Kom maar door!
Naast de mogelijkheden die de Detroit Auto Show fabrikanten biedt om hun nieuwe auto’s te onthullen, is het ook een plek waar de kopstukken van de industrie een flinke zwiep kunnen geven aan de geruchtenmolen. Ferrari, niet de minste, deinst hier natuurlijk niet zomaar voor terug en grijpt dergelijke kansen met beide klauwen vast.
Zo liet Sergio Marchionne, hoofd van de FCA én Ferrari, tegenover Bloomberg weten dat het binnen enkele jaren een volledig elektrische sportwagen op de markt zal brengen, en vuurt daarbij de nodige schoten richting het kamp van Tesla.
“If there is an electric supercar to be built, then Ferrari will be the first. People are amazed at what Tesla did with a supercar: I’m not trying to minimize what Elon did but I think it’s doable by all of us.”
Sergio zal hiermee ongetwijfeld zijn pijlen richten op de vliegensvlugge Roadster. Een Italiaans evenbeeld van de bloedsnelle Amerikaanse elektrische sportwagen zal het segment doen opleven en tevens Porsche’s Mission-E en de Rimac rivaliseren. Een exacte datum wil de Italiaan uiteraard nog niet geven voor hun statische telg, maar het zou ons niet verbazen als we de auto binnen enkele jaren zien verschijnen.
Ferrari heeft tot op heden relatief weinig geïnvesteerd in elektrische krachtbronnen, daar het zich meer richtte op geblazen V8-motoren en het verbannen van hun V12. Inmiddels zien ook zij nu dat er geen ontkomen meer aan is, dus is het begonnen hun plan voor de toekomst te vormen. In ware Ferrari-stijl, zijn ze overtuigd ook direct goed mee te kunnen met het bouwen van zowel hybride als volledig elektrische voertuigen.
Sergio zat gisteren sowieso goed in zijn vel, want tegenover een stel andere journalisten liet hij weten dat Ferrari eveneens hard bezig is aan haar eerste SUV. Misschien wat laat, gezien hun landgenoten er al een uitgebracht hebben, maar hij zal desondanks imponeren. Als we Sergio’s woorden mogen geloven zal de snelste SUV in zijn klasse tegen het einde van 2019 of het begin van 2020 op de markt verschijnen.
raym zegt
Elektrisch is al erg genoeg. Maar helaas zal dat waarschijnlijk niet anders kunnen. Maar een SUV kom op zeg die heeft ferrari echt niet nodig. Is er dan niks meer heilig in autoland.
koekwaus zegt
@raym: waarom is dat erg? Ga je daardoor minder sportauto’s van Ferrari zien?
mashell zegt
@raym: iets wat we echt eens uit autoland moeten verbannen zijn die zeurende puristen. Brandstofinjectie is niet goed, waterkoeling is niet goed, electronica is niet goed, diesel is niet goed, voorwielaandrijving is niet goed, automatische versnellingsbakken zijn niet goed, electrisch rijden is niet goed… Al dat “oeh ik ben bang voor verandering” gejammer is zo jammer.
lippie zegt
@mashell: dan noem je de ergste nog niet eens: de turbo.
Stel je voor. Een auto kan niet vrij ademen. Jammer jammer
vroaaar zegt
@lippie: ja want met vrij ademen haal je echt alles uit je blok…
widodh zegt
@mashell: Je vergeet ABS, ESP, stuurbekrachtiging. Want een echte man doet het allemaal zelf!
noosaheads zegt
@mashell: Dit is zo ongelofelijk waar.
raym zegt
@mashell: ik heb geen probleem.met brandstof injectie of waterkoeling voor wielaandrijving automatische versnellings bakken. En suv ook niet alleen vind ik dat ferrari die niet nodig heeft om succes te hebben.
bakingmynextbenz zegt
@raym: als zo’n SUV genoeg pegels in het laatje brengt om te kunnen investeren in de ontwikkeling van geweldige Ferrari sportwagens zeg ik laat maar komen!
lekkerlinksrijden zegt
Eerst zien en dan geloven. Maar wat is de ‘beste’? Sneller kan al bijna niet meer, dus dan blijft het sturen en wegligging over lijkt mij. Valt wel iets te halen maar of dat zoveel zal zijn, ik vraag het me af
coubie74 zegt
@lekkerlinksrijden: volgens mij is er op dit moment vooral behoefte bij elektrische auto’s aan actieradius en/of snel bijladen. Dat is momenteel datgene waar een fabrikant beter kan zijn dan een andere. Ook bij supercars zal dit in eerste instantie gelden, want snel optrekken, maar nergens kunnen komen of onderweg veel moeten stoppen om lang te staan te laden, dat zullen niet veel klanten willen.
pramm zegt
@coubie74: bij supercars speelt dat helemaal niet. Dat zijn geen auto’s waarmee grote afstanden worden afgelegd
berlinetta zegt
@pramm: Als jij 15 modale jaarsalarissen neerlegt voor een auto dan wil je ook wel dat je de straat uit kunt komen, lijkt me.
pramm zegt
@berlinetta: volgens mij heeft Tesla met de nieuwe roadster de benchmark neergezet. 200kwh batterij en meer dan 600 range.
Maar nogmaals, een Supercar hoeft geen 1000 km af te kunnen leggen. Sterker nog, het merendeel komt niet veel verder dan 300 km voordat de tank leeg is.
coubie74 zegt
@pramm: oneens, er zijn wel degelijk mensen die zo een auto niet in de garage zetten en er mee rijden. Bepaalde ritten waar ik aan mee doe, leggen we minimaal zo een 500 km op een dag af. Dan wil je echt niet stoppen om je auto een tijd aan de lader te moeten leggen.
pramm zegt
@coubie74: een supercharger is dan prima. Neem de Tesla Roadster. Geen enkel probleem om 600 km of meer te rijden. En waar nodig kan je superchargen.
lekkerlinksrijden zegt
@coubie74: die slag heeft Ferrari al verloren van Tesla. Tesla heeft al zijn eigen oplaadstations met snelladers. Met de nieuwe generatie accu’s komt de actieradius vanzelf
ardonjr zegt
@lekkerlinksrijden: Daarentegen is Shell ook flink aan het investeren in laadstations naast de bestaande pompstations te zetten. En laat Shell nu net hoofdsponsor zijn van Ferrari. Daarnaast is er natuurlijk ook gewoon FastNed bij diverse tankstations.
Bron: https://nos.nl/artikel/2205772-strijd-om-nieuwe-tanken-barst-los-shell-wordt-bevoordeeld.html
flutterby zegt
@ardonjr: vergeleken met een Supercharger van Tesla zijn de andere snelladers maar traag. De max is meestal 50 KW terwijl Tesla tot 120-130 gaat en er nog een volgende generatie aan zit te komen.
coubie74 zegt
@lekkerlinksrijden: juist daarom is er op die punten nog progressie te boeken en onderscheid te maken met andere merken. Wie bouwt er de lichtste accu met de grootste actieradius en/of kortste laadtijd. Volgens mij is Tesla pas het begin. Daarnaast geloof ik er niet in dat elk merk zijn eigen laadstations zal hebben, want dan krijg je overal alleen maar laadstations. Zoals hierboven al is gezegd, liggen daar de mogelijkheden voor Shell en andere bedrijven.
widodh zegt
@lekkerlinksrijden: Niet direct sneller, maar wel lager gewicht, betere handling.
Ik heb een Tesla Roadster gereden voor heel wat duizend KM. Leuk karretje, maar geen racecar. Handling was niet top.
Mijn huidige Model S is snel in een rechte lijn, maar kan echt wel strakker in een bocht.
Ik denk dat een merk als Ferrari juist aan de handling heel veel kan doen. Super snel, maar ook scherp in de bochten.
maarteno zegt
Het blijft inderdaad Ferrari, maar met hun F1 programma hebben ze natuurlijk al wel enige kennis over elektrische aandrijving….
gokartmozart zegt
0 tot 100 in 1.5 sec of minder? Dat zou wat zijn dan gaan we richting grenzen van wat een mens aankan.
Lijkt me bijna onmogelijk.
Wel cool
flutterby zegt
@gokartmozart: laten we bij supercars de 0-200 gaan gebruiken en ophouden met 0-100. Bij 0-100 zitten de meeste tegen beperking van natuurwetten aan.
trustmeiamanengineer zegt
Reken maar dat ze er achter de schermen al jaren mee bezig zijn. Bovendien is de LaFerrari al jaren als “hybride” op de markt én hebben ze natuurlijk hun kennis uit de F1 voorhanden. Als ze die briljante V12 nog kunnen blijven voeren door er wat elektromeuk aan vast te knopen ben ik fan. En een full electric hoort er dan ook bij natuurlijk…
rtnet zegt
@trustmeiamanengineer: De Laffe Ari is geen hybride. Geen accu’s en geen electrische aandrijving. Alleen een kers die de verbrandingsmotor helpt. Ik denk dat op korte termijn alleen Porsche kan gaan concurreren met de Tesla Model S en Riimac met de Tesla Roadster. Van de overige fabrikanten heb ik nog niet veel gezien waarvoor Tesla moet vrezen.
berlinetta zegt
@rtnet: Dat kan ik me ook nog herinneren van de triotest van Top Gear. De LaF is inderdaad de enige die niet elektrisch kan rijden, waar de P1 en de 918 dat wel kunnen. Top Gear was sowieso het meest onder de indruk van de techniek van de 918.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Google maar eens op LaFerrari full electric mode ;-)
berlinetta zegt
@e34m5touring: Haha je hebt gelijk! Nooit geweten. TG blijkbaar ook niet.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Als ik me niet vergis kan het ook maar voor 6km ofzo. Volgens mij hebben ze er daarom geen groot ding van gemaakt. Maar hij schijnt het wel te kunnen. Zelfs die kermitgroene van JayKay.
pramm zegt
@rtnet: de nieuwe elektrische Porsche lijkt qua prestaties en omvang eerder te concurreren met de model 3.
trustmeiamanengineer zegt
@rtnet: De LaFerrari heeft wél een accu en wél een elektromotor. Waar denk je dat KERS uit bestaat?!
berlinetta zegt
Het bericht waarvan je wist dat het vroeg of laat ging komen. Nu McLaren nog en dan hebben we ze allemaal gehad geloof ik.
viezefreddyw zegt
Goh, verrassend zeg. Het is de tijd waar we in leven. De overgang van brandstofmotoren naar elektrische motoren is ingezet en elk merk moet er aan geloven. Ook de zogenaamde ‘heiligen’.
reactief zegt
Het einde van Ferrari lijkt me…
Het emotie geneuzel en het geluid waren de redenen om een Ferrari nog te verkiezen boven de concurrentie.
En dan nu nog met een SUV komen, nadat Lamborghini er al één heeft. Typisch achter de feiten aanlopen…
berlinetta zegt
@reactief: Typisch een reactie van iemand die geen fan van Ferrari is.
reactief zegt
@berlinetta: gelukkig niet. Fan zijn van een automerk is toch ook een beetje gek… Ik kijk liever nuchter naar nieuwe ontwikkelingen/modellen, dan met een rode bril op.
Gulli zegt
@reactief: Ferrari verdient meer geld met het verkopen van petjes en sleutelhangers dan met auto’s. Daar gaat een SUV of een elektrische auto geen negatieve invloed op hebben denk ik.
scaglietti612 zegt
@reactief: Nou, Harley Davidson is ook bezig met de overstap naar 100% elektrische motoren terwijl net zoals bij Ferrari ook bij hun het geluid dat hun creaties maken quasi hun identiteit is. Bij Harley denk je aan de V-twin, bij Ferrari denk je aan de atmosferische V12 motoren met sterke F1-eigenschappen. Nu wat doet Harley Davidson? Werken aan een elektrische motor die net zoals de v-twin een uniek geluid zal maken zodat je duidelijk zal kunnen herkennen dat het om een Harley Davidson gaat. Ik vermoed dat Ferrari ook die toer op gaat en redelijk wat tijd en moeite zal steken om hun elektrische wagen een typisch Ferrari-geluid mee te geven. Ze hebben een heel team die niets anders doet dan aan het geluid van Ferrari’s te werken.
janmetdelangeachternaam zegt
Ach wat denken jullie dan, dat ze over 50 jaar nog steeds racemonsters maken op benzine. Er moet een keer een omslagpunt komen en dan is het beter om niet achter iedereen aan te lopen en als laatste over te stappen. juist dan krijg je als bedrijf een achterstand op de concurrentie
berlinetta zegt
@janmetdelangeachternaam: Ik vraag me alleen af of en in hoeverre Ferrari een achterstand heeft. Porsche is er volgens mij al redelijk ver mee en heeft (net als Lamborghini) een heel concern achter zich. Nu heeft Ferrari dat ook wel (FCA), maar die willen toch hun eigen techniek ontwikkelen (wat ik overigens een pluspunt vind). Alleen McLaren moet het ook zelf voor elkaar zien te krijgen.
janmetdelangeachternaam zegt
@berlinetta: daar zijn ze allang mee bezig, ze tonen het alleen niet in modellen maar ik denk dat de kennis al in zeer grote mate aanwezig is
berlinetta zegt
@janmetdelangeachternaam: Ik hoop het voor ze!
aarsgewei zegt
Jeetje, zelfs Ferrari voelt zich bedreigd door Tesla. Die yanks doen toch wat goed blijkbaar.
marc94 zegt
Ferrari was toch niet geinteresseerd in electrische auto’s zei James May met de LaFerrari test?
berlinetta zegt
@marc94: Porsche en Bentley waren ooit ook niet geïnteresseerd in diesel. BMW was ook nooit geïnteresseerd in turbo’s of 4WD.
ramshoek zegt
Natuurlijk doen ze bij Tesla iets goeds. En natuurlijk houden de verschillende fabrikanten goed in de gaten wat Tesla doet.
Maar ik ben ervan overtuigd dat Tesla geen dingen doet welke engineering grootmachten als Ferrari en Porsche, of industriële grootmachten als Toyota, Mercedes, VAG, Renault/Nissan, Honda of de vele toeleveranciers voor de industrie, niet zouden kunnen.
Ik ben ervan overtuigd dat die partijen momenteel alleen nog maar ontwikkelen om feeling met de technologie en de markt op te bouwen. Als Marketing instrument, wellicht. Wachtend op het moment dat er voor deze grote bedrijven een businesscase is.
En zodra dat gebeurd, dan hebben ze de financiële middelen en de expertise om goeie producten te bieden.
De aandrijflijn expertise is dan gewoon beschikbaar, daar ben ik van overtuigd. Waar een club als Ferrari dan onderscheid kan maken is op het vlak van chassisbouw (lichtgewicht, stijf), wielophanging en afstelling, aerodynamica en styling.
Het is voor Tesla te hopen dat ze dan voldoende marktaandeel en een kwaliteitsimago hebben opgebouwd. En dat ze tegen die tijd wat geld verdiend hebben, anders worden ze links en rechts ingehaald en spat die bubble uit elkaar.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ramshoek: Klopt. Vergeet ook niet dat Tesla ook geen auto’s ‘produceert’ maar ‘assembleert’. Die nieuwe mega accu fabriek in the states bijvoorbeeld is gewoon een Panasonic fabriek met een Tesla sticker erop… Panasonic kan ook gewoon leveren aan andere merken. Weg voorsprong.
prototip99 zegt
je bent altijd de beste als je de enigste bent.
cossiekiller zegt
@Sergio: In de jaren ’60 was Enzo ook heel koppig tegenover een ander merk. Die hebben toen een tandje bijgestoken en Ferrari op LeMans een beetje belachelijk gemaakt… 3 jaar na elkaar…
Als Elon zijne business nog een beetje wil op gang komen en die kan een tandje bijsteken kan het zijn dat Ferrari zich nog eens lekker belachelijk maakt.
Een goede raad Sergio; Geen woorden maar daden.