Toegegeven, wij snappen hem ook niet helemaal. Maar om nou gelijk deze Ferrari 288 GTO hommage te willen kapotmaken?
We moeten het even hebben over Ferrari. Met alle respect, het is misschien wel hét autobedrijf. De impact van elke Ferrari is onmiskenbaar en alles wat ze doen is op een bepaalde manier heilig. Toch lukt het ondergetekende en vele anderen maar niet om sympathie te krijgen voor het merk. De reden is erg simpel: ze blazen enorm hoog van de toren.
Cease and desist
Een goede vriend van Ferrari is namelijk de cease and desist letter. Deze brief wordt opgestuurd naar projecten waarbij een of de Ferrari-naam wordt gebruikt voor iets waar Ferrari het niet mee eens is. Dan komt het probleem aan het licht: Ferrari is het niet snel eens met derde partijen en hun producten. Variërend van namen tot bodykits en tuning: het kan allemaal de bekende C&D-brief krijgen.
7X Design
Dat laatste is slecht nieuws voor een kleine Britse firma genaamd 7X Design. Zij brachten recent een coachbuilding-project uit genaamd ‘GTO Vision’. Klanten kunnen een 488 GTB als donorauto opsturen waar vervolgens een compleet zelf ontworpen koetswerk omheen wordt gebouwd. Het is een mengelmoesje van vele Ferrari-ontwerpen, variërend van de spoiler van de FXX K tot de grilles achter het achterwiel van de 288 GTO. Mooi of niet: uniek is het zeker. Ook duur: je moet dus zelf een 488 GTB aanleveren als donorauto en het kopen van de GTO hommage gaat je ruim 1,8 miljoen euro kosten.
Copyright
7X Design moest alle sporen van hun Ferrari GTO hommage verwijderen. Dat besliste Ferrari in een nieuwe juridische strijd. Onder het mom “do not try to argue with stupid people: they will just lower you to their level and defeat you with experience”: de advocaten van Ferrari hebben vaker met dit bijltje gehakt en het gaat niet makkelijk worden voor 7X Design om hier zonder te veel financiële schade uit te komen. Het probleem ligt hem natuurlijk in het gebruiken van de Ferrari-logo’s en indirect ook door de GTO-naam. Vooral die logo’s vormen natuurlijk wel voor Ferrari iets om op terug te vallen.
Gevecht
7X Design wil vechten voor het recht om te coachbuilden met de naam van Ferrari. Volgens hen lopen bedrijven als Zagato, Novitec en Pininfarina zo het risico om in een financiële onweersbui te komen. Nog steeds lijkt het ons ietwat dubbelzijdig als 7X Design geen contact heeft gehad met Ferrari voor gebruik van hun merknaam. Aan de andere kant: Ferrari kan ook wel eens een oogje dichtknijpen, toch? (via 7X Design op Instagram)
ericc zegt
Mooi is anders, maar als je eigenaar bent doe je met je wagen wat je wil!
Richmond zegt
@ericc: het gaat ook niet om de klanten, maar om het bedrijf.. als het bedrijf bodykits zou leveren waarbij de Ferrari van de klant een Prius kloon wordt zal het Ferrari een worst wezen. Maar als je producten verkoopt die direct gelinked worden aan Ferrari en al haar intellectuele eigendommen dan mag Ferrari daarover wat roepen en juridisch aanvechten. Wat ze dus ook doen. Ze hadden het natuurlijk netjes kunnen vragen en dan was ze dit gedoe bespaard.
ericd zegt
Nou ja, ook het coachbuilden willen ze in-house houden. Genoeg beroemdheden die zoiets Ferrari te doen gaven. Ik kan me die van Eric Clapton nog herinneren, de P4/5 (was die niet van Glickenhaus?) , en ook nog een 458 die nota bene veel mooier is dan het origineel.
reactief zegt
Die P4/5 is niet door Ferrari gebouwd, maar door Pininfarina, op basis van een Enzo. Achteraf hebben ze toestemming gekregen vanuit Ferrari om hem Ferrari P4/5 by Pininfarina te noemen, inclusief de Ferrari logo’s.
OT:
Nogal een zielig statement. Beetje kalimero.. Grote bedrijven die eerlijke bedrijven kapot willen maken… Jaja, je plakt een logo van een Ferrari op jouw coachbuild zonder toestemming, dat noem ik niet eerlijk… En dan ook nog jezelf in het rijtje Zagato, Pininfarina en Novitec plaatsen… Jezelf nogal overschatten dus. En dan klagen dat je weggepest wordt.. Pff… Man man man.. Komt mij allemaal nogal sneu en onprofessioneel over!
tdu2zonda zegt
@reactief: vond ik ook! Waarom Novitec, Zagato en Pininfarina hierbij betrekken… nergens voor nodig en inderdaad jezelf overschatten.
appeltje zegt
Arrogantie kenden we al van Ferrari, toch? De vloermatten in de Purrari van DeadMau5 was net zoiets…
boriske zegt
Tja, als je weet dat Ferrari daar moeilijk over doet waarom begin je er dan aan zonder je op voorhand in te dekken?
Als je niet mag dan mag je niet, ook al ben je het er niet mee eens. Such is life…..
eme1969 zegt
Verkoop het ontwerp aan Ferrari met daarbij de plicht om er 288+1 van te bouwen
Vraagprijs ontwerp bieden vanaf 100 mio
joostdetaalnazi zegt
Heel veel success met je idee.
rotarypowah zegt
Misschien zou Ferrari minder moeilijk doen als het een mooie auto was geworden.
RiKe zegt
Dat wordt nog wat voor Sbarro dan
Estate_of_mind zegt
Bij een Ferrari, mooi of lelijk, is over ieder onderdeel van het design nagedacht, dit ding bevat veel ferrari-esque lijnen, maar ik vind het een onsamenhangend geheel, volledig terecht dat Ferrari hier moeilijk over doet.
RiKe zegt
@italdesign: ik moet zeggen dat de F8 Tributo (of hoe dat nieuwste model van ze heet) toch echt meer een doorn in mijn oog is dat deze
kukuk zegt
Weinig origineel..
e38ossie zegt
In basis blijft toch een Ferrari.
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem op de 288GTO, F40, F50 en 488 lijken. Geen slechte voorbeelden. Wellicht moeten ze hem daarom maar 588 GTF40 noemen. Hij is echt goed gelukt dus jammer als dit nu niet door gaat.