Als je als automerk een beetje milieuvriendelijk bezig wilt zijn, dan probeer je dat natuurlijk in al je activiteiten te laten doorschemeren. Voor het milieu, maar ook voor je imago. Des te vreemder is het dus dat we van Ferrari twee persberichten tegelijk ontvingen: eentje over hun ‘Formula Uomo’-project, waarbij de Italianen zich bezighouden met de milieuvriendelijkheid, energiebesparing en veiligheid van hun fabricageproces, en eentje over de eerste uitgave van het officiële Ferrari Magazine. Dat inderdaad op papier is gedrukt.
Er staan best leuke dingen in hoor, zoals Michael Schumacher die Luca di Montezemolo interviewt, maar ook weer de onvermijdelijke modetroep en andere nutteloze bijdragen. Want het moet natuurlijk wel ‘lifestyle’ zijn, dat Ferrari Magazine. Zeker als je weet dat je 250 euro mag neertellen voor een jaarabonnement.
De doorgewinterde (en daarmee zeer milieubewuste) Autoblogbezoeker weet natuurlijk allang dat het werkelijke milieuprobleem niet bij de uitlaatgassen van onze geliefde vierwielers ligt, maar bij al die magazines waar zoveel bomen voor gekapt moeten worden. De oplage van het Ferrari Magazine bedraagt 30.000 stuks en er zijn vier uitgaven per jaar, dus reken maar eens even uit hoeveel CO2-opzuigende plantjes daarvoor nodig zijn.
Beter hadden ze een gedeelte van hun uitstootnonsens opzij gezet, zodat er straks geen afgeknepen halve hybrides uit Maranello komen rollen. Maar ja, prioriteiten he.
Bert zegt
Beetje vergezocht zeg,
voor het meeste papier in Europa wordt voor elke boom minstens 1 of 2 bomen teruggeplant.
Zo is het internet ook zwaar vervuilend vanwege alle apparaten die nonstop aanstaan om dat te laten werken…and so on and so on….
Als ze nu ook nog milleuvriendelijke inkt gebruikt hebben,
hebben ze mijn zege, haha :)
Timo zegt
ever heard of FSC papier?
drukwerk hoeft niet bij voorbaat milieu-onvriendelijk te zijn hoor! ook kan er gedrukt worden met soja-inkten op 100% gerecycled papier etc.
veel papierleveranciers zijn op het moment ook druk doende met FSC papiersoorten, wat inhoudt dat er voor iedere gekapte boom eentje teruggeplaatst wordt.
grootste boosdoener voor het milieu en de kap van bossen is op dit moment de productie van Bio-ethanol! hele oerwouden worden gekapt om van die Olie-palmen te planten!
bleegh zegt
@ timo
en? deze palmen nemen toch ook co2 op…? oerbossen nemen bijna geen op, omdat deze nauwelijks meer groeien.
Robin zegt
Schrijf gewoon dat je een hekel aan ferrari hebt in plaats van te gaan lopen huilen om een magazine wat ze uitbrengen (net als ieder ander automerk).
marcel zegt
ja inderdaat wat een onzinnig artikel zeg heb je geen nuttiger nieuws te melden
Frasker zegt
@ robin
Dat is al gedaan:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/21/column-nu-ferrari-zuigt
Jimmie zegt
Het Autoblog server park draait op stroom van vervuilende kolencentrales… boehoe!!
Thomas zegt
haal aub die reclame van tussen de posts!!!!!!
Björn Borgmoer zegt
Zeg Autoblog, is het “midweekdipje” nou nog steeds niet voorbij? Het is wellicht lichtelijk hypocriet van Ferrari, maar je moet wel heel veel euro’s dokken voor dat magazine. En dat kan Ferrari weer in de ontwikkeling van schonere auto’s steken.
Dan zou ik de grote autofabrikanten nog veel hypocrieter vinden, met hun magazines.
autoblogger zegt
@Bjorn & Robin: wellicht was het in eerste instantie niet zo duidelijk, maar het persbericht over het Ferrari magazine kwam tegelijk met een melding over de milieubewuste keuzes van het Italiaanse merk. Een paar quotes:
The programme is divided into several different sections: working environment, layout of the Ferrari “village”, focus on safety, environmental awareness and energy saving, and employee and family services.
This emphasis on environmental awareness has also led to the extension of the green areas both inside and outside the company buildings. Thus far we have planted over 1,000 trees along the central boulevard named in honour of Enzo Ferrari and the streets that open off it and are named in honour of our various World Champions.
We will also soon be adding a series of shelters in which over 100 bikes will be parked for employees to use in moving around the campus.
Als dat soort dingen geschreven worden door Ferrari, dan mag je toch ook kritisch zijn over een magazine wat gemaakt wordt? Ga er namelijk maar van uit dat dit een fullcolor glossy dinges wordt, en dat er geen FSX papier wordt gebruikt…
Björn Borgmoer zegt
@ autobologger: hmm, I agree. Dat is inderdaad niet erg snugger van Ferrari. Over het tijdschrift ben ik eveneens kritisch, de objectiviteit zal wel ver te zoeken zijn (uitgaande van andere blaadjes zoals Audi Magazine en Fiat Actueel, blegh!). Leuk voor wanneer je propaganda wilt lezen, verder crap.
ace_dave zegt
@autoblogger: Glossy papier kan net zo goed FSC zijn. FSC staat voor een non-profit organisatie die goed bosbeheer controleerd. Oftewel: of je er een boompje voor terugplant. Wat voor papier jij maakt van dat eerste gekapte boompje zal hun een worst zijn.
Ten tweede is al dat milieugezeur zo ongelooflijk breed dat je je kont niet meer kunt draaien om een wind te laten of iemand begint al te mekkeren over de CO2 die daardoor uitgestoten wordt. Ferrari maakt in ieder geval een goede start met klimaatneutraal produceren. Ik denk dat dit specifieke geval zo’n administratief inspanningsprobleem is. Ter voorbeeld: Waarom krijgen vrouw en man 2 enveloppen van de belastingsdienst als dezelfde brieven ook wel in 1 enveloppe kunnen?
SNDR zegt
Je moet wat over hebben voor een magazine, als je ziet dat je dus EUR 62,50 per uitgave betaald. Is de kaft gemaakt van bladgoud oid?
kowalsk zegt
Foutje in de tekst:
‘Zeker als je weet dat je 250 euro mag neertellen jaarabonnement.’
moet zijn ‘…mag neertellen voor een jaarabonnement’.
Meer heb ik niet te zeggen :P
dekster zegt
Dat magazine zal vast vol met reclame staan over de Gaydar.
BaRa zegt
FSC-papier is alleen milieuvriendelijk in die zin dat de houtkap gecontroleerd is. Maar bij papierproductie heb je ook nog een karrevracht aan water nodig, en dat is niet meteen milieuvriendelijk te noemen.
9ff GT9 zegt
@dekster Ja… Het is voor jouw doelgroep geschreven ;)
Nee maar ff serieus: Dit kan echt niks boeie…