Het ging afgelopen weekend niet zo lekker met Ferrari in Monaco. Het radioverkeer tussen het team en Sainz is in elk geval flink beboet.
Afgelopen weekend in Monaco zagen we voor het eerst dit seizoen het Ferrari dat we de afgelopen jaren zoveel vaker hebben gezien. Daarmee bedoelen we dat er onder druk weer flinke fouten gemaakt werden door het team, met als belangrijkste natuurlijk het nodeloos door de pitsstraat rijden van Leclerc.
Want al rijd je als Charles zijnde in de snelste auto van het veld, als je team je de verkeerde dingen vertelt, kun je nog zo hard rijden, maar het wordt niks meer met een goede eindklassering. En helaas voor Ferrari was dit niet de enige fout die het team maakte dit weekend.
Ferrari laat Sainz bijna stoppen op de racelijn
Er ging namelijk eerder al iets vreselijk mis in de communicatie tussen Ferrari en een coureur, Carlos Sainz in dit geval. Op de derde vrije training zorgde een call van Ferrari namelijk bijna voor een megaklapper.
Sainz was zich aan het voorbereiden op een snelle ronde en liet een gat vallen om wat ruimte te maken. Dat mocht van Ferrari, er zat volgens hen namelijk niemand vlak achter hem. Tegelijkertijd was Stroll al bezig met een snelle ronde en ging Yuki Tsunoda net de pits in. Stroll moest om de Japanner heen en zag toen Sainz vlak voor hem.
Alleen door snel reageren van Stroll ging het toen niet mis. En al kon je Sainz niet eens echt iets verwijten, de FIA is niet blij dat hij bijna stil ging staan op de racelijn. Bovendien was het niet de eerste keer dat zoiets gebeurde, een dag eerder klapte Sebastian Vettel bijna achterop een langzaam rijdende Sainz.
Fia deelt boete en reprimande uit
De stewards waren vanzelfsprekend ‘not amused’ en zagen deze akkefietjes dan ook niet door de vingers. Ferrari kreeg een boete van 25.000 dollar en Carlos Sainz mocht een officiële reprimande in ontvangst nemen. Hiermee moet volgens de stewards duidelijk worden dat stilstaan op de racelijn NIET getolereerd wordt en foute radiocalls al helemaal niet.
Dus. Dat belooft nog wat. Als Ferrari nu al onder de druk lijkt te bezwijken, hoe erg zal het worden als het kampioenschap meer richting de beslissende fase gaat? Laten we in vredesnaam maar hopen dat het falen aan de pitmuur geen gewonden oplevert.
Dat is het ook allemaal niet waard.
kurtb zegt
Weet niet of het klopt maar volgens mij was het vorig seizoen ook al nooit prijs met de strategie en calls van Ferrari. Lijkt keer op keer mis te gaan.
chrisvis zegt
Kijk al van 1997 elke race en Ferrari lijkt hier elk jaar een patent op te hebben…enkel de jaren toen er ene Jean Todt als teambaas rondliep, dan heeft het enkele jaren beter geweest maar voor de rest zitten zulke blunders er jaarlijks wel bij!
sportevo zegt
Zeker waar dat Ferrari het niet altijd goed voor elkaar heeft maar in het Schumacher tijdperk hebben ze ook prachtige dingen laten zien:
Suzuka 1997, Hongarije 1998, Frankrijk 2004. Dat waren echt strategische meesterwerken.
porker zegt
Volgens mij was het Seb en niet Stroll
nicolasr zegt
Staat toch ook in het artikel? Eerste keer was Seb, tweede keer Stroll. En voor die laatste krijgen ze de boete en reprimande.
supertjeduc zegt
Dus als je stil staat 25000 als je een achtervleugel aanraakt 50000
Dat laatste is ook veel gevaarlijker
rob5nismo zegt
Jazeker want daarmee verander je de gehele set-up van de vleugel.
Door de 80 kilo aan druk aan een kant waar de vleugel niet op berekend is.
deVia zegt
Ik hoop dat je een grapje maakt
dawwg zegt
Wat denk je zelf ?
rob5nismo zegt
Dat maakte ik zeker
brent zegt
Er staat sianz in het midden van het artikel
nicolasr zegt
Dank. Nu niet meer! ;-)
anthwan zegt
25000$? nou nou dat ze leren dat is 25€ voor Jan met de pet.
gregorius zegt
Hoeveel miljoen krijgt Ferrari van de F1, alleen omdat het Ferrari is, per jaar // per race? Dit zal wel flink zoden aan de dijk zijn.
En hoeveel punten krijgt Sainz op zijn bewijs nu?