Jarenlang kon het merk z’n gang gaan, maar nu gooit een boze ex-werknemer roet in de pasta. Ferrari is de sigari!
Dealers zouden namelijk met goedkeuring van de fabriek in Italië de kilometertellers van tweedehandsjes terugdraaien om zo een hogere prijs te kunnen vangen. Het terugdraaien wordt/werd gedaan met de DEIS Tester diagnostic tool. Dergelijke acties moesten door Ferrari zelf worden geautoriseerd, wat het zeer aannemelijk maakt dat men in Italië op de hoogte was van de praktijken.
Het zaakje kwam aan het rollen toen Robert “Bud” Root, een Ferrar-verkoper te Palm Beach, naar eigen zeggen onterecht werd ontslagen. Zoals wel vaker het geval is met boze ex-werknemers klapte Root uit de school over de praktijken. Hij klaagt dan ook het dealerschap aan evenals een rijke klant, die de dealer zou hebben betaald om de teller van zijn LaFerrari terug te draaien naar 0 km. Daardoor zou de hypercar een miljoen dollar meer waard zijn “geworden”. Op zich slim, want het is geen wereldnieuws als een vrij nieuwe tweedehands Ferrari met een lage tellerstand bij de dealer staat. Wel vragen we ons af hoe het dan zit met serviceintervallen en dergelijke, dat schijnt nogal nauw te luisteren bij sommige raspaardjes.
Ook zou het merk met het steigerende paard instructies geven aan technici over het terugdraaien van de teller middels een geschreven handleiding. Het dealerschap zelf ontkent intussen alle aantijgingen en ziet een eventuele rechtszaak met vertrouwen tegemoet. Maar iets zegt ons dat dit weleens een heel vet staartje kan krijgen. (via: Daily Mail)
Foto: F355, de laatste wonderschone Ferrari
logistiek zegt
Ergens verbaasd mij dit niks..
babybenz zegt
@logistiek: *verbaast
mzonneveld zegt
Eerst die uitstoot en nu! O nee het is geen VAG… Ja er worden wel meer tellers terug gedraait!
viezefreddyw zegt
Kut…
Author zegt
@viezefreddyw: Moet je even een paar telefoontjes plegen? ;)
viezefreddyw zegt
@mauritsh: Ik zat laatst een interview te lezen van Jay Leno. Hij zat te vertellen dat hij niet zo veel met Ferrari’s had. Alle tweedehands Ferrari’s hadden namelijk wel wat, bijvoorbeeld dat ze allemaal 47.000 kilometer op de klok hebben staan. Toen moest ik even achter mijn oren krabben aangezien de F430 dat ook had haha.
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Haha, nu je het zegt! http://www.autoscout24.ch/de/autos/ferrari?kmto=50000&make=25&sort=km_desc&st=1&vehtyp=10
viezefreddyw zegt
@jochempie: Haha echt bizar he!?
dare2think zegt
@jochempie: Dit mag er wel bij in het artikel van mij. Ziet eruit als systematische fraude…
Gulli zegt
@dare2think: of de 50.000-beurt is bijna net zo duur als de auto zelf
dare2think zegt
@gulli: Zit ook wel wat in!
lemster zegt
@gulli: Dit is dezelfde reden waarom de meeste motoren en zeker de supersports allemaal zo rond de 40/45k kms te koop gezet wordt, want dan zijn ze aan de beurt voor groot onderhoud. Kleppen stellen, kettingsets, dat soort dingen.
lekbak zegt
@viezefreddyw: een goede auto is een goede auto. Liever eentje die geregeld voor woon-werkverkeer is gebruikt en van 90k naar 45k terug is gezet dan één die elke maand het circuit op is geweest en 20k op de klok heeft.
tstile zegt
@lekbak: Liever eentje die dan ook gewoon 90k op de teller toont en waar ik dan een passende prijs voor betaal.
p406 zegt
@viezefreddyw: ik heb die prijzen eens van Zwitserse franken teruggerekend, maar ik kan zo’n Ferrari toch echt niet betalen.
jochempie zegt
@p406: komt wel, toch? Stug doorsparen!
donvincenzo zegt
@viezefreddyw: Ik zou zeggen Ferdorie!
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: en hoe ga je daar ooit achterkomen? Dan is het in het onderhoudsgeschiedenis van de dealert ook aangepast
viezefreddyw zegt
@rufctr01: Ik ga er nooit achter komen. Ik hoef er ook niet achter te komen. Ik geloof hier namelijk niet in.
zwepp zegt
@viezefreddyw: Dat heet de ontkenningsfase ;-)
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: ik hoop voor je dat je wel een antwoord krijgt, anders blijft het toch knagen.
kobus1967 zegt
Vaffanculo!
utregcity zegt
Laffe Arie!
ukbob zegt
@utregcity: kan iemand eens ff uitzoeken hoeveel test kilometers een La Ferrari op de teller heeft staan als deze de fabriek verlaat?
Volgens zijn dat namelijk altijd sowieso een paar km op de teller, en ben je dus nogal een domme gans als je t ding laat ’terugdraaien’ naar 0..!
unknown32 zegt
@ukbob: ik dacht dat nieuwe autos die minder dan X-km hadden gereden enkele keren gereset konden worden? Met als bedoeling dat de klant echt denkt dat hij een auto heeft met 0 km. Daadwerkelijk heeft die auto misschien al 5km gereden (boeie!)
wildewesten zegt
@unknown32: meestal 2x tot max 50 of 100 km
riri zegt
@ukbob: De beste man moet ook naaar huis rijden van de garage dus er zal nooit 0 km op de teller staan .
casperfcb zegt
@riri: zulke mensen laten hem gewoon bij huis bezorgen
camber24 zegt
Binnenkort dus de rechtszaak Ferrari – Root
fastforward zegt
Ferrari was al niet mijn favoriete merk. Arrogant, geen vergelijkbare testen doen, Vettel… en nu dit weer. De prijzen van 2e handsjes gaan hard dalen.
desjonnies zegt
@fastforward:
Goed onderbouwd van je, vooral dat van Vettel, volgens mij zit hij erachter !
dieselkameel zegt
@desjonnies: geef een Duitser maar weer de schuld
lekbak zegt
@desjonnies: moet het onderbouwd zijn als je iemand niet leuk vind? Dat is namelijk gewoon een gevoel.
Voor de rest mag je het best een feit noemen dat Ferrari arrogant is. Een Arroganter merk (van enig formaat) dan Ferrari ga jij niet vinden. Dat ze op z’n zachtst gezegd nogal terughoudend zijn wat betreft vergelijkingstests is ook algemene kennis.
desjonnies zegt
@lekbak:
De hele comment ovrr arrogantie, Vettel en dalende prijzen van Ferrari’s eigene top-occasionnetjes slaat als een tang op een varken.
Daarnaast vermoed ik dat jij ervaring hebt met Ferrari verkoperts, omdat je ze arrogant vindt; ik heb die ervaring niet, eerlijk gezegd ben ik één keer bij een Ferrari dealert geweest om een setje gebruikt cupvelgen te halen voor een vriend met mijn bestelwagen, dat waren vriendelijke mensen.
Verder heb ik er niets te zoeken, hoger dan de Alfa ben ik niet in de Italiaanse pikorde gekomen, ik hoeft geen Ferrari of Maserati of ieder andere exoot, mijn oude kop past niet in het plaatje noch die van mijn vrouw.
Ik ben een Alfa fan.
lekbak zegt
@desjonnies: ik heb het niet over de verkopers maar over het merk zelf. En dat vind ik nogal arrogant zaken doen. Dingen zoals gelimiteerde auto’s en zelf kiezen of de klant wel goed genoeg is. Auto’s verkopen maar zelf bepalen wanneer en waar de klant ermee rijdt. “Ze willen onze auto’s toch wel”. Ze kunnen het zich dan ook permitteren arrogant te zijn want de klanten willen inderdaad hun auto’s toch wel. Maar dat maakt ze niet sympathieker.
Die vettel maakt ik me niet druk om, en de prijzen zullen echt niet dalen van dit nieuws want ze willen toch wel een Ferrari. Maar man, wat een vreselijk merk is het toch, die enkele vreselijk begerenswaardige auto’s hebben gemaakt.
desjonnies zegt
@lekbak:
Een Lancia, die zou ik wel willen voor ‘erbij’ als de 106 Rallye verkocht is. Zelfs een nederige oud model Ypsilon vind ik leuk, zeker een luxe versie met alcantara bekleding, of een Beta Coupé, altijd zo’n charmant karretje gevonden. Beiden zijn nog bijzonder goed betaalbaar omdat onbekend maakt onbemind. Een Lancia / Autobianchi A112 (zoals ik zelf ooit heb gehad) is dan weer schier onbetaalbaar . zeker als er Abarth opstaat.
swid zegt
@lekbak: Die arrogantie is een marketing strategie, een deel van de klanten koopt dit product om in een bepaalde groep te horen. Zodra iedereen bij die groep kan zoeken ze wat anders.
kobus1967 zegt
@fastforward: but seriously!
Dutchdriftking zegt
En waarom verbaasd dit mij niet?
riri zegt
@dutchdriftking: Mensen houden van leugens en bedrog :) iemand die serieus is en correct is verveeld bijna iedereen .
karhengst zegt
Waar rook is, is vuur. Maar dat hoeft bij Ferrari niet per se met de kilometerstand te maken te hebben.
granlusso zegt
Dat zou erg kwalijk zijn, en nogal dom als je het mij vraagt. Een merk dat zo profiteert van hoge restwaarden, moet deze risico’s niet durven nemen.
Tellerstanden terugdraaien is nog altijd niet overal verboden, het zodanig verkopen met een lagere km-stand, dat ligt dan weer anders volgens mij.
phevtreb zegt
Als dit waar is, dan kan iedereen wel verdomd goed z’n mond houden.
De oud eigenaar ziet z’n Ferrari met veel minder km te koop staan als waarmee hij hem heeft ingeruild/verkocht en gaat daar niks over zeggen?
De monteurs houden, tot nu dan, allemaal hun mond?
Hoe ga je dit in de NAP en diens buitenlandse tegenhangers verwerkt krijgen?
Lijkt me lastig.
technopatat zegt
@phevtreb: ALS ze het doen zal het voor goede klanten zijn die meer willen vangen voor hun auto’s. Niet voor dealers die eentje ‘overgenomen’ hebben -)! Dus die oud eigenaars zullen wel allemaal mooi zwijgen en hun paar duizenden eurotjes extra cashen ;-)!
desjonnies zegt
Raar verhaal, man wordt onterecht ontslagen en ‘ineens’ worden over de gehele wereld, bij honderden dealerts, die duizenden werknemers in dienst hebben die allemaal hun mond dicht houden de kilometertellers van de Enzo-approved top occasionnetjes de tellers terug gedraaid en komt er een man met donkere coltrui en bril (van de fabriek zelf) ’s nachts de wagens omkatten, stel ik me zo voor.
Het zijn toch geen Nederlandse politici?
stradale888 zegt
@desjonnies: Wat helemaal vreemd is, is dat bijna iedereen in de comments gelijk aanneemt dat dit waar is. Dat heeft denk ik meer te maken met een diepgewortelde antipathie tegen Ferrari dan met de inhoud van dit verhaal.
Boomer zegt
@desjonnies: dat lukte VAG anders ook prima met de software. NDA’s doen wonderen zeker in tijden van crisis.
VeniVidiVici zegt
En nu? Krijgt die Root er bijnaaigeld voor of slaapt hij nu gewoon lekkerder vanwege de zoete wraak? Denk dat die Root nu op elke hoek van de straat wel over zijn schouder mag kijken, want er zijn vast een hoop invloedrijke mensen not amused nu.
josvanrey zegt
De wereld draait door
EdGaR zegt
@josvanrey: nee terug
josvanrey zegt
@edgar: ik had al het idee dat de tijd achteruit aan het gaan is..
wildewesten zegt
Misschien blijken het dan toch echte kilometervreters te zijn!
Onehp zegt
Goedgekeurd door Ferrari – de kilometerstand is zoals Ferrari de Grote Kunstenaar zegt, en niks anders.
gregorius zegt
Als je dan toch betaalt aan Ferrari om de KM stand terug te draaien, denk ik dat ze service-history ook wel voor je aanpassen. Periodiek en preventief onderhoud enzo.
tttijn zegt
Verbaasd me niets hoe verder zuidelijk/oostelijk hoe meer de coruptie toeneemt.
desjonnies zegt
@tttijn:
Ik zou zeggen, leg ze dat eens in Brussel uit.
josvanrey zegt
@desjonnies: in Antwerpen kunnen ze er ook wel wat van.
pomoek zegt
@josvanrey: en Roermond…
josvanrey zegt
@pomoek: niets mis mee, net zo onschuldig als Jetcars!
lekbak zegt
@tttijn: hoe oppervlakkiger de corruptie bedoel je.
pjotr zegt
Ontslagen werknemer die uit de school klapt: een betrouwbaardere, totaal niet rancuneuze, bron kan je niet hebben.
hugoe zegt
Het zou me niet verbazen als dit waar is, hoe jammer ik het ook vind. Dit kan natuurlijk niet echt niet als het klopt.
viezefreddyw zegt
Onder dit topic mis ik de scherpte van @lincoln. Waar ben je nou??
hugoe zegt
Het zou me niets verbazen als dit waar is, hoe mooi ik het merk ook vind. Dit kan natuurlijk niet echt niet door de beugel.
hugoe zegt
Zou me niets verbazen als dit waars is, hoe mooi ik het merk ook vind. Dit kan natuurlijk echt niet door de beugel.
gokartmozart zegt
Als een auto 0 kilometers heeft en hij zou daarop zijn teruggedraaid kan een expert dat altijd zien. Denk aan remschijven, banden , olie , motor van binnen etc. Dus endoscopie en je weet het. Als je het dan helemaal goed wil doen moet je ALLES wat gedraaid heeft vervangen. En wat betreft km standen bij gebruikte auto’s : ga er maar van uit dat het misschien wel niet kan kloppen, kijk naar de staat van de auto en gebruik je gezond verstand. Wil je dit niet dan koop hem nieuw uit de doos met de stickers er nog op. List en bedrog is helaas overal al sinds de mensch bestaat…
nord zegt
@gokartmozart: ik geloof er ook geen barst van. nieuwe ferrari komen de eerste 10 jaar nauwlijks over de 50000 heen en hebben dan al 4 beurten gehad. Misschien heeft de onwelgevallige ontslagen man het over gerestaureerde nieuwe ferrari’s. Eentje met een brandje die na restauratie tot nieuwstaat is teruggebracht. En volgens mij hebben fabrikanten heel wat vrijheid met het uitgeven van echtheids certificaten, kan me voorstellen dat bijvoorbeeld tot straatwagen gebouwde racer gerestaureerd wordt en de kilometerstand gewoon voor het totaalplaatje op 5000km ofzoiets wordt gezet. Want dat doet er niet toe..
tstile zegt
@nord: Ze zullen het niet bij elke occasion doen. Maar er zullen heus wel wat eigenaren zijn (met geld teveel) die veel met de auto rijden of regelmatig een lange roadtrip maken.
Als zo iemand die auto komt inruilen dan hoeven ze er weinig voor te geven maar de waarde gaat flink omhoog door de teller terug te zetten.
Misschien verkopen ze hem dan wel aan een handelaar door. Het kost Ferrari natuurlijk niet veel om er even nieuwe stoeltjes in te zetten etc.
tttijn zegt
@lekbak Dat is éen manier om het goed te praten. Je zou ook is een recent corruptie onderzoek erbij kunnen pakken maar ik denk dat je daar ook weer een ‘relativerend’ antwoord op zal geven.
lekbak zegt
@tttijn: als een politicus zwaar heeft gefaald, en daardoor af heeft moeten treden, krijgt die altijd wel weer ergens een baan als burgemeester of directeur van semi-overheidsinstantie toegewezen door een partijgenoot. Eenmaal in dat circuit ben je voor de rest van je leven verzekerd van een goede baan, ongeacht je prestaties!
Rechtzaken van de overheid zijn voor de normale mens bijna niet te winnen, ook al hebben ze gelijk.
De welstandscommissie bij de gemeente noemt gewoon keihard een architectenbureau waar jij je gebouw moet laten tekenen anders keuren ze het niet goed.
Pon, met zijn volkswagens en overheidsinstellingen. Moet ik dat nog uitleggen?
Je kunt hier niet de lokale agent omkopen als die je een boete geeft, maar Nederland zit echt vol corruptie. Het één wat duidelijker zichtbaar dan het andere maar desalniettemin is het er wel. Een onderzoekje veranderd daar niks aan. Trouwens, wie betaalt die onderzoekjes?
lextdi zegt
Hebben ze de mogelijkheid om een tellerstand aan te passen niet ingebouwd in het systeem voor het geval dat ze een nieuwe teller monteren. Kilometer stand aanpassen wil niet altijd zeggen dat hij omlaag gaat. Die ex werknemer kan het verhaal nu mooi verdraaien.
mrrallycross zegt
Italiaanse streken
ghost zegt
Onlangs nog gekeken naar een Ferrari 360 Modena die 140k km’s erop had, zal dan wel niet teruggedraaid zijn.
slickrick zegt
Tja dit gebeurt in NL volop, ook door dealer bedrijven……een demo X5 met 5k op de teller is zo 15k – 20k minder waard….en je raad het niet , er zijn dealers die ze gewoon laten terug draaien…..
Maar dan door externe aanbieders……niet via BMW zelf…..
Ik zou het erg bizar vinden als Ferrari dit toestaat. Het zou kunnen dat ze een tool hebben waarbij je de km stand kan corrigeren indien er een nieuw teller huis in gaat, en dat dit misbruikt wordt……
rikus zegt
Daarom moet je altijd een LaFerrari met NAP kopen.
jippie zegt
Dit lijkt mij eerder een gevalletje rancuneuze ex-werknemer. Dat de fabriek er van op de hoogte zou zijn lijkt me helemaal uit de hoge hoed getoverd. Maar misschien ben ik wel heel naïef.
Benny_Weisz zegt
“This is fake news! It’s totally fake! I’m telling you it is! It’s fake!”