Een soort van eliteclubje binnen je eliteclubje, want het kan altijd exclusiever. Bovendien moet je er als eigenaar van reeds 12 Ferrari’s wel zeker van kunnen zijn dat je in de optocht van volgend jaar met de nieuwste Ferrari rond kunt rijden, en anderen het liefst niet. Want je houdt toch het liefst alles voor jezelf?
In het kort samengevat hebben we zo denk ik wel de essentie van Ferrari’s laatste plannetje in de vingers. De autobouwer, die eigenlijk continu poogt het exclusieve imago van zijn merk in stand te houden, en hier ook aardig in slaagt, verkoopt op jaarbasis tegenwoordig zo’n 6.500 auto’s. Dit aantal mag niet veel meer stijgen, want dan verwatert de exclusiviteit van het merk.
Met alleen maar de petjesverkoop word je wel rijk, maar zo af en toe moet je ook nog even naar je core business kijken. En aangezien de globale vraag je aanbod ruimschoots overtreft, en al helemaal als het om de meest exclusieve, gelimiteerde modellen gaat, kan je best wat extra geld uit je huidige clientèle persen. Hee, ze komen de bundels bankbiljetten bijna letterlijk in je schoot werpen, dus dan moet je er ook wat mee doen, nietwaar?
En dus zou het clubje van Ferraristi uitkomst moeten bieden: ben je al een supertrouwe klant, dan krijg je ‘first dibs’ op een nieuw model, zoals de SA Aperta, waarvan er maar 80 zijn gemaakt. Een logische stap, aldus Ferrari-bobo Luca Cordero di Montezemolo tegen Automotive News. Als je elke week 10 kisten wijn bij je slijter afneemt, dan zal hij ook wat meer genegen zijn je op de hoogte te brengen als er iets exclusiefs binnen komt. Zo werkt het nou eenmaal.
En volgens mij gebeurde het toch al lang al, en wordt het nu louter geïnstitutionaliseerd. Prima toch? De 1% heeft al zo veel stront over zich uitgestort gekregen dat ze ook wel eens een voordeeltje verdienen.
norge zegt
PRemiumpremium club ? Ga Ferrari steeds minder waarderen.
Freewarefreak zegt
@norge: Helemaal mee eens. Het zijn fantastische wagens.. begrijp me niet verkeerd.. maar op iedere straathoek in Millionaire City staan er 2.. if you catch my drift..
norge zegt
@Freewarefreak: vroeger waren het brute sportwagens,nu krijg je een knopje om alles beetje harder te zetten.
En dan moet je lid van de “club” zijn :(
cls4all zegt
@Freewarefreak:
In eerste instantie dacht ik ook, wat zielig voor die normale Ferrari klant. Maar laten we eerlijk zijn. wie niet steelt of erft. Zal werken tot hij sterft. Ofwel het meerendeel van de Ferrari klanten heeft toch het geld bij elkaar gegraaid. Dus zielig. Echt niet. Zuig die rijken maar lekker leeg. Dat lost misschien de crisis nog een beetje op. Italie kan nog wel wat belasting geld gebruiken.
joosthoeve zegt
Arabieren clubje dus?
Wel geniaal plan. Moet je dus eerst een “normale” Ferrari kopen wil je een exclusieve kopen. 2 vliegen in 1 klap.
Dimglor zegt
@joosthoeve: Ik denk dat je met 1 gekocht exemplaar niet tot dit clubje zal behoren… Je zal er toch al enkele mogen hebben aangeschaft…
joosthoeve zegt
@Dimglor: Ahaa, ik lees het nu op automotive news inderdaad. Minimaal 5 Ferrari’s, dan maar 5 California’s/goedkope F348 kopen voordat je de F70 bestelt?
robbie zegt
@joosthoeve: je moet er minimaal 5 tegelijk bezitten ;)
Jokkebrok zegt
Hmm, hier heb ik nog niks over gehoord!!
*stuurt een boos mailtje naar Ferrari eindbaas*
Dimglor zegt
@Jokkebrok: Het helpt waarschijnlijk ook niet echt dat je een Mustang als foto gebruikt…. ;-)
Jokkebrok zegt
@Dimglor: Boss 302!!! Ow wacht… misschien heb je ergens ook wel gelijk (op beide punten, maar dat geef ik niet toe want anders win jij te makkelijk :( )
the-budel-guy zegt
geld dit ook voor eigenaren van een schaalmodel ???
joosthoeve zegt
@the-budel-guy: Jep! Dan mag je de exclusieve, 10.000 euro kostende, 1 op 28 California kopen!
raoulkroes zegt
@joosthoeve: Wat dacht je dan van een Ferrari 458 Italia (schaal 1:4) voor 7800 dollar?
Dimglor zegt
Mja exclusief… 6500 auto’s per jaar vind ik toch al redelijk veel hoor…
Doet me beetje aan Porsche denken… Die zijn al helemaal niet meer exclusief….
Is zowat de Golf onder het rijke volkje geworden…
joosthoeve zegt
@Dimglor: 6500 over de hele wereld per jaar met 5 (?) modellen veel?
Dimglor zegt
@joosthoeve: Mja als je de aanschafprijs meerekent….
Vind ik toch al redelijk veel…. En ik zal waarschijnlijk de enige niet zijn…
bowie zegt
@Dimglor: ferrari is al lang niet meer exclusief….eerder voor paupervolk!
trigger565 zegt
@Dimglor: Porsche verkocht in 2009 75.200 auto’s, en dat werd bestempeld als een zwak jaar. 6500 Ferrari’s lijkt me dan opeens niet zo heel veel meer. Al blijft Aston Martin met hun 5000-600 verkopen op jaarbasis dan exclusiever.
vale46 zegt
@trigger565: & 75 %(precieze getal ontglipt me) daarvan zijn SUV’s. & de Panamera ook voor een groot deel.
Ik denk dat 911’jes maar aan 15.000 zitten.
trigger565 zegt
@vale46: heb even het artikel terug opgezocht: 27.000 waren 11’jes, 13000 Cayman/Boxsters en 34000 Cayennes en een 2000-tal Panamera’s.
vale46 zegt
@trigger565: Ik denk dat mijn cijfers oftewel oud zijn, of ik had een glaasje teveel op o:)
Dimglor zegt
@trigger565: Mja zo bedoelde ik het ook niet meteen…
Ik bedoelde meer dat Porsche vroeger ook redelijk exclusief was….
Nu zie je ze praktisch overal rondrijden…
6500 Ferrari’s is dan inderdaad niet zo veel vergeleken met Porsche, maar op zich vind ik een verkoop van 6500 Ferrari’s voor zo’n verkoopprijs wel redelijk veel….
lincoln zegt
slecht plan ..
weldenkende mensen minachten clubjes volk ..
weldenkende mensen wantrouwen sowieso elke vorm van “saamhorigheid” ..
tombiesheuvel zegt
@lincoln: Goh dat zou ik toch zo niet zeggen hoor.
denk: corps
lincoln zegt
@tombiesheuvel:
vriendjes kopen is nou niet echt het toppunt van zelfdenken ..
bennyblisto zegt
@lincoln: Lid worden is niet het kopen van vrienden, dat is het vinden van gelijke en een passie delen.
lincoln zegt
@bennyblisto:
en die passie is dan “betalen om ergens bij te mogen horen” ..
dan weet je zeker dat je eind van de dag met een clubje losers zit ..
bennyblisto zegt
@lincoln: Je bent duidelijk helaas zelf nooit bij een vereniging lid geworden, anders had je het begrepen. Ik moet je meegeven dat het van buiten af moeilijk te begrijpen is.
lincoln zegt
@bennyblisto:
klopt .. da,s van huis uit ..
geen groepsvorming ..
geen massa hysterie ..
geen team-player ..
geen collectief geweten ..
geen religie ..
weet niet of het beter/slechter is ..
is gewoon zo ..
potver7 zegt
@lincoln: wat doe jij dan nog op AB? ;)
Juist van rijke lui is bekend dat ze continue bevestiging zoeken dat ze de goede auto(‘s) gekocht hebben. Dus is dit clubje precies op z’n plaats. Weten ze zeker dat ze alleen mensen tegenkomen met de zelfde fobie.
lincoln zegt
@potver7:
status is een vorm van armoede ..
maakt niet uit hoeveel geld er mee gemoeid is ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: klopt, maar ‘weldenkend’ en ‘smerig rijk’ gaan vaak genoeg NIET samen…
lincoln zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Feyenoord supporters denken er ook zo over ..
maar waar hebben we het over ??
Ferrari .. dat spul waar Jay Leno achtige figuren terecht hun neus voor optrekken ..
topless zegt
Wanneer je als populair merk een gelimiteerd model maakt, moet je wel kiezen wie er een krijgt. Dan is het logisch om vaste klanten voor te laten gaan.
Zelf zou ik liever een zeldzame klassieke Ferrari kopen, en dan heb je hier toch geen last van.
@Dmglor
Porsche produceert op jaarbasis tegen de 100.000 auto’s.
lincoln zegt
anyway ..
als je slim genoeg bent om je zakgeld stuk te slaan op een Ferrari ..
dan moet je zeker slim genoeg zijn om dit marketing praatje te pareren ..
of deze plastic troep gewoon boycotten ..
GaIIardo zegt
Mensen zijn al gek genoeg een Ferrari FXX (?) te kopen zonder erin te mogen rijden, alleen op uitnodiging van Ferrari zelf. Nou, dan is dit nog maar een klein stapje ervandaan. En zo simpel is het, als je gemakkelijk geld kunt verdienen en een aantal mensen een goed gevoel kunt geven, waarom niet?
ferrari94tr zegt
die mensen in dat kluppie luisteren ze zeker ook de heule dag naar dit liedje: http://www.youtube.com/watch?v=ylqYHQJNNfI
lambo4all zegt
ik lees het alweer, allemaal jaloerse mensen die weer een kansje zien om ferrari af te zeiken. dit is niets nieuwe hoor het gebeurt bij elk van de exclusieve merken. alleen heeft ferrari er nu een naampje voor bedacht.
lincoln zegt
@lambo4all:
doe normaal man ..
als je met een zak geld voor de deur staat krijg je daar alles mee ..
zelf de dochter van de CEO ..
want zo zijn die trotse en eerzame Italianen wel ..
masterstig zegt
@lincoln: +1
oski zegt
@lincoln: je impliceert nu dat ferrari dat als enige zou doen…hoe lang heb je onder een steen gelegen? Bij elk merk regeert geld, zijn commerciele bedrijven.
lambo4all zegt
@lincoln: doe normaal? meneer voelt zich beledigd?
autoblogpisser zegt
@lincoln: jij weet natuurlijk hoe het werkt he bij die Italianen….ik weet wel van welke je club jouw pappie vroeger lid was.
Donstil zegt
Ik zie dat je met veel geld Ferrari gewoon een oude Corvette kunt laten ontwerpen, wat een lelijk ding die f540
raphael zegt
Ferrari heeft een probleem wat misschien maar een paar bedrijven op deze planeet hebben. Zo veel vraag dat ze eigenlijk volledig zelf het aanbod en de prijs kunnen bepalen. Dat zag je goed in 2008 en 2009. Bentley, Lambo, Aston Martin en Porsche zagen verkopen tot soms wel 30% dalen terwijl Ferrari nog steeds omzet en winstgroei realiseerde. Ontzettend uniek. Dit is gewoon een manier om meer geld te verdienen zonder exclusiviteit in te leveren.
Net zoals dat Ferrari customize programma, erg slim allemaal.
En mensen die denken dat Ferrari’s niet exclusief zijn die zitten fout. Porsche gaat naar een jaarproductie van 200.000 stuks, Ferrari wil rond de 6500 blijven om dit in de zeer lange termijn te verhogen naar 10k stuks. Als je daarbij bedenkt dat het aantal miljonairs jaarlijks met 10% toeneemt dan neemt het aantal Ferrari’s onder rijke mensen relatief juist af.
kilum zegt
@raphael:
+1
kilum zegt
voor dat je een enzo mocht kopen moest je eerst 12 rode duivels gekocht hebben dus dit verbaast me niks en zo mooi vind ik die aperta niet lijkt niet veel groter dan een lotus elise zal wel iets beter presteren denk maar ik heb lieven 1 458 dan en die kan je gewoon kopen zonder dat je eerst door 1 of andere olie sheik in je reet genaait moet worden omdat hij meer geld over heeft voor jou aperta
ericc zegt
Ze mogen wel iets meer van die speciale one-off’s bouwen. Een stuk of 5 per jaar zodat je elke 2-maand verrast wordt. Lijkt me leuk. In het rijtje boven kan je nog 2 auto’s toevoegen. Een 430 (vrij hoekig model voor een japanner, hier op AB gepasseerd) en 575Zagato (ook voor Japan).
autoblogpisser zegt
Allemaal jaloers hier die reacties. De topicstarter…tsja die vindt de beetle helemaal geweldig. Als er maar een duits geurtje aan zit….vag die alles een rebadge geeft is allemaal geweldig. Maar als Ferrari wat centen wil verdienen dan is dat natuurlijk weer vies. Maar ondertussen gewoon de beste auto bouwen…en dan is iedereen stil.
sir_smokalot zegt
Helemaal! Jou hoeven we geen cursus ‘begrijpend lezen’ meer aan te bieden zie ik wel.
six-trey zegt
@autoblogpisser:
ferrari kan nog geen auto bouwen die niet in brand schiet, laat staan de beste auto ter wereld, het is gewoon rot dat de 1% de super rijken weer een clubje meer hebben om hun status te tonen. maar wat maakt het uit jij bent a) een troll of b) 12 jaar