Dit zijn de aantallen van de Ferrari F40, officieel in Nederland geleverd.
Het is eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Je hebt het goed gedaan en kunt jezelf trakteren op de meest spraakmakende supercar uit Italië van dat moment: de Ferrari F40. Een aantal Nederlanders waren in die positie en hebben inderdaad deze beslissing gemaakt.
De Britse dealer Tom Hartley had recent een filmpje gemaakt op Instagram over een Ferrari F40 die ze in hun voorraad kregen. Een origineel Nederlands geleverde auto met slechts 21.000 km ervaring. Het was er eentje uit de beginperiode, zonder katalysator.
Ferrari F40 in Nederland
Fotocredit: @dutchstylez via Autoblog Spots
En dat zette ons aan het denken. Hoeveel Ferrari F40’s zijn er eigenlijk officieel verkocht in Nederland? We hebben contact opgenomen met Ferrari Kroymans om daar achter te komen.
De officiële Ferrari-dealer heeft in de periode dat de Ferrari F40 verkrijgbaar was maar liefst 9 stuks verkocht en geleverd. Ze zijn uiteindelijk niet allemaal in Nederland gebleven, zoals het exemplaar bij Tom Hartley in het Verenigd Koninkrijk bewijst.
Dat er F40’s het land hebben verlaten betekent niet dat we het moeten doen met minder exemplaren. Integendeel, er bestaat ook nog zoiets als import. Volgens Kroymans zijn er momenteel 18 F40’s in ons land met een Nederlands kenteken. Exemplaren in autoverzamelingen zonder kenteken zijn niet meegenomen in deze cijfers.
Fotocredit: @rvcarphotographic via Autoblog Spots
Met meer dan 1.300 geproduceerde auto’s is de Ferrari F40 geen absolute zeldzaamheid. Andere gewilde modellen van het merk zoals de F50, de Enzo, maar ook van de 599 GTO zijn minder exemplaren gemaakt.
Fotocredit: : @lenny98 via Autoblog Spots
Pak hem beet 15 jaar geleden kon je voor enkele honderdduizenden euro’s een Ferrari F40 op de kop tikken. Die tijden liggen ver achter ons. Inmiddels scoor je een nette F40 niet voor onder de miljoen euro. En de handel is bijzonder actief. Om nog even terug te komen op Tom Hartley. De Britse handelaar zegt alleen al dit jaar zeven of acht stuks te hebben verkocht.
Hoofdfoto Ferrari F40 via lenny98
dubcars zegt
Hier ook een mooi overzicht van het gros van F40’s die ooit op Nederlands kenteken gestaan hebben.
https://www.ferrari-register.nl/ferrari/home/stradali-nuovi/288-f40-f50-enzo-laferrari/f40
Gulli zegt
Een gele LM Barchetta? *mind blown*
joostdetaalnazi zegt
Zoek die maar eens op, daar zit een heel lang verhaal achter.
marcomanta zegt
Blijft eentje van mijn favoriete Ferrari’s.
geelbarrel zegt
…..ik denk in 1990….. de modelletjes van dd F40 (1/18 Burago) gingen ook voor astronomische prijzen van de hand. Bij winkeltje Autohart op de Boschdijk in Eindhoven stond er eentje in de etalage….. fiets door de ruit… gejat
078spotter zegt
idd ja,ben ik ook nog geweest en tegenwoordig is het met rond een 10tje 1 vd goedkoopste op Marktplaats ,ik heb een gele van Burago een Rode van Polistil en 2 rode van Hotwheels in 1/18
Jozo zegt
Haha, ja dit kan ik me nog herinneren. Ik had er 1 (heb ‘m nog steeds) uit dat jaar.
Volgens mij kwam er later nog een 2e productieronde en was de gekte weer voorbij.
geecee zegt
Dat weet ik ook nog. Ik kon het exemplaar, dat ik nog steeds heb, voor een veelvoud van de winkelprijs verkopen.
vaakbenjetebang zegt
@geelbarrel: Mooie zaak was dat, jammer dat die al een tijdje niet meer bestaat. Het was er altijd nerd-gezellig, zeg maar. De eigenaar had op enig moment ook een Coupé Fiat, waarvan de turbodruk een ietsje was opgeschroefd. Ding liep hard zat!
Gulli zegt
Eén keertje bij toeval op een klassiekerrally in Oostenrijk gestuit die letterlijk voor ons hotel langskwam. Er reed een hoop vooroorlogs spul rond en een heeeeleboel Healey’s/Midgets/MGB’s. We hadden eigenlijk gepland om een stukje verderop een dorpje te gaan bekijken maar toen die stoet voorbij kwam zei m’n vrouw ‘veel plezier’ en ging een boekje zitten lezen op het terras :D
Toen ben ik eens naar de deelnemerslijst gaan zoeken en toen stond daar ook een F40 tussen, al sinds ik een klein Gulli’tje was mijn favoriete supercar. Ik had hem nog nooit in levenden lijve gezien dus heb ik er een stoel bij gepakt en ben ik eens lekker in de berm gaan zitten wachten tot hij er was. Iets voordat ze het dorp in kwamen rijden zat een klein tunneltje en hoewel de meeste mensen zich netjes gedroegen hoorde ik meteen die schitterende 8-cilinder tegen de tunnelwanden weerkaatsen en ik had instant kippenvel. Toen hij dan uiteindelijk voorbij kwam snapte ik eindelijk hoe die bakvissen zich voelen als Harry Styles ofzo voorbij komt. Ik had meteen het gevoel dat ik met mijn onderbroek moest gaan gooien! Ok misschien dat niet maar ik werd er gewoon een beetje emotioneel van.
De auto is wat mij betreft gewoon perfect. Er zit geen lijntje verkeerd, geen vouwtje teveel, geen spoiler te groot. Ik klaag bij de hedendaagse supercars nog wel eens dat het altijd vol moet zitten met gaten en vouwen, en ik besef me dat de F40 dat ook heeft. Maar de F40 komt daarmee weg, de F40 is de daddy. De rest mag niet eens in de schaduw van de F40 staan.
Gulli zegt
Oeh, en voor het eerst eens een auto in Nederland goedkoper dan in België! Bij Amalgam betaal je zo’n 500,- meer als je Belgische klant bent. Bij ons is hij maar 18.250,- :D
PrettyAwesome zegt
Na de Testarossa, vond ik het toen qua looks een verschrikkelijke afknapper zeg. Hoewel ik het nu wel enigzins kan pruimen, vind ik de Testarossa nog steeds superieur beter op het netvlies liggen
gioom zegt
“Inmiddels scoor je een nette F40 niet voor onder de miljoen euro”.
Maak daar maar met gemak het dubbele van. De goedkoopste op mobile.de is op dit moment 2.3 miljoen.
editknop zegt
RDW data telt er 25 stuks met kenteken: https://www.rdwdata.nl/merken/ferrari/f40
sanderz28 zegt
In mijn ogen nog steeds de mooiste supercar die ze ooit gebouwd hebben.