Ferrari houdt zich altijd netjes aan de F1 wet, dus hun motor is legaal. Ze denken naar verluidt echter dat de concurrentie sjoemelt.
2020 is geen topjaar voor Ferrari in de F1. Nadat de renstal vorig jaar Mercedes af en toe nog te vlug af was, is van die concurrentiepositie niks overgebleven. Ferrari staat momenteel slechts vijfde in het kampioenschap voor constructeurs. Het verloop van de races tot nu toe geeft niet aan dat daar per se snel verandering in komt.
Keihard op het rechte stuk
De schuldige voor deze vormcrisis wordt door sommigen misschien gevonden in Sebastian Vettel. Maar hoewel de Duitser misschien niet zijn sterkste periode kent in de sport, weten de echte kenners beter. Vorig jaar ging team rood immers extreem hard op de rechte stukken. Zo hard dat teams argwaan kregen en protest indienden op basis van vermeend vals spel. Dat liep uit op een onderzoek van de FIA en een klucht waarbij Ferrari niet publiekelijk aan de schandpaal is genageld, maar uiteindelijk wel wat dingetjes heeft moeten wijzigen.
Graftraag op het rechte stuk
Gek genoeg lopen de auto’s van team rood na die wijziging opeens een stuk minder hard. En niet alleen die van team rood trouwens, maar ook die van Haas F1 en Alfa Romeo. Na was met name Haas F1 vorig jaar ook al traag (in de races), maar dat werd vooral aan het chassis geweten dat banden opvrat. Dit jaar lijkt de Haas F1 een veel betere balans te hebben, maar door gebrek aan power mag dat niet baten. Vooral in de kwalificatie is het een schrijnend verhaal. De Alfa’s en Hazen zijn in Q1 steevast favoriet voor een vroege exit, terwijl het grote Ferrari vaker niet dan wel met twee auto’s Q3 haalt.
Kliks
F1 Journalist Marc Priestley suggereert nu dat Ferrari ervan overtuigd is dat zij zich dit jaar als enige netjes aan de regeltjes houden. Nou zou dat natuurlijk zomaar een losse flodder kunnen zijn van een journo op zoek naar kliks. Doch er zijn natuurlijk wel een paar saillante details die deze lezing enige geloofwaardigheid verlenen.
Snitches don’t get stitches
Ten eerste heeft Ferrari na het een-tweetje met de FIA grondige onderzoek van de FIA plechtig beloofd dat het de FIA zal helpen om de motoren in de sport legaal te houden. Je hebt een boef nodig om boeven te vangen, lijkt de gedachtengang. Het verhaal gaat dat Ferrari de FIA getipt heeft eens te kijken naar de ERS-units van de andere teams. Vergeet ook niet dat de F1 teams natuurlijk stiekem allemaal dingen van elkaar weten, bijvoorbeeld doordat werknemers overstappen van het ene naar het andere team.
Party Mode
Ten tweede gaat er op korte termijn daadwerkelijk iets veranderen. De ‘party mode’ die met name Mercedes zo effectief kan gebruiken in de kwalificatie wordt namelijk afgeschaft vanaf de Grand Prix in het Parco Nazionale di Monza. Het is echter niet simpelweg de party mode die afgeschaft wordt. In principe is het de bedoeling dat er sowieso maar één motorsetting gebruikt wordt het hele weekend, wat sjoemelen waarschijnlijk een stuk lastiger maakt. Wat denk jij, heeft Ferrari gelijk?
Henk zegt
Eensch, ze hebben alles al geprobeerd tenslotte
Sensoren voor de gek houden met een hogere spanning en meer benzine flow etc.
Nu gaan ze ‘braaf’ de FIA op valsspelers wijzen?
Richmond zegt
@Henk: als ze een akkoord hadden om elkaar niet te verraden en dat wel gebeurd, dan snap ik dat Ferrari wraak neemt. Zou ik ook doen.
Gulli zegt
Hahahahahahahahahahaha hahahaha hahahaha
O wacht, ze zijn serieus?
Hahahahahahahha ?
lekkerlinksrijden zegt
Grenzen zoeken doet ieder team, is altijd al zo geweest. Ferrari moet niet huilen maar aan het werk
Richmond zegt
@lekkerlinksrijden: dat deed Ferrari ook de grenzen opzoeken, maar anderen huilden en zijn gaan klagen. Nu doet Ferrari hetzelfde bij hen. De FIA moet al vermoedens hebben gehad, anders hadden ze Ferrari niet deze deal aangeboden.
grasvreter zegt
Regel: Je mag een x aantal liter brandstof per minuut ontbranden, en iedere auto moet een door de FIA ontwikkelde sensor hebben die dit controleert.
Ferrari: we verstoren de sensor zodat we meer brandstof kunnen verbruiken zonder dat de sensor dit in de gaten heeft.
Dat is geen grenzen opzoeken. Dat is valsspelen.
Richmond zegt
@grasvreter: Alle grote teams doen dingen die niet mogen, Ferrari is de enige die gepakt is.
lekkerlinksrijden zegt
@benja01: je moet uiteraard wel zorgen dat je niet wordt gesnapt
supertjeduc zegt
Ik denk dat de langzaamste per definitie het minst gerommeld hebben met de regels
Zou erg dom zijn want niet gelukt
Dus hoe verder naar voren hoe meer illegaal
Erik zegt
@supertjeduc:
Dus de Mercedes motor is niet illegaal, immers Williams rijdt achteraan..
chrisvis zegt
@supertjeduc: blijkbaar zou Honda (dus red Bull) het meeste profijt hebben van de zgn “party modus”… dus weet niet of u stelling echt standhoud…
pomoek zegt
Tja, waarschijnlijk wel. Het zou goed zijn zo snel mogelijk de nieuwe regels in te voeren. Dus niet in 2022 maar toch gewoon in 2021!
Richmond zegt
@pomoek: maar dat heeft geen invloed op de motor. Alleen op alles eromheen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ach, je speelt pas vals als je gepakt wordt, toch?
harrie zegt
‘how do i reach these keeds’
realhustler zegt
Er zijn altijd grijze gebieden. Een sensor storen is geen grijs gebied, dat is vals spelen. Stel er staat in de reglementen, je mag x kwh aan elektrisch vermogen van de MGU-K in de batterij opslaan. Misschien heeft een team iets gevonden om een paar kwh ergens anders op de slaan…. bv om het surplus van de MGU-K aan kwh niet in de batterij te drukken maar de turbo belachelijk hard opspoelen, dus feitelijk het naar de MGU-H te brengen.
Dan kan er uit zo’n onderzoek voortkomen dat er bij gezet wordt “en nergens anders”.
Als de FIA meer races wil moeten ze niet zo naar Mercedes kijken. Kijk liever waarom andere teams langzaam zijn. Bv in het geval van Williams is dat het gewicht. Auto’s lichter maken is vreselijk duur. Dus of verbied je het gebruik van bepaalde hele dure lichte materialen, of maak je bepaalde zware onderdelen standaard, zodat iedereen daar hetzelfde gewicht heeft, en de kosten dalen. Je moet niet Mercedes langzamer maken, je moet de rest van de teams sneller maken.
Dutchdriftking zegt
Tja, je kan het op z’n minst proberen toch? Extra controle in de keuken van de concurrentie kan nooit kwaad. Je weet nooit wat ze tegen komen tenslotte.
flyerbunch zegt
Er zal wel een kern van waarheid in zitten. Het is overduidelijk dat Ferrari gepakt is geweest vorig jaar met de hele deal achter gesloten deuren om een schandaal te vermijden. De uithaal naar Max (zei dat ze vals speelden) destijds van de grote Ferrari baas is dan ook extra pijnlijk! Dat ze nu kreupel zijn en hun keutel intrekken zal ze pijn doen dit en volgend jaar, maar reken er maar op dat ze met de nieuwe regels weeral creatief zullen zijn. Benieuwd wat de party mode ban zal opleveren!
mashell zegt
Er was een deal, maar geen echte veroordeling. Het bewijs voor en tegen was lastig te leveren. Ferrari was dan ook terecht verbolgen over de ongefundeerde beschuldiging van Max.
elemento zegt
@flyerbunch: eens… ze hebben lange tijd gesjoemeld. Motor was niet genoeg om mercedes af te troeven. Red bull had goeie chassis
arhanso zegt
Iets anders: Laat Vettel maar naar Red Bull komen. Dan kan hij nog even een paar jaar laten zien hoe goed hij is. Albon terug naar Alpha Tauri…
En laat Ferrari het lekker uitzoeken…
Dutchcarwizard zegt
Wat een naaiers zijn het ook