Kan deze wisseling van de wacht Ferrari weer naar de top helpen?
Het gaat de laatste jaren niet zo heel goed bij Scuderia Ferrari. Ondanks het gigantische budget wordt de achterstand op Mercedes maar niet ingelopen. Eerder werd al geflirt met Ross Brawn, maar die zag een rentree niet zitten. Technisch directeur James Allison heeft desalniettemin besloten weg te gaan bij Ferrari. Behalve de matige prestaties van Ferrari zou ook zijn privésituatie een rol gespeeld hebben bij zijn beslissing. Eerder dit jaar verloor Allison zijn vrouw aan de gevolgen van een hersenvliesonteking en de Brit wil vermoedelijk in zijn thuisland gaan werken om meer tijd met zijn kinderen door te kunnen brengen.
Allison werkte begin van deze eeuw al vijf jaar voor de Italiaanse renstal, maar kwam via omzwervingen uiteindelijk bij Lotus F1 terecht. In 2013 keerde hij terug naar het toen al kwakkelende Ferrari, waar hij het tij niet heeft kunnen keren. De 46-jarige Zwitser Mattia Binotto is zijn opvolger. Een oudgediende, Binotto is al sinds 1995 in Italiaanse dienst.
Met dank aan Huijb voor de tip!
gertjan2012 zegt
Het paniek voetbal is begonnen.
fmgarcia zegt
Hahaha top om weer eens echt relevant f1 nieuws te zien!! Max reacties hieronder aub.
Edge zegt
Gezien de privésituatie is het vertrek meer dan logisch. Familie gaat voor alles, en ook voor de F1. Wellicht dat hij alsnog dichter bij huis kan gaan werken. Renault schijnt wel interesse te hebben.
Binotto is voornamelijk een motorenjongen, dus ik ben benieuwd hoe ze het gemis van Allison gaan opvangen op de chassis- en aerodynamica-afdeling. Zouden ze alsnog achter James Key van Toro Rosso aan gaan? Die man is een geweldige ingenieur, maar wordt toch wel enigzins beperkt door het lagere budget van Toro Rosso en het niet hebben van een fabrieksmotor. Maar goed, of hij zin heeft om naar Ferrari over te stappen is een tweede. Hij is ook de gedroomde opvolger van Newey zodra die besluit te stoppen met F1, en binnen Red Bull heerst toch een andere werksfeer dan in Maranello.
arii zegt
Ja maar komt door zn prive situatie, niet door Ferrari of slechte prestaties (zijn vrouw is overleden en hij wilt zn kids in UK hebben). Het is jammer, hij wordt hoog geschat door niemand anders dan Brawn. Ik heb geen vertrouwen in die Italiaanse dude…
riddertevoet zegt
Het schijnt zo te zijn dat James Allison na de GP van Hongarije in elkaar is geslagen door Jos Verstappen op een parking en besloten heeft om eieren voor zijn geld te kiezen. Dit alles nadat de door meneer Allison ontworpen Ferrari voorvleugel Max bijna een lekke band bezorgde in deze zelfde Hongaarse GP.
Dizono zegt
@riddertevoet: dan zou Jos wel meteen een alibi hebben in de zaak met zijn vader… ;)
str8six zegt
@riddertevoet: +1. Heerlijk, echt lachen dit! :’D
jaccovdzaag zegt
@riddertevoet: Denk eerder dat meneer Allison alleen zijn kinderen op moet voeden, door het overlijden van wijlen mevrouw Allison, en dat met zijn werk bij de Scuderia dit lastig te combineren valt.
Lijkt mij een heel menselijke keuze. En aangezien de Scuderia geen thuisbasis heeft in Engeland, zoals elk ander F1 team, lijkt op en neer vliegen ook niet goed voor hem, en de kinderen.
En nee. Ik heb gewoon een bak koffie op, geen azijn.
wildbeest zegt
Nooit een britt binnen de f1 stal het technische werk laten doen. Krijgen domweg niet voldoende power uit de machines. Zet voor de grap maar eens een 15 jaar oude jag op de rollenbank, altijd minder power dan opgegeven
mrrallycross zegt
@wildbeest: Adrian newey en Ross brawn bakken er inderdaad niks van he, dat technische werk
Edge zegt
@wildbeest: Mensen als Ross Brawn, Adrian Newey, James Key, Gordon Murray, Patrick Head, Simon Lacey, Bob Bell, Mike Coughlan, Sam Michael, Geoff Willis en James Allison bewijzen toch wel dat jouw opmerking nergens op slaat.
ahs1979 zegt
@Edge: en niet te vergeten het duo achter Cosworth: Mike Costin en
Keith Duckworth.
trustmeiamanengineer zegt
@wildbeest: Dat is inderdaad ook de reden dat 1/3 van de F1 teams in Engeland zitten.
motoragent zegt
@trustmeiamanengineer: Zeg maar gerust 2/3. Enkel Sauber, TR en Ferrari hebben geen vestiging in de UK.
str8six zegt
@wildbeest: tjonge wat een domme praat zeg. Als je niets van F1 weet kun je dit soort opmerkingen beter niet delen.
berlinetta zegt
@wildbeest: Want een 15 jaar oude (!!) Jag die minder vermogen heeft dan opgegeven, is het perfecte voorbeeld van hoe de Engelsen totaal niks van techniek weten. Ik heb werkelijk waar nog nooit een beter voorbeeld voor welke situatie dan ook gezien. Dank hiervoor.
mrrallycross zegt
Voor voor het volgende seizoen is het belangrijk dat ze alles op orde hebben, zijn ze nu al te laat mee lijk mij.
vtechlover zegt
@mrrallycross: inderdaad, waar iedereen al bezig is met 2017, zit Ferrari nog te kutten om de juiste mensen er voor te zoeken..
trustmeiamanengineer zegt
Scuderia Ferrari dus, niet Ferrari. Hebben natuurlijk weinig met elkaar te maken behalve het steigerende paard en dat de man met de trui z’n vinger in de pap heeft. Kan me wel voorstellen dat Allison even iets anders aan zijn hoofd heeft. Maar wel jammer dat ze niemand van buitenaf betrekken, wat vers bloed lijkt me hard nodig daar.
motoragent zegt
@trustmeiamanengineer: Inderdaad, en bij voorkeur geen Italiaan. De paniek begint weer eens toe te slaan in Maranello, met name omdat Marchionne iedereen in de nek staat te hijgen. Wat ze nodig hebben is iemand die rust en stabiliteit terug kan brengen, en dat zijn zelden Italianen.
Robert zegt
Ik hoop van harte dat dit succes heeft, want de F1 zou nog stukken leuke worden als er twee, drie (of vier) teams strijden om de titel.
Ik vrees echter dat Scuderia Ferrari ook nu nog niet die stap gaat maken die ze in het verleden wél de titels bracht. Ik kan alleen maar hopen dat de regelementswijzigingen voor 2017 het veld weer lekker door elkaar gooit, waardoor het gat met Mercedes in ieder geval wordt verkleind, en hopelijk wordt overbrugd.
davelepeef zegt
Altijd jammer om via een omweg te horen dat je sollicitatie niet succesvol is…
berlinetta zegt
Ik ken deze Zwitser niet, maar ik twijfel of hij potten gaat breken bij Ferrari. Het is duidelijk dat ze juist nieuwe mensen moeten aantrekken om weer naar de top te komen.
Waar ze vorig jaar nog zonder bedreiging op de tweede plek rond reden, zijn ze nu alweer verstoten door Red Bull (waarvoor respect overigens). En ondanks dat ik fan ben van Max, ben ik ook Ferrari-fan. Ik zou dan ook graag willen zien dat ze weer gaan presteren.
motoragent zegt
@berlinetta: Enige juiste optie voor Ferrari is mijns inziens James Key, maar ik vraag me af of ze hem losgeweekt krijgen bij Red Bull/Toro Rosso.
bassx zegt
Grappig, afgelopen weekend waren er nog geruchten (volgens Sky voorbeschouwing) dat Allison de baan van Arrivabene over zou nemen.
goodolddays zegt
Stomme move, Alison is juist de geschikte partner for Ferrari. Betere vervanging is niet beschikbaar tenzij Brawn Mercedes verlaat, wat ik niet zie gebeuren…
motoragent zegt
@goodolddays: Nou, ik heb nieuws voor je. Brawn geniet al een jaar of 2.5 van een welverdiend pensioen.
dunhozzie zegt
@motoragent: hij denkt terug aan de good old days toen Brawn er nog was ;)