Het voorval gebeurde niet eens in ‘Murica!
Hoewel, Engeland mag je langzamerhand misschien wel zien als een sattelietstaat van de Verenigde Staten. De titel van het bericht doet je wellicht denken dat er weer een rijkaard zijn gram heeft gehaald bij de rechter over de ruggen van T000K-ouwr-jobz-klasse, maar oordeel niet te snel.
Scott Nicholas, de Ferrari-bestuurder in kwestie, beleefde namelijk naar eigen zeggen hachelijke momenten toen hij vorig jaar mei over de mooie weggetjes van Old Blighty scheurde in zijn 458. Maar toen er een schok door de auto ging en de passagiersairbag plofte, dacht hij aanvankelijk dat hij ergens tegenaan gebotst was.
Scott stapte uit, waarna de 44-jarige ondervond dat de klap veroorzaakt was door een gat in de weg. Dit zat de Brit niet lekker:
“I could have knocked someone into the other lane of traffic and caused a crash. I was lucky nobody was heading towards me. When the airbags go off, they go off like an explosive charge. It was a good job there was nobody in the passenger seat [er had wel een kind over kunnen steken].”
De schade aan de Ferrari was uiteraard ook niet mals. Het herstellen van de airbag kost al zo’n 6.000 Pond, maar daarnaast was het voorwiel ook nog vernacheld. Tenslotte moest de auto na het herstel uiteraard opnieuw goed uitgelijnd worden. Al met al een kostenpost van zo’n 10.000 Pond.
Volgens kwaliteitspublicatie The Mirror pikte Scott dit niet en klaagde hij de desbetreffende gemeente Council aan teneinde de schade vergoed te krijgen. Inmiddels heeft de rechter hem in het gelijk gesteld. Er werd onder andere vastgesteld dat het gat in de weg voor 53 Pond gemaakt had kunnen worden. Nu is de plaatselijke overheid echter ietsje meer kwijt. Schrale troost: het geld gaat volgens Scott naar een goed doel.
“It was never about the money, it was the principle. In court, I just felt they were obnoxious. They threw everything they could to try and get out of paying out. They even tried to say a supercar shouldn’t be on the road.”
Autoblog top tip voor fraudeurs: heb je een vernachelde supercar die niemand meer wil hebben, doe dan even een rondje België.
E34M5Touring zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
whoppie zegt
Dan kan heel autorijdend België de staat wel gaan aanklagen.
phdg zegt
@whoppie: wat we dan ook bijna dagelijks doen.
fromtheg zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
volvo142 zegt
iemand anders ook last van strepen door de tekst??
volvo142 zegt
@volvo142 nevermind ff refreshen did the trick ;)
lekbak zegt
Ergens wel begrijpelijk. In Nederland heb je weinig kuilen en gaten in de weg, maar des te meer drempels.
banaan7 zegt
@lekbak: pssst..
Je had beter bulten kunnen zeggen..
G-Ammo zegt
@lekbak: Ook 80% van de drempels zijn vaak niet meer volgens de wet in orde. Vanwege vrachtwagens en ander zwaar geschut wat er overheen rolt. De drempels worden vaak ”omhoog gereden”. Maar zo’n drempel wordt pas gefixt tijdens het herleggen van heel de weg… Maar eigenlijk…!
lekbak zegt
@G-Ammo: hier in het dorp hebben ze op twee ingangswegen drempels gelegd. Je komt van een 80 gebied en de drempels staan naast het bord 30. Rij je harder dan 15 is heel je auto aan puin, langzaam stapvoets is al heftig.
Bij Terherne (kameleondorp!) ligt een drempel die onverlicht is en geen strepen heeft net binnen de bbk. Maar die bbk begint eerder dan logisch dus men rijdt daar vaak nog te hard. Die drempel heeft al heel veel schokdempers en carters gekost want je ziet die echt niet in het donker.
fconderkantlat zegt
ik zie alleen een kenteken en een set velgen?
desjonnies zegt
België kan van de shortlist af, dank zij de invoering van tol voor vrachtwagens wordt er uitsluitend verwarmd marmer als wegdek gebruikt in combinatie met bladvergulde hectometer paaltjes.
unknown32 zegt
@desjonnies: hahahaha was het maar waar! Vergeet de diamanten belijning niet:-D
Waarschijnlijk gaan die extra inkomsten naar “postjes pakken”. Usual here…
Onehp zegt
@desjonnies: “…weerom honderden ongelukken veroorzaakt door het levensgevaarlijk wegdek vandaag, binnenkort is de staat failliet omdat hun inkomstbron het land niet door komt”…. (zo luxe glad gepolijst marmer is niet zo gripvast in de regen)
volvo4life zegt
@desjonnies: wij hebben thuis marmer met vloerverwarming. Denk niet dat je dat op de weg wilt hebben. Eén grote slipbaan krijg je dan ?
unknown234 zegt
Verbaast mij niks dat het gat in de weg niet is gemaakt. Kijk alleen al naar de argumentatie dat een supercar niet op de weg hoort, dan ben je het spoor wel goed bijster zeg.
kritisch zegt
Gemeentes in Nederland doen hier ook niet te moeilijk over. Schadeposten door zaken als dit zijn van te voren in een pot gestopt, net zoals in Engeland. Heb je een helder reëel verhaal dan kom je een eind. Zij weten ook wat risico plekken zijn.
inoh zegt
@kritisch: Is wel begrijpelijk dat ze er huiverig voor zijn het te gemakkelijk te accepteren. De kwaliteit van de wegen is in het VK nu eenmaal van een dusdanige kwaliteit, dat meer van dat soort claims volgen als men te horen krijgt dat het makkelijk is.
lemster zegt
Het klinkt misschien Amerikaans, maar dit is heel normaal en ook helemaal niet zo gek. Als jij kunt bewijzen dat schade aan jouw auto ontstaan is door een kapot stuk weg waarvan de gemeente redelijkerwijs de kans had om het te verhelpen (als in, er is niet een uur daarvoor een gat ontstaan) dan kun je de gemeente aansprakelijk stellen. Immers, jij neemt een product af (middels het betalen van motorrijtuigenbelasting) en dan mag je redelijkerwijs verwachten dat de gemeente z’n best doet te zorgen dat dat product in orde is.
Het “Amerikaanse” in Amerika is ook niet dat ze een fabrikant aanklagen. Als ik uitglijd over een natte vloer in de supermarkt waar geen bordje bij stond en ik breek m’n arm, dan is het in een land waar je niet automatisch verzekerd bent voor medische hulp, helemaal niet zo gek dat je van de supermarkt vraagt dat zij jouw rekening betalen. Immers, als zij niet nalatig waren geweest had ik m’n arm niet gebroken.
Het “Amerikaanse” is dat mensen vervolgens emotionele schade claimen van een paar ton of soms zelfs miljoenen en dat toegewezen krijgen. Of dat de jury “punitive damages” toekent van een vergelijkbaar bedrag.
hamburg65 zegt
In Duitsland dezelfde gatenkaas wegen, verrotte bruggen en viaducten, daar zet de gemeente dan gewoon een bord neer met “Strassenschäden” en zo zijn ze af van de aansprakelijkheid.
pinut187 zegt
Jammer dat straat artiest Wansky daar nog niet was geweest. Dan was het niet gebeurd: http://www.huffingtonpost.com/2015/04/27/artist-penis-potholes-wanksy_n_7149810.html
Onehp zegt
Er bestaan in de meeste landen toch gewoon normen van hoe diep een gat in de weg mag zijn voordat ze aansprakelijk zijn? In Belgie is het 9[-]0[/-]cm?
Onehp zegt
@onehp: off-topic: hoe een strikethrough, doorstreepte text, maken op AB?
jasperh zegt
In mindere mate is het mij broertje hier in Nederland ook overkomen. Hij had de voorbumper van zijn Focus RS stuk gereden op een oprit om een stoepje op te rijden. Blijkbaar zag voor die verhoging een put die te diep zat. Alle kosten netjes vergoed gekregen van de gemeente Den Haag. Hij had de auto toen net 2 weken dus dan doe je daar wel even moeilijk over.
mrrallycross zegt
Goedzo. Moet je maar gewoon onderhoud doen
basgsi zegt
Heb het zelf ook gehad, de wang van een band beschadigd op de brug naar Nijmegen, aangezien de dunlop sportmaxx in de maat 215 35 r19 niet meer werd gemaakt moest ik 2 nieuwe banden. De gemeente schrok wel heel erg van het bedrag, en ze hadden nog wel mazzel dat mijn OZ gran turismo velg niet beschadigd was. Heeft uiteindelijk bijna een jaar geduurd voordat mijn rechtsbijstand het had geregeld. De gemeente had een niet zo slimme onafhankelijke expert ingehuurd die beweerde dat de band al 3 jaar niet meer werd geproduceerd en dus de band al oud was en ik maar een klein bedrag kreeg. Toen ik mijn rechtsbijstand wees op het dotnummer van net een jaar oud was het vlot geregeld. Maar gemakkelijk deed de gemeente niet.