
We zetten de gloednieuwe rivalen alvast digitaal naast elkaar.
Hét grote nieuws van vandaag was de langverwachte opvolger van de LaFerrari: de F80. Dat deze auto eraan zat te komen wisten we al lang, maar McLaren kwam eerder deze maand vanuit het niets met de W1. Porsche is nog nergens te bekennen, maar nu hebben in ieder geval twee auto’s van de Holy Trinity een opvolger gekregen. Die moeten we dus wel even naast elkaar zetten.
Afmetingen
Welke van de twee jullie mooier vinden mogen jullie zelf bepalen aan de hand van de plaatjes, dan gaan we intussen even de cijfers vergelijken. Om te beginnen de afmetingen. De F80 ziet er op de foto’s langer uit en dat is ‘ie ook: met zijn 4,84 meter is de Ferrari ruim 20 centimeter langer dan de McLaren. Tegelijk is de F80 4 centimeter lager, waar de auto nog langer lijkt.


De McLaren heeft echter een trucje om zichzelf langer te maken, namelijk de Active Long Tail. Actieve spoilers kennen we natuurlijk, maar deze schuift ook een flink stuk naar achteren uit. De Ferrari heeft eveneens een actieve spoiler, maar die schuift gewoon naar boven uit. Het resultaat is ongeveer het zelfde: beide auto’s kunnen maar liefst een ton aan downforce genereren.




Motoren
Net als hun illustere voorgangers zijn beide auto’s hybrides (zonder stekker in dit geval). Een cruciaal verschil is echter dat de McLaren een 4,0 liter V8 heeft en de Ferrari een 3,0 liter V6. Dat is alvast 1-0 voor McLaren, al moeten we nog even afwachten of de V8 ook daadwerkelijk beter klinkt.
Qua vermogen doet de V6 weinig onder voor de V8: die levert 900 pk, waar de achtcilinder 928 pk levert. De Ferrari heeft nog wel een motortje extra, want die heeft twee elektromotoren in plaats van één. Onder de streep heeft de McLaren toch het meeste vermogen, namelijk 1.275 pk. De Ferrari moet het doen met 1.200 pk.


Gewicht
Vermogen is één ding, maar gewicht is ook vrij belangrijk als je de snelste wil zijn. Ook op dit punt wint de McLaren: ondanks de twee extra cilinders weegt de W1 maar 1.399 kg, terwijl de Ferrari 1.525 kg weegt.
Prestaties
Toch is de Ferrari sneller op de sprint, en flink ook. De F80 kan in een luttele 2,15 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, waar de McLaren er 2,7 seconden over doet. Mochten de eigenaren zich verlagen tot een stoplichtsprintje, dan maakt de McLaren geen schijn van kans. Van 0 naar 200 km/u is het verschil echter minimaal. Dan moeten we naar twee decimalen achter de komma gaan kijken: 5,75 seconden voor de Ferrari en 5,8 voor de McLaren. Dat betekent dus dat de W1 van 100-200 sneller is.


Wat de topsnelheid betreft is het gelijkspel: de hypercars gaan allebei maximaal 350 km/u. McLaren zegt er echter bij dat de auto elektronisch begrensd is en Ferrari niet. Dus misschien kan de W1 in theorie nog iets harder. Niet dat het wat uitmaakt, want laten we wel wezen: de meeste eigenaren zullen waarschijnlijk nooit in de buurt komen van de topsnelheid.
Ferrari F80 of McLaren W1?
Misschien ben je er na het lezen van dit artikel eindelijk uit of je de Ferrari F80 wil kopen of toch de McLaren W1. Helaas moeten we jullie teleurstellen: ze zijn allebei al uitverkocht. Toch zijn we benieuwd welke van de twee jullie voorkeur heeft, dus laat het vooral weten in de reacties.
Dat lijkt mijn simpel, Ferrari.
De rode heeft mijn voorkeur. Grappig, het zijn beide auto’s voor “mannen met ballen” gezien de aflegruimte voor het scrotum in de stoelen.
De F80, maar dan met een andere neus partij. Neus van de W1 is bijvoorbeeld al mooier.
Het lijkt geen populaire mening te zijn, maar ik vind ze allebei wel gaaf. Maar ik neig toch meer richting de McLaren. Alhoewel ik de Ferrari echt bloedmooi vind, denk ik dat bij dit tweetal de engineering toch hoog in het vaandel moet staan en daar scoort McLaren gewoon erg goed. Dat terwijl ten tijde van de P1 de V12 van de LaFerrari je altijd deed twijfelen, want dat is een briljant blok voor een dergelijke auto.
Toch koos ik in 2013 ook al voor de P1 en ik vind toch ook dit jaar weer McLaren net de overhand hebben. Maar daarmee wil ik de Ferrari in beide gevallen absoluut niet afkraken.
Ik wacht wel op de Porsche X-vision voordat ik mijn miljoentjes uitgeef.
Heb begrepen dat Porsche aan een 6-takt motor werkt.
6 takt: inlaat, compressie, verbranding, uitlaat, vrijdag, zaterdag?
Inlaat, compressie, verbranding, compressie, verbranding, uitlaat
De P1 deed mij meer. Die was echt heel bijzonder zeker in het rijtje met de andere twee. Nu kies ik de Ferrari, maar ik ben, zoals Rick Dos al aangeeft, erg benieuwd naar de nieuwe Porsche
Voor mij de Ferrari, de voorschermen die duidelijk naar de F40 verwijzen heerlijk
Doe mij toch maar de Porsche Mission X!
Vindt het de mooiste van het stel. Maar volledig elektrisch dus beetje jammer. Zouden ze niet de V10 van de CGT met wat hybride elektro power kunnen voorzien? Dat zou een epische win-win zijn. Dan klinkt ie zo goed als hij eruit ziet. Dat hoort ook wel een beetje met dit soort ‘Halo’ Hypercars.
W1
Ik hoef ze geen van beide, mag dat ook?
In het artikel vd F80 staat dat hij begrenst is op 350 en in dit artikel is hij niet meer begrenst…
Ferrari Mclaren. Hhm..klinkt aannemelijk. Nu: Mclaren Ferrari; Ik ga voor Ferrari
McLaren, zonder twijfel.
De neus van de Ferrari zie ik wat Daytona in.
Ferrari is de weg kwijt, McLaren heeft hem nooit gevonden.
De mclaren is waarschijnlijk leuker om mee te rijden, maar vermoedelijk rijden ze allebei niet heel erg leuk.
Dan dus maar de f80 voor in de collectie en een vloot andere sportwagens om mee te rijden.
Het kan aan mij liggen, maar McLaren doet me niks. Ik vind deze auto best mooi, maar voor mij blijven al hun modellen een soort brij..
De Ferrari vind ik ook mooi, mooier dan menig voorganger, maar de mooiste potentiële hypercar vind ik de Porsche Mission X. Alleen.. moet daar een echte motor in om die mee te laten doen.
Vol elektrisch kan vast leuk en mogelijk nog sneller zijn, maar ik vind het toch geen vergelijking met deze auto’s.
Wordt niet er niet echt hebberig van. Zoals een Enzo vroeger of F40. Vind de Ferrari een blokkerig geheel. Geen sierlijk geheel. Kan aan fotos liggen.
He een mclaren .. welke? Lijkt werkelijk allemaal veeeel te veel op elkaar .. dit wijkt veel te weining af van de mainstream McLarens. Doet Ferrari veel beter
Voor dat geld? Doe maar twee posters, voor aan de muur in de garage van de 7 Porsches die je er van koopt.
1 seconde nagedacht. De McLaren zonder twijfel.
De laferrari ziet er moderner uit..
Zie je wel, ferrari heeft gewonnen, omdat anders een bed niet kan winnen hahaha
F80 heeft een hele hoge vierkante neus. Zonder badge had het ook een Corvette kunnen zijn.
W1 vind ik saai, maar wel iets mooier