Mattia Binotto neemt geen genoegen met een resultaat zoals Red Bull in 2021 behaalde. Ferrari wil meer: hij wil én de coureurstitel én de constructeurstitel.
Charles Leclerc gaat lekker dit seizoen, Carlos Sainz iets minder. Al heeft die laatste zijn contract alvast verlengd. Maar als één van de twee de coureurstitel binnensleept gaat teambaas van Scuderia Ferrari niet tevreden zijn, aldus Binotto in een vraaggesprek met de Italiaanse krant Corriere Della Sera.
Mattia Binotto over Red Bull
De constructeurstitel laat namelijk zien hoe sterk het team is. “Begrijp me goed, een coureurstitel zou buitengewoon zijn, maar ik denk dat onze doelen breder liggen” Aldus Binotto. Het scenario van Red Bull Racing van 2021 waar Max Verstappen in de allerlaatste race het kampioenschap voor coureurs binnensleepte, maar waar Mercedes er met de constructeurstitel vandoor ging, ziet hij dus niet zitten. Al haast hij zich wel te zeggen dat hij wel zou tekenen voor een kampioenschap van Leclerc of Sainz.
Achterstand Red Bull en Mercedes
Binotto is het overigens niet eens met de suggestie van de Italiaanse krant dat Ferrari voordeel heeft gehaald uit de titelstrijd van vorig seizoen. Omdat die strijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton pas in de laatste race beslist werd en Ferrari op flinke achterstand stond, kon de Italiaanse rijstal al veel eerder aan de bolide voor 2022 beginnen. Dat ziet de teambaas toch anders. Zo makkelijk is het niet om aan de toekomst te bouwen als je iedere race in de hoek zit waar de klappen vallen. Daar moet je ook mee omgaan in het lopende seizoen.
In ieder geval is Ferrari zeer goed uit de startblokken gekomen en lijkt Max Verstappen de te kloppen man voor de Scuderia te worden. Al lijkt Red Bull Racing nog moeite te hebben met de snelheid van de Ferrari’s. Maar om te stellen dat Ferrari het Formule 1 seizoen 2022 nu al domineert gaat Binotto te ver. Daarvoor heeft Red Bull een te goede track record qua ontwikkelingscapaciteit.
Wij kunnen ons ook seizoen 2017 en 2018 nog goed herinneren waar Vettel als een speer van start ging in de Ferrari van toen fier bovenaan de ranglijst stond en na de zomerstop alsnog terugviel. Max Verstappen kan zijn achterstand dus nog inlopen, Binotto gelooft er in ieder geval in.
flyerbunch zegt
Het ziet er goed uit voor Ferrari idd, maar het is nog wat te vroeg om te roepen dat Ferrari al bij voorbaat kampioen is zoals we met Mercedes de afgelopen jaren deden. We hebben nog maar 3 races gehad en er zijn nog genoeg punten te verdelen. Hopelijk kunnen andere teams en coureurs nog wat roet in het eten gooien.. kom op Max!
pomoek zegt
okay met inachtneming van de stelling: to finish first first you have to finish, Verstappen zou met iets minder pech nu gewoon 2e staan in het kampioenschap, en Perez 3e. Als je tegen de pech het mazzeltje van Saudi Arabië wegstreept zou Verstappen nu gewoon 54 punten hebben en Leclerc 78. Nog steeds een forse voorsprong. Maar goed. Je hebt hoe het zou moeten zijn, en je hebt de F1.
okdoei zegt
@pomoek: als als als. Als RB die auto niet tot voorbij de finish krijgt is Ferrari gewoon dominant. We zullen zien dit weekend.
pomoek zegt
@okdoei: ja klopt I know.
HZW zegt
Dat moet totaal “geen” probleem zijn voor Ferrari.
Na de eerste training is het weer alleen Ferrari wat de clock slaat. (inclusief de 2 Hazen)
Max was slechts 3de op 1.4 sec van Leclerc, met Sainz er tussenin. (dan 2x Haas)
Edge zegt
Red Bull had ongetwijfeld ook graag beide kampioenschappen gepakt, maar de situatie vorig jaar was toch wel anders. De Red Bull was niet zoveel beter dan de Mercedes, terwijl Ferrari nu wel een significant betere auto heeft dan Red Bull. Daarbij was Perez over het hele seizoen genomen ook gewoon niet goed genoeg.
harrie zegt
Ze zijn vandaag zo sterk dat Hamilton zich zorgen moet maken om de 107% regel.
pomoek zegt
In 2009 won Button 6 van de eerste 7 races en werd 1 keer derde. De rest van het seizoen bakte hij er weinig van en werd in de voorlaatste race kampioen door als 5e te eindigen. Vettel wist de eerste 3 races ook maar een keer te winnen en haalde 2 keer geen punten. Nu was de Brawn een auto die niet doorontwikkeld kon worden omdat ze geen geld meer hadden. Daarom verloren ze het 2e deel van het seizoen. Nu zijn er echter veel meer races dan in 2009. Het is, kortom, nog zeker niet gedaan voor Verstappen, mits ze de betrouwbaarheid onder de knie krijgen.
rikus zegt
Heerlijk die arrogantie. Eerst jarenlang überhaupt niet eens ergens vooraan rijden en ineens nemen ze niet eens genoegen met alleen een coureurstitel.