Eergisteren schreven we over de tamelijk unieke Ferrari limousine op basis van een Ferrari 360 die op eBay te koop staat (op moment van schrijven nog 6 dagen) voor een bedrag van omgerekend ongeveer 225.000 euro. Het verhaal krijgt een staartje, want de jankerts in het hoofdkantoor van Ferrari vinden dit helemaal niet grappig. De huilebalken gedragen zich lekker bitchy, want de Italianen dreigen met stappen tegen de eigenaar van de Ferrari limo.
Dan Cawley, de 36 jarige eigenaar van de limo, heeft te horen gekregen dat hij 14 dagen de tijd heeft om alle Ferrari logo’s en 360 Modena aanduidingen van de auto te verwijderen. Cawley zelf vindt het maar vreemd dat hij met zijn eigendom niet mag doen wat hij zelf wil, maar de advocaten van Ferrari zijn echter van mening dat door de verbouwing, de auto niet langer een Ferrari is en dus ook niet als zodanig mag worden aangemerkt. Wanneer hij de aanduidingen niet verwijdert, zal Ferrari stappen ondernemen wegens inbreuk op het Ferrari merk.
Natuurlijk moet je merk beschermen, maar dit vind ik een nogal overdreven. De aanpassingen aan de Ferrari 360 zijn behoorlijk ingrijpend, maar het was in beginsel een originele Ferrari en het is wat mij betreft nog steeds een Ferrari. Waar ligt op enig moment de grens? Met andere woorden, wanneer is het nog wel een Ferrari en wanneer niet meer? Dat lijkt me een erg lastig vraagstuk.
Met dank aan Lennard voor de tip
babbaloerie zegt
Er is dan wel een limo van gemaakt, maar het is en blijft een Ferrari. Mooi laten zitten dus die logo’tjes.
FabianVTR16V zegt
Wat een jankerds zeg !
Lekker laten zitten die logo’s
roy zegt
En terecht , groot gelijk van de heren van Ferrari, een Ferrari verbouw je niet, doe je het toch, dan heb je een steekje los, maargoed dat is maar mijn mening
Robert zegt
Wat een jankers.
ZwerverRoodbaard zegt
Ja had het al verwacht, het verkrachten van een Ferrari gaat ze in Italie niet al te best af ;)
Logo’s mooi weghalen want het procederen tegen zoiets van Ferrari wil je ook niet al je later nog een auto van hun wilt kopen.
Damoklets zegt
Ferrari kan natuurlijk niet meer garant staan voor de veiligheid van deze bolide.
En tja, er zijn nou eenmaal mensen die minder verstand hebben van auto’s. Als deze mensen toevallig de dupe worden van een ongeluk met dit vehikel, zullen ze ferrari direct aan de jas trekken. En daar zitten ze natuurlijk niet op te wachten in italie.
Ik zou zelf overigens ook niet graag mijn merknaam (hypothetisch) zo te grabbel gegooid zien worden…
Bobbejaan zegt
Nou omdat het merk ferrari voor 50% bestaat uit rij ervaring kan ik me best wel voorstellen dat ze dit doen. Maar waarom hebben ze dan niet bij die F40 Limo gedaan die ze ooit hebben gemaakt.
[img]http://www.nsxfiles.com/images/brainerd%2098%20limo.jpg[/img]
(zal wel geen echte F40 zijn geweest)
Maar kom op de koper snapt echt wel dat je niet binnen 8.09 de ring doet.
donzobar zegt
noem je het toch een ‘Fur arie’ met een stijgerend zwijn als logo
StormRAM zegt
Wat een kinderachtige actie van Ferrari. Volkswagen hoor je toch ook niet over de verbouwde Golfjes zeuren??? Toyota heb ik ook nooit horen klagen na deze verbouwing van een Celica: http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/16/gevalletje-dubbele-slechte-smaak-toyota-celica-lotr-edition
Dat is ook nog steeds een Toyota, maar dan net ff anders :P
Ferrari moet eens niet zo zeuren!
JeffreyG zegt
Op het kentekenbewijs staat volgens mij nog altijd Ferrari 360 Modena. Dus ik zou niet weten waarom hij dan de logo’s er niet op mag hebben. Waarschijnlijk is Ferrari alleen maar boos omdat MacLaren hem heeft aangepast en niet Ferrari zelf :)
porschefan zegt
en die glickenhause dan?
porschefan zegt
dat is toch een verbouwde enzo
VonStroke zegt
Dat ze stappen ondernemen tot daar aan toe, maar dan moeten ze er ook rechtlijnig in zijn. Al dit scheve tuners zoals Mansory mogen ze meteen ook een claim sturen.
Ronin zegt
Tja beetje triest van ferrari dan moeten ze ook bij novitec enz gaan zeuren want daar zit ook nog regelmatig een logo op van ferrari
Mairsil zegt
Beetje raar toch wel, gaan ze nu ook al die brom-mobieltjes met ferrari-stickers aanklagen?
San Sebastiano zegt
Michiel mag ook de Ferrari logo’s niet gebruiken op zijn GTO. Vind ook niet meer dan logisch eigenlijk. Tenzij ze toestemming van de fabriek krijgen (zoals in het geval van Glickenhaus/Pininfarina).
Michiel_vd_Brink zegt
En de Van den Brink GTO dan? Dat is ook een Ferrari 599 GTB alleen dan met een ander huidje. Daar zit ook geen Ferrari logo op volgens mij. Maar die Enzo van Glickenhaus heeft ze weer wel, toch?
bakkerst zegt
punt met de tuners is, (vermoed ik) dat ze de onderliggende constructie van de auto niet verbouwen, maar bumpers, spoilers, en evt de veering aanpassen. niet de dragende structuur van de auto. daar komt bij dat veel tuners voordat ze ingrijpend aan de slag gaan, contact opnemen met de fabrikant zelf, wat betreft chef glickenhaus met zn (voormalig) enzo. hetzelfde verhaal, die is naar ferrari zelf gestapt om het zaakje te laten verbouwen. dat blijft dus gewoon een ferarri, en ook in dit geval zal de dragende constructie niet gewijzigd zijn, maar slechts (zij het ingrijpend) de body..
bakkerst zegt
en ohja, ik ben het wel met de ferrari mannen eens,
afblijven, of netjes overleggen, heeft denk ik ook te maken met design patenten, en merk bescherming..
Michiel_vd_Brink zegt
@ bakkerst.
Nee hoor, Glickenhaus is helemaal niet naar Ferrari gestapt, maar naar Pininfarina
Ik las pas weer een oude column van Michiel hierover.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/21/ferrari-p-45-by-pininfarina-het-begin-van-een-nieuw-tijdperk
Endlezz zegt
Dit is ronduit belachelijk. Dan moeten alle auto’s die getuned of opgezet zijn maar meteen alle logo’s verwijderen?
Of die Ferrari gelukt is of niet is één ding, maar door zo’n reactie van Ferrari zou ik al nooit meer zo’n wagen kopen. Bende zielige zeikerds daar in Italië.
Stimpy zegt
Die auto is over 14dgn toch nie meer van hem dus wat maakt ut uit
mark996 zegt
wettelijk gezien mag je met een product dat je hebt aangeschaft doen wat je zelf wil. En toen meneer de auto kocht zaten die logo’s er ook bij, dus ook daar mag hij lekker mee doen wat hij wil. Echter mag je het in dat geval geen Ferrari meer noemen. (Net zoals de pinifarina p4/p5 ook niet gewoon “Ferrari Enzo on steroids” is genoemd)
Het enige wat hij moet doen is dus even creatief een nieuw naampje verzinnen voor zijn wagen en het is weer allemaal legaal.
Whoohoow zegt
Ik vindt het wel goed, maar ook wel vreemd.
Ik vindt die auto wel een schande voor Ferrari, maar hij is als Ferrari gekocht en dus blijft hij altijd een Ferrari toch, maar hij ziet er niet meer als de Ferrari sprotwagen uit dus …..
Die Verbouwde Enzo(p1?), met die totaal nieuwe bodykit, heeft aan Ferrari gevraagd of ze zijn nieuwe kunstwerk als Ferrari willen beschouwen, en dat is keurig gebeurd, dus als deze meneer van die lelijke limo dat ook van te voren had gevraagd, was het toch opgelost ?
ogerr zegt
gelijk hebben ze bij ferrari, net als die ene turk uti belgie die een gastank in zn ferrari had ingebouwd. die werd ook binnen notime opgekocht door ferrari
Dink zegt
Hoe zit dat met die stationwagens dan? Ach so, sheiks uit Dubai betalen natuurlijk beter en zijn regular customers.
DJD zegt
ferrari gaat dus ook bugatti na apen. eerst al de veyron waar je niks aan mag veranderen ondanks dat ie van jou is, en nu dit weer. ik vind het een beetje zinloos dit. net als de politie aanklagen omdat ze een zwaailicht op hun golfjes plakken en het daarom geen volkswagen meer is…
jack zegt
Heb ooit ’s op discovery een uitzending gezien over een engelsman die een F1 bolide ging kopen voor thuis. Die kocht hij toen bij Ferrari kreeg er ook een aangemeten stoel bij. Overigens kon ie ook een originele stoel van schumacher krijgen, maar dat terzake. Aan het eind van de rit moest hij wel een formulier tekenen dat wanneer Ferrari de bolide nodig heeft voor een of andere show dat ze deze per direct op mogen halen.
En nu meen ik dat je ook voor een gewone ferrari ook getekent moet worden. Hierin zal dus ook hoogstwaarschijnlijk ook in staan dat je er niks, in de zin van aandrijflijn onderstel etc aan mag veranderen of dat deze opnieuw op naam gezet zal moeten worden. Maar zeker weten doe ik het niet, iemand?
ogerr zegt
@DJD
je gebruikt wel gelijk een heel verkeerd voorbeeld (politie). VW of een ander autofabrikant betaald zich scheel aan de overheid zodat de politie in hun auto’s mogen rondtuffen
Fabriccio zegt
Het punt is natuurlijk dat ferrari ergens een grens moet trekken, als dit mag dan zou je op zich alles met zo’n auto kunnen doen en het nog steeds een ferarri noemen. En dat kan natuurlijk niet, want hoe zit het met de veiligeid van zo’n ding ??, als je met zo’n auto een ernstig ongeluk krijgt waar slachtoffers zullen vallen, zal dat erg nadelig zijn voor ferrari want hun auto is de oorzaak. Dus ik begrijp de actie van ferarri helemaal.
Ashtray zegt
Vind dat ze de eigenaar van die limo zowiezo hadden moeten stenigen toen ie met dit idee op de proppen kwam, maar dat terzijde.
Ferrari heeft in principe wel een punt. Als jij schilder bent en je verkoopt een schilderij waar jouw naam onderstaat, wil je ook niet dat de koper ervan zijn kleine neefje met een kwast erop loslaat en het later verkoopt als zijnde van jou.
Fabriccio zegt
PS : Ik snap de toon in het artikel dan ook niet helemaal
Joost zegt
Dat van de GTO is een heel ander verhaal, dat is een heel andere auto dan een ferrari… Hij is alleen gebaseerd erop. Deze Limo is verlengd, dus de lijnen van de auto zijn niet echt heel erg veranderd ofzo. Het lijkt er nog steeds op. Ferrari kan het gewoon niet hebben dat iemand anders met het briljante idee komt…
Jorden zegt
@ Joost Briljant idee???
Ik ben geen fan van de novitec ferrari creaties…
Maar die jongens maken er wel een sportwagen van! ( en hoe! :P )
Maar dit heeft natuurlijk niets meer te maken met een ferrari…
Image is schijnbaar iets kostbaars daar in maranello.
clijde zegt
Wat een miereneukerij van Ferrari. Als er geen problemen zijn dan worden ze wel gemaakt door de tifosi.
IksEm zegt
De veiling loopt nog 6 dagen, en de kentekens moeten er binnen 14 dagen af.
Ja dan is het toch zijn zorg niet meer? Hij kan hem binnen 6 dagen toch nog verkopen als Ferrari.
bakkerst zegt
er komen me net iets te veel vergelijkingen met tunerts voorbij,
tuning van een auto (categorie bumpers, spoilers, ophanging, wieltjes evt, performace) is heel iets anders dan de auto daadwerkelijk verbouwen. zoals alle ’tuners’ laten zien, bepaald de body niet zozeer de vorm of het uiterlijk van een auto, dat is te veranderen, maar alleen binnen de grenzen van de dragende constructie, en dáár zit em nu het probleem.
als je een auto door midden gaat zagen er iets mafs tussenzet, het geheel weer vastbout dan gaat geen enkele fabrikant aansprakelijkheid accepteren als er iets misgaat. dat is één van de redenen dat ze niet willen dat dit een ferrari genoemd wordt. ten tweede, zal het inderdaad een kwestie van image zijn. als iemand een VW kever body op zn ferrari schroeft is het toch ook geen ferrari? ze willen als premium merk niet geaccosieerd worden met dit soort raar geknutsel. en special coachbuilding alá vandenbrink en consorten, dat gaat IN OVERLEG of SAMENWERKING MET FERRARI! en een studie maken op basis van een ferrari is ook geen zonde, maar je mag het dan geen ferrari noemen en op eigen houtje in productie brengen of in circulatie, alsof het een officiële ferrari is..
zo moeilijk is dat allemaal toch niet!?
mattie zegt
Rare reactie van Ferrari. Het is gratis reclame, het is een degelijk verbouwde auto en geen sjonny wagen.
Ik had eigenlijk verwcht dat ze hem in productie gingen nemen. Het is volgens mij een goede concurrent van al die trage limousines.
papa zegt
Doet me een beetje denken aan een in Belgie wonende turk die geld had verdiend als aannemer en er een Testarossa van kocht (lang geleden) toen hij hem eenmaal vond hij hem toch wat duur en hij vroeg aan zn broer om er LPG in te bouwen… De broer kon geen ruimte vinden voor de gastank en contacteerde Ferrari Belgie die vervolgens Ferrari Italie inlichtte, waarop Ferrari beloot de auto terug te kopen van de turk. om het imago te beschermen…
Klassiekerrally zegt
Er rijdt hier een Honda rond met Ferrari stickers op de zijkant. Ik zal Ferrari daar ook even van op de hoogte brengen… *belt kliklijn*
Zeikerds!
mark2 zegt
Ik vind het ook niet mooi wat er met deze ferrari is gebeurd maar de eigenaar moet het zelf weten wat er met zijn auto gebeurd. Als het een hele zeldzame ferrari was geweest waar er nog maar een paar van zijn had ik ferrari gelijk gegeven. Maar ze moeten nu niet moeilijk gaan doen want ze willen zelf mischien een suv op de markt brengen en dat ziet er ook niet uit voor een sportwagenmerk als ferrari.
Aero zegt
Ja en als je tubi-style uitlaten eronder zet of een complete Hamann bodykit dat mag dan wel? Dan moeten ze zeker Hamann ook maar aanspreken, want dat zijn ook geen Ferrari’s meer… Vreemd verhaal dit.
Patrick zegt
OPGELET: een uiterst dringend bericht aan alle petjesdragers.
Gelieve de Ferrari stickers van uw Fiat of Alfa te verwijderen, alsook de Porsche stickers van elk VAG product.
Mr Zagato zegt
typisch ferrari
wij mogen alles maar een ander mag niks.
is altijd zo geweest zal altijd zo blijven
kortom wie een ferrari koopt wordt genaaid.
glenne zegt
vind ik aan de ene kant logisch, maar dan toch wel stom van ferrari, ik zou het zelfde zeggen het is geen echte ferrari meer in limo vorm maar waarom moet je dat logo eraf halen? er staat toch op de papieren ferrari 360 modena wat gaat ferrari dan zeggen? nee het is geen 360 modena?
SQB zegt
Leuke vraag, wanneer is het nog een Ferrari en wanneer niet? Is ook leuk als je een auto gaat restaureren.
Stel, je neemt een Ferrari 599 en zet daar een ander koetswerk op. Het oude koetswerk zet je op een ander onderstel. Is één van de twee nog een Ferrari? Welke dan?
Stel, je hebt een oude Ferrari. Je laat het rechter voorspatbord vervangen door een handgemaakt nieuw exemplaar — Michiel schijnt daar nog iemand voor te weten. Een maand later het linker. Daarna de achterspatborden, de motorkap, uiteindelijk alle onderdelen tot aan de sigarettenaansteker aan toe. Is het dan nog steeds een Ferrari? Is het dan nog steeds die oude Ferrari? Wat nu, als je de oude onderdelen niet weggegooid hebt, maar bewaard. Daar kan je dan ook weer een auto uit opbouwen. Welke is dan je oude Ferrari?
In de logica heet dat een “Schip van Theseus-paradox”. Het klinkt misschien wat theoretisch, maar is wel degelijk van belang in het dagelijks leven. Zo schijn je op een oud en dus wegenbelastingvrij Landrover chassis, een recentere en dus luxe en snelle Landrover te kunnen zetten. Is dat dan een oude, wegenbelastingvrije Landrover, of niet? En op ander gebied, Windows wordt geregistreerd op jouw computer. Als je daar dan ook alle onderdelen stukje bij beetje van vervangt, is het dan nog steeds jouw computer waar de Windows-registratie bij hoort?
Jochem zegt
(op moment van schijven nog 6 dagen)
Is dat niet een klein sch(r)ijffoutje? ;)
Jopie zegt
Bij zo’n eenmalige en overduidelijk overdreven verbouwing van een Ferrari moet Ferrari gewoon haar mond houden. Laat toch gaan, iedereen snapt dat dit geen supersportwagen meer is.
@SQB: bij jouw voorbeeld van een Landrover kom je terecht bij de wetgeving en de RDW. Daar is bepaald dat het gaat om het chassis. Ook oude kevers worden helemaal verbouwd tot nieuw en blijven belastingvrij. Maas in de wet, maar het gaat niet om grote aantallen.
Bij een Windows registratie ligt het weer iets anders. Daar heeft Microsoft regels voor opgesteld, maar die zijn zo complex dat niemand het begrijpt.
CasperH zegt
Hmm, ik snap het wel. Hoewel ik het jammer vind voor de eigenaar, zijn de gevolgen voor Ferrari groot als er iets gebeurt niet te overzien. Let wel: in de huidige tijd van internet is het natuurlijk maar wat grappig om die doorgeknikte Ferrari limo die je op weg naar je vriendinnetje tegenkomt, op je telefoontje te zetten en online te verspreiden.
Iedereen zal zeggen “haha, die Ferrari is slecht gebouwd” omdat er een Ferrari logo op zit. Natuurlijk, wij als autobloggers weten dat het anders zit, maar heel veel mensen zullen denken dat het gewoon een Ferrari is. En dat brengt Ferrari dan schade toe.
Wat betreft de wagens van de verschillende Sjeiks: die worden door Ferrari (of in hun opdracht) gebouwd en ze hebben dus controle over het eindproduct. In dit geval moet je maar afwachten of het ding goed gebouwd is, of dat een stel rednecks onderhuids 6 2cv chassis aan elkaar gelast hebben.
DaBlanco zegt
Nu kan ik vanuit esthetisch perspectief begrijpen dat men niet zo blij is met deze modificatie. Eerlijke gezegd vind ik de limousine echt über lelijk, past niet bij het ontwerp, maar dit terzijde.
De insteek van de heren/dames advocaten bij Ferrari suggereert dat Novitec, Hamann, Geiger en overige Tuning organisaties hun spullen kunnen inpakken. Zij zullen snel een bezoek ontvangen van Ferrari, trouwens ook Michiel van de Brink kan ook alles stopzetten.
Dat door Ferrari wordt afgedwongen dat men niets aan de Ferrari mag doen of de auto ten alle tijde beschikbaar moet zijn is mij niet bekend. Ik ken een redelijke groep van Ferrari eigenaren, waarbij ik nog niemand gehoord heb over een dergelijk contract.
Ik denk zelf dat men bij Ferrari niet zo tevreden is met deze modificatie, omdat de structurele eigenschappen niet meer gegarandeerd kunnen worden door Ferrari, maar deze auto wel als zodanig wordt herkend door het publiek en daarmee de bestuurder en passagiers. In een schadeclaim zou Ferrari verantwoordelijk gesteld kunnen worden, omdat het een Ferrari betreft. Dit zou een legitieme reden kunnen zijn voor Ferrari om de huidige eigenaar te dwingen tot het verwijderen van alle associaties met het merk Ferrari. De schade die een dergelijk claim zou kunnen hebben voor het imago en daarmee de continuïteit voor Ferrari kan de doorslag geven voor een dergelijke reactie.
Zelf zou ik dan ook denken dat Lamborghini, Porsche, Chevrolet en alle overige automerken ook allang actie hadden ondernomen om modificaties op hun auto’s tegen te gaan. Voor zover ik weet is daar nog nooit sprake van geweest, tenzij het om ongeautoriseerd commerciële uitbating gaat van de modificatie.
smokin zegt
Wat staat er in de EULA van een Ferrari?
Berbertje zegt
O hoe triest ben je dan ? HEEEL erg als je het mij vraagt! het is toch gewoon zijn eigendom en heel veel menesen hebben ferarri logo’s voor de gijn op hun auto ;)
Ralph zegt
Ik vind het een beetje kinderachtig van ferrari. Maar, het moeilijkste aan verbouwingen, tunningen, enz. zijn waar ligt de grens…
Bijvoorbeeld neem een motor van een mercedes, zet hem op een willekeurig chassis, en noem hem mercedes. Iedereen kan begrijpen dat dit niet mogelijk is. Maar net als het artikel ons al doet vertellen waar ligt de grens. Persoonlijk vind ik dat deze verbouwing goed geslaagt is daar niet van, maar ik vind wel dat het vergaat en kan enigzins wel begrijpen dat men het bij ferrari niet helemaal geweldig vind. Aleen weet ik niet wat het voor ferrari toevoegd als de rechtmatige eigenaar er alle logo´s enz af moet halen. Het blijft nog steeds een Ferrari. Ook zal iedereen hem herkennen als ferrari mede door de vorm.
Berto zegt
Ik vind t juist wel wat hebben. Een van de weinigen automerken met nog echte emotie. Ze beschermen echt hun eigen product. Weer eens wat anders dat alleen maar puur auto’s eruit rossen en voor de rest boeit het niet.
Patrick zegt
@Ralph: men neemt een seat motor, zet hem op een willekeurig chassis, en noemt hem audi, ja toch?
Jorden zegt
tjah…
kleding fabrikanten zijn toch ook niet blij met nep-artikelen???
tussen zijn en er op lijken is toch wel een verschil…
Ik denk dat ferrari deze auto het liefste naar de sloop ziet gaan!
Tombnolz zegt
Dat Ferrari moet kotsen van deze limo kan ik zeer zeker begrijpen, ‘k vind het ook misdadig. Maar eisen dat de eigenaar er de logo’s vanaf prutst is echt belachelijk, want waarom mag bvb. een Glickenhaus wel de naam Ferrari dragen? De volledige carrosserie is niet-Ferrari! Ik denk dat als je dat aanvoert voor de rechter, Ferrari echt geen gelijk meer kan halen.
IlCuoreSportivo zegt
Volledig terecht.
RubenBaeten zegt
Laat ze zich anders eerst eens bezighouden met alle Datsuns en Pontiac Fiero’s die er met hun logo’s rondrijden…
Monsoreto zegt
Als op je kenteken Ferrari 360 Modena staat, kan Ferrari hoog of laag springen. Het blijft een Ferrari.
Jay zegt
Hoe gaat dat eigelijk? Het kenteken is ook aan chassisnummer gekoppeld toch? En deze heeft toch een heel nieuw chassis? (carbon?)
Op welke manier wordt dat geregeld dan??
Patrick zegt
Jay, gelieve Nederland niet als norm te nemen voor de rest van de wereld.
Tomiseentijger zegt
ik ken me nog herinnneren dat van een aantal V6 middenmotor Pontiac Fiëro’s ook het een en ander aan ferrari (testarossa?) embleempjes is opgeplakt…
maargoed, dat zal wel niet zo erg zijn al zijn dat er 1000 en is dit er maar 1:)
japp zegt
ferrari = lelijk
limo = lelijk
past goed toch?.. ik vind t een echte ferrari :D
gr. japp :D
Jay zegt
Patrick, gelieve niet te veronderstellen dat dat voor iedereen net zo duidelijk is als nat water..
Snuggere..
loonie zegt
die krijgen nooit gelijk van de rechter, enkel om die kerel af te schrikken, laten zitten die stickers!!!
TweetyV6 zegt
Mercedes doet dat al jaren.
Kijk maar eens op een Carlsson of Brabus,
Wally zegt
Trek dan a.u.b. gelijk de labels van die Mansory, Novitec, EDO-Competition en Hamann gedrochten, die allemaal denken een Ferrari ‘nog mooier’ te kunnen maken. Gewoon afblijven van een ontwerp en specificaties. Ferrari mag deze jongens ook allemaal aanpakken.
Philip zegt
Zo belachelijk van Ferrari… :|
Dan mogen ze deze ook voor de rechter dagen vind ik:
Philip zegt
Derde ponging… (sorry hoor :oops:)
floryn zegt
ik vind dat het mag
ferrari mag bepalen wat bij het merk past en wat niet
deze creatie is zoiezo zmakeloos en onzinnig lelijk
750i zegt
Als ze “Sjonnie” in z’n uitgebouwde Opel Kadett GSI aanpakken ok!!
lincoln zegt
tja .. het is en blijft een merk voor/door tjenkers ..
maarja .. Ferarri is ook geen automerk .. het is gewoon een merk ..
niet geleidt door autoliefhebbers maar door accountants ..
bob zegt
groot gelijk, het is geen orginele ferrari meer! en die idioten die turbo’s op italiaanse volbloed’s monteren moeten het zelfde doen!
RenesisHP zegt
Is dit vreemd dan? Ferrari is altijd moeilijk en erg imagobeschermend geweest. Ferrari is natuurlijk geen Opel(joh, meen ik dat nou?) . Ferrari’s worden wereldwijd als kunst op wielen beschouwd, en het bedrijf is altijd al arrogant en neerbuigend geweest. Kijk maar naar het Lamborghini verhaal.
Dus mensen, hadden jullie anders verwacht?
M Freak zegt
In dat geval, zie hier de nieuwe Dacia Logan XXLimo! :P
InfinteNissan zegt
Ik hoef die limo niet, maar laat die ferrari sukkels maar lekker naar de rechter gaan. Ze hebben geen poot om op te staan.
Mardec zegt
Pff ferrari zet zich zeker niet in een beter boekje hiermee.
Dat ze hem dan zelf kopen een publiek verbranden ofzo.
Wat een zever is dit, dus als ik nieuwe banden onder mijn ferrari zou leggen kan ferrari het recht hebben mij te dwingen plaatjes eraf te halen.
Wat volgt, je moet een bepaalde uitstraling hebben om ermee te rijden..
Ik zou trots zijn als ik de eigenaar van Ferrari was dat mensen mijn merk kozen om zo een mooie creatie van te maken.
F*ck F*rrari
bramwillemse zegt
is uniek en origineel, waarom zou je dat verbieden? Ik vind veel dingen niet kunnen, maar dit vind ik vanwege de volstrekte originaliteit en goeie uitwerking best tof.
Typisch Ferrari om daar over te zeuren. Ik vind de auto’s van Ferrari over het algemeen erg mooi. Maar de leiding van het bedrijf heb ik een godsgruwelijke hekel aan. Die zuurpruimige hobbit Jean Todt en dan die gladde aal di montezemelo. Nee, die directie mag wel eens wat meer passie voor auto’s uitstralen, in plaats van hebberigheid naar geld.
DrumZ zegt
Denkt Ferrari nou echt dat ze dit juridisch voor elkaar kunnen krijgen? Grapjassen, die Italianen….
NLX zegt
Doe dan iets aan die kitcars, dit is tenminste een echte ferrari
Patrick zegt
NLX, je hebt gelijk, zullen we beginnen met Donkervoort?
classic red zegt
@NLX
Wanneer je in Italie met een nep Ferrari rondrijdt, wordt de auto in beslag genomen en mag je je voor de recher verantwoorden. Is al verschillende keren gebeurd.
Ganryu zegt
Als ik in mijn 10 jaar oude Ferrari een ongeluk krijg omdat de wielophanging is afgebroken, mag ik erop rekenen dat Ferrari mij financieel of materieel tegemoet komt?
Of moet ik dan wellicht ook een rechtszaak aanspannen ?
Mardec zegt
@ Ganryu
Geweldig :D
FERRARI POWER zegt
die logo’s gaan er mooi vanaf.ik begrijp het standpunt van ferrari en sta er zelf volledig mee achter.mensen die met deze project hebben meegedaan moesten zich schamen!!!een ferrari laat je in de staat hoe ze uit de fabriek komt.
Patrick zegt
Of nog beter, een Ferrari laat je gewoon in fabriek staan.
lincoln zegt
@FERARRI POWER .. helemaal mee eens ..
Ferarri is iets religieus ..
Ferarri is absolute heiligdom ..
alleen de boekhouders van Ferarri mogen bepalen wat je met je bezit doet ..
er zou eigenlijk een soort Ferarri-taliban moeten zijn die dit soort misstanden aanpakt ..
achtelijke aanhangers genoeg dacht ik zo ..
Miguel zegt
En al die Aixams of Ligiers waar een Mercedes, BMW, of zelfs Ferrari logo op hangt dan??
Jelle zegt
Ik hoop dat ze mijn buurman niet oppakken, die heeft namelijk 2 Ferrari schiltjes op de zijden van zijn bestelbus geplakt.
lincoln zegt
@Patrick .. zoveel plastic in 1 fabriek ??
dat word wel heel brandgevaarlijk .. hint .. hint ..
Mardec zegt
Pff, iedereen die hier pro Ferrari praat is hypocriet. 2 maal logisch nadenken.
Als je iets koopt wordt het van jouw, en je doet er juist mee wat je wil. Je hebt nooit een contract moeten tekenen dat je je ferrari in de originele staat laat.
Ferrari heeft juist zijn laatste beetje respect dat het van mij kreeg vernietigd.
GijsSpierings zegt
@ Mardec, +1
..En er zijn toch zoveel andere Ferrari limousine’s.. :?
Ototaal zegt
@bakkerst
Kijk dat zijn tenminste zinnige opmerkingen die ergens heen gaan en hout snijden.
Andere spoiler op de auto monteren of turbo monteren, daar zal en kan Ferrari nooit wat aan doen. Echter aanpassingen aan bijvoorbeeld de wielbasis van een auto, betekend dat je op het terrein van de typegoedkeuring/homologatie terecht komt. Whole Vehicle Type Approval.
Dergelijke aanpassingen vragen om goedkeuring/meewerking van de initiele fabrikant (eerste fase fabrikant). In dit geval staat Ferrari dus in haar volste recht om goedkeuring te weigeren. Een wielbasisverlenging heeft namelijk direct invloed op zaken als remgedrag en veiligheid, Ferrari moet daar dus wel achter willen staan. Indien zij die garantie niet willen geven dan betekend dat deze limo het merk dus ook niet meer mag dragen.
Merken als Koenig, Ruf en 9FF mogen ook geen logo’s voeren op ernstig verbouwde voertuigen.
De AutoBlog VanDenBrink GTO zal straks waarschijnlijk geen Ferrari plaatje op de motorkap hebben, tenzij Michiel natuurlijk ernstig goede banden heeft met de heren in Italië.
Patrick zegt
@Ototaal: deze auto is in de USA omgebouwd, en daar hanteren ze net iets andere regels dan hier.
T. zegt
et is met andere woorden niet mogelijk een ferrari te bezitten.
Want met je bezit doe je wat je wilt, het is de jouwe, dus verknip em als je wilt, verkocht is verkocht.
een ferrari blijft altijd bezit van de ferrari company.
nou, hierbij beslist;
ik wil nooit een ferrari.
SyriX zegt
Ik vind dat Ferrari helemaal gelijk heeft, het is allemaal mooi en aardig wat de beste man doet met zijn aankoop, maar het betekent niet dat ie het als een ‘Ferrari’ moet ‘verkopen’. Het is gewoon inbreuk op rechten, het is net als je koopt een dvd’tje met een bekende Holywoodfilm.. je monteert paar gedeeltes naar je hand en verkoopt het vervolgens onder zelfde naam.
SyriX zegt
@Mardec
Logisch nadenken.. precies, iets wat je koopt is van jouw en je mag er alles mee doen, maar dan moet je het niet gaan verkopen en de merknaam gebruiken voor je eigen winst.
Wally zegt
@lincoln
Ferarri?
niek zegt
@ FERRARI POWER
Ik mag aannemen dat jij zojuist 20 ferrari’s heb besteld om ze vacuum verpakt in een schuur te zetten om ze zo voor het nageslacht te conserveren?
Wat is het voor een communistische houding om te denken dat je het recht hebt te beslissen wat een ander met zijn eigendom doet?
bp zegt
en wat moet je dan doen met verzekering enzo ah ja ik wil mijn ferari verzekeren ma het is eigelijk geen ferarri omdat ferarre niet wil dat het een ferarri is
-edit: volgende keer spellingscorrector gebruiken aub-