De pijn bij Ferrari is niet de schuld van de strategie, aldus Ferrari.
Ferrari ging de race vandaag, eigenlijk al net zoals die van vorige week, in met het idee dat het ‘moest gaan gebeuren’. Ondanks een pijlsnelle en bij vlagen onnavolgbare auto, stond Ferrari immers al een straatlengte achter op Red Bull en Max Verstappen in de kampioenschappen. Trage pitstops, slechte strategieën, matige betrouwbaarheid en rijdersfouten van beide coureurs hebben het potentieel van de F1-75 tot op heden ernstig verloochend.
Russell geen bedreiging
Na de kwalificatie van gisteren, moet er echter weer een beetje hoop gegloord hebben in Maranello. Red Bull mocht slechts als tiende en als elfde starten. Een schril contrast met de tweede en derde startplekken van de Ferrari coureurs. Weliswaar was de pole position uit de handen geglipt en terechtgekomen bij George Russell. Maar op basis van de snelheid in de vrije trainingen, werd de Brit geen hele serieuze bedreiging voor de zege geacht.
Verwachting werd niet de waarheid
Het liep echter weer heel anders. Aanvankelijk leken de Ferrari’s alles onder controle te hebben en simpelweg rustig af te wachten totdat Russells zachte banden eraan waren. Bij de eerste pitstops bleek echter al dat Ferrari nauwelijk meer leven uit de mediums kon halen dan Mercedes uit de softs. En tevens reed op een of andere manier Verstappen ineens vlak achter Sainz.
Paniekstop voor Leclerc
Bij de tweede pitstopronde, ging het vervolgens helemaal mis. Red Bull koos de aanval en liet Verstappen eerst stoppen vanaf op dat moment P4 in de race. De logische optie leek ofwel Sainz te laten stoppen vanaf P3 om Max te coveren, of doorrijden op de mediums, teneinde een laatste stint op softs te doen. Ferrari schatte echter in dat Sainz na een ronde al achter Max terecht zou komen bij een stop. Dus liet het in plaats daarvan Leclerc stoppen. Dit terwijl juist hij de versere mediums onder zijn auto had.
Harde banden blijken hopeloos
LEC kwam na zijn stop weliswaar voor Verstappen de baan op, maar had nu de harde banden onder zijn auto zitten. Eigenlijk had Alpine al aangetoond dat die gewoon niet werkten vandaag. Leclerc was daarmee de spreekwoordelijke zittende eend. Sainz reed vervolgens nog acht ronden door, terwijl die dus vier ronden oudere mediums had dan Leclerc. De Monegask snapt er andermaal dan ook niets van na de race:
Ik begrijp op dit moment nog niet waarom we stopten voor de harde banden. Ik had alles onder controle, ook in de tweede stint op de mediums. Ik heb het team duidelijk laten weten dat ik me prima voelde op die set banden. We moeten duidelijk analyseren wat er nu misgaat, want om de een of de andere reden gaat er telkens iets fout.
Charles Leclerc, wil nog even napraten met zijn team
Leclerc krijgt opnieuw knaken-strategie
Leclerc kwam uiteindelijk nog een keer binnen voor een derde stop, waarbij hij ook nog achter Perez terechtkwam. De Mexicaan had echter ook geen optimale strategie, want Sergio hoopte aanvankelijk zijn tweede set banden naar de finish te fluisteren, zo bleek. Hij had daarmee een gat laten vallen op de toppers, om er vervolgens achter te komen dat dit huzarenstukje niet ging lukken. Zodoende was hij eveneens vrij laat binnen gekomen voor een set nieuw rubber. En daardoor kon Leclerc er niet zomaar voorbij vliegen. Echter moet gezegd worden dat het tempo van LEC daar ook niet naar was, want Hamilton was ondanks Leclercs nieuwe softs op dat moment de snelste op de baan.
Maar ook de pace was er niet
En Sainz dan? Wel, de Spanjaard kreeg van de twee Ferrari coureurs dus andermaal ‘per toeval’ de betere strategie. Hij deed uiteindelijk medium – medium – soft, wat team rood dus ook makkelijk met Leclerc had kunnen doen. CS55 werd hiermee vierde. Doch Ferrari wijst juist op Sainz, om het punt te maken dat het knudde resultaat niet louter aan de strategie lag. Hamilton had namelijk vrijwel exact dezelfde strategie als Sainz qua banden, maar die werd daarmee vanaf P7 op de grid tweede.
Natuurlijk zijn we teleurgesteld, want we hadden vandaag op meer gehoopt. Maar de auto was niet goed genoeg. Ik denk dat de strategie niet per se ons probleem was, maar een gevolg van andere problemen. We hadden niet de snelheid en dan ga je dit soort beslissingen maken met de strategie.
Mattia Binotto, balanceert op de grens tussen realisme en het probleem niet willen zien
Max nu officieel tweevoudig campeão
Nu heeft Binotto inderdaad wel een punt. Kennelijk kreeg Ferrari, in tegenstelling tot op vrijdag en zaterdag, de banden niet aan de praat in de koelere omstandigheden. Desalniettemin, met Leclerc had men minimaal tot ronde 51 door kunnen rijden op zijn tweede set mediums, waarna zijn set softs hem makkelijk over de meet had kunnen brengen. Misschien was het niet genoeg geweest om Verstappen te verslaan, maar een gevecht om het podium had zeker gekund. Die punten hadden zowel Leclerc als Ferrari goed kunnen gebruiken.
Wederom problemen dus voor Ferrari. Na de race werd Mattia Binotto dan ook de prangende vraag gesteld. Is dit kampioenschap nu over? De Zwitser wilde daar nog niet van weten. Doch wij oranje brillen weten beter. Max Verstappen campeão 2022!!1!
okdoei zegt
Mwah, ben van mening dat als ze op softs waren gestart ze Russell sneller voorbij konden en zodoende hadden kunnen winnen. Verstappen van P10 laten winnen en zelf P4 en P6 worden heeft wel degelijk te maken met strategie. Maar steek lekker je kop in t zand, maakt niet meer uit, als RB zelfs deze race wint is t kampioenschap wel beslist nu.
rob5nismo zegt
Max voor de 2 de keer kampioen dat durf ik nog niet te zeggen. Maar het ziet er wel een stuk beter uit dan vorig jaar
maferick74 zegt
Het ziet er zelfs beter uit dan vorige week
povel zegt
Dat is echt zo Italiaans. Ik heb zelf 5 jaar in Italië gewoont en gewerkt en ben er nog steeds vaak voor werk. Ook al is het probleem zo duidelijk, je moet er omheen lullen en het probleem ingewikkelder maken. Die strategie is ruk, daar moeten gewoon koppen rollen, of juist niet en 1 duidelijke verantwoordelijke, wat het ook is het moet veranderen.
rynnus zegt
O ja dit Italiaanse fenomeen herken ik volledig
pomoek zegt
Hamilton en Sainz reden bijna dezelfde banden strategie. geel-geel-rood. Hamilton kwam van p7 en werd 2e. Sainz kwam van p2 en werd 4e. Met een beetje mazzel was Leclerc met eenzelfde strategie 3e geworden. Of misschien 4e en Sainz 5e. Of andersom. Hoe dan ook, de snelheid zat er duidelijk niet in. Maar je zou beter kunnen zeggen: het knudde resultaat lag deze keer niet helemaal aan de knudde strategie.
jaapiyo zegt
Ik denk dat LEC tweede was geworden met de HAM/SAI strategie. Zijn mediums waren 4 ronden nieuwer dan die van Sainz, hij had een paar seconden voorsprong op Sainz én zijn tempo op mediums was beter. Waar Sainz stopte in ronde 47, had Lec dus sowieso in ronde 51 kunnen stoppen, waarmee hij minder rondjes dan Sainz op softs had moeten doen tot het einde. Ik denk dat LEC dat had kunnen redden tov HAM of in ieder geval tov RUS. Die hadden hem wellicht op het laatst bijgehaald, maar dat is nog wat anders dan ingehaald.
maarteno zegt
volgens mij was het probleem dat ze gewoon geen bruikbare softs hadden…dus ze konden dit bij LEC gewoon letterlijk niet uitvoeren, fout is al op vrijdag gemaakt…
rwdftw zegt
De coureurs van Red Bull, Ferrari en Mercedes hadden volgens Pirelli allen de beschikking over 2 sets nieuwe mediums, 1 set nieuwe hards en 3 sets gebruikte softs. Alleen Perez had nog een nieuwe set softs over.
Het zou dus wel kunnen tenzij ze die 3 sets al flink opgerookt hadden.
maarteno zegt
Daarom hanteerde ik de term bruikbare ook. Want volgens mij ging het inderdaad meer daarom. Maar dank voor de aanvullende info. 😁
Robert zegt
Nog negen races te gaan én 80 punten achterstand op de koploper, terwijl je doorgaans de betere auto’s op de grid hebt staan; er gaan er in Italië een paar mensen met een uitermate zure smaak in de mond de vakantie in. Eentje die voor sommigen waarschijnlijk ook nog wel langer dan vier weken gaat duren…
maferick74 zegt
Misschien moeten ze bij Ferrari even contact opnemen met Wiegman. Geef haar n zak met geld en ze regelt het wel even…
harrie zegt
Ja de snelheid viel tegen in deze omstandigheden, maar met deze auto had er meer ingezeten en meer uitgehaald moeten worden.
Leclerc op hards zetten was gewoon een blunder van jewelste.
Edge zegt
Werd er een pistool tegen Binotto’s hoofd gehouden toen hij deze onzin verkocht? De gemiddelde racepace van Leclerc was 1:23.420. Die van Verstappen was 1:23.484. Dus over de hele race genomen, inclusief die stint op de harde banden waar hem het snot voor de ogen werd gereden door alles en iedereen, was Leclerc vandaag de snelste man op de baan. En toch wist Verstappen, die dus fractioneel langzamer was, vanaf plek 10 te winnen. Ook Hamilton die een paar tienden gemiddeld te kort kwam eindigde zonder al te vee moeite voor Leclerc. Dus waar ligt het dan aan? Niet aan de pace van de auto. Niet aan de snelheid van Leclerc. Wel aan Ferrari dat om onbegrijpelijke redenen hun snelste coureur op de meest idiote strategie zette.