Het F1 circus ligt stil, maar het silly season gaat door! Ferrari heeft Vettel naar verluidt een nieuwe deal aangeboden. Maar of de Germaan daar blij mee moet zijn…
De F1 is een young man’s game. Al menig groot kampioen uit het verleden heeft dit aan den lijve mogen ondervinden. Niki Lauda was de snelste man in de 70s, totdat Prost hem als jonge god om de oren begon te rijden bij McLaren. Diezelfde Prost kreeg daarna al snel te maken met Ayrton Senna, die vlak voor zijn tragische ongeval in Imola al flink wat concurrentie ondervond van Michael Schumacher. De onaantastbare Rekordmeister werd later echter afgetroefd door Alonso en bij Mercedes zelfs intern verslagen door Rosberg. Dankzij een enorme bak ervaring in combinatie met op het juiste moment de juiste plaats zijn, konden sommigen van deze ijzervreters op oudere leeftijd ook nog winnen. Maar uiteindelijk wacht de tijd op niemand. Sebastian Vettel lijkt dat nu ook te ondervinden bij Ferrari.
De viervoudig kampioen, die in zijn vroege carrière zelf ‘oude mannen’ als Bourdais, Webber en Raikkonen naar huis reed, lijkt al een paar jaar over the hill te zijn. Het ging eigenlijk definitief mis toen Vettel in 2018 zijn Ferrari de boarding inreed op de Hockenheimring. Daarmee ging de kans verloren om Hamilton écht onder druk te zetten in de titelstrijd van dat jaar. Misschien mede door die gemiste kans, besloot Ferrari uiteindelijk dan toch om Raikkonen aan de kant te schuiven en Vettel op te zadelen met jonge hond Leclerc naast zich. We weten allemaal inmiddels dat Vettel het daar ernstig moeilijk mee had. Menigeen speculeert er dan ook al lustig op los wat de toekomst brengt voor Vettel in de F1. Is er überhaupt nog toekomst voor Vettel in de F1?
Sky Italia meent nu een antwoord geformuleerd te hebben op die vraag dat luidt ‘ja, maar’. Ferrari zou Vettel namelijk toch een nieuwe deal hebben aangeboden, maar slechts voor één jaar en aanzienlijk minder geld dan hij nu verdient. Dat laatste is ongetwijfeld al pijnlijk voor VET, maar in zekere zin logisch. De Duitser verdient nu namelijk zo’n veertig miljoen Euro per jaar. Leclerc, die tot 2024 is vastgelegd, tikt in basis slechts negen miljoen per jaar binnen. Ferrari is er dus achtergekomen dat snelheid ook goedkoper kan worden ingekocht. Het contract voor slechts één jaar moet echter met name steken voor Seb. Dat is potverdikke net de standaard Bottas-deal. Zo van ‘nou ja, goed, we zullen het nog een jaartje aankijken terwijl we naar je opvolger zoeken’.
Over die opvolger gesproken; mocht Vettel niet bijtekenen wil Ferrari naar verluidt nog steeds graag Daniel Ricciardo hebben. Ricciardo versloeg Vettel ironisch genoeg bij Red Bull in het jaar voordat de Duitser naar Italië vertrok. De deal was waarschijnlijk al getekend. Daniel past op papier goed in het ouderwetse Ferrari-plaatje als ervaren meervoudig GP-winnaar. Met de goede ervaring die Ferrari nu heeft met jonge hond Leclerc achter het stuur zou inmiddels echter ook Carlos Sainz in beeld zijn van team rood.
Maar goed, ondanks het ‘pijnlijke voorstel’, lijkt Vettel voorlopig zijn (korte termijn) toekomst bij de Scuderia in eigen handen te hebben. Wat denk jij, moet hij dit contract verscheuren en in het gezicht van Binotto gooien? Of is hij pas een echte echte als hij bijtekent en uit pure nijd de titel pakt in 2021? Laat het weten, in de comments!
retetikker zegt
Het lijkt mij nou niet dat hij wakker zal liggen om een miljoentje meer of minder.
rolov zegt
@retetikker: alles draait om ego. Waarom denk je dat hamilton 60 wil hebben? Niet omdat hij zo krap zit.
rob5nismo zegt
Sainz en Leclerc samen in team rood. Ik hoop dat dat realiteit mag worden
supertjeduc zegt
@rob5nismo: lekker twee manipulerende families in 1 team
Heb die neef van sainz op Netflix gezien en dat is echt een engerd
En zoontje todt dat wordt een ramp in een team
rolov zegt
@supertjeduc: cant wait. ?
dirkv zegt
@rolov: lijkt me ook leuk ja!
Robert zegt
Vettel kan met opgeheven hoofd vertrekken uit de Formule 1, door dit contract niet te accepteren. Komt -ie beschikbaar om elders (lees: bij Red Bull) à la Coulthard een rol als reservecoureur te accepteren en verder te gaan doen wat hem leuk lijkt: LMS series, IndyCar, rally rijden, DTM desnoods, Of gewoon, zoals Rosberg, lekker schnabbelen op tv, veel thuis zijn met de familie en rusten op je lauweren.
rolov zegt
@RRRobert: dat is ook de bedoeling van dit contract vermoed ik
FieRo zegt
Vettel mag eieren voor z’n geld gaan zoeken. In de Lidl, als ze er nog zijn.
elemento zegt
@fiero: maar hij kan wel.zeggen dat tie wereldkampieon is geweest. Niet vele kunnen dat niet
ddimi zegt
Tekenen en winnen.
erikabarth zegt
Met 100 miljoen + geschat vermogen op je 32e is het een mooi moment om te stoppen en te gaan genieten van zijn lekkere blonde. Leuke dingen gaan doen en af en toe wat bij snabbelen met wat pr werk, Ferrari heeft vast nog wel een ambassadeur baantje voor hem.
cthijs zegt
@erikabarth: dat dacht shumi ook maar we weten allemaal hoe dat afgelopen is
rolov zegt
@erikabarth: 2e rijder bij alfa. Achter kimi
slickrick zegt
@rolov: Kimi is the best, niet meedoen met dat circus maar gewoon lekker racen. Maakt hem ook geen reed uit in welke auto of welk team, als hij maar kan sturen.
En met een vermogen van 200 miljoen maakt salaris ook niet meer uit
PunicaOase zegt
Als ie nog steeds zin en plezier heeft om te racen, dan gewoon doen, maken die paar knaken niet uit.. en wie weet win je nog wat..
Edge zegt
Vettel heeft ook gewoon een hele zwakke onderhandelingspositie op dit moment. De laatste jaren heeft hij toch net even wat teveel foutjes gemaakt, en nu heeft hij met Leclerc ook nog een teamgenoot naast zich zitten die dezelfde prestaties op de baan kan leggen voor maar een vierde van zijn salaris.
Normaal gesproken zou ik zeggen dat hij om bedenktijd moet vragen. Dan had hij in de races die tijdens die bedenktijd verreden worden kunnen proberen Leclerc in zijn zak te hebben, maar liever nog ook Verstappen en/of Hamilton. Als hem dat een race of drie, vier, vijf op rij zou lukken, stapt hij toch met een veel sterkere onderhandelingspositie dat kantoor van Binotto binnen en zal die Italiaanse halfbroer van JJ Abrams toch sneller ja zeggen op een tegenbod met een langere contractduur of een hoger salaris.
Maar nu zitten we midden in de coronacrisis en is het nog maar de vraag of en zo ja hoeveel races er verreden gaan worden in 2020. Ferrari zal natuurlijk niet tot december willen wachten en moeten riskeren dat alle alternatieven voor Vettel al elders hebben getekend, en door het gebrek aan races nu kan Vettel zich ook niet bewijzen. Het is daarom nu heel makkelijk om take it or leave it tegen Vettel te zeggen.
En nu we het toch over contracten hebben: Ik ben zéér benieuwd hoe de contractsituaties van de coureurs zich ontwikkelen. Silly season is natuurlijk altijd spannend als er veel coureurs met aflopende contracten zijn, maar in dit geval zit je ook nog met een seizoen dat mogelijk deels in 2021 wordt afgewerkt, terwijl de contracten toch echt tot eind 2020 lopen. Mocht dat seizoen inderdaad doorlopen, gaan we dan zien dat bijvoorbeeld een Raikkonen met nog drie races op de kalender al met pensioen moet, of dat een Ricciardo drie races voor het eind al zijn Renault inruilt voor de Ferrari van Seb? Het ligt voor de hand dat de teams met hun coureurs afspreken dat ze dan het restant van het seizoen ook nog uitrijden, maar helemaal vanzelfsprekend is het ook niet in de Formule 1. Nu de teams overeengekomen zijn hun 2020 auto’s ook in 2021 te gebruiken, zie ik zie een team als Ferrari er wel voor aan om Vettel met een paar races te gaan al aan de kant te schuiven, zodat Ricciardo die laatste races kan gebruiken om alvast te wennen aan de SF1000 en in 2021 sterker voor de dag te komen.
jaapiyo zegt
Zou wel een mooie chaos kunnen worden idd.
Stefje zegt
Toch grappig dat er gesproken wordt over een young mans game terwijl de wereldkampioen al jaren 30+ is…
pomoek zegt
Pedro Delarosa zei in de podcast beyond the grid dat hij er van uit gaat dat de jonge rijders van nu, Verstappen, Leclerc, Norris, het niet zo lang gaan volhouden in de F1. De enorme internationale aandacht eist zijn tol en hij denkt dat de rijders zichzelf niet 15 jaar lang kunnen motiveren voor de sport en er eerder mee kappen.
Grappig is dat de wereldkampioen Damon Hill pas op 32 jarige leeftijd in de F1 begon en 7 jaar in de F1 reed. Als Verstappen net zo lang door gaat als Hill dan zou hij op z’n 24e stoppen.
snorrie zegt
Misschien dat jaar gratis rijden. Pakt ‘ie het kampioenschap, dan wel 50 miljoen krijgen. Mooie stimulans voor hemzelf en leuk voor de kijker als het team ‘m de laatste race(s) tegen gaat werken..
mpgc zegt
Als ik Vettel was, zou ik tekenen, what ever. Hij heeft eerder aangegeven graag nog even door te gaan, maar hij is dringend toe aan een goed seizoen. Met zijn trackrecord van de laatste twee jaar heeft ie wel weer iets te bewijzen.