Weg met die zooi, je koppelt je smartphone maar aldus Ferrari.
Eigenlijk hè, eigenlijk heeft Ferrari gewoon gelijk. Hoe vaak gebruik jij de navigatiesoftware van je eigen auto? Ik kan me het nog voorstellen bij een elektrische auto, waarbij laadpunten geadviseerd worden op weg naar je huisje in Frankrijk. Maar voor de rest? Met een moderne auto is het wat mij betreft Android Auto of CarPlay koppelen en gaan met die banaan.
Ferrari laat navigatiesysteem achterwege
De meeste autofabrikanten bieden een eigen infotainment- en navigatiesysteem. Ferrari is van mening dat dit onzin is. Nu was de Italiaanse autofabrikant nooit een ster op het gebied van intuïtieve software, maar het merk gooit het nu echt over een andere boeg. Dat deden ze als eerste met de Purosangue, dit bevalt ze en deze strategie gaan ze toepassen op alle toekomstige modellen.
Welke strategie? De strategie om helemaal geen los groot scherm voor een infotainment- en navigatiesysteem aan te bieden. Er is scherm voor de bestuurder in de Purosangue waar de belangrijkste functies op af te lezen zijn. Navigatie? Dan moet je de smartphone koppelen voor Android Auto of CarPlay. Want in de software van Ferrari is geen navigatie opgenomen.
De Purosangue was het eerste model met dit principe. De 12Cilindri de volgende. En de daarop volgende modellen krijgen dezelfde aanpak. Op je nieuwe Ferrari van een half miljoen euro zit geen navigatie. Je zoekt het maar lekker zelf uit. Heerlijk eigenwijs van de Italianen en eerlijk gezegd geef ik ze groot gelijk. Je kunt altijd nog een kaart meenemen in de auto voor noodgevallen. Is dit wat ze bedoelen met proper old school?
Mike zegt
Ware het niet dat de papieren kaarten ook steeds minder verkrijgbaar zijn helaas, want als je op reis bent dan geeft een papieren kaart naast de navigatie altijd een beter overzicht van waar je je bevindt.
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb ook altijd papieren kaarten bij me, maar sinds ik de app mapy.cz heb ontdekt kan ik visueel altijd heel snel zien waar ik ben, kan ook op internet, je kiest dan outdoor, is het visueel interessanter, voor mij toch…
Die app gebruik ik ook om offline kaarten te downloaden voor als je ergens rijdt met slecht ontvangst zoals in het zwarte woud of zo, met Google kan je ook offline kaarten downloaden maar ik denk niet van een heel groot gebied en het is visueel minder.
Om met de auto te navigeren is mapy.cz niet zo heel interessant, werkt enkel goed in het land van herkomst, ik gebruik het enkel om te fietsen en te wandelen plus om te weten waar ik ben…
Alfa5 zegt
Ik heb even snel gekeken, maar deze app vraagt wel heel veel gegevens van je (waarom zou een navigatie app je gezondheidsgegevens moeten weten)? M’n maat onderbroek is zo’n beetje het enige wat ze niet willen weten. Gratis apps hebben zo hun prijs…
bmwfe zegt
Klopt helemaal.
audirs3 zegt
Je moet ook gewoon altijd het noorden boven zetten. Alleen vrouwen willen altijd hun kaart draaien als ze navigeren.
Flutterbear zegt
Hoe kan een kaart een beter overzicht geven van waar je bent dan GPS?
ttr6 zegt
Briljant van Ferrari. De duurste auto’s ter wereld maken en dan gewoon zeggen: gebruik je smart phone maar. Met als grote voordeel: geen lelijke tables of schermen in het interieur.
Nou ja, Ferrari kan het zich veroorloven. Welke andere merken zouden dit durven??
Bijkomend voordeel: de navi in een Ferrari is niet geweldig. Gisteren met de 488 op pad geweest en halverwege maar op mijn telefoon over gegaan….. :(
Gulli zegt
Ik weet precies hoe je je voelt, ik heb hetzelfde met mijn Kia!
rrk147 zegt
Ik denk dat er wel een scherm of meerdere inzitten, maar dat je Apple Carplay of Android auto zult moeten gebuiken. Wat best logisch, want dat waarschijnlijk meer up to date als het fabrieks systeem.
kniesoor zegt
Nou is een Ferrari niet perse voor woon-werkverkeer bedoeld, maar ik ken mensen, die twee à drie keer per week van huis naar hun kantoor rijden en die handeling niet zonder gebruik van hun navi kunnen volbrengen. Je gelooft ‘t niet, maar dit soort mensen bestaat echt . . .
#facepalm
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb jonge collega’s die bijvoorbeeld al een 5-tal keer bij een klant zijn geweest en er nog niet in slagen om dit zonder GPS te doen, meestal ken ik de route na 1 keer al uit mijn hoofd…
620henk zegt
Ik was ook altijd goed in het uit mijn hoofd kennen van nieuwe routes. Sinds aantal jaar weet ik het tot dorp van bestemming, maar in de dorpen zelf ben ik er slechter in geworden. Wel bijzonder
bietje zegt
Ik ken een nieuwe route niet in één keer uit mijn hoofd, dus maak dankbaar gebruik van navi. Dat is niet zozeer omdat ik de weg niet ken, maar vooral omdat er in mijn omgeving zeer vaak wegonderhoud is met opbrekingen, file etcetera… dus kan ik daar met TT mooi langsheen laveren.
Vooral om die reden gebruik ik dus ook voor woon-werk verkeer ook gewoon altijd mijn TomTom (12,99 per jaar).
Ook ik heb onboard Navi, ik gebruik het alleen niet en heb gewoon mijn telefoon in een houdertje staan met TT erop. Zelfs CarPlay vind ik niet prettig (genoeg) werken.
Maar ieder z’n ding uiteraard.
Al met al prima beslissing voor Ferrari, zeker in sportauto’s… die enorme schermen zien er in iedere auto gewoon echt niet uit 🤷🏻♂️
pier zegt
Ik kan bijna overal zonder navigatie komen, maar woon-werk staat ie altijd aan ivm verkeersdrukte. Scheelt me heel wat uurtjes reistijd per jaar.
avdb55 zegt
Toch handig om niet door onverwachte files te worden verrast.
Dutchdriftking zegt
En groot gelijk hebben ze. Een fatsoenlijke Android auto koppeling voor navigatie en media is altijd beter en meer up to date dan je als fabrikant kunt leveren. Gewoon zorgen dat er een goede draadloze verbinding is, en een scherm op en logische locatie met goede touche screen functionaliteit en klaar. Al is stuurwielbediening nog fijner natuurlijk.
En zo is je 5 jaar oude Ferrari straks ook gewoon up to date. Wel moet in de toekomst bij elektrische voertuigen de koppeling twee kanten op gemaakt worden natuurlijk, In je navigatie meteen laadstops meenemen en het voertuig vooraf laten voorverwarmen indien nodig lijkt mij niet meer dan logisch. Hiervoor kunnen de toekomstige updates van Android auto en Apple carplay een enorme rol gaan spelen.
@Mike heeft wel een punt wat betreft de papierenkaart. Gelukkig weet je meestal van te voren wel naar welke regio je gaat, en kan je die kaarten prima verkrijgen bij de ANWB.
406_v6 zegt
Je schrijft Apple Carplay verkeerd 😉
mashell zegt
Dat wat een telefoon navigatie qua navigatie en updates kan dat kan een goed infotainment systeem van een premium fabrikant ook, maar dan met een logischer user interface, op een groter scherm, dat beter gedimd wordt en minder afleidingen biedt dan een smartphone. Android Auto, Apple Carplay, leuk voor een huurauto op vakantie maar niet voor elke dag. En zo’n Ferrari is ook geen auto voor elke dag. Maar gezien de prijs hoort daar gewoon een goed infotainment systeem in, als Ferrari dat niet zelf kan laten ontwikkelen dan maar inkopen.
tommycooker zegt
Mits dan de uitvoering van dit concept wel goed doordacht wordt. Dus goede ergonomie van scherm(bediening) waaraan je telefoon koppelt, goede houder.lader voor je telefoon en goede spraakbesturing. Ik moet het nog zien…
heckblende zegt
Ik heb gehoord dat in bepaalde auto’s een papieren kaart van Weissach aanwezig is. OEM.
mark_mulder zegt
Helemaal terecht. En hopelijk is de volgende stap dat android auto gewoon ingebouwd wordt in je auto. Vind het nog steeds heel apart dat je in een auto van een ton voor een fatsoenlijke navigatie en spotify moet terugvallen op je telefoon van een paar honderd euro.
petroldrinker zegt
Ergens wel logisch natuurlijk, maar zelf maak ik ook van carplay etc geen gebruik, gwn google maps op de telefoon in de houder en gaan….
William zegt
Wat een gribusmerk. 4 of 5 ton betalen en dan nog het niet kunnen opbrengen om wat navi software in te bouwen. De kopers zullen het zeker accepteren, fanboys pikken meestal veel. Wel slim om ze de winstmarge van Ferrari nog wat te verbeteren. Niet dat die laag was, maar toch.
ericc zegt
Wie een tweedehands F40 koopt heeft niets van scherm maar je vindt het circuit wel! En je betaalt een godsvermogen!!!!!!
V8Vantage zegt
Misschien snap ik de Apple Carplay niet, of de navigatie apps waze/ here/ google maps op de telefoon werken niet goed in combinatie met mijzelf. De gebruiksvriendelijkheid van deze apps i.c.m. Apple carplay laat in min ogen te wensen over. Dus ik gebruik gewoon de interne navigatie, naar volle tevredenheid. Die wordt keurig een paar keer per jaar bijgewerkt. Ontvangt alle actuele verkeersinfo minstens net zo snel en vaak sneller dan eerder genoemde apps en werkt altijd perfect. Aanwijzingen worden op het scherm super duidelijk weergegeven, als ook op het grote head-up display.
En dat voor een inmiddels 6 jaar oud BMW iDrive systeem.
O.T. navigatie in niet daily driver zou ik zeker niet missen. Voor langere ritten, gewoon even van te voren oriënteren en voorbereiden.
tuutertuuter zegt
Ben het eens met je. Ik was in het begin erg te spreken over Carplay, maar het lijkt erop dat (door regulatie?) de gebruiksvriendleijkheid zo slecht is, je maar beter weer je telefoon kan gebruiken.
Ik vind het belachelijk dat je tijdens het rijden niet de kaart met routes kan zien in Waze, en je moet er maar op vertrouwen dat je over de juiste wegen geleid wordt (Nee, enkel “A4” vermelden van Amsterdam naar Basel is niet genoeg). Of je moet de verbinding steeds verbreken enz. Het werkt gewoon matig.
smokin zegt
En gelijk hebben ze.
Die schermpjes in een nieuw auto zijn maar heel kort modern en up-to-date.
Daarna is het al gauw oude rommel.
Ik vraag me sowieso af of dat een beetje netjes te onderhouden is. Volgens mij zijn fabrikanten gedurende 12 jaar verplicht om reserve onderdelen te leveren. Maar hoe zit dat straks als je CD wisselaar met 320×200 pixel touchscreen 20 jaar oud is?
seatleon zegt
Goede keuze. Ik heb een auto uit 2017. De updates zijn razend duur en Century kon ze niet uitvoeren (waarom weet ik niet). Gratis updaten kon ook niet. Dus ik rij rond met navigatie uit 2017. Daar heb je dus net niks aan. Google Maps werkt veel beter.
Afgelopen week bij een Mini wezen kijken uit 2010. Gelukkig geen navigatie. Je moet er niet aandenken dat je een systeem van 14 jaar oud in de auto hebt. Dat is rijp voor het museum.
Voor de meeste fabrikanten is dat natuurlijk een argument voor meer van dat soort zooi in de auto. Dan veroudert ie lekker snel.
vaakbenjetebang zegt
Navigatie is wat mij betreft ook ontzettend overbodig. De weg ligt er, de borden staan er, je kunt voordat je vertrekt op Google Maps kijken – je bestemming blijft vast wel liggen waar hij lag. Hoe moeilijk kan het zijn? Goed, ik hebt dan misschien geen live informatie over files. Big whoop. Als er een file staat, kun je toch altijd de eerste afslag pakken en improviseren? Zo kom je nog eens ergens en vind je per ongeluk nog eens een leuk weggetje of restaurantje. Maar goed, ik zal wel ouderwets zijn.
avdb55 zegt
Zo dom is dit niet van Ferrari.
Gewoon toegeven dat je ergens niet goed in bent.
Overigens heb ik vorig jaar voor mijn Captur van 10 jaar oud nog een nieuwe versie van de kaarten gekocht. Maar voor met Mercedes GLC uit 2017 met een Comand Online erin van over de € 4.000 kan meneer Mercedes geen kaartupdate meer leveren. Over luxe auto gesproken.
pietertje123 zegt
Begin maar eens met een goede telefoonhouder dan. Paar knoppen voor de airco en klaar ben je.
bij een (kloon van) de C3 hou je alleen geen interieur meer over als je het scherm eruithaalt.