De FF is alweer drieënhalf jaar onder ons en mag zich langzaamaan gaan opmaken voor een facelift. Vermoedelijk ergens in 2016. In Maranello zouden ze echter meer willen aanpassen dan alleen het uiterlijk. Er komt een instapmotortje bij.
Ferrari FFT
Het doorgaans goed ingevoerde Car Magazine meldt dat Ferrari de vierwielaangedreven vierzitter in 2016 met een nieuw uiterlijk en twee motoropties de showrooms instuurt. De huidige 6,3-liter V12 blijft, en zal het vermogen van 660 pk naar ongeveer 700 pk zien stijgen. Tegelijkertijd wordt er volgens de Britten een instapversie gecreëerd, die over dezelfde achtcilinder als in de California T en de aankomende Ferrari M458-T beschikt. Een 3.8-liter V8 met een blokhoek van 90°, voorzien van twee turbo’s. Het klinkt als een ietwat intensieve ingreep voor een facelift, maar Ferrari heeft met de California laten zien dat ze niet terugdeinzen om halverwege de levenscyclus een nieuw torretje te introduceren.
Ferrari zou daarnaast afscheid willen nemen van de zeventraps versnellingsbak met dubbele koppelingen (DCT-bak), en deze vervangen door een achtraps variant. Wederom met een uitgaande as aan de voorkant die een dosis peekaa’s naar de voorste wielen gooit (uitlegfilmpje). Deze nieuwe bak wordt vooral ingezet om de CO2-uitstoot en het verbruik beteugelen. Niet omdat Ferraristi schakelmomenten te kort kwamen. Die achtste versnelling moet je vooral als een overdrive zien.
Over de uiterlijke aanpassingen blijft het gissen, maar Ferrari zou aan de achterkant wel de daklijn grondig willen aanpakken, om deze minder rechtop te laten staan en de een sportievere look te creëren die minder baarmoeder-esque aandoet. Hiervoor zou het aluminium minded Ferrari voor de verandering veel carbon fiber willen inzetten.
In het interieur komt Ferrari de Apple-fanboys tegemoet door Apple CarPlay aan te bieden, dat je HIER in actie kunt zien.
rolov zegt
Echt mijn favo Ferrari. Gelukkig word hij betaalbaarder met die v8 voor mij….
johanhummer9 zegt
@rolov: 60 jaar sparen ipv 80?
rolov zegt
@johanhummer9: zoiets ja
wimbers zegt
Die achterkant maakt hem nou juist briljant.
niks aan doen zeg ik.
zo zou btw wat mij betreft de z3 coupe ook weer op z4 basis mogen bouwen.
ptothem zegt
@wimbers: helemaal mee eens! Dit is toch heerlijk: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=256187084
kapiteinaudi zegt
De FF vind ik toch de lelijkste Ferrari in lange tijd. Hopelijk maken ze er iets leuks van.
EJS zegt
Wat mij betreft de mooiste Ferrari van het moment. Hopelijk verknoeien ze die daklijn niet.
Verder lijkt me dat een twinturbo V8 meer dan genoeg power op de been kan brengen voor de FF, met dat blok erin lijkt me de enige reden om de V12 nog te kopen prestige en een klein beetje het geluid, alhoewel dat een kwestie van smaak is..
henkhupelschoten zegt
Zo heerlijk! De ff heb ik persoonlijk veel liever als de f12, die daklijn moeten ze zo laten doet me denken aan een Volvo P1800 ES (absoluut geen Volvo fan maar de p1800 is echt een uitzondering) maar die turbo’s moeten echt weg bij Ferrari waarom geen hybride systeem vastgekoppeld aan de v8? Moet wel beter geluid opleveren dan zo’n flut turbo…….
406_v6 zegt
@henkhupelschoten: waarom de turbo’s inruilen voor die mueslitroep?? Maken de auto onnodig zwaar en complex.
erwh zegt
Wat blijft dit toch een brute bak! Wat mij betreft de gaafste Ferrari van dit moment en die V8 zal er denk ik prima bij passen.
reistje zegt
De look’s vind ik niet slecht maar dat is natuurlijk iedereens eigen mening.
Persoonlijk word ik niet heel enthousiast van de Turbocharged Ferrari’s. Het is in de praktijk in bijna alle opzichten beter en ja de F40 en 288GTO etc zijn erg vet.
Maar atmosferisch heeft gewoon iets magisch.
mrB zegt
@ Ricardo: Link is voor de verkeerde Ferrari. Verder hopelijk niet te veel aanpassen, ik hoor bij de groep mensen die de FF wel mag. Veel beter dan die lelijke California imo
jiry97 zegt
ik hoop dan ook dat ze de voorkant korter maken.ik vind het te lang.
berlinetta zegt
Ik ben benieuwd, de V8 lijkt me op tussensprints misschien wel sneller dan de V12 door het enorme koppel. Waarschijnlijk zal er daarom ook weer een koppelbegrenzer in komen net zoals bij de Cali T.
imaginenl zegt
Ik snap het marketingidee achter het instapmodel van een ff niet helemaal. Als je in de race bent voor een ferrari ga je denk ik gewoon voor de best verkrijgbare. Het zijn niet echt klanten die op de centjes hoeven te letten of zo.
jrk68 zegt
@imaginenl:
Ik had ook gelijk een vraagteken boven mijn hoofd.
Waarom een instapper als je toch al meer auto’s kan verkopen dan je bereidt bent om te maken.
Het enige dat ik mij kan voorstellen is het omlaag brengen van de concern emissie.
Op dat punt is de rek bij Fiat er wel uit dus zullen ze de winst moeten halen bij de grootverbruikers.
rolov zegt
@imaginenl: bij de bentley werkt het toch ook?
series2 zegt
Inderdaad. Plus, dat ferrari niet te veel wil produceren om exclusief te blijven….
gallardogt zegt
Een beginnetje wat globale lijnen betreft:
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/ferrari-ff-gets-four-doors-in-new-rendering-69893_1.jpg
Alfarobert zegt
Minder cilinders=minder vervuiling dus betaal je een ton minder aan BPM/BTW. Net als bij Bentley.Zo worden de rijken weer beloond.