Lekker eigenwijs die Italianen. Ze zijn namelijk niet klaar met de verbrandingsmotor bij Ferrari en ze investeren lekker door.
Zowat elke autofabrikant stapt over naar elektrische auto’s en doet de verbrandingsmotor in de ban. Zeker omdat de Europese Unie dit ‘promoot’ door een verbod in stellen vanaf 2035. Een nachtmerrie voor een fabrikant als Ferrari, omdat de essentie van hun auto’s (deels) draait om de V8 of V12-motor.
Ferrari investeert in verbrandingsmotor
Gelukkig is het verbod wat genuanceerd. Hulp voor de Italianen kwam onverwacht uit Duitse hoek. Zij waren tegen het verbod, als het niet mogelijk was om na 2035 op e-fuels te rijden met een verbrandingsmotor. De Duitsers kregen hun zin.
Nu gloort er dus toekomst voor de verbrandingsmotoren die op e-brandstoffen kunnen rijden. Ferrari heeft aangekondigd met een volledige elektrische auto te komen. Deze staat op de planning voor 2025. Maar dit heeft niet als gevolg dat ze helemaal stoppen met auto’s die op brandstoffen rijden.
Ontwikkelingen
Volgens de CEO, Benedetto Vigna, ligt de autofabrikant op schema om zijn doelstelling van koolstofneutraliteit tegen 2030 te halen. Vigna voegde er echter snel aan toe dat nu de ontwikkeling van e-brandstoffen sneller gaat dan verwacht, dit betekent dat “ICE nog veel te doen heeft”. Hij zegt verder dat dit heel goed is voor het merk en dat je een auto kan laten rijden met brandstof die neutraal is. Hij denkt dat de twee erg compatibel zijn en dat het een versterking is voor hun gekozen strategie.
Strategie
Maar wat is die strategie nou concreet? Nou, zoals vaker is Ferrari daar nogal schimmig over. Hoewel het duidelijk is dat het doorgaat met het ontwikkelen van verbrandingsmotoren, heeft Ferrari nog geen details verstrekt. Vigna zou alleen zeggen dat de autofabrikant hybride, elektrische en verbrandingsmotorvoertuigen blijft lanceren.
Een ander goed geheim is de eerste elektrische auto van het merk. Vigna zei eerder dat de eerste EV van de Italianen ‘uniek en een echte Ferrari’ zou zijn. Deze week kwamen ze met het nieuws dat de auto bijna klaar is om zijn debuut te maken. Wij wachten dit vol verwachting af.
Foto: Grijze Ferrari 812 GTS, gespot door @fotografiebenzo
Edge zegt
Volkomen logisch. Nu de EU toch open lijkt te staan voor auto’s met e-fuels is het eigenlijk een no-brainer. Maar ook zonder dat was het logisch geweest als Ferrari door was gegaan met de ICE. De wereld is groter dan alleen Europa. Zolang de verbrandingsmotor niet overal in de ban wordt gedaan is er een markt voor dit soort auto’s, want puissant rijke mensen zitten in alle uithoeken van de wereld en die schrikken niet van de hogere prijs omdat de ontwikkeling met een lager aantal auto’s moet worden terugverdiend.
acavs zegt
Het lijkt me dat het toch wel mogelijk moet zijn om een kleine wettelijke uitzondering te maken die merken als Ferrari, Lamborghini, Pagani en Bugatti in staat stelt om ons te blijven voorzien van zulke snoepjes, al is het in de vorm van uiterst gelimiteerde oplagen. In mijn ogen – en die van velen met mij, vermoed ik – is bijvoorbeeld de Ferrari V12 een vorm van kunst die gezichtsbepalend is voor de cultuur van Italië.
mark997gt3 zegt
De rest van de wereld wil gewoon Ferrari’s met ICE, ook na 2035
seatleon zegt
Ik heb weleens gehoord dat kopers van Ferrari’s en dergelijke vaak op zoek zijn naar het nieuwste en meest extravagante dat er te koop is. Zij willen de nieuwste snufjes enz., maar zijn niet per se petrolhead. Het zou mij niks verbazen als straks de kosten van batterijen afnemen en ook gewicht minder factor wordt dat Ferrari en gelijken ook overstappen naar de batterij.
Richmond zegt
Uiteraard. E-fuel is een leuk marketing verhaal zodat de klandizie niet in paniek raakt
Irukandji013 zegt
Tijdens het autosalon in Brussel werd iemand geïnterviewd die best een hoge functie had binnen de Duitse auto-industrie, maar liever anoniem bleef, en die zei dat er achter de schermen heel hard gewerkt wordt aan de vernieuwing van brandstofmotoren. Wees er maar zeker van dat dit nog geen eindig verhaal is. Zij beseffen ook dat de volledige elektrificatie van het wegverkeer nooit gaat kunnen lukken op de vooropgestelde termijn. Zowel de auto-industrie als de laad en weginfrastructuur kunnen nooit op tijd klaar zijn voor een volledige omschakeling.