Enzo’s zijn sowieso al niet dik gezaaid, maar exemplaren die volledig zijn opgetrokken uit kaal carbon zijn op één vinger te tellen.
In tegenstelling tot McLaren P1 en Pagani Huayra was de Enzo nooit officieel leverbaar met een carrosserie van zichtbaar koolstofvezel. Naar het schijnt is dit exemplaar bij Carrozzeria Zanasi voorzien van een nieuw setje plaatwerk, het gaat dus niet om de originele panelen die kaal geschuurd zijn. Hoewel de Enzo, net als veel andere supercars, plaatwerk van carbon heeft, is dit meestal niet mooi genoeg om ‘ongelakt’ te laten. Voor dit soort projecten telt niet alleen de prestaties, maar moeten de koolstofvezelmatjes ook netjes uitgelijnd worden.
Dat kunnen zij bij Carrozzeria Zanasi als de besten, het bedrijf maakt immers ook veel van het kale carbonspul dat Ferrari zelf op haar auto’s plakt (FILMPJE!). Voor deze Enzo, met serienummer 136088, zijn ze liefst vier maanden bezig geweest om de panelen te maken. We willen niet weten wat dit grapje gekost heeft, een 430 Scuderia 16M in carbon-wrap door Zanasi koste al 650.000 dollar…
gtwillem zegt
Met dat rode interieur ziet het er zowaar waanzinnig uit. Maar als je dan toch al smdie moeite moet doen, zou ik liever een Bare Naked Carbon Zonda F Club Sport doen. Gewoon, omdat het kan. En ik het niet kan betalen.
r32turbo zegt
@gtwillem: willem ik wil ook een kroomtje bij mijn nickname :(
carsandmore zegt
@r32turbo: dan moet je zo abonnement ofzo nemen bij autoblog dan heb je ook geen reclame meer.
Dizono zegt
@r32turbo: Jep, wat @carsandmore zegt, voor maar 15 per jaar heb je een kroontje en geniet je van AB zonder advertenties! #werelddeal
http://www.autoblog.nl/autoblog-abonnementen
sleepyj zegt
@dizono: geniet ik dan ook van een app die niet meer vastloopt?
gtwillem zegt
@sleepyj: bij mij loopt de app eigenlijk nooit vast. Maar ik heb al een tijdje geen IOS update gedaan, dus dat kan helpen…
jrk68 zegt
@gtwillem:
Ik heb ook nergens last van, ik gebruik helemaal gen iOS. ?
sleepyj zegt
@gtwillem: ik ga even zoeken naar een iphone… android is vaak gezeik mee.
mopar zegt
@dizono: werelddeal? Krijg je er ook een gratis KLM ticket bij dan? :)
gtwillem zegt
@r32turbo: dat is heel erg snel geregeld! Kun je gewoon via de AB shop aanschaffen.
Ik ben mij er terdege van bewust dat mijn af en toe aan idioterie grenzende spam gedrag daadwerkelijk moeite kost voor anderen, dat ik mij dermate erbarmelijk achtte om een abbonementje aan te meten. Op AutoBlog zijn mensen aan het werk. Alles wordt geregeld. En ik maak er meer dan eens gebruik van. Dus een kleine donatie vond ik welmop zijn plaats. Zelfde geldt voor Wikipedia en Bra*****, ehhh, Wikipedia en andere nieuwssites ;-). Soms moet je er wat voor over hebben. Als alle reaguurders nu een abbonementje nemen kunnen @CasperH, @Wouter en @Sacha hun tank weer volgooien! Ook wat waard! Al die foto’s, filmpjes en artikelen moeten ergens van betaald worden. Daarbij: ik betaal graag om géén reclame te zien: dat scheelt enorm. Niets is irritanter dan reclame…
aventadorrr zegt
@r32turbo: nou neem een autoblog abonnement zou ik zeggen…
rijnounsdoor zegt
Klaar voor de spuitcabine…
djfrank zegt
Gaaf!! Maar die velgen passen “niet zo mooi” ;)
Dutchdriftking zegt
@djfrank: Die zijn inderdaad nogal lelijk.
ziekegeest zegt
Nu is er toch mooi een set reservepanelen voor de eerstvolgende Chinees die z’n enzo crasht
ej20g zegt
Hoewel ik een groot fan ben van (naakt) carbon, vind ik de Enzo op deze manier ook niet mooi. Maar de techniek die erachter zit is uiteraard wel erg complex en bewonderingswaardig.
janmetdelangeachternaam zegt
Die is over een paar decennia enorm veel waard..of juist niet want niet origineel..
vr6audi zegt
@janmetdelangeachternaam: Gelukkig hebben ze het oude plaatwerk nog. (Ik neem maar aan dat ze die platen niet bij het grofvuil gooien)
Dutchdriftking zegt
En dan alsnog ziet het er niet uit…..
lambo4all zegt
Op foto 2 kan je goed zien hoe prachtige gevormd de enzo eigenlijk is. Met de jaren wordt hij, in mijn ogen, steeds mooier en mooier, en ik denk dat dit echt een top klassieker gaat worden.
W115 zegt
@lambo4all: daar hoef je geen helderziende voor te zijn. Topmodellen van sportwagens worden altijd collectors items.
clarkson zegt
@W115: Want Ferrari maakt ook auto’s die geen klassieker gaan worden?
burninrubber zegt
@clarkson: De California, de f430, de 599, de 348 en zo zijn er nog wel een paar die niet explosief in waarde zullen stijgen maar waarschijnlijk gewoon afschrijven
Mika_Hakkinen zegt
Jammer van de streep op de motorkap, verder liever gewoon rood ofzo
kaeser zegt
Ondanks de vele naakte carbon supercars gezien te hebben valt mijn mond toch open. Waarom? Omdat dit de eerste en enige Enzo is met een carbon huidje die ik zie. Wauw.
mopar zegt
@kaeser: weet je waarom dit de eerste en enige is die je ooit hebt gezien? Omdat dit ook de eerste en enige Enzo is die zo is uitgevoerd!
pomoek zegt
Meteen de mooiste (was niet moeilijk toch?)
thierryvth zegt
De Enzo word wel de F40 van het digitale tijdperk, auto’s waar je eigenlijk af moet blijven maar als je toch doen dan maar netjes
dennisjuh95 zegt
Doe mij maar een Agera R in naakt carbon.
thierryvth zegt
@dennisjuh95: naar een van Gogh kijken en dan zeggen dat je liever een Ruud de wild heb
rolov zegt
@thierryvth: nou als je een agera met een ruud de wild wil vergelijken…. Ik heb die dingen zien hangen en het Is echt niks.
rob5nismo zegt
Ziet er wel goed uit.
Zit er blanke lak overheen?
Want op 1 foto zie je de reflectie van een paar schoenen best duidelijk
norge zegt
Ziet er nogal plastic uit…
rolov zegt
Geweldig dit. Als je geld kan alles. Dus 650k uitgeven aan een auto die al een miljoen waard Is,is dan ook geen probleem. Helpt wel dat de bouwer het vaker voor Ferrari gedaan heeft.
Ram-G-maN zegt
Lijkt wel een legergroene clearcoat te hebben gehad. Of het heeft naast koolstofvezels ook aramidevezels.
Hoe dan ook, de Enzo smeekt om ADV.1’tjes.
qoekje zegt
Mooie bak maar had hem liever in kaal textreme gezien vind dat schaakbord motief gewoon velemalen mooier
mrrallycross zegt
Ik vind hem in rood toch wel wat mooier