Ferrari heeft het niet zo op robots.
Het is een van de belangrijke vragen voor ons petrolheads: wat gaat er gebeuren met auto’s voor liefhebbers in de toekomst? Om allerlei redenen liggen auto’s die vooral bedoeld zijn om de bestuurder plezier te leveren onder vuur. Onlangs viel ondergetekende zo nog in een interessant filmpje van journo Jason Cammisa. Hij had een theorie over de opkomst van de SUV en hoe het leven van de normale petrolhead langzaam is veranderd. Vroegah kon het gewoon nog, een funauto voor ernaast. Nu om allerlei redenen niet meer. Dus wijken benzinehoofden dan maar uit naar een ‘sportieve’ SUV.
Enfin, waar bovenstaande vooral ging om het verdwijnen van de betaalbare sportauto, is het ook de vraag wat er met het non-plus-ultra-über-segment gebeurt. Je ziet nu al dat alle ‘gewone’ extreem dure merken zoals Lamborghini, Bentley en Ferrari aan de SUV gaan. Maar hoe zit dat dadelijk als alles elektrisch en autonoom moet?
Wel, aan elektrificatie ontkomt waarschijnlijk ook Ferrari niet. Maar tegenover Bloomberg trekt CEO Benedetto Vigna een harde lijn als het aankomt op autonoom rijden. Als het aan Benedetto ligt, hoef je niet te verwachten ooit een Ferrari te kopen die autonoom kan rijden. Wat hem betreft houdt het op bij level 2 rijdershulpen. Volgens Vigna zal niemand geld betalen om de robot achter het stuur een geweldige ervaring te laten hebben. Hij legt dit uit aan de hand van een geweldige Italiaanse anekdote:
The AI guys had a ride with our test driver. When they got out from a Ferrari they told me, OK Benedetto, our presentation is useless.
Benedetto Vigna, zingt elke morgen het volkslied uit volle borst
Waarvan akte.
adyton zegt
Leuk om dat nu te roepen, maar eraan ontkomen zal niet lukken vrees ik. Ooit zal het wel opgelegd worden door de EU. Dat zal wel nog even duren, maar eens de technologie echt op punt staat en breed uitgerold kan worden, zal elke nieuwe auto er aan moeten geloven.
Dus tenzij ze enkel nog maar trackspeeltjes maken gaan ze ooit wel eens moeten plooien.
pomoek zegt
Tja. Zo redenerend kun je je afvragen waarom we ooit in godsnaam een rem hebben geïntroduceerd op de paardenkar. Ik weet zeker dat er destijds paardenmenners waren die veel sneller een span paarden af konden remmen zonder die nieuwerwetse techniek.
flyerbunch zegt
Laat ze dat over 20j nog eens zeggen..
mijosu zegt
Het is allemaal heel jammer, maar ze staan wel met de rug naar de toekomst