De vierde in de reeks krijgt weer een beetje terug van de nummer tweeéén. Het lijkt langzaamaan vast te staan dat Ferrari net als 20 jaar geleden weer een V8 met turbo’s in haar snelste auto gaat monteren. Weer die verrekte hippies aan de gang. Steeds strengere emissie-eisen lijken de V12 de das om draaien. Met het aantal cilinders neemt ook het vermogen wat af, in plaats van 800pk (zoals in de FXX) krijgt de V8 een vermogen van zo’n 700pk. Het zijn zware tijden voor supercars.
De Veyron lijkt hiermee daadwerkelijk de laatste in zijn soort te worden. Ferrari doet een stapje opzij. Allicht zal de nieuwe F70 fenomenaal op de weg liggen, ongekend lekker insturen en verschrikkelijk snel accelereren, het plafond is bereikt. We krijgen niet meer iedere 5 à 10 tien jaar een nóg snellere auto.
Ondanks de turbo’s moet de F70 wederom een “F1 voor op de straat” worden. Ik vraag me af wanneer Ferrari van dat marketing praatje afstapt. De F1 gebruikt tegenwoordig ook maar een (ongeblazen) V8, en laat een dergelijk zeer hoogtoerig blok nu net in de 458 zitten. Beter kunnen ze de F70 gewoon als ultieme Ferrari neerzetten. Zo zitten er op de nieuwe supercar ook geen opzichtige spoilers en randjes meer, de downforce is in de bodemplaat verstopt. Het geheel schijnt verhult te worden in een retro jasje. Denk hierbij aan een mix tussen de Glickenhaus P4/5 en de Enzo zelf en een vleugje 458 Italia.
Tot mijn verbazing heeft Ferrari met de 458 een prachtige machine neergezet. Ik geef toe hierbij het afgelopen jaar niet geheel on-beïnvloed te zijn door een kortstondige affaire in Maranello. Waar de F430 het echter op looks niet persé wint, doet de 458 dat wel. Mochten deze lijn doorzetten bij de F70 dan hebben ze mijn hart weer helemaal teruggewonnen. Verder kan een V12 heel lekker brullen, maar een F40LM doet daar niet voor onder. (carsuk.net)
opelsintrafreak zegt
-edit: check&tnx-
Ferrari maakt er vast iets moois van daar ben ik niet zo bang voor wel zonde dat ze een v8 nemen i.p.v een V12.
y.master zegt
-edit: hou het netjes-
opelsintrafreak zegt
@y.master: mag ik ook eens?
Camaro zegt
Mocht tijd worden voor een nieuwe ‘F’
pfranze zegt
De eerste had ook een v8 met twee turbo’s.
Wessee zegt
@pfranze: Halo/Super cars? De eerste had een V12. De tweede (of de derde, als je de 250LM meerekent) had een V8 met 2 turbo’s, de 4e had dat ook, de 5e had weer een V12 en de 6e ook. En nu de 7e dus weer een V8 met 2 turbo’s. ;)
Strating zegt
Ik kan niet wachten om het te horen!
BmwMPower zegt
Mag ik opmerken dat de FXX een raceversie is van de Enzo, dus vrij extreem. Het is en blijft ongeveer het zelfde model.
Ben benieuwd wat er komen zal.
porsche_fan zegt
“Waar de F430 het echter op looks niet persé wint, doet de 458 dat wel. ”
nou ik vind de f430 toch veel mooier dan de 458!!
Ikke_ferrari zegt
@porsche_fan: Ik snap ook nog niet waarom mensen de 458 zo mooi vinden, een lelijkere neus heb ik in JAREN niet gezien op een auto… maargoed, ieder z’n ding.
Ik hoop dan ook dat ze de F70 weer gewoon F70 noemen, en dat ie inderdaad wel iets weg heeft van die P4/5 coachbuild, en zo weinig mogelijk van de 458.
Verder heb ik geen enkel probleem met een 700pk V8 twin turbo, zet maar op de stoep hoor! Van mij hoeft een auto ook niet perse te janken, maar mag ie gewoon lekker rauw en bruut klinken, en dat is een V8 met twee föhns absoluut toe vertrouwd!
RenesisHP zegt
Toepasselijke muziek gezocht?
Stop met zoeken. :P
http://www.youtube.com/watch?v=wmin5WkOuPw
BmwMPower zegt
@RenesisHP: Je bent wel in een muziek stemming he? :)
RenesisHP zegt
@Bmw116i: :P :twisted:
Weer eens wat anders dan reaguurders bashen. :lol:
BmwMPower zegt
@RenesisHP: Als je het doet, doe het dan wél goed! ;)
BMW 316i.
RenesisHP zegt
@BmwMPower:
Auch. So true. :oops:
Bart_V zegt
zo dat is weer boeiend nieuws voor vandaag
en waneer zien we hem bij de dealer. medio 2012 ?
@BmwMPower: haha je kan er wel om lachen wat JC over je zecht respect ;)
@RX8-Owner
jij ook aan de prodigy
als je dat luisterd lijkt het al als je stil staat al 200 kmh gaat
BmwMPower zegt
@Bart_V: Ja tuurlijk!
Is toch geweldig?
Neem wel een spandoek mee voor als ik naar Top Gear Live ga.
Om even duidelijk te maken dat ik er duidelijk ben.
jzaero zegt
@RenesisHP: Luister jij ook gewoon dat soort muziek :P? Achja over smaak valt niet te twisten zullen we maar zeggen ;)
OT: Als de V8 TT net zo goed klinkt als de F40 vind ik het best!
RenesisHP zegt
@jzaero:
Ik luister naar zeer verschillende soorten muziek. Heb echter wel een lichte voorkeur voor opzwepende muziek.
Ikke_ferrari zegt
@RenesisHP: Kijk… dat is muziek!
JanJansen zegt
Sinds mijn bezoek aan het Ferrari “museum” heb ik het helemaal gehad met het merk uit Maranello; 26 euro voor een kaartje waarna er alleen maar 4 kamertjes met auto’s uit het B-segment staan. Lees; geen GTO, testarossa, Lusso, enz enz. Geen reclame voor het merk.
Het werd ook wel weer tijd voor een goed ogend Europees model. Sinds de F40 is de ontwerptaal alleen maar op Amerika gericht geweest. (Toegegeven, is ook een grotere afzetmarkt)
Forza! zegt
@JanJansen:
Verkeerde tijd gegaan meneer! In de galleria staan regelmatig de meest unieke en exotische Ferrari’s die er bestaan, jij bent toevallig tijdens een reguliere expo naar binnen gegaan. Een beetje meer respect graag ;)
JPM zegt
Opzich heeft de F70 dan 40pk meer dan de Enzo dus ik begrijp het probleem niet.
Neluz zegt
Nou ik ben benieuwd. Ik heb er wel vertrouwens in dat er weer een geweldig model komt! :D
Rick dos zegt
“Allicht zal de nieuwe F70 fenomenaal op de weg liggen, ongekend lekker insturen en verschrikkelijk snel accelereren, het plafond is bereikt.”
Moet je alleen niet met 45 km/u op de A20 willen invoegen. Dan liggen ze ineens niet “fenomenaal” op de weg. Ligt je auto alleen in de prak.
RenesisHP zegt
Lol @Rick dos.
jzaero zegt
@RenesisHP: Heb zelf niet zo’n voorkeur aan opzwepende muziek ;) Hou eigenlijk van bijna alle soorten muziek behalve screamo, metal en rock. Maar ja is niks mis mee hoor als je dat leuk vind :] Heb al zoveel verschillende mensen gezien, vind het niet meer raar.
Bosnia_love zegt
@Rick dos: ligt aan de persoon die het voertuig bestuurt.
Rick dos zegt
@Bosnia_love:
Dat probeer ik anderen ook al uit te leggen. Maar goed, ze blijven er bij dat het aan de omstandigheden ligt.
Bosnia_love zegt
je moet de huidige enzo vergelijken met de – 6… nog wat – pk’s die ie heeft, tegen over de f70 met 700 pk’s.
in dat geval dus wel meer vermogen.
GOD zegt
@ Rick dos
au die moet pijn doen bij de fanboys :lol:
GOD zegt
trouwens mag je deze wel mee naar huis nemen of blijft ie in de fabriek staan?
KippieKnaus zegt
Jammer hoor, zonder V12 zie ik de meerwaarde van een F70 ten opzichte van een 458 niet meer. Ik hoop dat er toch nog een 900 pk sterke V12 in komt en dat de auto daarbij dan iets van 1400 kilo weegt. Dat zou prachtig zijn.
”Denk hierbij aan een mix tussen de Glickenhaus P4/5 en de Enzo zelf en een vleugje 458 Italia.”
Dit zie ik dan wel weer zitten. (:
Ikke_ferrari zegt
PS. Het is das om doen, of nek om draaien… Das om draaien is ook leuk, maar heeft niet het gewenste effect denk ik :)
Megakix zegt
Mooie kerstkleuren die Ferrari !
Eric zegt
De Enzo heeft 660 pk, dus 700 wordt weer iets meer. Buiten de FXX van EDO zijn alle andere geen straatversies en komen dus niet in aanmerking voor vergelijk. De Veyron was ook niet de snelste bij TopGear, dus zal de nieuwe F70 wel de nieuwe norm worden.
heidekonijn zegt
Hij wordt ook een 200kg lichter. Dus de autoquartetters moeten niet enkel naar pk’s kijken.
Apache zegt
Yup, daar hoor ik Lamborghini alweer afkomen met een Murcielago met zevenhonderd en vijf pk.
Benjamin1 zegt
@Apache:
haha, inderdaad ja, op dit soort berichtjes zit Lambo te wachten. Dan weten ze precies hoeveel anabole steroiden ze de nieuwe Murcielago moeten geven om dit raspaardje alle hoeken van de arena te laten zien.
papa zegt
je kan geen enkele straat ferrari vergelijken met een fxx, dat apparaat is werkelijk ongelovelijk. als de f70 lichter is dan de enzo staat het denk ik wel vast dat het een uitermate brute machine zal gaan worden. daarnaast gaat een vergelijk met een veyron mank omdat die alleen goed is in rechtdoor gaan.
Svensson zegt
@ “Alwood”: -De vierde in de reeks-
Waarom tel je de 288 GTO niet mee? Die hoort IMO zeker in het rijtje thuis.
Alwood zegt
@Svensson: ik zie de 288 in deze context eigenlijk meer als pre-productie F40… zowiezo is de F40 pas gemaakt als jubileum-model, en was de 288 origineel juist bedoelt als racemodel, niet productie-supercar… Andere reeks in mijn ogen.
De GTO’s horen vooral bij elkaar, 250, 288 etc ;)
Wessee zegt
@Alwood: maar het zijn wel halo-cars en inclusief de 250LM zijn we nu toe aan de 7e. Anyway. De 288 GTO Evo was een pre-productie F40. ;)
Svensson zegt
En overigens, waarom denk je dat het plafond is bereikt? Vermogen is niet het enige dat een auto snel maakt. Er is ook nog zoiets als gewicht en wegligging. Ik weet zeker dat deze “F70” veel snellere rondetijden gaat neerzetten dan de Enzo, ook al heeft ie maar nauwelijks meer vermogen. Kijk maar eens naar de 458 Italia. Die heeft 90pk minder dan de Enzo, maar zet wel bijna dezelfde tijd neer op Fiorano.
Je hoeft maar naar de Ferrari Millechili Concept van een tijdje terug te kijken, om te weten welke kant Ferrari opgaat in de toekomst en ik denk dat de “F70” hier het eerste praktijkvoorbeeld van gaat zijn.
Svensson zegt
@ “Alwood”:
Je hebt gelijk dat de 288 GTO eigenlijk bedoeld was als homologatiemodel, maar hij wordt weldegelijk gerekend tot het rijtje “moderne super-Ferrari’s”, getuige de volgende foto ;)
cardesigner@USA zegt
Waarom kn Ferrari niet elke tien a vijf jaar een hypercar op de markt brengen? Alsof deze auto’s zo’n grote impact op het milieu hebben…
TMNL zegt
Even voor de duidelijkheid, de auto die in dit artikel beschreven wordt, betreft dit nou het model dat al enige tijd bekend staat onder de naam “Millechili” of is dit een andere auto? Als het hier om de Millechili gaat dan is dit toch geen nieuwe informatie of wel? 100 pk minder lijkt me bovendien een acceptabel offer als de auto ook tegelijk bijna 400 kilo lichter wordt.
EJS zegt
Klinkt als goed nieuws; zelf vind ik een twinturbo v8 op een bepaalde manier meer hebben als een NA v12, althans, als ze beide van ferrari komen;) Ook het retro-jasje en het gebrek aan spoilers kan ik wel waarderen:)
TMNL zegt
My, bad: bij de Millechili wordt doorgaans een 10-cilinder genoemd. Krijgt Ferrari dan twee topmodellen tegelijk? Ik lees de laatste tijd zo veel tegenstrijdige berichten over de ontwikkelingen bij Ferrari dat deze berichten er niet geloofwaardiger op worden.
Svensson zegt
@ “TMNL”:
Zoals ik het begrepen heb is de Millichili gewoon een concept car die aangeeft welke richting Ferrari in de toekomst op wil met hun topmodellen. Niet zozeer meer vermogen, maar in het bijzonder minder gewicht. Die 1000kg zou ik niet al te letterlijk nemen, maar het is wel een uiteindelijk streven lijkt mij. Dat van die N/A V10 lijkt me puur speculatie. Turbocharging is (helaas) een stuk waarschijnlijker voor de “F70”.
RenesisHP zegt
@Lamborghinibashers.
Lamborghini heeft op dit moment ook geen echte concurrent voor de Enzo. De Murcielago SV komt in de buurt en heeft inderdaad 10pk meer. Die is echter ook vrij jong. De rest is een stuk trager en op de regenton na ook allemaal goedkoper. De Lambo’s zijn dus eerder concurrent van de 599 GTB.
integralechubasco zegt
@allwood
om preciezer te zijn, de 288 gto was bedoelt als RALLYmodel en moest opkomen in de doodgeboren FIA groep S. tegenstanders waren de lancia ecv, ford rs 400, audi quattro 002, porsche 959 (gruppe b)…
integralechubasco zegt
b.t.w.
en als je het mij vraagt had die 288 gto nooit een potje kunnen breken tussen al dat andere rallygeweld, mocht die circus ooit doorgegaan zijn doordat toivonen die dag gewoon in zijn bed was blijven liggen. ik vind het een mooie auto maar als je naar de specs. kijkt dan wordt je daar niet echt vrolijk van :)
Wessee zegt
@integralechubasco: Ik denk dat jij het Group B concept niet snapt. Groep B was bedoeld voor de beste auto’s. Race én Rally. De klasse waar de 288 (en ook de Porsche 959) in zouden komen was de 4000cc, 1100kg klasse. Die zou alleen op gewone circuits rijden.
Die andere auto’s die jij noemt waren andere klassen. Group S diende als vervanging voor Group B. Voor Group S zouden hele andere regels gelden, waaronder een soepelere homoligatie-regel en men mocht maar met minder PK racen.
The360box zegt
Deze F70 krijgt waarschijnlijk dan een 7liter V8? De F50 had een 5 liter, F60(Enzo)6Liter. Ik hoop dat ze nu eens met een toaal ander desing komen.
wilcosf zegt
als die v8 met twee turbo’s net zo gaat klinken als de f40 vind ik alles best :)
mashell zegt
Waarom zouden supersportwagens niet steeds sneller kunnen worden? De botte PK race is voorbij, nu komt het aan op slimheid en engineering. Nu worden de ingenieurs van de houthakkers gescheiden. Als ze eenmaal beginnen met die auto’s lichter te maken kunnen ze wel degelijk weer sneller en vooral leuker. Dus hup die veel te grote en zware V12 eruit (het is geen oceaanstomer en in de F1 is het ook al lang passé) en kleinere motoren erin. Dan serieus werken aan een lichtere auto (zoals Lotus) en het wordt weer leuk.
NickelB zegt
mensen het is een turbo motor. 700pk is dan niet het lemit. elke chipboer om de hoek kan er zo 100pk meer uithalen voor wie dat wil. en dan nog niet eens gesproken over een edo en al die anderen. denk dat er na een jaar wel een F70 staat met rond de 1000pk. en de wegligging zal op de baan beter zijn dan de rest. kijk maar naar hoe de FXX het op de baan bij topgear deed. die tijd was echt niet alleen door die 200pk meer.
integralechubasco zegt
@wessee
dus de 288 gto was een group b auto die niet aan rally’s zou meedoen maar op circuits. Ok, dat heb ik nooit zo geinterpreteerd. ik dacht dat group b en latere group s uitsluitend rally’s zouden rijden…
naar mijn weten zou de ferrari in de nieuwe group S uitkomen. De group S zou de overtreffende trap worden van group b waarin de regels nog soepeler geinterpreteerd zouden worden. maar kan best zijn dat ik dingen door elkaar haal. Ik zeg dit zo uit mijn blote hoofd omdat ik met het zo herinner…
Wessee zegt
Dat eerste klopt idd. De enige echte concurrent was de Porsche 959 (916) Die zouden dan uitsluitend op circuits gaan (st)rijden. Dat was namelijk die 4000cc, 1100kg klasse. De Ford RS200 of de Renault 5 zaten bijvoorbeeld weer in andere klassen en die andere klassen waren uitsluitend rally-klassen. De Group S diende dan als opvolger voor het gedoemde Ggroup B. Daar was er een pk limiet van 300 en moesten er voor de homologatie van de raceauto’s maar 10 straatversies gemaakt te worden, in tegenstelling tot de 200 in group B. Dus sommige regels werden versoepeld, maar een 288 of een 959 zou nooit aan een Group S-race mee kunnen doen omdat ze veel te sterk waren.
Voorbeelden van (en trouwens de enige 2 echte) Group S auto’s zijn de Lancia ECV (een hevig verbouwde Delta S4) en de Toyota MR2. Van die eerste hebben we nooit meer wat gehoord. De laatste is natuurlijk een uiterst succesvolle straatauto geworden.
Wessee zegt
*Porsche 916 moest natuurlijk 961 zijn.
J. zegt
Ik weet dat ik een van de weinigen ben, maar ik vind heel die Glickenhaus echt smerig en hoop daarom ook dat de F70 niet te veel daarop gaat lijken.
integralechubasco zegt
@wesee
aha… goed om te weten…
echter, er zijn meer merken met group s bezig geweest. check deze site maar eens als je hem nog niet kent:
http://www.groupbrally.com
auto’s zoals audi quattro 002, opel kadett 4s, de lancia ecv en ecv2 (zoals je zelf aangeeft.)
Wessee zegt
Ik kende de site niet, maar idd je hebt gelijk over die andere merken. Ford was ook bezig met een aangepaste RS200, echter, de Lacia en de Toyota reden ook al daadwerkelijk rond, die anderen zijn allemaal (helaas) in de ontwikkelingsfase blijven steken doordat de boel opgegeven werd.
FabianVTS16V zegt
Zal vast een super bak worden.
Ik zeg; de nieuwe Lambo krijgt een aangepaste V10 twin Turbo van de Audi RS6 met ongeveer 720pk ;)
jorden zegt
hoogst waarschijnlijk wordt de F70 de laatste generatie met V12. De opvolger van de 612 scagliëtti krijgt ook nog een V12
Wouter-Klinge zegt
Jay Leno gaat voor een SLS AMG V8 in zijn F70
Citrofiel zegt
Bah, in een über-over-the-topmodel van Ferrari zou toch een meer-dan-V8 verplicht moeten worden gesteld. :P Dit is geen porum. Als zelfs een X6 zo’n type motor heeft. :twisted:
@Wouter-Klinge: Dat staat dan ook in het volgende artikel… :roll:
RenesisHP zegt
@Citrofiel:
Een X6 klinkt om te huilen. Een F40 huilt gewoon. ;)
Wouter-Klinge zegt
@Citrofiel: Nee hoor, staat er niet.
Citrofiel zegt
@Wouter-Klinge: Onder dit artikel kun je doorklikken naar het volgende artikel. Dat is getiteld “Jay Leno gaat voor een SLS AMG V8 in zijn 1969 300SEL”. Dus dat was bij Autoblog al bekend voordat jij je reactie plaatste.
Wouter-Klinge zegt
@Citrofiel: F70? 300SEL?? Brilletje nodig ofzo?? Of is het gewoon te moeilijk voor je?
Citrofiel zegt
@Wouter-Klinge: Doe maar een brilletje dan. ;) Sorry, ik was echt niet wakker zeg. :roll:
rider zegt
Dit vond ik op internet over een mogelijke opvolger voor de enzo!
2009 Ferrari F70 Preview
Review
Picture Gallery
Posted on 02.27.2007 16:14 by Simona Alina
Filed under: Ferrari | Supercars / Exotic cars | over $100K | ferrari f70
In 1995 Ferrari launched the F50. Seven years after that it was replaced by the Enzo. And now, according to a rule that Ferrari always follow they will launch the F70, seven years after the launch of the Enzo. Also there are no big competitions for the F70 yet, but after Ferrari will launch this supercar on the market for sure many auto-makers will try to build competitors for it.
The Ferrari F70 will be based on the Aurea Concept launched by Ferrari in 2004. The Aurea Project was born from the desire to place the F1 DNA on a normal car. This is what the new F70 will be about: a car with the design and power of a F1 car, but specially designed for the road.
On designing the Enzo, Ferrari needed to make some compromises in order that both the design and the technologies of the car to be satisfied. So they build the Enzo on aerodynamic consideration. But when they build the FXX they have realized that the Enzo could have all the technologies they had to give up. And in the F70 case all the aerodynamic will be hide under the car. The result is that the exterior design of the F70 won’t be affected by compromises, like in the case of the Enzo due to the aerodynamic technology developed by Ferrari and used in the FXX.
2009 Ferrari F70
The front design will combine modern elements inspired from F1 cars with retro touches from the old supercars. The F70 will be made of carbon-fibre, and this will help to reduce the weight, thing that is necessary considering the big output of the car.
Like on the future F430 CS, the F70 will feature Magnesium sport wheels and the carbon grille in the back (also good to better cool the engine). The brakes will be upgraded with bigger discs, the soft Pirelli P-Zero tires give the car enormous grip, and the interior is completed with deep sport seats.
In the same style as the Ferrari P4/5, the F70’s two exhaust pipes will be mounted like the F1 cars on the top of the back end, and other two down in the diffuser.
2009 Ferrari F70 – rear
The Ferrari Enzo it is powered by a V12 engine delivering 660 hp. The power on the F70 will grow with around 100 hp. Initially there were rumors that the F70 will have an output more than 800 hp, but Ferrari said that they have no intention of building a competitor for the Bugatti Veyron, and also a car with such an output will generate lots of problems, including heating and weight.
It is expected that the V12 on the F70 to deliver not more than 750 hp. This output will help the car to make the 0 to 60 mph sprint in less than 3 seconds and a top speed of 235 hp.
Ferrari limited the Enzo at 390 units. We expect that the F70 to be limited at 300 units and be priced somewhere at $700.000.
rider zegt
jammergenoeg krijg ik wederom de foto’s/renderings niet gecopieerd. maar de achterkant lijkt op de P4/5 en de neus een mengeling van de enzo en P4/5.