Het heeft even geduurd, maar bij Ferrari gaan ze u ook actief hun klandizie vrijwillig een hoop extra geld uit de zak kloppen. Bij Lamborghini heet dit ‘Ad Personam’, bij BMW ‘Individual’, bij Rolls-Royce ‘Bespoke’ en bij MINI ‘inspired by Goodwood’. En het merk uit Maranello deed dit ook al langer.
Naast het feit dat dit uit marketingoogpunt gewoon erg slim is, is het ook noodzaak voor Ferrari. Het wil namelijk exclusief blijven, en stelt daarom een productieplafond van 7.000 stuks en op de lange termijn 10.000 stuks in. Het toevoegen van Kasjmir-wol en andere fratsen (goud op de laklaag) kunnen er zo voor zorgen dat de verkoopwaarde met 20-60% stijgt, en dat de winstmarge een aardig stukje groter wordt.
Volgens analisten kan je het vergelijken met het aan willen hebben van kleding die niemand anders heeft op sjieke feestjes waar je gezien wordt. Een Ferrari hoort volgens een groot deel van de klandizie ook zo’n uitstraling te hebben, dat het een unieke auto is. En bovendien is de petjes-, sjaaltjes-, telefoon- en shirtjesmarkt voor Ferrari al behoorlijk verzadigd, dus moesten ze op zoek naar een andere inkomstenbron. (via Bloomberg)
masterstig zegt
Terwijl het een best exclusief merk van zichzelf is, maar als je vriendjes allemaal al een ”gewone” 458 hebben dan moet je natuurlijk wat.
rs_1989 zegt
Bij ferrari zelf wisten ze mij te vertellen dat ze het eerst gaan testen bij ferrari’s 50 beste klanten
RuVi zegt
volgens mij ging het bij ferrari toch al redelijk ver?
599 met jeans bekleding, alle soorten leer wat je maar wilt etc…..
FelixF zegt
@RudyV: Als je familie de eigenaar is van Fiat heb je denk ik wat meer mogelijkheden dan anderen :P
spykerboy zegt
@RudyV: of je kan dingen ook achteraf laten doen bij de winkel op de hoek ;)
dennisr zegt
goedzo, dat hoort gewoon bij Ferrari :)
Jokkebrok zegt
@dennisr: Precies, bij Aston, Maserati e.d. zou het ook moeten kunnen (misschien kan het ook wel alleen geen zin om te checken :P ) Als je toch 1 ton+ betaald voor je kale automobiel vind ik ook dat je ‘em moet aanpassen!
alloallo zegt
Old news. Zij bouwden toch reeds specials voor Glickenhaus & sultan van Brunei??
robbie zegt
@alloallo: dat doet Ferrari niet zelf. Die auto van Glickenhaus is een project van Pininfarina en daar heeft Ferrari niks aan gedaan.
Ze hebben alleen maar toestemming gegeven om het Ferrari logo erop te plakken.
Esprit_de_Flandre zegt
Ach zo? Hadden ze dat dan nog niet?
xilver zegt
Mooi, ze hebben dus gezien dat de Bespoke-afdeling van RR het lang niet slecht doet.
norge zegt
Dus nu kan je een 599 met een dieseltje bestellen ?
BobbyD zegt
@norge: Ja, 1.4 met 14% bijtelling
Yeelen zegt
Mja, dit hadden ze natuurlijk al, maar nog geen speciale afdeling ervoor. Je kwam gewoon met een grote zak geld in je hand en je verzoek deden ze dan gewoon.
mert zegt
Hopelijk komt er niet te veel wansmaak uit..
adyton zegt
@mert: Dat was eigenlijk ook mijn eerste gedacht :)
Ik vind het een logische stap voor Ferrari. Die programma’s doen het lang niet slecht bij de andere merken.
euro95 zegt
Mooi!
Megakix zegt
Voor de olie(domme) jongens….?
schellekens006 zegt
gewoon wrappen in een aparte kleur wedden dat je niemand tegen komt met dezelfde auto Moet je wel geen mat zwart pakken…