Deze matte F12berlinetta is een heerlijke Italiaanse show-off met forse spierballen, maar niet te beroerd om een dynamisch 911-duo toe te staan op zijn strook asfalt.
Een 6,3 liter V12 voorin, goed voor 740 pk en een topsnelheid van 340 km/u. Nee, Ferrari’s speeltje is niet bepaald kinderachtig. En dan hebben we het nog niet eens over het uiterlijk gehad. Gelukkig geen saai kleurtje, zoals de eerste F12berlinetta op NL-platen wel had, maar een fris tintje matgrijs. Like.
Al mogen zijn buren in het Belgische Knokke er ook zijn. Een 911 Carrera Cabrio (997) en een 911 Turbo S (991), beiden in standaard stijlvol zwart. Laatstgenoemde alleen al heeft 3,8 liter zescilinder boxermotor met 560 pk en 700 Nm koppel. Daar gaat mijn Porsche-hartje (ik weet het, VAG, ik kan er niks aan doen) toch wat sneller van kloppen.
Samen kunnen de Duitsers hun Italiaanse supercar-buurman prima hebben. Welke van de drie zouden jullie het liefst de sporen willen geven?
Meer foto’s op Autojunk.nl!
lexusfan zegt
Wat is die turbo s toch dik!
norge zegt
En zo’n lompe fietser zet zijn tweewieler in val afstand neer…
celicatwincam zegt
@norge: die fietser kan er ook niks doen dat dat de enige vrije parkeerplaats was;)
ko3n zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
hdozguzel zegt
De linker Porsche ziet er 2x zo groot uit als de rechter Porsche…
E550 zegt
Zo’n turbo s kan toch zo’n f12 aan?
jrmpower24 zegt
@e550: haha.. Absoluut niet.
@ut0 zegt
@jrmpower24: in een 0-100 sprintje wordt de Ferrari toch afgedroogd door de Porsche turbo S
celicatwincam zegt
@@ut0: volgens de fabrieksopgave allebei 3,1 sec. Toch lijkt me de keus heel simpel; Ferrari.
Deze zet met achterwielaadrijving toch even dezelfde prestatie neer als een 4wd, knap!
Verder het geluid, 6-cilinder boxer is mooi maar niks boven een jankende italiaanse V12!
e1000bmw zegt
@celicatwincam: Dus een 6-cilinder boxer is in staat om een V12 af te troeven? Lijkt me duidelijk welke je dan nemen moet. Scheelt ook in onderhoudskosten…
celicatwincam zegt
@e1000bmw523i: in die prijsklasse kijk je toch niet meer naar onderhoudskosten? En waar staat eigenlijk dat de v12 wordt afgetroefd? Ze zijn even snel 0-100, daarna loopt de Ferrari uit. Ik heb zowel turbo als n/a gereden, turbo is leuk, je krijgt op een makkelijke manier meer vermogen, echter bij ongeveer gelijke vermogens zou ik altijd voor de n/a gaan omdat dat gewoon beter doortrekt.
e1000bmw zegt
@celicatwincam: In Nederland kun je vaak toch niet harder dan 100/120, dus dan zijn het juist de stoplichtsprintjes die tellen… En dan wint de Porsche dus…
slimshady zegt
@jrmpower24: zeker wel, de porsche trekt m er aan het begin uit, daarna gaat de f12 ietsje harder maar het scheelt niet enorm veel
berlinetta zegt
@e550: Op welk gebied?
maseratizzzzzzzz zegt
@e550: misschien alleen met de 0-100, voor de rest verslaat de Ferrari de Porsche met gemak.
FB_1043467391 zegt
@e550: De eerste 50m dankzij de 4×4 van we Porsche. Dan rijdt de ferrari van hem weg.
sls63amg zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
cargeeksnl zegt
De rechter aub
sls63amg zegt
@cargeeksnl: ???
m550d zegt
Wat is die Turbo S toch enorm gaaf!
meneer zegt
wat zien die Porsches er lomp uit bij die Ferrari zeg
jrmpower24 zegt
Iedereen zegt steeds de nieuwe Turbo zo mooi te vinden.. Hij ziet er niet slecht uit maar de 991 GT3 vind ik zoo veel mooier en lekkerder!
jaapiyo zegt
Ik ben groot fan van de F12. Naast een Aventador zou het nog enigszins een echte keuze zijn maar dan zou ik toch nog voor de F12 gaan.
Dus een F12 of een 911, dat is een retorische vraag wat mij betreft.
joris_bugatti zegt
De F12 in Ferrari rood graag!
marussia zegt
Die 991 is wel héél erg dik vergeleken met de Andere auto’s
harrie zegt
Wat heeft die F12 toch een rare eierstokken kont
clioracing zegt
Is die 991 nou zo groot of zijn die andere 2 nou zo klein?
Hupke zegt
@clioracing:
Is een 997 zo klein in jouw ogen?
clioracing zegt
@Hupke: Op dit plaatje wel ja;)
sls63amg zegt
@clioracing: inderdaad!
thierryvth zegt
Hoe kom je er bij dat grijs niet saai is, mat verandert daar niets aan
jorden zegt
Zo’n 991 turbo heeft twee open wonden in het mooiste stuk plaatwerk van een 911, de achterste wielkasten, onbegrijpelijk hoe je een turbo mooi kan vinden.