Huh? Het merk dat de mooiste verbrandingsmotoren ter wereld bouwt, verheugt zich op generiek gezoem? Ja, Ferrari heeft er zin ‘an.
Het voordeel van een merk als Tesla is vrij simpel: die zijn altijd elektrisch geweest. Er is nooit een Model S met een blubberdikke V8 geleverd. Dan zijn er ook nog merken die scoren met een overgang naar andere aandrijflijnen. Eindelijk hebben Audi’s geen zware neus meer en zijn ze voorzien van achterwielaandrijving. @Jaapiyo is alvast fan van Audi geworden.
Er zijn natuurlijk ook voldoende huis-, tuin- en keukenauto’s waarbij de motor nul komma nul uitmaakt. Of een B-segment hatchback nu elektrisch is of voorzien van een één-punt-nul driepunter met turbo, dat maakt het niet uit. Voor een merk als Ferrari lijkt het ons een heel lastige business-case worden. Het geluid, het temperament, de wegligging, de rijeigenschappen: het zijn allemaal USP’s van een Ferrari die ernstig aangetast gaan worden.
Ferrari heeft zin
Maar Ferrari CEO John Elkann ziet dat toch echt anders, zo laat hij aan Reuters optekenen:
Het is ook een kans. Dankzij de transitie naar elektrificatie, zijn er kansen om met de technieken onszelf nog unieker te maken en nog meer te onderscheiden. We zien het verbod op verbrandingsmotoren dan ook als een heel welkome ban.
John Elkann, schijnt doof te zijn.
Ferrari heeft zin in EV’s! Dat is zeer opmerkelijk. Want in principe rijden alle snelle EV’s hetzelfde. Ze accelereren extreem snel. Tot 7-10’en lijkt de wegligging perfect te zijn dankzij het lage zwaartepunt. Maar als je echt gaat boenderen merk je bij het aanremmen en bochten nemen dat het gewicht écht heel erg hoog ligt. Dit terwijl je minimale feedback krijgt uit de pedalen, stuurwiel of onderstel (voor de bips). Het is een gevalletje snelheid versus beleving, want zeker op korte sprints is de acceleratie van een EV specatculair en onverslaanbaar. Overigens doen auto’s als de Porsche Taycan (rustig aan Charles), Tesla Model 3 en Audi e-tron GT het al aanmerkelijk beter.
Geluid?
Ja, een Ferrari is per definitie niet langzaam, maar het ging om veel meer. Het geluid was een zeer belangrijk onderdeel daarvan. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat John Elkann wéét welke hordes Ferrari’s R&D-centrum al genomen heeft. Als Ferrari die vlijmscherpe, supersnelle besturing en briljante rijeigeschappen kunnen behouden, is er zeker een kans.
Wat denkt u, waarde lezer? Is Ferrari nu ten dode opgeschreven en probeert Meneer Elkann het leed te verzachten? Of is Ferrari ALTIJD magisch en is een elektrische Ferrari altijd nog beter dan een Tesla met V8? Laat het weten, in de comments!
lars zegt
@CharlesTaycan4s je wordt genoemd in het artikel!
Charles Taycan 4S zegt
@lars, dank je! Ik zag het al! 😜👍
Charles Taycan 4S zegt
De wereld verandert, mobiliteit verandert, gewoon meeveren en genieten van de fenomenale acceleratie, het instant koppel, de rust en de lage ‘brandstof’ prijs, ik begrijp Porsche wel en hun succes qua sales van de Taycan is hun beloning, sinds 2019 op de markt… en velen gaan volgen met behoud van hun merkidentiteit en service. Slimme zet van Ferrari, gewoon meeveren en niet blijven hangen in het oude!👌 @willeme, haha! 👍
berlinetta zegt
Volgens mij hebben automerken niet veel keus en moeten ze wel meebewegen. Het wordt ze immers verboden om over een tijdje nog auto’s met verbrandingsmotoren te leveren.
En ik vrees dat die lage brandstofprijs maar tijdelijk zal zijn. Het gemis aan accijns op brandstof zal toch gecompenseerd moeten worden.
Charles Taycan 4S zegt
@berlinetta, ik was voor de 911 iedere 100 km die ik reed €19,44 kwijt aan brandstof, met de Taycan €2,60 .aan elektra… denk dat er nog veel water door de Seine stroomt eer dat gelijk is… sterker nog… ik verwacht dat juist helemaal niet meer maar dat de benzine alleen maar duurder wordt…😉
berlinetta zegt
Dat benzine alleen maar duurder wordt geloof ik ook wel, maar dat neemt nog niet weg dat die prijsverhoging het gemis aan accijnsinkomsten niet zal compenseren. Ik verwacht toch echt dat laden flink duurder gaat worden, of anders gaan andere autobelastingen wel omhoog.
Nu weet ik niet hoe dat bij jou in Frankrijk zit, maar hier in NL is de auto melkkoe nr. 1. De overheid gaat EV’s in de toekomst echt wel zwaarder belasten.
Charles Taycan 4S zegt
@berlinetta, ook hier in FR zal de electra wel iets duurder worden maar het grote verschil met brandstof zal wel blijven verwacht ik. Mensen zijn voor kachels in huis ook vaak van electra afhankelijk en de Franse overheid stimuleert ook EV’s dus ik denk dat het wel mee gaat vallen anders krijgen we weer protesten van de Gilet Jaunes…😉
willeme zegt
@charles: Je geeft het probleem goed aan. Alles wordt hetzelfde: superacceleratie, direct maximaal koppel en nul geluid. De uitdaging is dat die kwaliteiten voor alle EV’s gelden. Waarom 400.000 uitgeven aan een Ferrari, terwijl een Tesla van 100.000 exact dezelfde sensatie? Sterker nog, die Plaid zal voorlopig wel sneller zijn.
Het heeft niet met meeveren of met je tijd meegaan te maken, maar om een enorme uitdaging voor een merk die er hoogstwaarschijnlijk minder onderscheidend van gaat worden. Zoals je zelf zegt: rust. En in een Ferrari wil je een beetje drama ;-).
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, Drama…. Das war Einmal!😉🙏
willeme zegt
@Charles Taycan 4S: goed verwoord! Drama is precies wat een Ferrari een Ferrari maakt ;-)
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, klopt maar the Million Dollor question is: Hoe lang nog?😉
willeme zegt
@charles: zo lang ze kunnen. Het hele milieu-geleuter is niet echt van toepassing. Dat vindt de EU ook, waardoor Ferrari uitzonderingen krijgt betreft uitstoot. Er wordt dermate weinig met auto’s gereden, dat het ook niet zoveel uitmaakt. Er zal een punt komen waar Ferrari wel zal moeten. Daarom is de uitspraak van Elkann zo opmerkelijk, want het grote USP van Ferrari is binnenkort verboden. Daarmee zal Ferrari auto’s moeten gaan bouwen die haaks staan op de merkwaarden van het bedrijf. En het verwachtingspatroon die mensen hebben van het merk.
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, klopt volledig! Je moet dus je verwachtingspatroon bijstellen en ook gaan omdenken…. heb ik ook gedaan na 3 911’s met orginele sportuitlaat!😉 De wereld verandert … en snel!👌
willeme zegt
@Charles Taycan 4S: Het heeft niets met omdenken te maken. AC/DC kun je ook prima met een viool spelen, maar dat moet je ook niet willen. Het effect is anders, maar niet beter. Het geluid is één ding dat mist, maar mij gestolen kan worden. Zeker die 3.0T-motoren klinken voor geen meter met sportuitlaat (vind ik dan ;-)). Check anders dat filmpje van Chris Harris (Audi RS etron GT tegen M5 CS). Die legt het perfect uit. EV’s kunnen supergoed zijn, maar ze zijn inferieur als het aangaat qua pure rijdersvreugde. En nee, een Taycan rijdt niet zo leuk als een 911. Dat moet jezelf toch ook wel weten? Je hebt ze zelf gehad! Als je dat ontkent, dan heeft de discussie ook geen zin ;-). Dat een Taycan niet tegenvalt voor een EV, klopt. Als ik het geld had kwam er ook een RWD Taycan.
Zie het zo: fritessaus is goed voor je. Minder vet en zo. De wereld verandert, dus we gaan allemaal mee. Uiteindelijk zijn er een paar fabrikanten die prima fritessaus kunnen maken. Daar doen we het mee en het is OK. Maar het is gewoon geen echte mayonaise en zo smaakt het niet. Hoe vaak je ook zegt ‘omdenken’. Dat is met Ferrari’s ook zo. Dus ja, dat het EV wordt is niet te vermijden, maar voor sportauto’s worden het zware tijden. Het is inherent aan het EV-concept dat sportwagens minder goed zullen worden. Sneller? Vast. Leuker? Nee, absoluut niet. Ik snap wel dat echte liefhebbers daar moeite mee hebben, want ze hebben feitelijk gezien gewoon gelijk. Het feit dat je telkens moet zeggen ‘de wereld verandert’ geeft aan dat je argumenten op zijn ;-).
mashell zegt
Maar dat is nu toch ook? Een Golf, Astra, 308 onderscheiden zich niet echt op de motor. Een A4, 3 serie of C-klasse ook niet. En zelfs de keuze tussen 488, Huracan of McLaren 720s doe je ook niet op basis van de motor. Het is allemaal ongeveer even snel en klinkt ongeveer gelijk. Met elektrificatie gaat er niet echt iets veranderen.
Maar Ferrari moet wel mee, als snelheid je USP is dan ben je als verbrandingsmotormerk nu gewoon achterhaald.
Charles Taycan 4S zegt
@mashell, klopt idd! Dat denk ik ook!👍
simonferrari zegt
@mashell: Ik geef je gelijk. De motoren in het segment Golf, A3 etc maar ook Passat, A4, C-klasse kunnen allemaal elektrisch op den duur. Je koopt zo’n auto niet voor de beleving maar bijv. looks, zitpositie, luxe, comfort of prijs.
In het sportwagen/ supercar segment is dat anders. Behalve de looks natuurlijk. Veelal is dit een auto voor erbij. Voor de beleving, emotie, wegligging en geluid.
En daar zit ‘m het probleem denk ik. Ik ben absoluut een voorstander van elektrisch maar een mooie 911, Ferrari Roma of Aston Martin Vantage kan mij niet bekoren als er niet een heerlijk grommende benzinemotor inzit.
De acceleratie van EV’s is geweldig en tof voor een Taycan of Model S maar voor een supercar wil je emotie en beleving.
HzR zegt
@mashell: van die 3 koop je een Huracan juist voor het geluid.
tinnemans zegt
@willeme; mijn auto geeft ‘een beetje’ drama. Een Ferrari geeft kippenvel bij omstanders binnen gehoorafstand. De zeldzame keren dat ik in een oude Amerikaan rij, of die nog zeldzamere keer dat ik meerij in een sportwagen .. fantastisch.
Voor mij is het geluid -zo- vreselijk belangrijk als ik lekker aan t rijden ben, dat ik echt hoop dat ik m’n autocarriere benzinerijdend kan uitzingen.
De accelaratie van een EV kan het geluid voor mij niet vervangen.
Doe me dan maar een oude eend met z’n grappige 3 cylinder soundtrack.
Richmond zegt
@Charles Taycan 4S: denk niet dat mensen die 200k euro neerleggen voor een auto zich druk maken om het brandstofverbruik en de prijs daarvan.
Charles Taycan 4S zegt
@benja01, denk het ook niet maar het is toch mooi meegenomen! 😜
tinnemans zegt
@benja01; Ik heb een jaar of wat 40000/jaar gereden met een 645 cabrio. Het 3 keer per week moeten tanken ging wel irriteren.
lars zegt
Het is ook een slimme zet van Porsche om de Taycan op de markt te brengen. Als het al een van huidige beste verkopende Porsches is ondanks dikke V8 of zes-cilinder moet dat genoeg zeggen. Auto’s veranderen van stinke oude planten verbranders naar auto’s met een elektrische aandrijflijn, wat naar mijn mening veel beter is!
tmenges zegt
Porsche met Ferrari vergelijken is appels met peren, Porsche is veel meer een volume merk ipv een exclusieve sportwagenbouwer, begrijp me niet verkeerd , ik vind het prachtige auto’s ( op de Cayenne na) maar Ferrari is een stuk exclusiever en moet het juist van de dikke jankende motoren hebben. Porsche is strakker , zakelijker ,Duits en daar past elektrificatie een stuk beter bij.
Charles Taycan 4S zegt
@lars, idd! Had het niet beter kunnen verwoorden!😉👍
kniesoor zegt
En nou maar hopen voor Ferrari, dat hun clientèle er ook zo over denkt.
Turbo S zegt
@amghans: wat willen ze anders als er straks niks anders meer te krijgen is?
kniesoor zegt
Een klassieke Ferrari, vermoedelijk. Waarbij elke Ferrari, die nog over een brandstofmotor beschikt (dus ook de huidige Tributo, Roma etc.) als zodanig kwalificeert.
Richmond zegt
@amghans: over her algemeen willen die mensen een nieuwe auto die ze zelf hebben samengesteld en niet een gebruikte.
kniesoor zegt
Nood breekt wet, heh
basman147 zegt
Als je ergens een oranje-rode Ferrari F8 Tributo met blauw-geel leer voor weinig tegenkomt en je wil er iets smaakvollers van maken kan Ferrari Classiche je vast wel helpen hoor!
stekkerkoning zegt
Met de Polestar 2 met Performance Pack, de Jaguar i-Pace en de aloude BMW i3s is het anders ook prima sturen. Bij het uitzoeken van een elektrische auto hoeft rijplezier heus niet van het eisenlijstje te worden geschrapt.
berlinetta zegt
Maar volgens mij leg jij hier al precies bloot wat een mogelijk probleem kan zijn voor sportwagenmerken. De normale EV’s zijn al bloedjesnel. Voor 50k zit je al in een Tesla die net zo snel optrekt als een Ferrari. En volgens mij worden die Tesla’s alleen maar sneller en sneller.
Nu zal Ferrari heus wel een EV kunnen ontwikkelen die in alles nog extremer is, maar ik vraag me af hoe groot het verschil gaat zijn met normale EV’s. Voor pure snelheid in rechte lijn hoef je het dadelijk misschien niet eens meer te doen.
tinnemans zegt
De komende jaren zal Ferrari vast bestaansrecht hebben, mits de accucapciteit nog wat toeneemt.
Tegelijkertijd zie je dat met de toenemende nadruk op infotainment en rijhulpsystemen ook dat de zelfrijdende pod steeds dichterbij komt, ook al gaat dat nu nog niet vreselijk hard. Maar over een jaar of 25, hooguit 30, is het maar de vraag of je als zelfsturende automobilist nog wel nog welkom bent op de openbare weg in ons deel van de wereld.
Ferrari zal dan waarschijnlijk alleen nog maar track speeltjes maken denk ik, maar dat vinden ze vast niet erg. En aangezien ik sowieso niet in de markt ben voor een Ferrari, met welke aandrijflijn of focus dan ook, maakt het mij ook niet echt uit.
Wel erg mooie foto’s hierboven, wie mijn hoofd in zo’n auto wil zien kan geld overmaken naar… 😁
ttr6 zegt
Ik kan het mij niet zo goed voorstellen: een Ferrari zonder geluid en zonder ICE. Dan mag die Taycan en electrische collega’s nog zo snel zijn, als ik mijn Modena start, ben je dat onmiddleijk vergeten. Leuk trouwens dat dat ook voor een veel jongere generatie geldt: onlangs bij een tankstation, rennen er een par jochies van rond de 10-12 jaar jong op de auto af, tel in de aanslag en maar filmen als de Modena gestart wordt….”en hij heeft een handbak” , jochies van 12 die weten wat een handbak is!!!
simonferrari zegt
@ttr6: Een Modena. Ik ben oprecht jaloers. Wat een fraaie wagen is dat toch. En dat geluid is een van de beste sounds van Ferrari ooit. Geniet ervan!
koeberg zegt
Een Tesla met een V8 kan niet anders dan uitlopen op een drama. Dus ja, een elektrische Ferrari is altijd nog beter dan een Tesla met V8.
Edge zegt
Ik snap de reactie van Elkann wel. Je kunt je wel blijven verzetten, maar als de powers-that-be in praktisch elk land of continent beslist hebben dat er een eind aan de verbrandingsmotor komt, kun je dat verbod maar beter omarmen en zorgen dat je op tijd de transitie maakt. Het laatste wat je wil is failliet gaan omdat er een ban op verbrandingsmotoren in werking treedt en je elektrische auto’s niet goed zijn of op verouderde techniek gebaseerd zijn.
roadster zegt
@”nog unieker te maken en nog meer te onderscheiden.”
Bij een auto met verbrandingsmotor kun je kiezen tussen 2, 3, 4, 5, 8, 10, 12, 16 cilinders. Je kunt turbo’s of compressoren monteren. Je kunt op benzine, diesel of LPG (of zelfs waterstof) rijden. Je kunt voor een lichtgewicht gaan (a la 4c), of een zware, luxe bak (Bentley Continental). Bij elektrisch valt er helemaal niks te kiezen, alleen hoeveel elektromotoren. En dat zal bij alle “sportieve” auto’s 4 zijn. Dus waardoor zou Ferrari zich nóg meer kunnen onderscheiden? John kan beter uit de snoeppot van zijn broer blijven.
Redrum zegt
In wat kan Ferrari zich nu onderscheiden tov de concurrentie? Er zijn er snellere, er zijn er die beter sturen, ….. Bij de aankoop van zo’n wagen speelt de ratio nog weinig rol, vermoed ik.
De techniek staat ook niet stil, het gewicht zal wel naar beneden gaan, wees gerust.
roadster zegt
Mijn punt is, dat je je volgens Elkann met een elektrische aandrijving BETER kunt onderscheiden van de concurrentie. Hoe dan? Ferrari’s hebben een eigen geluid, een supersnel schakelende bak en een herkenbaar stuurgevoel en rijgedrag. Haal het geluid weg, verwijder de supersnel schakelende bak en voeg 700 kg accu’s toe en daar blijft niet veel van over.
@”In wat kan Ferrari zich nu onderscheiden tov de concurrentie?”
https://www.youtube.com/watch?v=TvwMvxV57Ro
(voor de elektrische Ferrari ervaring, zet het geluid af)
petroldrinker zegt
@topless: nergens in, als alles EV is kan je net zo.goed aan hongchi of een tata koprn ipv een rolls of ferrari, int rijden merk je er wss toch minimaal het verschil, en leuk zijn ze toch geen van allen meer dan om te rijden
SimonMc zegt
He, waar zijn de 6-cilinders naar toe??
flyerbunch zegt
Wie weet komt Ferrari wel met een optie om het geluid te simuleren van een lekkere V8 of V12!
roadster zegt
Tijdens het laden kun je op het scherm in het interieur een filmpje bekijken van een F40 op een bergweg. In HD met surround sound. Voor de echte, onvervalste Ferrari beleving. Of een game spelen, met een F50 over Fiorano scheuren.
Wolflow zegt
@flyerbunch: je bedoelt net zo verneukeratief als bij een M5 ?
flyerbunch zegt
@wolflow: nee, ik heb het over de truc die Kevin James en Vince Vaughn in de comedy ‘The Dilemma’ brengen. Bekijk deze scène ff en je snapt wel wat ik bedoel. 😉
https://youtu.be/FrIfes1L7NI
petroldrinker zegt
Het moment waarop ik durf te zeggen geen ferrari man meer te zijn dan…
MarcoM zegt
Is gewoon een eis om als merk een bepaalde hoeveelheid CO2 minder te produceren, dus gewoon in je meerjarenplan dit opnemen. Italie kennende schuiven ze gewoon vooruit dus…
wessel04 zegt
Reed vanavond in Saint Tropez achter een California met open uitlaat, kan toch echt niks aan tippen. Mijn hele auto hobby is afgelopen als het geen lekker geluid meer maakt, ik leef daar echt voor, niet zozeer voor de (extreme) snelheid.
berlinetta zegt
Voor mij is deze transitie naar EV’s al de reden dat ik minder op AB zat. Ik ben niet tegen EV’s hoor. Ik snap dat het noodzakelijk is en ik die er ook de voordelen van in, maar het maakt auto’s wel minder interessant. Vroeger ging het op AB over auto’s die ik gaaf vond met fraaie techniek. Tegenwoordig gaat het over welke auto de snelste laadsnelheid heeft. Dat, en de komst van de Tesla-fanboys, maakt voor mij dat ik steeds minder op AB te vinden ben.
wessel04 zegt
@berlinetta: spijker op zn kop! Bijzondere techniek, handbak, lekker geluid, daar gaat het mij om. 0-100 tijd interesseert me weinig. Het is pure emotie en dat gaat voor mij volledig verloren bij elektrische auto’s.
jeroenm83 zegt
Precies dat, @berlinetta. Ik bezoek deze website vaak zat, heb een abonnement op Top Gear en kijk al een half miljoenmiljard jaar F1 (dat moet tegenwoordig gezegd worden, anders ben je een Verstappenofieltje met een Red Bull shirt en dat mag niet van de 3 mensen die net zoals ik een miljoenmiljard jaar F1 kijken). Gisteren zei ik tegen een vriend die ook al benzine door z’n bloed heeft stromen dat ik dat abonnement op TG op ga zeggen als er enkel over EV’s met 3000 pk per wiel en een blabla-accu met 80 Mwh laadsnelheid gepraat wordt. Datzelfde gevoel krijg ik hier op AB ook, helaas. Het zal allemaal wel de halleluja-TimmerFrans-toekomst zijn, maar niet mijn toekomst. Ik vind geluid erbij horen. Echt geluid, niet gekunsteld.
En dan ga ik vanmiddag de RS6 met normale sportuitlaat (voordat ik dát ook alweer fout doe) maar eens rondrijden, en nadenken of en wanneer ik die ga inruilen tegen een R8 met een V10.
berlinetta zegt
@jeroenm83: Geniet er maar van zolang het nog kan!!
kniesoor zegt
@willeme 4 augustus 2021 om 09:35 :
Dit vat het hele verhaal perfect samen wat mij betreft, sluit me hierbij aan.
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, 9.35 uur, vind het persoonlijk heerlijk om het geluid van een 911 of Ferrari te horen en kan daar zeker van genieten. Echter de wereld verandert, bijna alle fabrikanten zetten in op EV , na Porsche nu ook Ferrari! Ontkennen heeft geen zin, kwestie van tijd , hoe erg ook voor sommigen onder ons. De Taycan maakt overigens ook een behoorlijk geluid zowel van binnen als van buiten kan ik je uit ervaring zeggen… En een 911 rijdt verschrikkelijk goed , door het lagere gewicht iets watervlugger in korte bochten, in langere bochten geeft de Taycan veel meer rust en comfort en een gevoel van stabiliteit en totale controle door het extreem lage zwaartepunt vanwege de accu’s. Dit zwaartepunt is zelfs lager dan van een 911 GT3….. Verder moet ieder voor zichzelf zijn/ haar afweging maken wbt EV, ik kan uit ervaring alleen voor mezelf spreken uiteraard want ieder vind andere aankoopargumenten voor een auto belangrijk. Zie ook dagelijks mensen switchen vanuit een 911, AMG, BMW M en Tesla’s naar Taycans dus wel een schot in de roos van Porsche om deze al vanaf 2019 aan te bieden… en er volgen er meer….Bon Courage!😉
willeme zegt
Er wordt niets ontkent. Integendeel. EV’s komen er aan en een hoop ook! Daar zitten vast pareltjes tussen. Het wordt alleen slechter dan voorheen als het specifiek op sportwagens aan komt. Je zegt het zelf al: de 911 is watervlugger. De Taycan is stabieler en geeft meer rust. Voor een vakantieliefde wil je dat ze goed in de tent is, niet dat ze goed kan koken en ook de adminsitratie voor je doet. I rest my case ;-).
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, haha! Die tijd van je vakantieliefde in een krap tentje die ben jij toch al lang voorbij?😜 ….Ieder zijn meug en zijn keuze, de Perfecte Auto bestaat niet… al zijn er merken die dit benaderen!😉👍
ericc zegt
Jammer dat Europa de autoconstructeur dwingt om EV te gaan. Ik vind de techniek van een ICE toch veel mooier dan van een EV. Toch enkel in Europa dat we gedwongen worden om EV te rijden. En de overgangsperiode is ook veel te kort. Had 40 jaar mogen zijn ipv 10 jaar. Mijn volgende wagen wordt terug benzine daar ik een EV niet 100 % kan aftrekken als particulier en een EV duurder is dan een ICE.
tjorque zegt
Liever een Ferrari EV dan een Ferrari SUV…