. “Het is net als Ferrari vorig jaar,” aldus de teambaas van Ferrari. Met andere woorden: ze hebben weinig te vrezen van Mercedes.
Ferrari was vorig jaar uiteindelijk best of the rest, maar tegen Mercedes en Red Bull waren ze compleet kansloos. Het gat met Red Bull was aan het eind van het seizoen 262 punten. Is dit ook het lot wat Mercedes te wachten staat dit seizoen? Of worden ze de straks de derde hond die er met het been vandoor gaat?
RobTWo zegt
6 à 7 seconden per ronde? dan kom ik eerder op een minuut of 7 verschil uit bij 66 ronden en niet “slechts” 40 seconden.
stefan82 zegt
6 a 7 tienden denk ik :)
Johanneke zegt
Leuk en aardig, maar Hamilton ging met gemak Sainz voorbij. Ik heb Ferrari vorig jaar niet in de race (start niet meegerekend) een Mercedes of Red Bull voorbij zien gaan.
harrie zegt
Ze reden met erg weinig downforce en hadden de hoogste topsnelheid van het veld, dat zegt niet zoveel.
En Sainz had gewoon een podium auto maar een flinke offday.
Mercedes heeft zeker een stap gemaakt, maar in een race vol problemen bij Ferrari en RB eindigen de Red Bulls uiteindelijk nog vrij eenvoudig op P1 en 2 nadat Leclerc uitviel met een nog comfortabelere voorsprong.
Edge zegt
Offday? Ik denk dat we na zes races vol kostbare fouten wel kunnen stellen dat Sainz geen offday meer heeft, maar een volwaardige vormdip heeft.
pomoek zegt
Bahrein: 2 RB’s vallen uit. MB op 3 en 4. In SA bleven de Ferrari’s en RB’s heel en eindigde de MB’s op 5 en 10. In Australië vielen Sainz en Verstappen uit en werden de MB’s 3 en 4. In Italië viel Sainz uit en spinde Leclerc en werden de MB’s 4 en 13. In Miami gebeurde weinig en werden de MB’s dus 5 en 6. En in Spanje spinde Sainz van de baan, viel Leclerc uit en werd Russel daarom 3e en Hamilton 5e.
MB is dus eigenlijk nog geen een keer op eigen kracht voorbij een RB of Ferrari geëindigd. Het grote probleem is echter dat ze heel veel geld in de ontwikkeling van de auto moeten hebben gestopt. En RB schijnbaar ook. Ferrari heeft pas in Spanje een flinke update gedaan.
Het zou goed kunnen dat MB de komende 5-10 races weet aan te haken bij Ferrari en Red Bull. Maar ik denk dat, zodra het ontwikkelingsbudget op is, ze weer terugvallen en dit jaar eindigen als 3e team op de grid.
Johanneke zegt
Hamilton ging met gemakt Sainz voorbij eh, dat is niet niks. Zonder koelproblemen was ie 4e geworden.
Edge zegt
Ik heb het idee dat Mercedes ook wel aardig overhypet wordt na Spanje, inclusief door Mercedes zelf. Toto Wolff opperde zelfs dat Hamilton voor de overwinning had kunnen vechten als Magnussen niet tegen hem aan had gereden, terwijl dat complete bullshit is. Hij kwam gemiddeld drie tienden per rondje tekort op Verstappen (en Leclerc tot diens uitvalbeurt). Iemand die drie tienden per rondje tekort komt, gaat geen race winnen vanaf plek zes. Hamilton reed een prima race, maar in een auto die duidelijk de derde auto van het veld is van plek 20 terugrijden naar een plek 5 of plek 6 is helemaal niet zo bijzonder. Dat hebben we de afgelopen jaren vaak genoeg gezien na crashes in de kwalificatie, gridstraffen of tikjes in de eerste ronde. Dat de halve Formule 1 wereld daar een harde plasser van krijgt en het een van zijn beste races ooit noemt vind ik dan ook zwaar overdreven. Hamilton deed gewoon wat hij moest doen in de auto, niks meer, niks minder.
flyerbunch zegt
Binotto heeft enigszins wel gelijk, maar we zijn nog vroeg in het seizoen dus onderschat Mercedes niet. In het achterhoofd van RB en Ferrari zal men heus wel waakzaam blijven en blijven proberen evolueren want stilstand is achteruitgang en daar zal Mercedes van profiteren.