Pittige woorden van Sergio Marchionne.
Eerder deze week werd het motorenreglement vanaf 2021 bekendgemaakt. Niet alle raceteams zijn te spreken over de plannen van de FIA. Teambaas Sergio Marchionne van Scuderia Ferrari liet het er niet bij zitten. Tijdens een aandeelhoudersvergadering sprak de FCA CEO over een mogelijk vertrek uit de F1 na 2021 als de regels niet veranderen. De uitspraak is opvallend te noemen, aangezien Ferrari al sinds de oprichting van de raceklasse onderdeel is van de F1.
Marchionne gaf aan dat Ferrari niets te zoeken heeft in de F1, als het merk haar positie in de markt niet kan versterken. Een eventueel vertrek zou op termijn financieel meer kunnen opleveren voor Ferrari.
De dreigende taal van de teambaas en FCA CEO zullen Liberty Media aan het denken zetten. Ferrari hoort immers bij het meubilair van de Formule 1. Volgende week gaat Liberty Media om de tafel zitten om te praten over het nieuwe motorenreglement. Analist Max Warburton van Sanford C. Bernstein weet de kwestie mooi te verwoorden. “De F1 heeft Ferrari meer nodig, dan Ferrari de F1.” (via Bloomberg)
Foto: M. Schumacher in de Ferrari F2005
ikweethet zegt
Laat ze maar gaan zou ik zeggen. F1 is to aan nieuw en innovatie bloed. Stelletje zeikwijven hebben we niet nodig.
str8six zegt
@ikweethet: Nieuw bloed en innovatie kan ook op andere gebieden. Niet op het verlengen van stofzuigermotoren waar al jaren discussie over is.
esprit84 zegt
@str8six: ja want de beleving van de sport gaan dan echt met sprongen vooruit….en dan zijn er nieuwe motoren en dan is er weer iets niet goed.
str8six zegt
@esprit84: ja daar gaat het inderdaad mee vooruit.
esprit84 zegt
@str8six: auto’s gaan inderdaad vooruit dmv een motor ja.
goodolddays zegt
@ikweethet: ja, want in plaats van teams als Ferrari willen we meer eco-bewuste eikels die het alleen maar om de maatschappelijke verantwoording gaat. Give me a goddamn break.
ericd zegt
@ikweethet: Wat hebben geblazen 1.6 turbomotoren nog te maken met het Ferrari motorengamma kun je je ook afvragen. Ofwel de F1 gaat terug naar minimaal 8 cilinder motoren, of naar een raceformule waarbij meer merken zich aangesproken kunnen voelen… met verlies van Ferrari. Porsche heeft bijv. interesse op termijn.
desjonnies zegt
Welnee, als er één merk meelift op het gezegde ” Race on Sunday, sell on Monday ” zijn het die gasten uit Maranello wel!
Praat met @viezefreddy over Ferrari en hij begint onmiddellijk over de formule 1 sucessen en de roemruchte racesucessen , Enzo en Dino dan pakt’ie een vioolkoffer -waar gelukkig een viool in zit- en speelt’ie de theme van de Godfather.
Niemand durft hem dan tegen te spreken, er was ooit een Porsche fan, but he is sleeping with the fishes! Heb ik van horen zeggen.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Als er iets is waarom ik de Ferrari niet zou kopen, is het wel het succes in de Formule 1 van ze. Die is de laatste jaren nou niet bepaald om naar huis te schrijven. In de jaren dat ze wel onwijs succesvol waren, liep ik nog met een bal buiten te spelen en boeide de sport me nog niet zo heel veel.
Het merk vind ik mooi vanwege de soort van mythe er omheen. De fraaie auto’s die ze sinds jaren weten te bouwen. Misschien ook wel de arrogantie van ze. De man in DIT filmpje legt het wat mij betreft mooi uit.
toniominestrone zegt
@viezefreddyw: Of je bent nog een “broekie” of je hebt de hegemonie van Ferrari aan het begin van de 21e eeuw niet mee gekregen, ik heb van 2000 tot 2007 alleen maar rode bolides op kop zien rijden,tot vervelens toe.Zeg nou niet dat het komt door de stuurmanskunsten van ene Schumacher want toen deze aan de kant stond vanwege een blessure kon zelf een mindere gos als Massa aanspraak maken op de wereldtitel.De grootste leemte voor wat betreft de successen betrof de periode 1980-2000,Ferrari had gewoon geen antwoord op het turbo tijdperk welke gedomineerd werden door BMW .
viezefreddyw zegt
@toniominestrone: Die periode heb ik uiteraard wel meegekregen. Maar na 2007 zijn ze alles behalve succesvol natuurlijk. Vrijwel niets meer gewonnen op de constructeurstitel na in 2008. De keren dat ze zes keer achter elkaar kampioen werden (1999 tot 2004) heb ik bewust meegemaakt maar dat is al zo lang geleden… Toen lagen mijn interesses net even ergens anders.
tom_hanekamp zegt
@toniominestrone: Dat 1980-2000 een enorme aderlating voor Ferrari was ben ik met je eens, alleen helaas klopt het laatste deel van je stelling niet echt.
Van alle motoren waarmee in 1980-200 kampioenschappen zijn gewonnen is het: Ford, Ford, Ferrari/Ford, Ferrari/Ford, TAGPorsche, TAGPorsche, Honda/TAGPorsche, Honda, Honda, Honda, Honda, Honda, Renault, Renault, Renault, Renault, Renault, Renault, Mercedes, Mercedes/Ferrari.
Er zat geen BMW tussen en de turbo motoren waren sinds eind 1988 ook exit.
toniominestrone zegt
@tom_hanekamp: Brabham BMW?,Piquet?
tom_hanekamp zegt
@toniominestrone: Je hebt inderdaad deels gelijk, Piquet heeft voor Brabham in 1981 en 1983 het rijderskampioenschap gewonnen. In 1981 lag er echter gewoon nog een Cosworth motor in zijn auto, maar in 1983 was dat inderdaad een BMW. Ik had de foutieve aanname gedaan dat het toen ook een Cosworth was. Dat was overigens gelijk ook de enige overwinning voor BMW en daarmee blijft de opmerking dat het tijdperk 1980 – 2000 gedomineerd werd door BMW erg vergezocht.
In de categorie “nachtmerries voor Ferrari” zijn er eigenlijk maar 2 motorfabrikanten die echt aanspraak maken op die titel imo en dat zijn Renault en Honda. Interessant genoeg maken die twee de laatste jaren zelf wat nachtmerries mee :)
Arnoud zegt
@viezefreddyw:
Juist omwille van die ‘mythe’ verafschuw ik het merk Ferrari. Ook een Ferrari is uiteindelijk slechts een verzameling metalen, kunststoffen e.d. Hele mooie en technisch vaak zeer vooruitstrevend, maar dat is een Porsche ook. Alleen staat dat merk wel met beide benen op de grond.
viezefreddyw zegt
@original_arnoud: Klopt, een Ferrari is net als alle anderen gewoon een stuk blik. Kan het ding nog 100% van carbon zijn, het is uiteindelijk gewoon blik voor mij.
En zo heeft iedereen een merk die hij/zij wel of niet liefhebben. Bij jou is het Porsche en waarschijnlijk meerdere merken. Bij mij is het Ferrari en ook meerdere merken. Porsche kan ik ook zeer goed waarderen.
Breinstein zegt
Daahaag Ferrari! Ik zou zeggen ga maar, jullie presteren al jaren net-niet dus zoveel gaan we niet missen. Behalve de typisch Italiaanse taferelen natuurlijk als de handgebaartjes en het gemekker.
rw1994 zegt
Ferrari dreigt ieder jaar met stoppen…
Robert zegt
@rw1994: inderdaad, dit is toch onderdeel van de folklore en de tradities binnen de Formule 1?
arthurh zegt
@rw1994: zorgt bij sommige mensen toch nog voor de nodige spanning…
olivierc zegt
@rw1994: Ja net zoals jullie geliefde Red Bull, de grootste weners van de F1.
Misschien moet je eens wat verder kijken en beseffen dat dit gewoon politiek spel is en Ferrari heeft nu eenmaal het meeste gewicht. En terecht, ze hebben het afgedwongen over de jaren heen.
rw1994 zegt
@olivierc: Alle grote teams dreigen idd, ik meld alleen dat ik dit geen nieuws vind ;)
dawwg zegt
@olivierc: Laat zie eerst maar eens die jaarlijkse 100M aan ‘FIA historical bonus’ afschaffen (was LM toch al aan begonnen ?); wat een concurrentie-vervalsing is dat !
eferrari zegt
Ieder jaar dreigen ze maar ieder jaar krijgen ze ook hun zin. Formule 1 = Ferrari & McLaren zonder deze teams mist de formule 1 een hoop fans. In ieder autosport liefhebbend gezin wordt de voorkeur zo met de paplepel ingegoten en ik denk dat op ons kikkerlandje na er weinig echte Redbull fans zijn
lincoln zegt
Als Italianen gaan dreigen ..
Dan is dat om subsidie te bedelen ..
Zijn net dubbelpaspoortigen ..
iannuzi zegt
@lincoln: vooral die laatste zin heeft een hoge toegevoegde waarde :-(
dracae zegt
@lincoln: Wat ben je toch weer een zielig figuur.. jij en ook die 45 mensen die hier een plusje voor hebben gegeven.
Beledigen, generaliseren, trollen en foute grappen.. alles om maar weer aandacht te krijgen. Hoe erg moet het met je gesteld zijn als je ego dit nodig heeft?
tkoote zegt
Het is weer zo ver…
Ferrari heeft het er vast moeilijk mee dat ze de laatste tijd geen/minder hulp & inbreng meer krijgen van de FIA dus dreigen ze weer eens met stoppen…(sarcasme mensen)
OT – kan me voorstellen dat de nieuwe reglementen niet bepaald gunstig worden ontvangen en zowel Renault als Mercedes hebben ook hun zorgen geuit. Dus alleen Honda is blijkbaar positief, maar die hebben ook weinig te zeggen lijkt me. Er zal nog wel aardig wat aan het nieuwe systeem geknutseld worden voordat de regelgeving definitief wordt.
drdrift zegt
Mijn vraag zou dan zijn als ik bij liberty zou werken “per wanneer, want er zijn 2 nieuwe teams op komst en ik kan er maar 1 toelaten als jullie blijven”
Foramen zegt
Ik denk toch dat de impact van eventueel vertrek onderschat wordt.
Ze roepen het weliswaar ieder jaar maar voor mij zou de F1 een stuk minder interessant zijn wanneer Ferrari niet mee zou doen.
Dit komt met name doordat ik de F1 nu eigenlijk al kijk omdat het een gewoonte jarenlange gewoonte is, niet omdat de races nou zo spannend zijn.
Het wegvallen van Ferrari zou toch een stukje sentiment zijn wat dan mist en weet zeker dat met mij dat voor velen ook zo is.
Foramen zegt
@foramen: oké, dat had ik best even na mogen lezen voordat ik het plaatste.
desjonnies zegt
@foramen:
Ik mis
Jim Clark
En Pedro Rodriguez
Senna maar Prost weer niet
Schumacher, Graham Hill en James Hunt.
Maar soms kijk ik nog naar F1 races
Foramen zegt
@desjonnies: dat zijn coureurs, die worden ouder, hebben een beperkte loopbaan en zodra ze hun debuut maken weet je ook al dat die op een dag gaat eindigen.
Ferrari binnen de Formule 1 is voor mij een gegeven.
trustmeiamanengineer zegt
@foramen: Precies, Ferrari is F1. Alle andere merken komen en gaan, en zelfs in slechte tijden heeft Ferrari gigantisch veel fans. Die kleinere onbekendere teams als Manor, Haas et cetera zijn gewoon veel minder interessant, zeker op de korte termijn.
Robert zegt
@trustmeiamanengineer: waarom zijn die minder interessant? Omdat ze weinig prestaties leveren? Omdat ze ’toch wel’ vermorzeld worden door de honderden miljoenen van de grote teams? Het beleid wat er zelfs toe leidde dat andere grote autofabrikanten ‘met minder historie’ (BMW, Toyota, enz.) de stekker uit hun F1 teams trokken? Kijk naar de historie, het waren juist deze teams die vaak kleur gaven aan de Formule 1. De Arrows, de Jordans en de Minardi’s vormden feitelijk gezien de laatste generatie – ik had graag gezien dat Marussia, Caterham, enz. deze rollen nog hadden kunnen overnemen of invullen, maar helaas, de enige vlaggendrager hier is misschien nog Sauber.
Call me stupid, maar een jaar racen zónder Ferrari in de F1, volgens mij zou dat heel verfrissend werken voor deze raceklasse. Al was het alleen al vanwege de herverdeling van de gelden.
jeps90 zegt
Ferrari dreigt er elk jaar wel een keer mee te stoppen. Ik ben zelf Ferrari-fan maar ik heb een hekel aan dit gedrag. Als iets je niet zint, dan ga je als volwassenen in gesprek en niet als een tienermeisje bij elke tegenslag dreigen het uit te maken.
mashell zegt
@jeps90: om tafel gaan is Noord Europees polderen. Maar dit zijn Italianen. Die hebben zovel passie en emotie dat ze hun armen niet stil kunnen houden. Dat gaat met veel geklaag en gejammer maar aan het eind wordt de pasta nooit zo heet gegeten als deze wordt opgediend.
pomoek zegt
Ik wordt wel een beetje moe van al die F1 diva’s die bij elk plan waar een snippertje verandering in zit meteen beginnen te kraaien dat ze uit de F1 stappen.
Maar goed.
Voor Liberty media geldt uiteindelijk 1 ding: Welk bedrag staat er onder de streep? Dat doe je, denken ze, door de sport aantrekkelijk te maken voor -televisie- kijkers. Voor zover ik het begrijp willen ze dat doen door de kosten omlaag brengen zodat er meer teams competitief kunnen zijn.
In de huidige F1 wordt een team sterk bevoordeeld en dat is Ferrari (het is niet het enige team, maar toch vooral zij). Ze krijgen onder andere elk jaar iets van 90 miljoen toegeschoven zonder daar iets voor te hoeven doen. Het is compleet oneerlijk. Kleinere teams hebben anno nu totaal geen kans om mee te doen om de titel. En het werkt dus niet. De F1 blijft kijkers verliezen. Het is best interessant om eens te kijken hoe de F1 wordt als Ferrari inderdaad niet meer mee doet. Als dat tot gevolg heeft dat er meer competitie is en dus leuker wordt om naar te kijken: Waarom niet?
spykerboy zegt
@pomoek: ferrari is in mijn optiek F1, geen ferrari meer? Dan zal ik niet zo gouw meer kijken, en ik weet vanuit mijn vriendengroep denkt iedereen zo, dus dat zal op wereld schaal heeel veel mensen zijn gok ik zo… allemaal tv inkomsten die dan verdwijnen…
pomoek zegt
@spykerboy: Het zal Liberty media een enorme Conchita Würst zijn als er kijkers weggaan. Als er maar nieuwe, maar vooral méér kijkers voor terug komen.
Ferrari heeft al bijna 10 jaar geen kampioenschap meer gewonnen. Ik kan me zelfs voorstellen dat ze dit nieuwe reglement gebruiken als excuus om er uit te stappen, omdat ze het voorlopig ook niet meer zien gebeuren.
Ik zou zeker blijven kijken naar de F1. Als het uitstappen van Ferrari voor een leuk en boeiend F1 weekend zorgt: Waarom niet?
spykerboy zegt
@pomoek: 1) omdat ik ooit naar de F1 ben getrokken omdat ik ferrari fan ben. Leuk dat er een NLer rondrijd maar daar kijk ik niet voor, ik wil een Ferrari vooraan zien of zien knokken in ieder geval, als dat niet het geval is, denk ik dat ik heel snel zal afhaken, en met mij vele andere mensen op de wereld… de Ferrari fanbase is groot, zeer groot…
pomoek zegt
@spykerboy: er zijn mensen die vinden dat de F1 niet zonder Ferrari kan. Ik denk dat Ferrari niet zonder de F1 kan. Dus wees gerust. Ferrari gaat echt niet de F1 verlaten.
riddertevoet zegt
Is het weer die tijd van de maand?
trustmeiamanengineer zegt
Toto Wolff is overigens ook fel tegen het nieuwe voorgestelde reglement, dus we kunnen er wel van uitgaan dat het aangepast gaat worden.
Gulli zegt
@trustmeiamanengineer: ik denk dat ze allemaal fel tegen zijn want ze hebben nu lekker draaiende motoren die ze kunnen doorontwikkelen. Dalijk moeten ze weer meer geld steken in een nieuwe motor met het gevaar dat andere teams iets verzinnen (Merc met hun mengsmering bijvoorbeeld) waarna je vervolgens een seizoen lang achter de feiten aan loopt.
olivierc zegt
@gulli: 3 a 4 seizoenen achter de feiten aanlopen bedoel je.
Alfarobert zegt
Ferrari heeft het altijd voor het zeggen gehad in de F1. Red Bull strijd nu mee om de posities.Laat Ferrari maar stoppen. Gebleer van Vettel zal niemand missen. Ze zijn gewoon als een verwend kind.Laat ze het extra geld voor Ferrari maar besteden onder de mindere teams.
olivierc zegt
@alfarobert: Dat Red Bull dan maar stopt, het constant mensen van de baan duwen van Max zal ook niemand missen.
vtechlover zegt
Team kost hun bijna niks, durf zelfs te stellen dat de f1 tak van ferrari winst maakt dankzij de subsidies van de fia..
cpp1 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
technofreak zegt
Ferrari is al 10 jaar een sub-top team. Mercedes, Renault, Red Bull, McLaren en zélfs Brawn GP maken de dienst uit. Ze hebben verdorie 2 oud-wereldkampioenen onder contract en nog moeten ze LH44 en MV33 voor laten gaan. (Willen ze niet, dus maaien ze ze maar van de baan. Wij niet, zij niet, huilie)
Ze zijn er al half uit, laat ze maar helemaal gaan. Noem mij 1 autosportklasse waar Ferrari wel meedeed om de knikkers en die na vertrek is gestopt met bestaan. WEC/Le Mans?
jochempie zegt
Is it that time of year again?
MaartenD zegt
Formule 1 zonder Ferrari is geen Formule 1.
HZW zegt
Ferrari zal nooit de F1 verlaten, dat keuren de eigenaren nooit goed.
mashell zegt
@hzw: welke eigenaren? De eigenaren van Ferrari zijn degenen die met dit dreigement komen.
rufctr01 zegt
Gewoon poot stijfhouden, Ferrari stopt er toch niet mee.
dijan zegt
Enige positieve is dat we het gezeur van Vettel ook niet meer hoeven te horen.
berlinetta zegt
Ik zie dat jullie het jaarlijkse artikel weer hebben afgestoft. Hier en daar wat aanpassen en hij kan er weer mee door. Nou, tot volgend jaar weer!
rob5nismo zegt
Laat deze motoren 3000rpm meer maken en de brandstof restrictie af
harrie zegt
‘Marchionne gaf aan dat Ferrari niets te zoeken heeft in de F1, als het merk haar positie in de markt niet kan versterken.’
.
Ik snap Sergio wel, die wil zich natuurlijk volledig op SUV’s gaan richten dus Ferrari in Dakar rally vanaf 2021 lijkt me logischer.
c7rs6 zegt
De grote teams vertrekken niet uit de F1, zeker Ferrari niet. Zolang er maar zoveel mogelijk over de sport en over het merk wordt gesproken, de manier waarop is niet belangrijk. Alles voor maximale exposure. Er komt een herziene versie van het nieuwe motorenreglement, iedereen blij. Zolang de centjes maar blijven rollen, mission accomplished.
willeme zegt
Ferrari dreigt al langer om te vertrekken. Ze weten dat het merk ‘belangrijk’ is voor de sport.
Ik vind dat Ferrari wel naar zichzelf moet kijken. Ze hebben een van de beste coureurs (Vettel), de snelste auto en een uitstekende tweede coureur. Het team is zeer ervaren en gemazeld. Wat dat betreft hadden ze mee moeten doen om het kampioenschap.
Het gaat fout op het gebied van management. Alles bij Ferrari is de laatste paar seizoenen hysterisch, gestresst en emotioneel. Kappen met die onzin. De grootste vijand van Ferrari op dit moment is het team van Ferrari zelf. Wat dat betreft is het probleem in een keer opgelost als ze weggaan.
Met Renault, McLaren en Red Bull op komst kan het samen met Mercedes nog erg leuk worden in de top 10. Ik zie Haas ook nog wel doorgroeien. Dan hebben we ook nog teams als Williams en Force India. Kortom, er is nog voldoende te beleven naast Ferrari. Als zij er uitgaan, zijn er misschien andere fabrikanten wel geïnteresseerd om in te stappen.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Amen! Wellicht zien andere grote merken eindelijk kansen als Ferrari vertrekt en zijn ze zeer geïnteresseerd!
italiano zegt
Luister 2 dingen als Ferrari eruit gaat dom volk dan gaat Mercedes direct mee als Ferrari wegggaat tv rechten media alles verlaat F1 en kunnen jullie lekker genieten van jullie maxje die nergens meer in de media zult zien staan behalve in jullie eigen media die hem al kroont tot wereld kampioen Hollanders kijk toch gewoon naar vrouwen voetbal daar zijn. Jullie goed en vieze Freddy ik wil jou adres zal ik je effe ke grote bek leren achter je toetsenbord te reageren zwakkeling
harrie zegt
@italiano: Kouwes is back!
alino zegt
@italiano: wat heeft Vieze Freddy hiermee te maken. Hij rijdt tenminste in een Ferrari. Iets wat jij niet kan zeggen en aan het niveau van je reacties nooit zal kunnen.
italiano zegt
@alino:luister geef jou adres er ook bij zal ik je laten zien wat voor niveau ik ben.
viezefreddyw zegt
@italiano: Ergens in het Hoge Noorden.
Succes.
Joe.
italiano zegt
F1 is formule 1 is allemaal in Italië ontstaan racen race auto’s is ons cultuur jullie denken een Hollands bestuurder te hebben dat jullie erbij horen Ferrari is groter dan Nederland zelf sukkels armoedig cultuur loos land zijn jullie die niet weten wat emotie en cultuur is en eigenwaarde want die Hebben jullie niet jullie worden overspoeld door buitenlanders en moslims en altijd grote bek over een ander Hollanders hou toch op altijd kritiek op auto’s maar jullie hebben zelf niet eens een automerk zielig volk
Esprit_de_Flandre zegt
Maakt het nog iets uit? Gaat de F1-dinosaurus niet sowieso verdwijnen over een jaar of 10?
De toekomst zit in de Formule E…
645cabrio zegt
De mensen die Ferrari liever zien gaan omdat ze niet winnen, kijken wel heel erg naar alleen de eindscore.
Het is inderdaad zo dat Ferrari weinig heeft gewonnen de laatste 10 jaren. Toch was het wel vaak de enige die het de winnaars moeilijk kon maken en daardoor de seizoenen met een dominant team vaak nog spannend maakte. Tijdens de Red Bull periode was het Ferrari (Alonso) die 2 keer in de laatste wedstrijd nog kampioen kon worden. Ook Massa verloor in de laatste race. Dit seizoen heeft Ferrari het ook nog enigszins interessant weten te maken tot de zomer. Als ze vertrekken is er echt niets meer aan dus.
Ik snap ook wel dat het Ferrari stoort hoe er met de motor wordt omgegaan. Het heeft steeds minder relevantie voor hun wagens.
Ferrari heeft bovendien de pech gehad dat men de invloed van motoren is gaan beperken na de hegemonie begin deze eeuw. Mercedes wordt geroemd als grote motorenbouwer, maar toen je nog een motor mocht bouwen die zoveel mogelijk toeren had als je kon ontwerpen, had die van Ferrari 21.000 en die van Mercedes ging om de race kapot. Dit heeft Raikkonen zelfs een kampioenschap gekost. Na de 18.000 toeren limit was het over met de voorsprong bij de motoren en draaide alles om aërodynamica. Eerst Brawn succesvol en daarna Red Bull. Echt geen toeval.
Nu in het nieuwe tijdperk met de turbo heeft men lang de idiote regel gehad dat je niet mocht doorontwikkelen. Helpt ook niet echt mee er iets spannends van te maken.
Cabrioot zegt
Bye bye….misschien dat het geld wat ferrari nu krijgt om er te zijn nu eerlijk verdeeld kan worden onder de teams want zelfs met deze belachelijke competitievervalsing kunnen ze het nog niet winnen en hebben ze nog steeds de fia nodig
p993 zegt
Cartman…laat ze eens gaan