Verrassing! Daar duikt zomaar een (groot) onderdeel op van de opvolger van de Ferrari Enzo! Ferrari heeft gewoon pontificaal op hun stand de monocoque neergezet van de F70. Een hoogstaand stukje techniek.
Begin dit jaar liet Ferrari in Geneve al de hybride V12 met KERS zien die achterin de opvolger van de Enzo komt te liggen. En in Parijs tonen ze ons het chassis/monocoque. Volgens Ferrari zijn de gebruikte technieken rechtstreeks afkomstig uit de Formule 1 en ze stellen dat het carbonfiber dat andere fabrikanten gebruiken niet aan de hoge eisen van Ferrari zou voldoen (mooie sneer naar Lamborghini).
Alle technische details van dit stukje zwarte techniek kan je hieronder lezen:
The chassis uses four different types of carbon-fibre and is hand-laminated then cured in autoclaves following engineering processes which optimise the design by integrating the different components.
The main structure is made from T800 carbon with local, strategic applications of T800UD, a unidirectional carbon-fibre tape, for reinforcement. To ensure weight was kept to an absolute minimum, the structural underbody and the cross-member are made from another type of particularly high tensile strength carbon-fibre known as M46J. In certain critical areas, such as the doors, very tough T1000 was adopted as it is particularly efficient in terms of impact absorption which is why it is used in the nose-cone of the single-seaters. Carbon-fibre is combined with Kevlar® for the undertray to prevent damage from debris thrown up from the road.
The overall chassis is 20 per cent lighter than the Enzo Ferrari, despite the extra weight required by housing the hybrid components and to meet regulatory obligations. Torsional rigidity is increased by 27 per cent and beam stiffness is up by 22 per cent.
Dit is dus een interessant onderdeel. We zijn dan ook zeer benieuwd wanneer Ferrari de opvolger van de Enzo aan het grote publiek gaat onthullen. We hebben inmiddels wel genoeg spyshots gezien!
Video’s met meer informatie over dit chassis kan je HIER en HIER vinden.
JaxDryke zegt
monocoque .. mono cock .. mono.
Dus eigenlijk is het een cockpit voor monogame mensen .. juist.
Eens een Ferrari, altijd een Ferrari :)
maferick74 zegt
Photoshoppen jullie nou de rest er even omheen…..
timmm zegt
Wauw ziet er goed uit hoor ferrari!!!! -.-\’
heidi zegt
Dan vind ik de F12Berli. toch mooier dan deze F70.
Alfarobert zegt
Als ik foto’s zie van verongelukte Ferrari’s of Lamborghini’s lijken mij Ferrari’s ook een heel stuk veiliger.Buiten het brandgevaar om dan natuurlijk.Maar vindt Lamborghini’s topmodellen meestal wel mooier dat moet ik weer toegeven.
baasbas zegt
Did you say T1000 carbon fibre?
jrk68 zegt
Dat heb ik nou altijd willen hebben….,een Ferrari jacuzzi, jammer dat hij zo ondiep is….
gast zegt
…technieken rechtstreeks uit de formule 1…..
Dat wil zeggen dat alleen Alonso met deze auto hard kan rijden….
lambo4all zegt
@gast: maar ook dat hij betrouwbaar is en niet in de brand vliegt :)
johnny23 zegt
@gast:
Nee, dat betekent dat je minimaal 200 moet rijden om je remmen warm genoeg te krijgen om te gaan werken :)
raphael zegt
Op die laatste foto kun je heel duidelijk de vorm van de deur zien. En die is.. eigenlijk best vreemd. Ben erg benieuwd.
Simpson zegt
@raphael: zou een schuifdeur kunnen worden, zoals in de stadsbus :-)
E34M5Touring zegt
@raphael: Zou een vleugeldeur kunnen worden. Gezien de uitsparing in het dak. We zullen zien inderdaad. Fraai stukje techniek in ieder geval.
Arco zegt
@E34M5Touring: correct. zie de diverse filmpjes op youtube
E34M5Touring zegt
@Arco: Oh, ik wist niet dat dat al bekend was. Hello stichting open deur :)
nickelb zegt
@E34M5Touring: check de orginele ford gt40. Dan weet je hoe deze deuren er uit komen te zien
sir_smokalot zegt
@raphael: Vrij apart gewelfd, een stuk minder rechttoe-rechtaan dan de Enzo. Veel verder naar voren doorlopend ook.
Vermoed dat de overhangen tov de Enzo aardig ingekort gaan worden.
bert_gort zegt
hmmm, typische teaser, je hebt er eigenlijk niks aan
SimonMc zegt
“The overall chassis is 20 per cent lighter than the Enzo Ferrari”
Eerst en vooral, Enzo Ferrari is al een hele tijd dood, en bestond die net zoals wij, uit vlees en bloed. Is dat Engels stuk geschreven door een 16 jarige snotneus ofzo?
Forza zegt
@SimonMc: je maakt een grapje toch? Toch?
SimonMc zegt
@Forza: Hoezo?
dutchiehd zegt
@SimonMc: volgens mij ben jij zelf de snotneus haha.
SimonMc zegt
@dutchiehd: Als jij het zegt, moét het wel waar zijn.
jiry97 zegt
ik wil heb zo graag af zien!!!.
maiik0ll zegt
Photoshop impressie anyone?!
kaeser zegt
Van torsiestijfheid heb ik wel eens gehoord. Maar wat is beam stiffness?
kickass zegt
@kaeser: Misschien de stijfheid van de A-stijl?
Hupke zegt
Percentages interesseren me niet, ik wil absolute cijfers zien. Ziet er een mooi ding uit al kan ik over hoe goed het is niet veel zeggen.
schildpadje zegt
Volgens mij zit Ron Dennis hier bij Ferrari de F1 wagen te bestuderen aan de achterkant (Foto3). Veel interessanter ook dan die halve bak voor de te rijke sjeikkies.
kickass zegt
Niks meer aan veranderen!
johnny23 zegt
Hoop voor de kopers dat de auto meer als een geheel geleverd wordt dan de introductie tot nu.
Of zou dat bij bezuinigen horen: Ferrari F-70 bouwpakket :)