Tien jaar na de Enzo komt zijn opvolger steeds dichterbij, en dat het een meesterwerkje gaat worden is wel duidelijk, minder wordt ook niet geaccepteerd van/door Ferrari. Sinds vandaag zijn we weer wat specs rijker.
Vooralsnog gingen we er van uit dat de auto met zijn KERS-systeem een gecombineerd vermogen van 920 pk zou krijgen, maar maak daar maar 1.000 pk van. Juist, een vermogen van 4 cijfers is altijd beter natuurlijk. Het komt voort uit een krachtbron met biturbo, waarvan we aannemen dat het een V12 is (wat de eerste geblazen V12 van Ferrari zou worden). Ferrari presenteerde immers haar nieuwe HY-KERS-systeem gekoppeld aan een twaalfcilinder.
De aandrijving op alle vier de wielen, zoals de FF ook heeft, is met dergelijke vermogens geen slecht idee, hoewel het natuurlijk wel nadelig uitpakt voor het gewicht, dat Ferrari probeert zo laag mogelijk te houden.
De informatie is afkomstig van een klant die de F70 besteld heeft, dus we mogen er van uitgaan dat het een vrij plausibele aanname is. Volgens de geruchten geschiedt de onthulling nog dit jaar. Wij gokken dat dat in kleine kring is, en dat het grote publiek in maart 2013 in Genève met de F70 kennis mag maken.
UPDATE: Verse spyshots uit Maranello. Duidelijker dan dit is de F70 nog niet in beeld geweest. Dank voor de tip, @Directeur.
Kvgorp zegt
Poeh! dat is niet misselijk. Ik kijk echt uit wat ze er van gaan maken.
betonstaal zegt
Maar dat deze auto 4wd krijgt is nog niet zeker lees ik, ondanks de kop boven het artikel.
jrmpower24 zegt
@betonstaal: Ik hoop echt op achterwielaandrijving!
Ik ga er ook zeker van uit!
ferrari94tr zegt
Mijn eerste reactie: dafaq 4wd? Op het topmodel? Hebben ze daar teveel coke gebruikt?
Hupke zegt
@ferrari94tr:
Tja die Lapo Elkan loopt daar ergens rond zeker.
MLTB zegt
@Hupke:
Moest lachen :P
vale46 zegt
Holy…
Is het AWD geen onderdeel van het hybride-systeem? Elektromotor vooraan en benzinemotor achteraan.
In dat opzicht voegt het niet zo veel gewicht toe als een mechanisch AWD systeem zoals de Veyron/Aventador.
Het zou wel een tegenvaller zijn mocht het een mechanische AWD zijn, want dan word je auto toch een beetje “lomper”.
Anyway, 1000pk uit een 6.3L V12 Bi-turbo, daar begint een mens van te kwijlen :D
De F12 heeft dezelfde motor & die draait maximaal 8.700rmp. Dus misschien wel 9000rmp in de F70?
Bring it on! :D
sir_smokalot zegt
Dat zit er heel dik in ja, maar we weten het niet zeker
jeffreym3 zegt
@vale46: Wat maken die 300 toeren nou uit?
jzaero zegt
@jeffreym3: 300 toeren extra is vaak extra vermogen. Dus dat?
jeffreym3 zegt
@jzaero: Lijkt me sterk.
jzaero zegt
@jeffreym3: Dat zeg jij. Een E46 328i kan 15pk meer hebben na het verhogen van de rev limiter en een ECU upgrade (verbranding moet afgestemd worden op hogere toerenbereik). Ook dit was het geval bij de 350Z, die na een facelift meer toeren erbij kreeg voor extra pk’s en een Alfa Giulietta QV die getuned is door Savali.
fernie zegt
@jzaero: Zijn zeer weining motoren die hun topvermogen leveren in de toerenbegrenzer, ligt meestal zo’n 1-1.5k hieronder (benzine) dus toerental verhogen alleen doet niets.
jzaero zegt
@fernie: Max vermogen van atmosferische motoren liggen meestal wel hoog in het toerenbereik. Natuurlijk niet op het uiterste, maar als je het toerenbereikt uitrekt, krijg je met (x) aantal toeren al wat meer speling. Je kan de curve verder uitrekken of max power langer aanhouden.
Voorbeeldje van een E60 2008 530i
En hier zie je hoe redelijk ‘vlak’ de curve loopt nadat max vermogen is bereikt, dat betekent dat je na doorschakelen nog steeds aardig wat power hebt en dat je vrijwel bij hard rijden nooit uit die vlakke curve komt, zeker nadat het toerental verhoogd is van 6500 naar 7000 toeren
johnny23 zegt
@jzaero:
Je gooit koppel en vermogen door elkaar. Na de 6500 rpm loopt het vermogen nog net niet recht naar beneden => Bij 7000 rpm is minder vermogen beschikbaar dan bij 6500 waar hij piekt.
Overigens zie ook het koppel na 6500 rpm een steile duik omlaag nemen.
De verhoging van het max toerental is dus zinloos.
Wel leuk dat iedereen bij het chippen blijft hangen op vermogen, maar het is veel meer. De hele motorkarakteristiek kun je er mee aanpassen. Het ligt maar net aan de instellingen die je gebruikt.
De CSL is niet te vergelijken met een normale M3. De hele karakteristiek van de auto is anders. Hij is niet alleen lichter en heeft 17PK meer, de gewichtsverdeling is anders, de overbrengingen van de versnellingsbak, het is gewoon een heel andere auto.
Als je het resultaat van chippen wilt vergelijken moet je twee dezelfde auto’s nemen. Mijn diesel is gechipt met als grootste voordeel veel meer koppel. Daar is ruim 120Nm bijgekomen en dat rijdt heerlijk relaxed. De auto is veel rustiger en tegelijk sneller geworden, iets wat je met een M3 dus net niet wilt!
Enige nadeel is dat je ongemerkt veel harder rijdt dan je denkt.
jzaero zegt
@johnny23: Heb je alle berichten doorgelezen? Nee? Max toerental, afhankelijk van je curve, kan betekenen dat je langer max vermogen piekt of een vlakkere topcurve hebt, je moet sowieso chippen als je max toerental wilt verhogen voor de aangepaste verbranding. Die 17pk van de M3 was een vergelijking omdat er werd beargumenteerd dat 10pk verschil niks was. Maar juist de kleine beetjes tellen. Anyway,
jzaero zegt
@fernie:
jzaero zegt
@fernie: Bij de laatste grafiek is power in HP/PS en Koppel in Torque lbs/ft
jeffreym3 zegt
@jzaero: Je zegt het zelf al. 15 pk meer NA een ECU aanpassing. Dat heeft meer met verbranding te maken dan met het verhogen van het toerental.
jeffreym3 zegt
@jeffreym3: En een turbomotor levert zowat nooit zijn max. vermogen op het uiterste van het toerenbereik.
jzaero zegt
@jeffreym3: Je snapt niet wat ik zeg. Na een bepaald punt is de verbranding niet meer optimaal. Het verhogen van het toerenbereik kan helpen mits er ook met het ECU iets gedaan wordt zodat de optimale verbranding bij een hoger toerenbereik bereikt wordt. Bovendien. Dat 3.2 blok van jou, denk je nou echt dat ie zoveel pk’s uit dat blok haalt wanneer het maar tot 6500 toeren zou gaan? Een 330i dat opgeboord wordt, haalt hooguit 260-270pk. De M3 is in feite het perfecte voorbeeld van in de basis al een prima motorblok dat echter veel dieper de toeren in gaat waardoor er meer power vrij komt. Een 6.2 liter AMG blok haalt zijn vermogen uit inhoud, een Ferrari 4.5 blok haalt dat zelfde vermogen uit de toeren..
jzaero zegt
@jeffreym3: Met andere woorden, jouw S54B32 is eigenlijk de ultieme evolutie van de M50 series. In de basis al een prima blok dat tot 6500 toeren aardig aan de power zat. Het M3 blok echter heeft onder andere een hoger toerenbereik voor meer power en uiteraard meer inhoud, het is een combinatie van die twee, maar voornamelijk het toerenbereik maakt de M3 specialer en feller dan de normale 3 series.
jeffreym3 zegt
@jzaero: Ik snap je wel, maar op zo’n enorm vermogen maken die paar 100 toeren geen zak uit. De e46 M3 levert op 7000rpm al ruim 330pk. Met 900rpm levert hij 10pk meer. Dit is bijna te verwaarlozen.
De 3.2L V6 uit mijn 147 GTA loopt tot 6750RPM. Gechipt tot 7250RPM. Verschil? Bij 7000RPM levert hij 10PK meer.. Ook te verwaarlozen.
jzaero zegt
@jeffreym3: Dan mijn vraag, waarom zou je dan chippen? 10pk meer is toch aardig. Tunen doe je niet alleen uit toeren uiteraard, pak uitlaatsysteem erbij, ECU, opboring en een latere toerenbegrenzing etc. Dan komen de pk’s er wel lekker bij en tellen de kleine beetjes opeens wel. Bovendien, 10pk meer op een vermogen van 300pk is alsnog 3%, dat is aardig wat in mijn ogen.
jeffreym3 zegt
@jzaero: Ik heb geen ervaring met chippen van de M3, dat heb ik nooit overwogen omdat ik weet dat het verschil gewoon minimaal is ;)
Als ik als voorbeeld mijn 147 GTA mag nemen. Die chipte je echt niet voor het topvermogen. Het resultaat was dat hij op een bepaald RPM piekte op 265pk i.p.v 250pk. Maar het meest merkbare was de betere gasresponse, soepelere acceleratie over het gehele toerenbereik en een iets hoger koppel.
Ik ben bang dat je 10pk op 300pk niet gaat merken. Zeker niet op die paar honderd laatste toeren. Misschien dat de motor wat soepeler loopt, maar verwacht geen wonderen. Echte als je kijkt naar de gemiddelde gechipte turbo motor. Die krijgt er zomaar ff 30pk 60/70nm koppel bij. Dat is natuurlijk wel goed merkbaar!
jzaero zegt
@jeffreym3: Enne, vergeet niet. Een M3 CSL levert ook ‘slechts’ 17pk meer dan een standaard M3, maar alle beetjes bij elkaar zorgen voor een spectaculair geheel dat nu nog steeds 1M’s en M3 E92’s snot voor het ogen kan rijden als ze goed hun best doen..
jeffreym3 zegt
@jzaero: De M3 CSL is misschien wel een goed voorbeeld van wat ik bedoel. Een wat soepelere motor door die 17pk extra.
Maar die 200kg minder is natuurlijk wat er voor zorgt dat de CSL zo snel is. Niet die 17pk extra.
jzaero zegt
@jeffreym3: Precies, maar we praten hier over vermogen. Als 17pk meer niks was, had je BMW moeten vertellen dat ze er niet aan hoefden te beginnen. Dan was die standaard met 200kg minder snel genoeg, of niet soms? Zo moet je dus eigenlijk niet redeneren. Net die kleine beetjes bij elkaar helpen uiteindelijk veel. En inderdaad, atmosferisch chippen heeft op zich niet meer zoveel winst te halen, maar die 10pk extra en inderdaad een sneller klimmend blok is alleen maar fijner. Als je die 10pk combineert met uitlaatsysteem en andere aanpassingen komt er heus wel wat meer uit. Lastiger dan bij een turbomotor ja, maar dat is een heel ander karakter ook.
jeffreym3 zegt
@jzaero: Uiteindelijk ging het erom dat 300 toeren heel erg weinig is en dat je daar zo goed als niks meer uit kan halen. Zeker niet als hij al 8000+ RPM draait.
Ik heb je laten zien dat een e46 M3 uit 900 toeren meer 10 pk haalt. Voor zo’n ferrari maakt het dus helemaal niks uit :)
Maar ik denk niet dat we het eens worden ;)
vale46 zegt
@jeffreym3: Niet veel, maar het is evenveel als de 458 Italia, die een veel kleinere motor heeft.
kaasboerin zegt
@vale46: 9000tpm met BiTurbo??
vale46 zegt
@kaasboerin: De F40 draaide in zijn tijd maximaal 8000rmp dacht ik.
Nu, 20 jaar later kunnen daar toch nog wel 1000 toeren bij denk ik :D
Thomasio zegt
@vale46: Meer toeren met een turbo motor betekend vaak helemaal niet meer vermogen. De boel slijt alleen maar harder . Dat mensen hier allemaal vergelijken gaan maken met N/A motoren en de winst die je daar hebt met meer toeren dat is appels met peren vergelijken..
vale46 zegt
@Thomasio: Ik zeg dan ook niet dat er meer vermogen uit gaat komen. Maar je kan hem wel zo afstellen dat de turbo er bij een hoger toerental pas in komt. Dan zit je onderaan de toeren met een groot turbogat, maar eens hij blaast, dan heb je wel meer power in de hogere toeren.
Kwestie van welk karakter je de motor wil geven.
Met variabele goniometrie is dit euvel ook al deels verhopen.
timtussengas zegt
@vale46: het 4wd systeem van de ff lijkt niet eens op die van de aventador, en de combinatie met de elektromotor is niet lichter, goniometrie = geometrie
En in deze tijd bouwen dit soort merken geen auto’s meer met een groot turbogat
betonstaal zegt
Dat KERS-systeem lijkt op electromotoren ipv turbo’s.
vale46 zegt
@betonstaal: Het KERS-systeem heeft toch niks met turbo’s te zien? :s
Anoniem zegt
@betonstaal: http://www.autoblog.nl/archive/2011/05/26/volvo-bespaart-tot-20-procent-brandstof-met-kers
renesf zegt
Mooi als je die auto nu al besteld hebt.
xxoodd zegt
Ben benieuwd of dit systeem, net als in de FF, vanaf een bepaalde versnelling wordt uitgeschakeld of bij deze auto wel permanent is.
umadbrah zegt
Ja? Denken jullie dat deze auto snel is?
maferick74 zegt
@umadbrah: hmm nee er komt een snelheidsgrens op van 250 km p u :-P
Joost1990_2 zegt
Holy shit
raphael zegt
Nope geloof ik niet. Als het een biturbo wordt dan gaat het om een V8. Ik geloof niet dat ze een turbo aan de V12 koppelen, gaat niet gebeuren.
En ook AWD makes no sense at all. Dit is het eerste project op basis van Millechilli en dan ga je niet met een V12 én twee turbo’s én een 4-wiel system rijden…
Hupke zegt
@raphael:
Zeg nooit nooit, het is niet dat de Italianen nog nooit gekke dingen gedaan hebben.
sir_smokalot zegt
V8 ligt zuiver beredeneerd wellicht meer voor de hand, maar ze gaan toch niet nóg een nieuw blok ontwikkelen? Of denk je dat ze de 4.5 uit de Italia een gigantische boost geven?
raphael zegt
@sir_smokalot: En waarom niet? Ze moeten toch ook een nieuwe V12 ontwikkelen? Tenzij ze dezelfde nemen als in de F12. Maar als we naar de geschiedenis kijken van de F40/F50/Enzo dan hadden die auto’s allemaal een nieuw blok. Daarnaast heeft Ferrari al sinds 2009 ervaring met een V8 met KERS in de Formule 1.
En aangezien Ferrari momenteel hun 1.6 liter 6 cylinder turbo motor voor het komende F1 seizoen klaar hebben lijkt het me raar als ze dat nu op een V12 gaan gooien waar ze nog geen KERS ervaring mee hebben.
robbie zegt
@raphael: wow! Wat een enorme partij bullshit stop jij in 1 comment zeg!
– Het wordt gewoon een variant van de V12 uit de FF/F12
– De F40 gebruikte een aangepaste Dino V8 die ook in oa de 288 GTO lag
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Dino_engine#V8
– De F50 gebruikte een aangepaste F1 motor (Tipo 040)
– De V12 uit de Enzo was nieuw, maar gebaseerd op de bestaande V8
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari/Maserati_engine#V12
– Volgend jaar word er nog gewoon met V8 motoren gereden in de F1
– Ferrari heeft al bevestigd dat er een V12 in de F70 komt
http://www.autoblog.nl/ferrari-onthult-2012-hy-kers-systeem-f70-mvideo
Met de FF heeft Ferrari recent een volledig vernieuwde V12 onthuld doe ze in al hun V12 modellen (FF, F12, F70) gaan gebruiken.
Ook heeft Ferrari niet voor niks recent een KERS systeem icm een achterin(!) gemonteerde V12 onthuld. De FF en F12 hebben hun motor voorin en de F70 krijgt de motor achterin.
Als ze daadwerkelijk een V8 zouden gebruiken dan hadden ze wel zo’n systeem onthuld.
raphael zegt
@robbie: Haha dat is lachwekkend. Elke motor is op een andere motor gebaseerd ja, zo kan ik het ook. Feit is dat de Enzo motor volledig nieuw was (dat betekend in geen enkele andere roadcar voorkomt) alsmede de motor van de F50 (wederom in geen enkele andere Ferrari). Enkel de F40 was ik vergeten dat de 288 gto die motor al had ja.
Oh en hartstikke leuk dat ze wat animaties hebben uitgebracht over een V12 met KERS. Dat zegt nog niets. De realiteit is dat ze al 4 jaar ervaring hebben met KERS op een V8 en niet met een V12. Ook dat wil niet zeggen dat de F70 geen V12 met KERS krijgt maar mark my words de auto zal NIET! een V12 mét KERS mét biturbo én AWD krijgen. Daar durf ik een aardige weddenschap op zetten.
deferrariman zegt
@raphael: Ijn de enzo motor licht ook in de 599 Grtn en GTO hoor
raphael zegt
@deferrariman: Jaaa dat weten we allemaal, maar niet toen hij geintroduceerd werd
vale46 zegt
@raphael: WTF maakt het nu uit of je KERS aan een V8 of een V12 hangt??
Al hang je het aan mijn grasmaaier, er veranderd niks hoor!
KERS is gewoon een systeem dat bijna volledig afhankelijk is van de gebruikte motor!
& niet elke motor is gebaseerd op een andere motor!
De kanalen voor de koeling, de posities van de kleppen, de vormen van de zuigers, de lengte van de krukas,…
Deze zijn bijna allemaal verschillend durf ik te wedden. Om nog maar te zwijgen over andere matterialen.
Men kan hoogstens kennis over een “oude” motor overbrengen op een nieuwe motor.
Feit is dat de basis van het blok meestal wel 15 jaar mee gaat. Bij “arme” constructeurs soms 20/25 jaar.
Lamborghinni hun V12 uit de Murcie mag gerust prehistorisch worden genoemd, deze was in basis 40 jaar oud.
raphael zegt
@vale46: Het is een geeintegreerd system. Motor, versnellingsbak en KERS. Een V12 motor en bijbehorende versnellingsbak vergt andere afstellingen voor KERS dan de V8 variant. Daarnaast is het grootste betrouwbaarheidsprobleem van het KERS de trillingen en hitte van de motor. En dat is anders bij een V12 dan een V8. Het is niet gewoon een copy-paste klus..
vale46 zegt
@raphael: Even wat meer feiten aub?
Ik denk dat we het over deze aandrijflijn hebben?
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HBPoGCVbBzY
Wel, de “generator” zit tegen de motor, dus niet echt een probleem. & het stuk dat achteraan op de versnellingsbak is “geplakt” is niet meer dan een elektromotor met wat vertandingen.
De elektromotor naar voor verhuizen en de rest laten zitten.
Het betrouwbaarheids probleem is meteen van de baan als je de helft naar voor verhuist.
Daarbij, een KERS systeem afstellen is puur elektronisch.
Ik zie niet in waarom men deze KERS niet op een V12 zou kunnen toepassen.
Daarbij, je vergelijking met de F1 loopt ook mank, want er zijn in een F1 KERS minder componenten.
Directeur zegt
Er staat max 1000 pk, dus het kan ook nog steeds 920 pk zijn…
masterstig zegt
@Directeur: Idd, veel mensen raaskallen maar wat. En over die 4wd, dat haalt vaker wat rijplezier weg. We zullen zien! :)
Hupke zegt
1000pk, 4wd,…
Iedereen zegt altijd maar dat de F40 DE beste ferrari ooit is. (ok hier en daar zijn er 250 gto liefhebbers, persoonlijk vind ik de 250 TR de mooiste of ze goed zijn heb ik geen idee van)
Waarom probeert ferrari dan altijd maar wagens te bouwen die daar minder en minder mee te maken hebben.
Ik bedoel geef het toe. Die Veyron is snel maar je kan ongetwijfeld zoveel betere dingen maken als je gewoon je eigen ding doet. Ipv na zoveel jaar eindelijk met een slap aftreksel ervan te komen. Wetende dat die Veyron een prestige project was en er niet eens winst op gemaakt werd.
norge zegt
@Hupke: De klant is koning en U bent ? Juist .
Maar ben het wel met je eens dat de oude Ferrari’s mooier waren.
Hupke zegt
@norge:
Zal nooit (nuja zeg nooit nooit) ongeacht m’n rijkdom een potentieele ferrari klant zijn. Die dingen zijn veel te opzichtig. Dus dat ze hun modellen niet naar mij maken snap ik wel.
M’n observatie was daarom dan ook. !Iedereen! zegt altijd maar dat de F40…
vale46 zegt
@Hupke: als je fun wil hebben kan je beter een 458 nemen. Velen zijn het er over eens dat dit een van de leukste sportwagens is die er zijn.
Power gaat niet altijd gelijk op met rijplezier.
Maar elk merk wil toch zijn topmodel hebben, met veel te veel pk’s etc.
Ik begrijp de jongens bij Ferrari wel, zij willen ook prestige met deze auto, en zullen hun klanten daarvoor laten betalen ook.
Hupke zegt
@vale46:
In een 458 zou ik geen plezier kunnen beleven maar dat zit tussen m’n oren. Puur objectief gezien zal je wel gelijk hebben dat dat de rijders auto van deze generatie ferrari’s is.
berlinetta zegt
@Hupke: in welke auto beleef jij plezier dan?
Hupke zegt
@berlinetta:
In zowat de meeste wagens die geen pretentie hebben moet daarom helemaal geen caterham of maybach zijn.
De 458 is voor mij een streken wagen waarin ik niet gezien wil worden. Ik zou zoiets kunnen vergeven bij wagens die mooi zijn zoals een SL55amg maar de voorkant van de 458 is echt veel te lelijk daarvoor. Anderen vinden hem blijkbaar wel mooi en willen daar dan weer wel in gezien worden, mij niet gelaten.
raphael zegt
@Hupke: Ach onzin. Ferrari bouwt een auto die zo snel mogelijk gaat. En gebruiken whatever ze daarvoor nodig hebben. Dat deden ze 60 jaar geleden al en dat doen ze nu nog. Dat de zogenaamde ‘fans’ in hun midlife crisis, misty-eyed gaan lullen hoe Ferrari Ferrari niet meer is doet daar niets aan af.
Zo snel mogelijk door een bocht. All that matters. Carbon fibre om het gewicht laag te houden? Doen. Computer technologie voor betere tractie, LSD etc? Doen. Whatever it takes om een zo snel mogelijke auto te maken. De rest is stilstand dus achteruitgang.
Hupke zegt
@raphael:
Da’s pas onzin. Ferrari bouwt helemaal GEEN wagens die zo snel mogelijk gaan. Anders waren ze al lang met ferrari’s in de vorm van die radical’s en spartans naar buiten gekomen en werd de caparo T1 om de oren gereden door rode vuurballen uit Maranello.
Ferrari bouw auto’s om te verkopen. En ik vraag me luidop af of ze dan niet beter terug wat de richting van de F40 uitgaan ipv. een verlieslatend VAG prestige product (dat ze nooit kunnen evenaren) te kopiëren.
raphael zegt
@Hupke: Ik heb het over hun top-range, dus F40/F50 en Enzo. Stuk voor stuk auto’s die het absolute summum zijn van techniek bij Ferrari. Alle kennis die ze daar hebben is in één auto gestopt. En een radical of caparo zijn geen auto’s. Ik heb het over road-cars die normaal over een vluchtheuvel kunnen en waar 2 personen comfortable kunnen zitten.
raphael zegt
@Hupke: Wat jij nastreeft blijkbaar is een soort Noble M600. Dikke V8, geen elektronische hulpmiddelen en oldschool knallen a la Ferrari F40.
Dat zou het einde van Ferrari als koploper van sportwagens betekenen.
Hupke zegt
@raphael:
Er is niets mis met een noble natuurlijk maar dat is niet wat ik bedoel.
Ferrari mag gerust een hightech wagen maken vol elektronica en dergelijke die door iedereen bestuurd kan worden. (klanten zijn niet allemaal Schumachers)
Maar dat ze dan tenminste hun eigen ding doen en niet zomaar wat meelopen met de markt waar 1000miljoenmiljard pk’s en awd ineens de norm blijkt te zijn, sinds de veyron er geweest is.
Gewoon een lichte snelle supercar met wat F1 speeltjes erop lijkt me veel beter dan een 1000pk kolos.
1000pk is gewoon hetzelfde als een kok die slecht vlees verhult met te veel kruiden.
raphael zegt
@Hupke: Ach dat zijn roddels en schattingen. Een tijd terug berichtte autoblog nog dat het een V8 zou worden. Vergeet dat AWD en 1000pk. Wacht liever tot de auto uitkomt, ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf als Ferrari voor een Veyron achtige auto gaat. Daarnaast is hun streefgewicht nog altijd 1000kg (I know dat halen ze niet maar toch).
Het millechilli project laat zien dat AWD en biturbo’s niet zeer waarschijnlijk zijn.
lambo4all zegt
@Hupke: dus het enige wat jij nodig hebt om te denken dat ze in Maranello een wannabe-Veyron aan het bouwen zijn is een gerucht dat de f70 1000pk gaat krijgen? gast, ze lachen zich helemaal dood in maranello als ze dit zouden lezen. zo ongelofelijk naief als jij bent…
Hupke zegt
@lambo4all:
My words but a whisper, your deafness a shout. Als dat alles is wat jij uit wat ik geschreven heb kan halen ga ik niet de moeite doen me te herhalen.
Directeur zegt
Hoer heb je verse spyshots: http://teamspeed.com/forums/ferrari-super-cars/73350-new-ferrari-f70-photos.html
Directeur zegt
@Directeur: en hier de bron http://ferrarichat.com/forum/showthread.php?p=141506393
Alwood zegt
*wacht op een vette bodykit en power-upgrade van Mansory*
SimonMc zegt
@Alwood: Sarcastisch?
T16 zegt
De aandrijving op alle vier de wielen, zoals de FF ook heeft, is onmogelijk daar de F70 een middenmotor heeft. Dit is geen Veyron kopie omdat hier hoogwaardige race en hybride technologie wordt gebruikt. Het nieuwste van het nieuwste op emissie en KERS-gebied. Aandrijving is op de achterwielen en elektromotoren in de voorwielen zou de gewenste pk gewichtsverhouding van 1,3 pk per kg verstoren in een supercar van slechts 760 kg. Extreem dit, want een Bugatti Veyron weegt 2,5 keer zoveel.
Mairsil zegt
@T16: 760kg? Not a chance. Zal minimaal 1300 kg zijn, maar waarschijnlijk eerder 1500+. Bedenk dat de 458 met een relatief klein blok en zonder KERS systemen al bijna 1400 kg is. En dat is dan nog droog-gewicht, curb weight van een 458 is een dikke 1500 kg.
jeffreym3 zegt
@Mairsil: De F70 zal ook een stuk duurder worden dan een 458. Zodoende zal men nog meer gebruik maken van lichte materialen.
fernie zegt
@jeffreym3: ja maar hij moet ook een turbo, intercoolers, fans, 4wd en vast nog wat andere spullen meenemen dus verwacht niet dat die veel lichter wordt.
raphael zegt
@Mairsil: 760kg slaat uiteraard nergens op. Maar 1500kg is veel te veel. Het streefgewicht van de F70 is gebaseerd op het millechilli project, en de naam zegt het al 1000kg. Dat zullen ze zeer waarschijnlijk niet halen maar je moet denken aan 1200kg ofzo. De 458 was natuurlijk ook gewoon van aluminium en niet van carbon fibre oid.
vale46 zegt
@T16: Dus de Veyron, de Murcie, de Gallardo, de R8 bestaan niet?
Allemaal middenmotor met AWD!
Hupke zegt
@vale46:
Daar noem je ook een bende tractoren op. Hij had het vooral over het gewicht waardoor dat niet mogelijk zou zijn.
midasracer zegt
Heftig, de brandblusser dit keer gratis?
Hupke zegt
@midasracer:
Turbo brandblusser met 4kleppen per CO2 reservoir en een emotiecontrolle-unit. :P
TDI-goeroe zegt
leuk dat iedereen g**lt op 1000pk, maar niemand hier die ermee kan omgaan. Als je goed kunt omgaan met 500pk, ben je in mijn ogen al een hele held, dus dit vind ik een beetje over the top.
kaasboerin zegt
@TDI-goeroe: Dank voor de compliment.
desoper zegt
@TDI-goeroe: het betreft hier dan ook geen TDI-blokje wat zijn vermogen uitsmeert over een zeer klein toerengebied, waarmee het automatisch moeilijk beheersbaar wordt.
raphael zegt
@TDI-goeroe: Ferrari is juist expert in technologie ontwikkelen die het mogelijk maakt met veel pk’s om te gaan. Kijk naar de 458, die heft 570 pk en driften of een bocht zijwaarts driftend nemen is kinderspel. Dat is waar de kracht van het merk zit.
bofkont zegt
@TDI-goeroe: Elektronica, daardoor kan iedereen tegenwoordig met veel vermogen rijden ;)
SimonMc zegt
@bofkont: Exact.
vale46 zegt
@TDI-goeroe: De andere 500pk neemt de computer wel voor zijn rekening ;)
Toen ze in de F1 met 1000pk reden (beginjaren 2000) moesten de coureurs enkel remmen, hun gas had meer weg van een knop dan van een regelbaar pedaal. De tractiecontrole nam al het werk over en plaatste net zoveel vermogen op de baan als de auto op dat moment aan kon, geen zwarte strepen, geen spins.
Dus de techniek en de kennis is er.
bofkont zegt
Maar ik vind deze pk race al jaren absurd en het wordt steeds bizarder. Maar inderdaad er is vraag naar.
bonkers zegt
Dit is best wel slecht nieuws, 4wd!!! Dat kan toch niet.
berlinetta zegt
Dan had ik liever minder pk’s gehad en geen turbo’s en awd, maarja helaas
meneersander zegt
Lijken me prima keuzes. Die hebben het wel goed voor elkaar daar in italië!
DMan zegt
Zolang het geluid van de F40 er uit komt incl de ontploffingen die je kreeg als je het gas los liet. Supergaaf!
Die 4wd kan denk ik wel handig zijn met 0-100 sprintjes. Gezien het net als FF gaat worden, dat je eerste 4 versnellingen 4wd hebt. En gezien er maximaal 20% van het motorvermogen naar de voorwielen gaan, kan je er vast prachtig gecontroleerde drifts mee maken. Zal wel goed komen denk ik zo!
basjaski zegt
Wordt een NA V12, met rond de 700-750pk en 200pk aan KERS. Geen 4wd. De mule rijdt op moment rond met atmospherishe motor dus dat is al besloten.
Persoonlijk vindt ik het te veel power. Had liever een kleinere V12 (of V10…) gezien met ~600pk, geen KERS een <1100kg. Helaas met huidige regislaties onmogelijk.
spylegion zegt
Ongeveer 1157kg!!!
(excl. boordgeschut..)
jordy14 zegt
Wow, ik wil echt weten hoe de Enzo eruit komt te zien!
jeffreym3 zegt
@jordy14: Genoeg plaatjes van de enzo op internet hoor :)
jordy14 zegt
@jeffreym3: van de nieuwe ook?
SimonMc zegt
@jordy14: Er komt geen nieuwe “Enzo”, wel een opvolger van de Enzo.
tomleeuw zegt
Niet dat ik het ooit zou kunnen betalen, en mag dan ook nergens over klagen, want ik betaal Ferrari niks. :)
Maar ik vind het erg jammer als het gewicht boven de 1000kg zou komen, door o.a 4wd en een grote motor. De kracht van de F40 komt niet door het uiterlijk of omdat er een V8 met turbo’s in zit. (want beide is matig) Maar de heerlijke combi van een laag gewicht en een pure race auto voor op de weg.
Te veel vermogen is waste.
jrmpower24 zegt
Die 4WD hoop ik niet!
dat is zonde!
HzR zegt
De F12 heeft ook geen 4WD, dus voor hun echte rijdersauto kan ik het me al helemaal niet voorstellen.
Een gewicht in de buurt van de 1000Kg kun je ook helemaal vergeten met 4WD, zo veel vermogen (meer koeling nodig etc) en turbo’s. Volgens mij gewoon iemand die interessant loopt te doen maar ik ben benieuwd naar het nieuwe supercar shootout volgend jaar: F70, 918, P12.
jeffreym3 zegt
Lees ik nou echt dat sommigen niet gezien willen worden in een 458? In wat voor waanwereld leven jullie?! Verwende apen.
Ik vind het ook geen schoonheid, maar qua rijden zal het op zijn minst spectaculair zijn!
jeffreym3 zegt
@jeffreym3: Ik hoor net bij 5th gear dat het 4wd systeem van Ferrari de auto (in dit geval een FF) maar 30kilo zwaarder maakt..