Moeten we hier nu blij van worden of niet?
De Ferrari World Design Contest 2011 had als doel jonge ontwerpers uit te dagen om de Ferrari van de toekomst vorm te geven. De deelnemers van de Hongik Universiteit uit Seoel waren daarin volgens een deskundige jury het beste, het ontwerp van Kim Cheong Ju, Ahn Dre en Lee Sahngseok (wie kent ze niet) met de naam Eternità ging er dan ook met de hoofdprijs vandoor. Filmpje!
De tweede prijs ging naar de Xezri die werd ontworpen door Samir Sadikhov van de IED uit Turijn. De Cavallo Bianco van Henry Cloke en Qi Haitao die uitkwamen voor de RCA uit Londen eindigde als derde. Wat vinden jullie van deze ontwerpen? Is dit het Ferrari van de toekomst of zijn dit ontwerpen waar ook een logo van een willekeurige andere supercarbouwer op had kunnen zitten? Luca di Montezemolo zei er het volgende over:
“Het koesteren van de creativiteit van jonge mensen vormt een fundamentele strategie in de samenleving. De Ferrari World Design Contest vertegenwoordigt een deur die we voor de wereld open willen houden, om de creatieve energie van de volgende generatie een kans te geven. Ik heb zelf de vele originele en innovatieve ideeën gezien die deze getalenteerde jongeren ons hebben toegestuurd en kon daarin de enorme passie en toewijding ervaren die ze in deze projecten hebben gestopt. Ik ben ervan overtuigd dat enkele van deze suggesties het licht zullen zien in de Ferrari’s van de toekomst.”
Blabla? Ik laat het eindoordeel aan jullie.
rickdirksen zegt
Dan mogen ze wel wat aan die drempels gaan doen..!!
Sebazzz zegt
Dichte wielkasten zijn wel echt de sjit in de toekomst.
lincoln zegt
fantastisch .. auto,s zonder deuren ..
de toekomst ziet er rooskleurig uit ..
dus waarom wachten op de toekomst ??
lijkt wel een constante factor in het leven ..
dennisr zegt
@lincoln: na dit te hebben gezien wacht ik maar al te graag op de toekomst, wat een godslelijk grafding.
veyronlover zegt
Lijkt op die red bull x1 van gt5
veyronlover zegt
@veyronlover: dar heeft het iets vanaf tenminste
jelmer zegt
Hm. Dit ding lijkt wel gesmolten.
midasracer zegt
Echt talent vind je niet op zo’n opleiding. Dat blijkt wel.
bvhaas zegt
er zullen nooit auto van de toekomst zijn als we ze nuj al ontwerpen toch?
saba zegt
@bvhaas: hahahahah, precies,…
Rick-dos zegt
Ahn Dre, wat leuk, een Nederlander in Korea. Weet iemand zijn achternaam?
Maar dit geeft de burger toch wel moed moet ik zeggen. Als dit de toekomst is tenminste.
“Is dit het Ferrari van de toekomst of zijn dit ontwerpen waar ook een logo van een willekeurige andere supercarbouwer op had kunnen zitten?”
Beetje zinloze vraag trouwens. Had je dezelfde vraag in de jaren 50 of 60 gesteld over de huidige Ferrari’s dan had menigeen gezegd “had op elk andere auto hebben kunnen gepast”. We kunnen nou eenmaal niet in de toekomst kijken en stellen welke designrichting we met welk merk associëren. Tenminste…behalve als je Porsche of Audi heet. Dat is trouwens voor de één een compliment en voor de ander een kat…
dennisr zegt
@Rick-dos: hahaha, nice one… andre xD
michiell zegt
En hoe kijk je achteruit met zo’n ‘ding”?
raoulkroes zegt
Die op de 2de foto is mooi! :o
bozewolf zegt
Ik heb mijn twijfels over de effectiviteit van het achterwiel.
dennisr zegt
@bozewolf: om het goed werkend te krijgen kan het denk ik niet precies zo worden gebouwd :P
bempi zegt
Boring —> BMW loopt al op de zaken ver vooruit.
http://thecarwallpapers.net/wp-content/uploads/2011/06/2012-bmw-m1-11.jpg
vincenzo zegt
@bempi: is toch logisch? bmw maakt de beste auto’s van de wereld joh.
EFB zegt
Passende naam ook: De ferrari voor altijd (lelijk)
fluvioglacialeafzetting zegt
Cool:P
pietermaes zegt
Zo zie je toch die mooie velgen niet meer met zo’n wielkast. Schiet niet op. Dat maakt de auto niet helemaal af
Cantago zegt
Goeiemorgen daar zit even een bak mooi spul tussen! Heel veel gave ontwerpen van auto’s waar ik echt zo in zou willen rijden!
niels940 zegt
Wat prettig om te lezen dat menig zuurpruim-reaguurder wederom uitblinkt in het verwoorden van zijn sterk onderbouwde kritiek.
@Midasracer: Gelukkig bent u in de positie dat te zeggen, met uitgebreide kennis over de bovengenoemde opleidingen en de door Ferrari in deze contest gestelde eisen…
Edge zegt
Die eerste ziet er lekker gewaagd uit, iets voor over een jaar of 50 ofzo. Die tweede ziet er fantastisch uit, maar ik zou meer foto’s moeten zien om te zeggen of het in mijn optiek een echte Ferrari is. En die derde? Eindelijk heeft Ferrari dus Adrian Newey binnengehengeld!
Edge zegt
Die eerste ziet er lekker gewaagd uit, iets voor over een jaar of 50 ofzo. Die tweede ziet er fantastisch uit, maar ik zou meer foto’s moeten zien om te zeggen of het in mijn optiek een echte Ferrari is. En die derde? Eindelijk heeft Ferrari dus Adrian Newey binnengehengeld!
fluvioglacialeafzetting zegt
Waarom zeikt iedereen hier alleen maar op die dingen? Al jullie tekeningetjes hadden het niet gehaald hoor…
Cedric zegt
@fluvioglacialeafzetting: Inderdaad. Het is mijn smaak evenmin, maar deze studenten zullen nu ongetwijfeld wel een contract bij een hoogstaande firma op zak hebben!
massarati zegt
Schattig klein Alonsootje mocht ook mee met het schooltripje.
Ik ben wel benieuwd of bepaalde elementen het straatbeeld gaan halen.
Ruben00 zegt
Eerder de kruimeldief van de toekomst.
Yeelen zegt
Ik zie wel de designtaal van Ferrari in de winnaar, maar zulke auto’s gaan we nooit krijgen geloof ik. Dit kan hoogstens lijken op een concept van een model voor binnen 50 jaar.
norge zegt
Gelukkig zijn die raketauto proto’s uit de jaren 50 ook geheel waar gebleken.
jackass266 zegt
Ik vraag me af hoeveel inch dat achterwiel van de tweede foto is
Christiaanvdd zegt
doe mij die rooie maar(tegen de tijd dat hij toch niet komt)
lenyboy zegt
wat een lelijke troep, alleen omdat er ferrari op staat vinden mensen dit mooi maar stiekem is het gewoon een peugeot
niels940 zegt
@Lenyboy: Zo, zo. Alweer een volwaardig connoisseur aan het woord.
En wat is er in uw optiek precies mis met Peugeot?
lenyboy zegt
@Niels940: wat er mis is met een peugeot is dat het een peugeot is, ze zijn lelijk en onbetrouwbaar
MAB zegt
opzich is die eerste wel mooi.
niels940 zegt
@Lenyboy: Verstandig, alle modellen die Peugeot sinds 1882 bouwde over een kam scheren en bovendien voor het gemak het merk, dat technologisch geavanceerde compacte motoren voor BMW ontwikkeld, in een adem noemen met onbetrouwbaarheid…
lenyboy zegt
@Niels940: ik heb bij een peugeot motor een distributie riem vervangen maar dat is gewoon pruts, je kan nergens bij en moet alles los halen. dat is gewoon niet slim bedacht. volvo’s met een peugeot motor hadden 2 keer zo veel problemen als de normale motoren die erin hoorden. dus als jij in een peugeot wilt rijden prima, dat is dan jou keuze. maar niet de mijne
niels940 zegt
@ Lennyboy: de PRV V6 die ondermeer door Peugeot, Volvo en Delorean is gebruikt staat inderdaad niet bepaald bekend als een buitengewoon betrouwbaar of goed gecontrueerd blok. Maar ik vind het ietwat kort door de bocht om het merk wat nu wel goede motoren maakt (en dat in het verleden ook heeft gedaan) op die manier neer te zetten.
(Ik rijd overigens geen Peugeot.)
lenyboy zegt
@Niels940: ga eest mijn naam maar eens goed lezen, en dan de rest van wat ik allemaal als argumenten heb gebruikt, miss heb je daar ook wel iets van over het hoofd gezien.
niels940 zegt
@ Lenyboy: Gelukkig heb ik je gehele relaas goed gelezen en daarbij dan ook niets over het hoofd gezien.
Je frustratie’s (over het lastige (de)montage proces van een distributieriem) botvieren mag natuurlijk overal en het staat je dan ook vrij dat hier op Autoblog te doen. Ik zal bovendien de laatste zijn om je van dat recht te onthouden. Maar de kans dat iemand een kritische noot plaatst bij je nogal onbehouden reactie’s, die van weinig diepgang en inhoudelijke kennis omtrent het hier betreffende onderwerp, namelijk vormgeving en design, getuigen is, zoals je vast begrijpt, vrij groot.
lenyboy zegt
@Niels940: je mag het noemen zoals jij dat wilt maar jou woorden zijn alleen in een mooi jasje gestoken. en als we het over uiterlijk en design gaan hebben is het al helemaal een peugeot met de voorbumper.
niels940 zegt
@Lenyboy:
Opnieuw dan maar: “…de kans dat iemand een kritische noot plaatst bij je nogal onbehouden reactie’s, die van weinig diepgang en inhoudelijke kennis omtrent het hier betreffende onderwerp, namelijk vormgeving en design, getuigen is, zoals je vast begrijpt, vrij groot.”
Hiermee doel ik vanzelfsprekend op je eerste opmerking, te weten: “wat een lelijke troep, alleen omdat er ferrari op staat vinden mensen dit mooi maar stiekem is het gewoon een peugeot”
Maargoed, je vind het wellicht vele malen eenvoudiger, en misschien ook plezieriger, om je ongebreidelde mening over dit forum te spuwen. Het is jammer dat je dat klaarblijkelijk doet zonder de moeite te nemen je ietwat te verdiepen in de complexiteit van het werk van deze studenten, die tot de top binnen hun vakgebied behoren. Design materie is niet eenvoudig en als je hun prestatie’s bij voorbaat niet serieus neemt zegt dat wellicht meer over jou dan over de auteurs van het werk.
lenyboy zegt
@Niels940: volgens mij staat er als 1e regel in de tekst ‘Moeten we hier nu blij van worden of niet?’.
nou daarop zeg ik dus dat ik het geen mooi model vind, ongeacht de prestaties. het model staat me gewoon niet aan en qua design heeft het naar mijn gevoel veel weg van een peugeot..
je kan wel tege mij zeggen dat ik onbehouden reacties geeft maar volgens mij is het nog altijd een mening. en voor zover als ik weet is een mening persoonsgebonden dus kun jij met nog zoveel feiten en specificaties en prestaties komen maar dat laat mij allemaal koud.
niels940 zegt
@lenyboy: De titel is inderdaad buitengewoon suggestief en nodeloos tendentieus. Maar dat neemt nog niet weg dat een weldenkend mens normaliter tracht een eigen mening te vormen.
Het gaat er niet eens om dat deze mensen een top prestatie hebben geleverd, meer om het feit daarvoor erkentelijk te zijn en met enig respect een complex onderwerp te benaderen. Mocht je wat minder ingelezen zijn in het besproken gespreksthema, dan is er informatie genoeg te vinden op het wereld wijde web of in boeken en tijdschriften.
Een mening kun je inderdaad ook geheel funderen op niet relevante frustratie’s en onderbuikgevoelens. Maar hij kan vele malen interessanter en relevanter worden als je daadwerkelijk iets te vertellen hebt en bijdragen kan aan, bijvoorbeeld, een goede discussie omtrent het onderwerp in kwestie.
lenyboy zegt
@Niels940: dus als je iets bestudeerd en daarmee aan de slag gaat is dat ook heel goed en komt dat ook op autoblog als het iets met auto’s te maken heeft? dat vind ik gewoon klinklare onzin! een discussie draait meestal om een onderwerp en word dan beargumenteerd door onder andere feiten maar ook door persoonlijke meningen. of jij dat nou leuker vind en interessanter dat is heel jammer maar vroeg of laat zou je die feiten toch eens onder ogen moeten zien. of ben je echt zo een persoon dat altijd zijn eige mening overal bovendrukt en dan zegt met dure woordjes dat je je mening goed moet beargumenteren? want dat zou jou geen haar beter maken dan de rest.
niels940 zegt
@lenyboy: Je relaas is dermate onsamenhangend, onlogisch en of topic dat het bijna de moeite niet waard is erop in te gaan. Maar ik zal een poging wagen je uit te leggen waar ik op doel. Wellicht neemt het wat boosheid weg.
Je ziet klaarblijkelijk mijn responce op je nogal provocerende eerste reactie op dit topic als een persoonlijke aanval op jouw persoon, en gaat daarom tegen mij in het harnas. Hier trachten een, wat mij betreft overigens niet bestaande, persoonlijke vete uit te vechten is echter zo mogelijk nog minder relevant dan je eerste reactie. Als je mijn reactie’s nog eens aandachtig(er?) bekijkt zul je lezen dat ik probeer te mede te delen dat weinig mensen zitten te wachten op een mening zonder fundament. Dat is in het algemeen al het geval, laat staan op een blog of forum vol met autokenners. Het maakt die mening zonder grondslag zo mogelijk extra oninteressant, onboeiend, onbeduidend.
Dus suggestie die ik je daarom deed was en is de volgende; Waarom neem je niet de moeite je (ietwat) in te lezen voordat je iets roept waarmee je vooral jezelf in diskrediet brengt.
Bij kans wordt het gespreksonderwerp voor jou ook interessanter, als je het bestudeerd. Dan kun je vervolgens iets met de vergaarde kennis doen, zoals hem delen met je mede Autobloggers. Daarmee heb je het topic zomaar geheel eigenhandig een stuk waardevoller gemaakt voor de rest van autominnend Nederland.
lenyboy zegt
@Niels940: dit is jou mening maar er zijn ook mensen die niet op jou gezwets zitten te wachten. een reactie is bedoelt om een MENING van een persoon te geven. hier heb ik ook mijn MENING achtergelaten en nogmaals, een MENING is persoonsgebonden. dus of je er nou kennis van hebt of niet het is en blijft een mening. ik ben ook nooit begonnen over de prestaties van dit model want daar zou zeker wel aan gedacht zijn maar ik had het alleen over het uiterlijk. als je het niet meer de moeite waard vind om erop te reageren vind ik het goed maar onthoud wel dat je te maken hebt met andere mensen in deze wereld en niet allemaal delen ze dezelfde ‘kennis’ om meningen interessanter, boeiender en beduidender te maken voor jou.
niels940 zegt
@lenyboy: Het is zo vermoeiend dat je niet leest. Ik probeer je uit te leggen dat ik je de suggestie deed om de moeite te nemen je (ietwat) in te lezen voordat je iets roept waarmee je jezelf ernstig in diskrediet brengt. Helaas kies je er keer op keer voor om in de aanval te gaan in plaats van rustig en beschaafd te reageren. Wat mij betreft prima, maar het maakt er je verschijning hier niet bepaald florisanter op.
Het staat je, nogmaals, vrij je mening hier neer te zetten. Ik zeg dan ook nergens dat je niet zou moeten reageren. (Probeer de volgende keer wel even op je spelling te letten en her en der hoofdletters toe te passen, dat komt de leesbaarheid ten goede.) Sterker nog; bovendien heb ik je al diverse malen gewezen op het feit dat het juist een goede eigenschap is om je mening te ventileren.
Je schrijfwijze en eerste reactie geven aan dat je weinig verstand hebt van design. Mocht het onderwerp je de pet te boven gaan dan is dat voor mij enkel een extra motivatie je te adviseren de energie die je in je boosheid jegens mij steekt proberen te dirrigeren in een beetje onderzoek. Juist omdat naar alle waarschijnlijkheid een tikkie beter inlezen je een hoopt leert. Dat maakt je mening relevanter. En daarmee je post op dit blog. Maar hiermee val ik in herhaling.
Hoe dan ook: succes!
lenyboy zegt
@Niels940: ik ben nooit boos geweest en heb dat ook nooit verteld. ik vins het wel knap dat jij aan een reactie meteen kan zien of iemand niet slim genoeg is over een bepaald onderwerp. er bestaat ook iets als interesse en sommige dingen intereseren me gewoon niet dus ga ik me daar ook niet verder in verdiepen. ik waardeer het dat jij mij probeert om te helpen meer informatie te winnen uit bepaade gaande projecten en onderwerpen maar sommige dingen zijn niet aan mij besteed.
over de spellingsfouten, jij mag wel wat vaker iemand zijn naam goed lezen ;)
ascari15 zegt
@lenyboy: en @Niels940: WOW effe elkaar proberen uit te dissen = LOL :D
OT: Vind de eternita er wel grappig uitzien.
Niet erg realistisch maar het is ook een studie model.
Die mogen er een beetje raar uitzien.