Daags nadat nieuwe aanwinst Carlos Sainz voor het eerst op bezoek is geweest bij Ferrari in Maranello, voert het team de druk alvast wat op. Mick Schumacher moet in 2023 klaar zijn voor rode overalls.
Het is bekend dat het altijd gezellig is bij het Formule 1 team van Ferrari, zeker in de slechte dagen van de renstal. Team rood wint al een tijdje geen titels meer in de koningsklasse en dat wreekt zich op het werknemersbestand in de top van het team. Er zijn er al wat kleurrijke teambazen doorheen gejaagd de afgelopen jaren. Momenteel zwaait (voorlopig althans) de juist vrij kleurloze Mattia Binotto de scepter, voor zo lang als het duurt.
Strijd
Binotto genoot voor zijn aanstelling als teambaas kennelijk veel respect voor zijn technische kennis. Hij werd gezien als een brein dat Ferrari weer naar boven kon trekken. Naar verluidt kon de op het oog zo ingetogen Zwitser totaal niet overweg met Maurizio Arrivabene en heeft hij zelfs een soort ‘hij eruit of ik eruit’ ultimatum gesteld in Maranello. Mocht het allemaal waar zijn, dan heeft hij dat strijdje glorieus gewonnen. Maar de vraag is of de winst hem welgevalt. Tot nu toe is het alleen maar slechter gegaan met Ferrari onder zijn bewind. Misschien wel omdat technische kunde alleen niet voldoende is als leider van zo’n team. Een beetje puik zijn in people management is ook wel handig.
Schumacher bij Ferrari
Binotto laat nu andermaal zien dat hij misschien niet de allerbeste is op dat vlak. Gisteren nog was Carlos Sainz voor het eerst in de fabriek in Maranello, zoals te zien op bovenstaande foto. Vandaag echter vertelt Mattia doodleuk aan verzamelde media dat het uitgangspunt is dat Mick Schumacher in 2023 voor Ferrari rijdt. Lekker dan, voor Carlos en Charles:
Als ik kijk naar zijn verleden in de Formule 2 en de Formule 3, presteert hij [Mick] normaal gesproken het best tijdens het tweede seizoen, niet het eerste. Ik denk dat Mick – als ik kijk naar hoe hij zich heeft ontwikkeld – veel leert in het eerste seizoen en ontzettend sterk wordt in de tweede helft van het tweede seizoen. Daarom is het belangrijk dat hij twee seizoenen krijgt. De Ferrari Driver Academy is niet gecreëerd om Formule 1-coureurs op te voeden, maar om de volgende Ferrari-coureur op te voeden. Het is te vroeg om beslissingen te nemen, maar in principe is het uitgangspunt dat Mick in 2023 in het rood te zien zal zijn.
Mattia Binotto, heeft veel vertrouwen in Sainz en Leclerc
De druk staat dus vol op de ketel bij het nieuwe duo. Maar goed, zij weten natuurlijk ook: eerst nog maar eens moeten zien of Schumacher junior er beter in slaagt Mazepin van het vege lijf te houden dan Russische Insta-modellen…
ghini zegt
Beetje druk zetten is niet verkeerd. Daarnaast is het logisch dat ze graag zien dat een rijder uit hun eigen opleiding ook echt een stoeltje bij het team bemachtigd. Vettel deed het soms best aardig tov LeClerc terwijl Vettel een stuk mindere auto had. Ik ben iig wel benieuwd naar de onderlinge strijd bij Ferrari volgend jaar, hopelijk met gelijke autos.
sollie1984 zegt
@ghini: dat over mindere auto’s is zo’n onzin. Elk team doet haar best om beide wagens te laten scoren. De monteurs en iedereen in de fabriek zet zich daar voor de 100% in. Alleen mensen die in complottheorieën geloven denken dat zulke dingen ook daadwerkelijk gebeuren.
harrie zegt
Complot?
Geen motor is exact hetzelfde door productie toleranties, de ene motor heeft net een paar pk meer dan de ander op de testbank. Wie krijgt welke?
Sommige updates is nog maar 1 set van beschikbaar in een raceweekend. Wie krijgt hem?
Zijn gewoon keuzes die gemaakt worden in elk F1 team.
mwti zegt
@harrie: ik denk dat het op dit niveau niets uitmaakt. Zelfs bij productie-auto’s is het er nauwelijks meer.
sollie1984 zegt
@harrie: er zullen bij de productie altijd wel kleine verschillen zitten maar dat wordt niet bewust gedaan zoals sommige willen beweren. En tegenwoordig zijn de toleranties zo klein dat ze te verwaarlozen zijn. Feit is dat alle teams zich altijd inzetten om te scoren met beide wagens!
faalhaas zegt
@sollie1984: Interessant…. heel interessant..
mark997gt3 zegt
Laat Mick zich eerst maar eens bewijzen.
Het is overduidelijk geen natuurtalent als zijn vader of Max. Bij Ferrari moeten sowieso wat vaker hun verstand gebruiken, emotie is er al genoeg. Iedereen verlangt weer terug naar M. Schumacher tijden, maar die zijn helaas verleden tijd.
jack_abarth zegt
@mark997gt3:
Die tijden zijn er gewoon, enkel is dat Mercedes en Lewis.
De hoogtijdagen van Schumacher waren ook dramatisch saai om naar te kijken. Het enige wat het wel goedmaakte was het geluid van de wagens.
erikabarth zegt
Komt vast goed met de genen van zijn vader, maxi met de genen van een grintbakracer kan dan direct stoppen, die maakt geen schijn van kans.
rikus zegt
@erikabarth: #grapjeeeee
erikabarth zegt
@rikus
Inderdaad ;)
maarteno zegt
maakt mij niet uit dat men grapt over Joske, maar weet dat Albers vaker in de grindbak stond dan Jos…
Van Epschoten zegt
Mag hopen voor hem dat de kop niet over zijn banksaldo gaat.
kminne zegt
Lekker dan voor Sainz, op je eerste dag te horen krijgen dat je over twee jaar alweer kunt oprotten.