Kijk, dat doen ze toch maar weer goed.
Ieder jaar brengt Brand Finance zijn Global 500 naar buiten, waarin het de resultaten presenteert van zijn onderzoek naar de meest krachtige en waardevolle merknamen op aarde. Het onderzoeksbureau verdeelt deze merknamen uiteraard per categorie, maar het heeft ook een top tien waarin merknamen uit alle windstreken het tegen elkaar op kunnen nemen. In dit lijstje, de belangrijkste van hen allemaal, staat nota bene Ferrari bovenaan.
Hoewel Ferrari zich door de jaren heen heeft weten te ontwikkelen van sportwagenfabrikant c.q. renstal pur sang tot een merknaam die bij zelfs de minst in auto’s geïnteresseerde leken een belletje doet rinkelen, is het wel degelijk een verrassing dat de Italiaanse automaker ineens bovenaan zo een lijst staat. Echter, na de uitleg van de CEO van Brand Finance begrijpen we de keuze toch enigszins.
“As the world’s foremost luxury carmaker, Ferrari has an unparalleled level of brand recognition, upholding excellence for design and innovation. The prancing horse logo is a perfect symbol of the brand’s strength and vitality as it plans new models and reaches outside the auto industry.”
Ferrari, dat in 2014 voor het laatst met deze titel aan de haal ging, heeft volgens het onderzoeksbureau een dijk van een jaar achter de rug. Nadat het alle factoren in acht had genomen, berekende het bureau dat Ferrari met meer dan drie volledige punten op zijn schaal was gestegen. Ferrari steeg van 91.5 naar 94.8 punten uit een totaal van 100 en overtrof daarmee bedrijven als McDonald’s, Coca-Cola, LEGO en Disney. Het spreekt voor zich dat Ferrari ook binnen de autocategorie op nummer één staat. Achter Ferrari volgen Porsche en BMW respectievelijk op plaats twee en drie.
Kijken we naar de bedrijven die financieel het meest waard zijn, dan moet Ferrari een boel bedrijven voor zich dulden. De sportwagenfabrikant staat op #222. In de top tien vinden we als vanzelfsprekend een reeks techbedrijven. Met een waarde van 187,9 miljard dollar staat Amazon op één, Apple (153,6 miljard dollar) en Google (142,7 miljard dollar) volgen op twee en drie. Het hoogst genoteerde bedrijf uit Nederland is Shell, op #26. De oliegigant heeft een waarde van 42,2 miljard dollar.
Robert zegt
Bij Ferrari krijg ik toch altijd een beetje het gevoel van een wielrenner die nooit een etappe wint, maar door consequent top 3 te rijden tóch de Tour kan winnen.
willeme zegt
@rrrobert: De Keke Rosberg van de auto’s :-D
karaya zegt
@rrrobert: Gewoon 6 keer gewonnen afgelopen jaar. Er zijn premium merken die het in hun broek doen als ze alleen al aan F1-deelname denken.
Robert zegt
@karaya: veruit het grootste budget binnen de Formule 1 kunnen besteden aan de auto’s en de coureurs en tóch maar één titel in het post-Schumacher tijdperk. En trouwens ook in de 21 jaar vóór het Schumacher tijdperk.
karaya zegt
@rrrobert: Vergeet de constructeur titels niet. (selectief winkelen noemen we dat)
Robert zegt
@karaya: ook op dat vlak staan de overwinningen in geen verhouding tot de bestedingen. Nogmaals, ze doen vrijwel elk jaar mee, maar het is te vaak ‘nét niet’. Dat past m.i. niet bij de statuur van het ‘merk’ Ferrari.
karaya zegt
@rrrobert: Met Mercedes als concurrent? Zijn dat koekenbakkers of zoiets?
En denk je dat het budget van Mercedes niet verbloemt dat er nogal wat research vanuit het moederbedrijf wordt overgeheveld? Het is juist knap dat zo’n kleine fabriek als Ferrari al sinds 1950 vooraan meerijdt in de Formule 1.
vaakbenjetebang zegt
Leuk voor ze, winnen ze toch weer eens wat.
pielemuis zegt
En daarom kan zo’n merk zo “arrogant” zijn naar haar klanten toe. Doen ze toch goed!
str8six zegt
@pielemuis: arrogant zijn naar je klanten is nooit goed.
beefcake zegt
@str8six: blijkbaar is het tegendeel zojuist bewezen.
str8six zegt
@beefcake: ik volg je gedachtengang niet helemaal. Ferrari is niet arrogant maar selectief. Dat is iets heel anders.
spykerboy zegt
@str8six: dat is de nl mentaliteit ja… verder buiten onze landsgrenzen is het deels juist een reden dat ze zo goed draaien..
pielemuis zegt
@str8six: daarom heb ik het tussen aanhalingstekens geplaatst. Selectiviteit maakt het juist groot.
Dingen die het moeilijkst te krijgen zijn, zijn vaak het meest uitdagend. Voor klanten met een miljoenen portemonnee zijn maar weinig consumentenproducten “uitdagend” te verkrijgen.
Dutchdriftking zegt
Niet heel verassend voor een firma welke meer petjes dan auto’s verkoopt.
karaya zegt
@dutchdriftking: Het is dan ook vooraleerst een race team. Hoeveel petjes verkoopt Real Madrid?
beefcake zegt
@dutchdriftking: gek hè, dat er meer mensen zijn die een paar tientjes kunnen missen dan mensen die even een paar ton lappen?
potver7 zegt
@dutchdriftking: Hè? Nike staat toch niet bovenaan?
karaya zegt
Ik had Mercedes-Benz boven Porsche en BMW verwacht.
fouadski zegt
@karaya: ik toyota
momo zegt
@karaya: Ik Rolex. Wacht verdomme al 2 jaar op een horloge.
momo zegt
@momo: oeps, op verkeerde opmerking gereageerd. Bedoelde te zeggen dat het exclusief en ongrijpbaar houden juist ervoor zorgt dat men er naar verlangt. Dat speelt ook een rol bij het bepalen van welk bedrijf invloedrijk is.
Volvo_440_turbo zegt
Het sterkste ‘compensatie’ merk, dat zeker!
dirkv zegt
Nog een paar van zulke persberichten en Ferrari bepaald de regels in de F1.
De Liberty media Group doet het in zijn broek als zo’n groot merk gaat dreigen het F1 circus te verlaten.
gandini zegt
Dat vertellen ze er natuurlijk nooit bij, maar zonder mijn 308 GT4 hadden ze het natuurlijk nooit gered.
Ik heb eigenhandig de mid-engine V8 layout geïntroduceerd.
Zelfs de 488 GTB is hierop gebaseerd!
karaya zegt
Is de motor in de 308 gt4 niet dwars geplaatst?
Gulli zegt
“The prancing horse logo is a perfect symbol of the brand’s strength and vitality as it plans new models and reaches outside the auto industry.”
Ik ga een automerk ontwikkelen met dikke motoren en dan een stijve lul als “hood ornament”, dat is pas kracht en vitaliteit!
potver7 zegt
@gulli: en ingebouwde air-ride op de vooras zeker…
ghost zegt
Blijf het mooi vinden dat Ferrari meer winst maakt op Merchandise dan auto’s???
rrk147 zegt
Misschien is het qua F1 niet denderend, maar de huidige line-up qua modellen is gewoon erg sterk. De 488 rijdt met een turbo, maar voelt niet zo aan, de 812 superfast is wellicht een van de laatste met een (atmosferische) V12, en de Portofino is ook best geslaagd. Als ik kon shoppen in die prijsklasse, ging mijn geld daar heen, ipv Stuttgart of Engeland.