Model-papa Bernie Ecclestone en Max ‘Zweepslag’ Mosley willen allebei graag dat er vanaf 2010 één en hetzelfde blokje in alle F1-bolides ronkt. Maar daarmee wil een ècht Formule 1-team natuurlijk niets te maken hebben. Zowel Ferrari als Toyota hebben gedreigd de topraceklasse vaarwel te zeggen.
Toyota, dat eigenlijk weer aan de start van Le Mans wil verschijnen, was om budgettaire redenen al aan het overwegen om met hun F1-activiteiten te stoppen – een standaardmotor is voor hen een zetje om dit ook echt te doen. Ook BMW, Mercedes, Renault en Honda zijn niet blij met het vooruitzicht, maar zij hebben nog niet aangegeven de F1 de rug toe te keren.
Het lijkt voorlopig dus een redelijk foute zet van ons dynamische duo om dit geintje door te zetten, maar ze houden voet bij stuk; tot 7 november kunnen partijen die geïnteresseerd zijn om alle F1-motoren en bakken vanaf 2010 te gaan leveren, hun bod uitbrengen bij de FIA. We zijn benieuwd naar de volgende aflevering in deze gezellige familiesoap. (via nu.nl)
MFX zegt
Gaat echt nergens over, daar hebben we toch al genoeg raceklassen van?
Voor wagens met “standaard motoren” kijk ik wel naar A1GP of zo…..
Stef_4 zegt
laat de teams maar lekker zelf motoren bouwen..is veel leuker, als ze allemaal dezelfde motoren krijgen gaat ook al je ervaring in de sport verloren
alhoewel je wel zelf de motor kunt bouwen, maar wel naar de specificaties van de FIA
Racer X zegt
Gelijk hebben ze. De Formule 1 is leuk mede dankzij de technologische concurrentiestrijd tussen merken. Sommige F1 fans zijn ook voor een merk ipv een coureur; voor hen wordt het F1 circus een stuk minder spannend/interessant.
Ziggy zegt
gelijke autos = gelijke kansen
misschien de terugkeer van jos verstappen in de F1?
thijs zegt
Ik vind het terecht dat zulke teams dan opstappen. De grootste uitdaging voor een fabrikant is toch wel een blok ontwerpen dat zowel snel als betrouwbaar is. Met de komst van een standaard blok gaat deze uitdaging natuurlijk weg. Ook is de formule 1 een groot ontwikkelingsplatform voor straatauto’s, de afdeling motor ontwikkeling krijgt dan een grote klap als alles gestandaardiseerd wordt.
Ik zeg geen standaard motoren in de formule 1!
Smokin zegt
Het zijn juist deze merken die de F1 interessant maken, het gaat niet alleen om de beste coureur, maar ook om de beste constructeur.
Ik zie voor Ferrari inderdaad geen enkele reden meer om mee te doen als ze straks een standaard blok in hun bolide moeten leggen.
Einde F1 als dit door gaat.
papa zegt
Gelijke motoren is niet een interessante optie, mocht het gebeuren dan is F1 niet meer interessant voor mij net zoals ik A1GP ook niet interessant vind.
Jos Verstappen hoorde in eerste instantie al niet in de F1 thuis.
Jan-Pieter zegt
@ Ziggy, waarom kan dit leiden tot de terug keer van Jos Verstappen? Ik snap de link niet helemaal..
BTW, Standaard motoren vind ik een beetje overdreven. De meeste teams hebben genoeg sponser inkomsten. Heb je die niet dan kan je nog gebruik maken van klanten motoren. Motoren zeggen ook niet veel. Force India heeft de zelfde motor als Ferrari en Torro Rosso maar komt nog steeds snelheid tekort. Schaf dan eerder die lelijke aerodynamica af, dat zal pas veel schelen….
ripjans zegt
@Smokin’: agree, ik zie ook niet in waarom men met exact gelijke blokken moet werken. Wat voor lol zit er dan nog in voor de merken om hun naam aan een wagen te verbinden.
Majinstar zegt
Ecclestone en Mosley krijgen vast er zeker dikke comissie op elke geleverde motor.
Ferrari, Toyota, Mercedes, Bmw en Renault. Zijn de gezichten van de F1. Het zou niet echt handig zijn om zo’n stap te maken en daarbij dit soort merken te verliezen, maar aan een kant zou het wel een enorme uitdaging zijn om beter te zijn dan anderen met eenzelfde motor.
Race_Kees zegt
”tot 7 november kunnen partijen die geïnteresseerd zijn om alle F1-motoren en bakken vanaf 2010 te gaan leveren, hun bod uitbrengen bij de FIA.”
Bod? Hoezo bod?
Offerte zul je bedoelen! Dikke bloedzuigers denken mooi gratis motorblokjes te kunnen fixen, je bent een mooie oetlul als je daar in trapt.
Dennis zegt
Ruben wat zeg je nu een foute zet? Er zullen ongetwijfeld nog meer volgen… zodra dit gebeurt komt de FIA wel terug op hun woorden.
Roaldus zegt
Dit is echt onzin. Overal zitten al ristricties aanvast. En dan willen ze nu ook nog allemaal met de zelfde motor laten rijden. Dan is de sport weg. Nu is het mede een meting tussen wat de merken kunnen. En zo gaat al die ervaring verloren. Er zitten al zoveel eisen aan alles!
MFX zegt
@ papa:
Hoezo hoorde Verstappen niet in de F1 thuis?
Beste nederlandsche coureur ooit (op misschien Arie na)
thom zegt
“Interested parties are hereby invited to tender to become the exclusive provider of the engines and/or transmission systems to be used by competitors in the 2010, 2011 and 2012 FIA Formula One World Championship (“Championship”).”
Yeah allemaal een motor mee brengen en dan bepaald de Fia wie de gelukkige is en motoren mag gaan leveren voor de formule 1
Tombnolz zegt
Mij maak je niet wijs dat Bernie nu uit de lucht komt vallen? Een merk als Ferrari investeert jarenlang in hun know how en nu wordt hen dat allemaal ontnomen! Er is niks spannends aan races waarbij iedereen strijdt met gelijke wapens!
’t Is net zo fascinerend in de F1 & WRC: iedereen pakt het op z’n eigen manier aan. Wint men de race dankzij machine of dankzij piloot? Niemand weet het met zekerheid.
En wil je een betere wagen, wel investeer dan meer, zoek de beste ingenieurs, mechaniciens en coureurs…
Nee, als Bernie de F1 wil degraderen en zelfs helemaal kapot wil krijgen, dan moet hij vooral verder doen zoals hij bezig is.
Maarten zegt
Gelijk zouden ze hebben. Stel je toch voor: Een Ferrari formule 1 auto zonder Ferrari motor! Wat een grap zou dat zijn zeg!
Maar goed, het zal wel met een compromis aflopen. Zo gaat het altijd, hoog inzetten en vervolgens een beetje lager uitkomen samen.
Bert zegt
Doe het dan andersom, geef de teams een standaard chassis en een standaard bodykit. Laat de teams zelf de motor maken en geef een maximaal aantal PK op, hoe de teams dat halen moeten ze zelf weten. Zo bespaar je nog veel meer als alleen op de motor (Gedeelde windtunnel voor alle teams?)
Laat Bernie dan ook wat procentjes afstaan, en zo kan de koningsklasse weer een paar jaar voort denk ik dan.
timberleek zegt
ik vond f1 al wat minder leuk als races met “echte” auto’s (dus omgebouwde straatversies, hier kon ik me wat meer in vinden) maar nu is het helemaal over
tenminste als dit doorgaat.
heel jammer
BMW liefhebber zegt
Zijn Mosley en Ecclestone zo bang voor de A1GP geworden, dat ze het willen kopieren ofzo. Ik snap er niets van. Wat is de drive voor de fabrikanten dan nog?
Ik denk dat ze allemaal afhaken.
Peter zegt
toyota zie ik zeer zeker terugkeren naar lemans als deze regel doorgaat.
wat ferrari gaat doen is interresant, zij verkopen snelle gt’s om deels hun F1 activiteiten te betalen… wat als ze nu uit de F1 stappen?
dit bericht van ferrari lijkt voor mij wat hete lucht uitlaten….
zowieso is F1 niet meer wat het geweest is… vroeger was alles beter he.
active suspension, tracs, abs, torque+brake steer etc… maar om daar maximaal profijt van te halen had je iemand als Senna nodig, hoezo gelijk materiaal brengt goed de capaciteiten van de rijder naar voren??
Mr. V8 zegt
Dan is de Formule 1 kapot!
CasperH zegt
Dit is weer traditioneel FIA blufpoker: groot inzetten in de hoop op een compromis. Uiteindelijk zal het wel neerkomen op een afgetopt vermogen of iets dergelijks, dat iedereen niet meer dan 800 pk mag uitblaffen ofzo. En dat is misschien nog niet eens zo’n gek idee.
sjaak1234 zegt
Ferrari zou best een nieuwe serie met de andere merken kunnen starten zoals sommige teams dat jaren geleden ook al wouden doen. Ferrari is toen degeene geweest die achter de FIA is blijven staan.
Mjah, die kosten drukken? Misschien stoppen met de hele planeet overvliegen naar niet boeiende banen alleen omdat eccelstone daar meer geld krijgt? (wat niet naar de teams gaat). Of de TV inkomsten eindelijks een eerlijk gaan verdelen ipv dat er heel veel naar eccelstone gaat?
fructis zegt
als ze zo verder doen wordt seffes super aguri kampioen
GWBoes zegt
formule 1 is (of is het al was?) de top van de autosport.
En het spel van de formule 1 is om continu die top te verhogen, dit was de laatste jaren al sterk vertraagd maar met zo’n actie komt het bijna stil te liggen.
Dan kan ik best begrijpen dat ferrari ermee ophoudt, als ik daar de leiding dan had ik hetzelfde gedaan.
Zeen zegt
De motor ontwikkelings stop heeft er al voor gezorgt dat alle teams zwaar zijn beginnen investeren in hun airodynamica, met gevolg dat de kosten zwaar gestegen zijn, teams verdwijnen of overgenomen worden. Mad max heeft de F1 sport naar de zak holpen.
Laat de regels vallen op de motor, breng regels bij de airodynamica.
Een F1 wagen staat toch gelijk aan innovatie, kracht en kunde, zowel bij de bestuurder als het team als de wagen zelf.
Martijn zegt
Terecht dat ze dan vertrekken, wat hebben ze er dan nog te zoeken ze hebben al een klasse waarin alle auto’s gelijk zijn dat heet A1GP en de motoren daarvan zijn van 1 x raden Ferrari… waarom de moeite doen om dan nog naar de FIA te luisteren terwijl ze gewoon verder kunnen met hun “eigen klasse”
Bestiun zegt
en terrecht van Ferrari.
Denken de twee heren nou echt dat ferrari met bijv. een Ford motor gaat rijden!?!? dat is daar heilig.
Laten de grote teams gewoon uit de F1 stappen en een eigen klasse beginnen. Ben die onzin van de twee heren de laatste tijd allang zat. Ze verzinnen zoveel onzin rond de sport dat de echte liefhebber allang afhaakt.
LESS = MORE
autoblog7 zegt
nou lamborghini kan misschien meedoen in plaats van toyota of ferrari
Nico Degraef zegt
Pieter-Jan: Force India en Torro Rosso rijden niet met dezelfde ferrari motoren hoor, ze rijden met de motoren die ferrari het jaar ervoor gebruikte, een eerdere versie dus.
Desalniettemin gaat deze actie zeker niet het spannender maken, want de topteams hebben meer geld voor windtunnels en de nodige testen en zullen altijd de beste technici in hun team kunnen hebben door de grotere sponsoring waarover ze beschikken. Met als gevolg dat ze door aerodynamica (en ook de betere rijders) nog steeds een stuk voor de rest zijn. En dan gaan ze wsl het chassis ook nog gelijk trekken 8-)
Opt laatst kunt ge F1 doen met allemaal Golf 6 2.0 dieseltjes >:[
En hoe zit het met betrouwbaarheid dan, als een team zijn motor opblaast, roepen ze dan concurrentievervalsing in omdat het ander team hunne niet kapot gaat, want ’tis toch dezelfde motor, dus dezelfde kwaliteit’
Man man, hoe erg kan je het maken. Ze willen de teams meer gelijke wapens geven, terwijl het toch altijd hetzelfde zal blijven: Wat men ook doet, de topteams zullen er altijd bovenuit steken
RenJie zegt
@autoblog7
ja, ja. Zeker weten.
Peter zegt
iemand al opgevallen dat er dit jaar opvallend veel ex F1 jongens bij GT&Le mans teams aan de slag zijn gegaan?
Er gaan al langer wat geruchten dat de F1 teams zonder de FIA verder willen gaan.
als bernie en max zo doorgaan lijkt mij dat zoiets spoedig gebeurt.
staan BBCode tags aan?
[img]http://www.jimbamber.co.uk/CARTOONS/2008/0807.jpg[/img]
bramwillemse zegt
Denk ook dat het een blunder zou zijn… Het betekent namelijk een stuk minder ontwikkeling op het gebied van motoren (ook voor de ‘gewone’ auto), maar als fan zou ik het ook echt een stuk minder interessant vinden. De motor is HET onderdeel van een auto, het geeft elke auto een verschillend karakter.
Daarnaast is het juist één van de mooie dingen aan F1, dat het gevecht om de winst of om de punten niet alleen op de baan wordt uitgevochten maar ook in de ontwikkeling van o.a. de motor.
Slecht idee, waarvan ik verwacht dat het er niet door komt. Want wat zou F1 nou zijn zonder Ferrari?
Wat je daar tegenover kunt stellen: Wat zou Ferrari zijn zonder F1?
ikke zegt
Ferrari heeft helemaal gelijk…
De Formule 1 heeft zijn enige bestaansrecht te danken aan het feit dat er constructeurs aan mee doen waardoor de sport een rijke geschiedenis heeft aan illustere automerken.
Zodra er een standaard motor in de auto komt te liggen heeft het voor een constructeur geen zin meer om mee te doen, dat is hun parade paardje!
RenesisHP zegt
Enzo Ferrari had bij beide heren het keeltje subtiel even dichtgeknepen.
Helaas is die overmacht met zijn overlijden de deur uit gegaan. :cry:
Bart zegt
Het verder ontwikkelen van motoren was toch al bevroren???
koen zegt
jan lammers heeft het ook al gezegd op gp update.net, standaart motoren zullen op den duur de doodsteek in de f1 betekenen….
tijd voor ferrari om naar andere raceklasses uit te wijken
poiil zegt
F1 moet gewoonweg weer terug naar de jaren ’90
platte wagens, brede wagens, geen aerodynamica gezeik regeltjes, ze hebben de f1 al zoveel ontnomen,
spoorbreedte versmald, slicks (die zijn er weer volgend jaar)
de v10″s en noem maar op, de sport leid aan een langzame dood,
denk maar eens terug naar de f1 in de jaren ’90
nu zie je gewoon hoe het niet moet =)
Nickel zegt
Dit gaat toch niet gebeuren. Ferrari en in zekere zin ook Toyota hebben veel macht. Als zij formule 1 de rug toe keren dan is het hek van de dam en volgen er zeker meer. En dan staat onze twee uitzuigers daar met alle rechten van wat ook maar met Formule 1 te maken heeft, alleen dan zonder teams. Come on guys, let’s go racing on hopes and dreams. Dat kan gewoon niet. Het idee van een standaard motor is net zo belachelijk als die hele: geen banden meer wisselen regel, die ze in 2005 gehandhaafd hebben.
Belachelijk!
(Overigens is Jos Verstappen een van de beste coureurs ooit, hoe dan ook, alleen had hij geen goed materiaal. Had die man in een Ferrari of McLaren gezet toen dr tijd en die man was kampioen geworden.)
Melvivio zegt
geef iedereen een agila 1,2 allemaal zelfde specs,en het komt ongeveer neer op het zelfde excitement niveau
Nick zegt
Formule 1 was toch al een langzame dood aan het sterven.
Overigens, ik zou een maximaal vermogen opgeven, en een luchtrestrictor invoeren die elke keer dat er een motor die boven de 800 pk opereert word ontdekt deze word versmalt totdat ze weer onder de 800 pk komen.
Het geld moeten ze maar investeren om een betere koppelcurve te ontwikkelen, dan wel een hoger koppel of toerental zien te halen.
Ga je boven het genoemde vermogen, dan knijpen we de luchttoevoer wel eventjes dicht! Dan blijft de technologische ontwikkeling hetzelfde, maar kunnen ze niet boven de 1000 pk uitschieten!
Chassis en bijbehorend aerodynamisch pakket zouden allemaal door eigen team of externe fabrikant gemaakt mogen worden.
sjors zegt
Als de FIA dit doorzet dan kunnen ze ook stoppen met het constucteurs kampioenschap. want elke auto is dan bijna hetzelfde.
edgar zegt
kijk al een hele tijd geen F1 meer: het is een grote commerciële shit! wie t meeste geld als coureur heeft komt in het beste team…
en wat betreft gelijke motoren: zo word formule 1 net zo sensationeel als formule ford…en dat is niet positief
Marly zegt
Wat een gigantische onzin.
Ik vind dit dus echt k*t. Als Ferrari er mee nokt dan hoeft het voor mij echt niet meer.
Ferrari is de enige constructeur die er vanaf het begin van de Formule 1 bij is geweest. Die gasten zijn de fundering van de sport. Die kun je niet zomaar later vertrekken.
Je kunt “onze” jongens hun oranje voetbaltenue toch ook niet afnemen??
yannee zegt
evenveel pk en koppel maar dan ferrari motorblok behouden en honda blaaa blaa. maar aan aerodnamica mogen ze zelf dingen veranderen. low tech en high tech. kan dit niet gaan dan?
Windhoos zegt
Techniek komt pas echt goed van pas bij gelijke motoren, dus de redenen om te willen stoppen bij gelijke blokken zie ik persoonlijk als tekenenen van zwakte. Heeft imho ook weinig meer met techniek te maken, maar meer met diegene met de grootste beurs. Nog winnen met het gegeven van een gelijke motorinhoud, dan komt oa aerodynamica om de hoek kijken en dan wordt het pas ECHT interesant!
@Marly,
zie hierboven, hoezo onzin dan? Niemand LAAT Ferrari vertrekken hoor, dat doen ze dan geheel moedwillig
sebastianchubasco zegt
@windhoos
echt onzin wat je staat te verkondigen….
…techniek komt altijd van te pas. gelijke motoren maakt het alleen maar oninteressanter dan het nu al was…
een van de uitgangspunten van formule 1 was ooit een platform te bieden aan autofabrikanten om te laten zien waar ze toe in staat waren…
de grote reden om het F1 evenement betaalbaarder te maken is zodat er meer geld mee verdient kan worden…
straks gaan we ook nog in de F1 op ovalen rijden, want dat is goed voor de kijkcijfers…
het wordt tijd voor een nieuwe raceklasse, laat jut en juul maar in hun eigen sopje gaarkoken…
Bouncing Bullet zegt
FIA reageert:
http://www.crash.net/motorsport/f1/news/171123-0/fia_responds_to_ferrari_threat.html
Windhoos zegt
Onzin? Dat is in de A1GP anders wel anders gebleken. Tal van inhaal acties en races gezien waarbij de nr5+ (in enkele gevallen zelfs de nr 10+) uiteindelijk nog de race wonnen. In jouw oppinie dus onzin, maar in die van mij zeker NIET!…….
Petey zegt
Ik hoop echt dta deze regel er niet doorkomt,
geef Ferrari en Toyota groot gelijk,
het was juist een van de grootste charmes van de F1 dat ieder team zijn eigen materiaal verzorgde/maakte/ontwikkelde enzo
Vincent996 zegt
Dat is echt be-fu**ing-lachelijk!!! Dan heb ik het over die twee dictators aan het roer van de F1! De hoogste autorace klasse is juist zo interessant omdat de constructeurs goed kunnen uitvechten wie nou eigenlijk beter is. Wie maakt de beste ‘bakken’, motoren etc. Als je het standariseerd dan is het niet meer interessant, voor de constructeurs althans. Trouwens, als ze één soort motor gaan gebruiken, dan kunnen de topteams naar hun F1 Research and Development reeds geinvesteerde geld fluiten. Dus voor hen is dit een hele slechte zaak…
En voor de kijker? Tja, het zal dan wat spannender worden, dat moet ik toegeven. Maar is het nu niet spannend genoeg dan? De beslissing valt tijdens de laatste race, dat noem ik toch ook spannend?! En vorig jaar was het precies hetzelfde.
Van mij hoeft deze ingrijpende verandering niet plaats te vinden. Sterker nog, het maakt de koningsklasse van de autosport gewoonweg kapot.
geitema zegt
de reden voor de standaard blokken is dat lada dacia en daf ook mee willen doen
iets anders kan ik me niet verzinnen
Petey zegt
@Vincent996
bn het helemaal met je eens!
ik wist trouwens niet dat lada, dacia en daf ook willen meedoen
lijkt me erg sterk, maar zelfs als het toch zo mocht zijn
waarom de huidige regels aanpassen om ervoor te zorgen dat nieuwe teams mee kunnen doen, terwijl huidige teams er juist door afgestoten worden:S
hefet totaal geen nut,
als je wilt meedoen in de f1 dan moet je er maar voor zorgen dat je aan de voorwaarden blijftvoldoen,
op deze manier blijft de f1 zo exclusief als hij hoort te zijn!
joop zegt
Reintroductie van de turbo in de formule 1 ^^
sebastianchubasco zegt
@windhoos
ga jij maar lekker naar a1 gp kijken…
echt boeiende competitie ;)
Windhoos zegt
Doe ik ook wel, iedereen zijn eigen ding zullen we maar zeggen ;-)
Franco zegt
Ik vind het pure onzin en de zoveelste keer dat opa Max zichzelf tegenspreekt. Want waarom geen klantenchassis of een standaard KERS-systeem, maar wel een standaardmotor???
Het is NU tijd voor die twee oudjes om op te stappen…
TJ zegt
Denk dat als dit doorgaat ze niet alleen een paar “klanten” missen, maar ook 10 tallen miljoenen kijkers.. En als dat gebeurt weten we allemaal wat dat betekent… Boek dicht en sluiten… Ik hoop dan ook dat de fabrikanten zelf een nieuwe competitie beginnen en die 2 zo buiten spel zetten… Leuke competitie zou eigenlijk ook merken als porsche, aston-martin, lotus, corvette, enz moeten bevatten.. En dan in F-1 stijl
phantom zegt
waar slaat dit nu weer op??, het is juist zo leuk als iedereen met een ander blok racet, dan is er tenminste een echt gevoel voor competitie