Ferrari gaat onder meer Toyota en Peugeot achterna in de Le Mans Hypercar klasse.
Ferrari is aanwezig in vele takken van de autosport. Formule 1 natuurlijk, maar ook GT-klassen als GT3 en hun eigen raceseries. Een locatie waar Ferrari echter al jaren niet meer te vinden is: Le Mans. Ja, in de GT-klassen rijden er 488 GTE’s mee, maar de LMP-klasse moet het al een tijdje zonder Ferrari doen.
Hypercar
Dat laatste zal wel even zo blijven, maar er gaat een klasse komen waar Ferrari hun interesse heeft geregistreerd. De hypercar-klasse. Deze is nieuw en kan rekenen op interesse van al vele bekende merken. Zo gaan we in de hypercar klasse kunnen genieten van bijvoorbeeld Peugeot en Toyota. FIA WEC wilde zoals vanouds een homologatieregel instellen, waar er van elke deelnemende auto een straatversie van 25 exemplaren moet komen. Hier werd vanaf gezien. Toyota is naar verluidt nog wel steeds bezig met een straatlegale ‘Le Mans-auto’.
Return
Goed, even terug naar Italië. Ferrari bevestigde vandaag dat zij mee gaan doen aan de hypercar klasse (LMH). Daarmee zijn zij één van zes deelnemers die interesse hebben geregistreerd en één van drie die hun deelname bevestigd hebben. Ferrari wil meedoen vanaf 2023. Dat is twee jaar ná Toyota, SCG en ByKolles, die in 2021 al van start willen gaan (behalve Toyota is dit trouwens nog niet 100 procent bevestigd). Ferrari kiest deze datum omdat het 50 jaar na 1973 is, wanneer zij voor het laatst meededen aan de topklasse van het langeafstandsracen.
Meer info volgt
Uiteraard zit het allemaal nog in een vroeg stadium, dus de auto, diens technische specificaties en hoe het allemaal vorm gaat krijgen is niet bekend. Wel is bekend dat Ferrari de technische uitdaging van de Hypercar klasse een mooie vindt, vanwege het kunnen gebruiken van deze technologie in hun straatauto’s. Daar helpt F1 natuurlijk ook bij.
dunhozzie zegt
Ik kijk er naar uit, slechter dan de F1 kan haast niet. Nu AM en Merc nog
herve11f zegt
@dunhozzie: o jawel, namelijk formula E
lotuselises2 zegt
GT3’s reden op Le Mans? Foutje, moet zijn GTE’s.
iphonistvongates zegt
Tja ze zullen ergens naar toe moeten met het vele geld dat ze ‘besparen’ door de budget cap in de F1 racerij. Hopelijk wordt het een FXX Hybrid Evo versie van de LaFerrari.
Edge zegt
@iphonistvongates: Reken daar maar niet op. Ten eerste is de LaFerrari natuurlijk alweer 8 jaar oud, tegen de tijd dat Ferrari aan het startveld verschijnt zelfs 10. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat Ferrari met zo’n oud fundament wil starten.
Daarnaast is dat reglementair simpelweg niet mogelijk. We zijn destijds beloofd dat het hypercar klassement zeer nauw verwant zou zijn met productiehypercars. Dan had je inderdaad kunnen denken aan een FXX K Evo achtige variant van de LaFerrari die het opneemt tegen een Valkyrie met grotere vleugels. Maar diverse regelwijzigingen later zijn de hypercars simpel gezegd goedkopere en zwaardere LMP1 auto’s. Daarom ziet de Toyota GR010 er ook totaal anders uit dan de GR SuperSport concept, en zien we bij Glickenhaus eenzelfde ontwikkeling wanneer je de eerste schetsen van de SCG007 naast de meest recente foto’s legt.
Alfaxa zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
nord zegt
Dat is een enorme opsteker voor de autosport!
Ik hoop niet dat dit overigens de zwanenzang is voor de F1 maar lijkt er wel naar..
maarteno zegt
nee dit is het logische gevolg van de budget cap in de F1, om maar niet al die mensen op straat te hoeven zetten en het geld dat ze toch normaal al uitgaven ook ten gunste van competitie en ontwikkeling voor straat auto’s in te zetten.
lpgbarrel zegt
Porsche?
Edge zegt
@lpgbarrel Porsche en Audi doen ook mee, maar die bouwen een LMDh in plaats van een LMH
87sandyd zegt
Die hypercar klasse leek zo mooi te worden met leuke creaties die iets weg hebben van een straatauto. Maar in feite zijn het gewoon LMP-lite auto’s geworden. Gemiste kans