• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari F138 – F1 bolide met Chinese power

Auteur: robbie, gepost 1 februari 2013 om 11:56 – 30 Reacties

Afbeelding Ferrari F138 – F1 bolide met Chinese powerAfbeelding Ferrari F138 – F1 bolide met Chinese powerAfbeelding Ferrari F138 – F1 bolide met Chinese powerAfbeelding Ferrari F138 – F1 bolide met Chinese powerAfbeelding Ferrari F138 – F1 bolide met Chinese powerAfbeelding Ferrari F138 – F1 bolide met Chinese powerAfbeelding Ferrari F138 – F1 bolide met Chinese powerAfbeelding Ferrari F138 – F1 bolide met Chinese power

Ferrari F138
Dit is de auto waarmee Fernando Alonso dit jaar alle F1 races moet gaan winnen. Met dank aan het Chinese Weichai Power.

Vandaag heeft Ferrari het doek van hun 59e F1 bolide af getrokken en die heeft de naam F138 meegekregen. Dat is een samentrekking van (20)13 en (V)8. Komend seizoen is namelijk het laatste jaar dat er gebruik zal worden gemaakt van V8 motoren. Volgend jaar zullen de auto’s gebruik gaan maken van V6 turbo torretjes.

De F138 is (naar eigen zeggen) een doorontwikkeling van de F2012 die vorig jaar werd gebruikt. Ferrari bezweert echter wel dat geen enkel onderdeel identiek is. Alles is nog even tegen het licht gehouden en verbeterd. Wel heeft de F138 (intern aangeduid als project 664) ten opzichte van de F2012 een smallere achterkant.

Naast de nieuwe auto maakte Scuderia Ferrari vandaag ook bekend dat van 2013 tot en met 2016 het Chinese Weichai Power als sponsor aan het team verbonden zal zijn. Dit bedrijf is een grote speler op het gebied van industriële voertuigen en machines. Daarnaast zijn ook Hublot, Kaspersky en TNT sponsor geworden van het F1 team.

Opvallend is dat Ferrari er voor heeft gekozen om de lelijke ‘gebochelde’ neus keurig af te dekken met een plaat. Concurrent Lotus heeft dat niet gedaan omdat zo’n plaat “te zwaar” zou zijn.

Ook interessant!

  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Video - waan je in een videogame met oude Ferrari F1 auto
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Felipe Massa, Fernando Alonso, Ferrari, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Autoverkoop januari 2013 dramatisch
Volgend bericht: Giedo van der Garde gaat Formule 1 rijden! [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. trigger565 zegt

    1 februari 2013 om 11:59

    Lang leve de vanity panels! Dit ziet er zoveel beter uit dan vorig jaar. Vraag me af hoeveel de vanity panels gaan gebruiken en hoeveel er het voorbeeld van Lotus volgen.

    Login om te reageren
  2. Ra1kkoneN zegt

    1 februari 2013 om 12:07

    Ik vind de naam nog steeds onzin, ze hadden hem net zo goed F13836641784477 kunnen noemen: jaartal, cilinders en het aantal keren dat Alonso jankt over een slechte auto waar hij toch kampioen mee gaat worden. Tot zo ver twee teams met de stepped nose en twee met vanity panels. Mooie verdeling.

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      1 februari 2013 om 12:14

      @Ra1kkoneN: Ja want een naam is heel erg belangrijk voor een auto en dat jij het onzin vind zal Ferrari meenemen in hun volgende vergadering. Misschien veranderen ze hem wel. Plusje

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        1 februari 2013 om 12:29

        @maferick74: Oeps, ik moet beter leren kijken. Bij de Ferrari zijn ook geen naden te zien, ik werd op het verkeerde been gezet door het aanhechtingspunt van de neus en een vermeende naad wat dan lichtinval was.

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      1 februari 2013 om 12:27

      @Ra1kkoneN: De McLaren is een lage auto van zichzelf, die heeft geen vanity panel. En op het oog lijkt het zelfs alsof de Ferrari tot nu toe te de enige is met vanity panel. De neus van de Force India lijkt namelijk ook gewoon één geheel te zijn, terwijl bij de Ferrari duidelijk de naden te zien zijn. De Italiaanse streep is zelfs onderbroken door dat ding. Het zou mij niet verbazen als Ferrari straks gewoon met een getrapte neus gaat rijden en deze cover alleen erop gezet is om de concurrentie op het verkeerde been te zetten.

      Login om te reageren
  3. r32turbo zegt

    1 februari 2013 om 12:10

    Ooh shit weer een chinees.

    Login om te reageren
  4. Vinny_93 zegt

    1 februari 2013 om 12:14

    -edit: check!-

    Ferrari hoereert wel een beetje zo. Als ze nu hun reputatie moeten prolongeren als racetechnologie-suivants en alles krijgen de Chinezen een deel van de credit. Beetje jammer.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      1 februari 2013 om 12:21

      @Vinny_93: Weichai maakt Dieselmotoren voor vrachtwagens, boten en tractors. Ik denk niet dat er veel F1-roem naar de Chinese reclame-sponsor zal gaan.

      Titel is dan ook ronduit misleidend. Foei, @robbie…

      Login om te reageren
  5. VeniVidiVici zegt

    1 februari 2013 om 12:15

    Volgend jaar komt de F146 :-)

    Login om te reageren
  6. Esprit_de_Flandre zegt

    1 februari 2013 om 12:17

    Waarom is die bochel er eigenlijk?

    Ik vind die bochel trouwens niet lelijk op de Lotus. Een F1-wagen is altijd mooi, omdat het design zo goed als tot de pure essentie is teruggebracht…

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      1 februari 2013 om 12:36

      @Esprit_de_Flandre: omdat bepaalde harde/vaste delen van de neus/auto niet hoger mogen zijn dan een bepaalde hoogte.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      1 februari 2013 om 12:37

      @Esprit_de_Flandre: Regelgeving van de FIA. Die willen de neus zo laag mogelijk houden zodat deze bij een crash niet meteen de andere coureur onthoofd. Teams rijden vanwege de aerodynamica het liefst met een hoger chassis. De gulden middenweg was die getrapte neus. Hier http://www.gpupdate.net/en/f1-news/289514/technical-f1-goodbye-to-stepped-noses/ wordt haarfijn uitgelegd hoe het allemaal in elkaar zit met die neuzen

      Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      1 februari 2013 om 12:43

      @Esprit_de_Flandre: Pardon? Dus als iets functioneel is, is het ook meteen mooi? Vreemd idee van schoonheid heb jij dan…
      Persoonlijk vind ik dat ook deze F1 weer een toonbeeld is van lelijkheid. Alleen McLaren krijgt het voor elkaar om, met de huidige techregs, nog een beetje leuk ogende bolide te maken en zelfs dat hangt sterk af van de livery.
      F1’s zijn al vele jaren de lelijkheid zelve. Die foeilelijke sneeuwschuiver onder die afzichtelijke hoge neuzen, dat zielige smalle achtervleugeltje, die kompleet uit verband getrokken breedte/lengte verhoudingen.
      Nee, geef mij maar Sportscars en GT´s, dat zijn tenminste nog enigzins echte auto´s…

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        1 februari 2013 om 12:52

        @lemans96: Ja, functioneel maakt zelfs lelijk mooi. Een Humvee bvb, prachtig design, hoewel het eigenlijk lelijk is. Een H2 en H3 echter, gewoonweg lelijk. Allemaal show, geen functie…

        Login om te reageren
        • lemans96 zegt

          1 februari 2013 om 12:55

          @Esprit_de_Flandre: Riiiight….
          Iemand die een rijdende schoenendoos als een Hummer H1 nog mooi vind. Volgens jou redenatie is de gemiddelde straatveegwagen dus ook mooi. Puur functioneel…

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            1 februari 2013 om 13:00

            @lemans96: Tuurlijk…

            Kijk dan toch, zo schattig…

            Elk z’n mening hé…

            Login om te reageren
            • lemans96 zegt

              1 februari 2013 om 13:12

              @Esprit_de_Flandre: Je hebt meningen en je hebt slechte smaak. Appels en peren natuurlijk.
              Maar goed, we leven nu eenmaal in een land waar sman’s mening véél belangrijker blijkt dan de feiten.

              Login om te reageren
              • Esprit_de_Flandre zegt

                1 februari 2013 om 16:56

                @lemans96: Slechte smaak bestaat niet. Er bestaat alleen smaak. Sommigen hebben veel smaak, en anderen weinig tot geen.

                Mooi moet je ook niet te letterlijk nemen. Begrijp het meer als ‘interessant’. Ik ben dan ook meer geïnteresseerd in de achterliggende techniek, dan in de verpakking. En daarbij geldt vaak dat hoe meer basic de verpakking is (schoendoos Humvee), des te interessanter de inhoud is. Men heeft zich namelijk bezig gehouden met de techniek, en niet met welke lijntjes in elkaar moeten overvloeien van voor naar achter…

              • lemans96 zegt

                2 februari 2013 om 01:52

                @Esprit_de_Flandre: Bullshit. Een Ferrari 250 GTO IS gewoon mooi en toch hebben we het dan over een auto die geheel functioneel is. Er is daar niet gedacht over ‘hoe mooi zijn de lijntjes’ nee, de ontwerpers dachten: ‘hoe snel kunnen we hem maken’ en toch is ie fabeltastisch mooi.
                Smaak komt hier niet bij kijken. Smaak is subjectief. Schoonheid is objectief. Een ieder die zegt dat zo’n GTO niet mooi is, needs to get his head examend.

  7. j00rs zegt

    1 februari 2013 om 12:25

    Ziet er goed uit. Jammer van de Chinese sponsor, maar China is nou eenmaal een enorme afzetmarkt voor Ferrari dus wel begrijpelijk.

    Login om te reageren
  8. alassad zegt

    1 februari 2013 om 12:27

    Is Marlboro helemaal geen sponsor meer?
    Overigens, formule 1 is mijns inziens door de kwetsbaarheid van de auto’s (klein tikje en de auto moet alweer naar de pits) en de sancties van de fia voor kleine botsingen totaal verpest. Ze hebben nu dan wel drs maar dat betekent dat er voortaan alleen op de rechte stukken ingehaald wordt. Geef mij maar touringcars, veel vermakelijker

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      1 februari 2013 om 12:32

      @alassad: Jawel, Philip Morris (moederbedrijf van Marlboro) is nog tot 2015 aan Ferrari verbonden. Je ziet er echter weinig van omdat tabaksreclame verboden is in de EU.

      En Robbie, Kaspersky was al een sponsor in 2012.

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        1 februari 2013 om 12:38

        @Edge: I know, maar de samenwerking is uitgebreid/versterkt.

        Hublot was ook al verbonden aan Ferrari, maar nu zijn ze sponsor.

        Login om te reageren
  9. nibor zegt

    1 februari 2013 om 12:51

    “Opvallend is dat Ferrari er voor heeft gekozen om de lelijke ‘gebochelde’ neus keurig af te dekken met een plaat.”

    Is toch altijd bij Italianen, ontwerp gaat vóór kwaliteit…

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      1 februari 2013 om 13:13

      @RRenault: Ik had er nog een paar woorden bijgezet die duidelijk moesten maken dat dit sarcastisch bedoeld was…

      Login om te reageren
  10. fapfap zegt

    1 februari 2013 om 13:10

    Serieus? “Af getrokken” en “samentrekking” in 2 opeen volgende zinnen? Als het niet dubbelzinnig Autoblog was dan had ik er zeker overheen gelezen..

    OT: Hoop dat ze dit jaar niet vanaf de eerste race zeggen dat ze een slechte auto hebben ontwikkeld, en vervolgens wel meestrijden om het kampioenschap.

    Login om te reageren
  11. jack_abarth zegt

    1 februari 2013 om 13:11

    TNT sponsor?
    Lol, hopelijk komt er dan nog de slogan op de wagen: “Sure we can’t”…

    Login om te reageren
  12. ronin1130 zegt

    1 februari 2013 om 15:28

    Hopelijk zijn ze hiermee succesvoller dan vorig seizoen, toen ze te sterk op de unibrow dienden te rekenen om resultaat te halen

    Login om te reageren
  13. MAB zegt

    1 februari 2013 om 15:53

    Bezweert? Ik denk dat jullie beweert bedoelen.

    Login om te reageren
  14. Rice09 zegt

    1 februari 2013 om 15:55

    beter inlezen robbie, TNT en Kaspersky waren afgelopen jaar ook al sponsor van Ferrari

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North