Ferrari-teambaas gooit het op een ‘meetafwijking’.
Iedereen zal het tafereel bij de brandstofpomp wel kennen: ‘hoeveel benzine heb ik nodig om thuis te komen?’ Je wil niet te weinig tanken en het risico lopen om op de weg ineens stil te staan, dus tank je maar nét iets te veel. Zeg 4,88 kilogram te veel. Zoals bekend had Ferrari zondag voor de race een soortgelijk probleem en werd Charles Leclerc betrapt op het hebben van, welja, 4,88 kg teveel brandstof.
Maar wat doe je als baas van een Formule 1-team wanneer je wordt betrapt op het overtreden van de regels? Precies, je doet alsof je neus bloedt. Voor de strafmaat werd uitgesproken, zei Mattia Binotto namelijk dat er sprake was van een ‘meetafwijking’.
“Wij geloven dat al onze metingen kloppen. Er is dus één meting die niet klopt”, zei de teambaas. Hij zegt het niet hardop, maar het lijkt alsof hij de schuld bij FIA neerlegt. Alsof zij niet kunnen meten. Misschien zijn Italiaanse en Franse kilo’s gewoon anders?
Mocht Ferrari inderdaad hebben valsgespeeld met de hoeveelheid benzine, dan zou het nogal lomp zijn. Ze moeten namelijk voor iedere race aangeven hoeveel kilogram brandstof ze per auto meenemen en kunnen voor de wedstrijd ook worden gecontroleerd. Binotto zelf zegt dat zijn auto’s ‘minstens’ tien keer zijn gecontroleerd dit jaar, waarbij er nooit eerder ‘afwijkingen’ zijn geconstateerd.
Hoe dan ook, de uitslag van de FIA is inmiddels bekend. Todt-en-co moet niks hebben van ‘afwijkingen’ en gaf Ferrari een boete van 50.000 euro. Dat zou een flinke verkeersboete zijn voor Jan Modaal, maar voor een team als Ferrari is het natuurlijk een minder groot financieel probleem.
De laatste paar maanden ligt Ferrari overigens al onder een vergrootglas, zo klaagde Red Bull in oktober over het brandstofsysteem van de Italiaanse renstal. Hiervoor zou de FIA Ferrari-onderdelen in beslag hebben genomen. Of hier ook ‘afwijkingen’ zijn geconstateerd is niet bekend.
Dutchcarwizard zegt
Gecalibreerd weegsysteem lijkt me. FIA moet doorpakken.
Dutchdriftking zegt
Het is een boete van niets. 5% extra brandstof kan flink voordeel opleveren!
mashell zegt
@dutchdriftking: het is nogal een flinke boete voor een administratief iets. Een reëel voordeel hebben ze er niet van kunnen halen.
Dutchdriftking zegt
@mashell: 5% extra brandstof is een enorm voordeel in de formule 1!
mashell zegt
@dutchdriftking: maar ze hebben hebben helemaal geen 5% extra brandstof gebruikt (gewoon binnen de 110 liter gebleven), ze hebben een fout getalletje op een papiertje ingevuld.
boriske zegt
@mashell: Ja maar ze willen gewoon bashen.
Dutchcarwizard zegt
@mashell: hoe weet jij dat?
mashell zegt
@baidu: in het eerdere artikel stond in de commentaren uitgelegd hoe het precies zit.
mpgc zegt
@mashell: ja, alleen een fout getalletje op een formulier ingevuld. Daarom is de straf ook zo laag. Dat getal wat wordt ingevuld is echter wel één van de factoren waar naar wordt gekeken door de FIA bij het beoordelen of er niet wordt gerotzooid met de fuel flow meter.. Geen bewijs dus dat Ferrari de motor (op sommige momenten) te veel benzine laat verbruiken (met hogere prestaties tot gevolg) maar mogelijk wel een manier om het manipuleren van de fuel flow meter te verdoezelen. Ferrari impliceerde in haar reactie op de straf overigens dat haar gegevens klopten en de FIA een fout had gemaakt bij het controleren van de hoeveelheid benzine (een vrij ingewikkelde methode waarbij de auto 3x gewogen wordt: met brandstof, daarna leeggepompt en vervolgens weer volgepompt. Wie gelijk heeft durf ik niet te zeggen ?
gelatobm zegt
@mashell: ze krijgen 1 miljoen euro per WK-punt. Als hij naast Bottas gestart was, hadden ze geen derde plaats bereikt en een paar miljoen euro minder binnen geharkt.
Boomer zegt
@gelatobm: Dus jij denkt dat Mercedes 739 miljoen krijgt van de FIA :’D.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Ik vraag me af hoeveel voordeel het oplevert. Je hoeft natuurlijk minder zuinig te rijden, maar dan slijten je banden ook sneller.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Je kan net even met wat meer marge een inhaalactie doen. En je kan juist banden sparen door iets langzamer door de bocht te gaan, en iets harder te accelereren.
Joerek zegt
@berlinetta: wat is dit nou voor onzin
917 Porsche + Audi zegt
50.000 euro boete voor Ferrari, Is net alsof wij een boete zouden oplopen en 50 cent moesten betalen, Belachelijke lage boete.
circlestorm69 zegt
Ferrari….488….te toevallig!
autodrome zegt
Dit stinkt … aan alle kanten …
gregorius zegt
Dit was wel weer heel toevallig: eerste een systeem waarmee ze op bepaalde momenten kunnen verdoezelen dat ze meer brandstof verbruiken en nu door de mand gevallen dat ze te veel brandstof meenemen. De vraag is natuurlijk: 5kg brandstof meer op 740kg leeggewicht + 100kg brandstof; dus 5kg bovenop 840kg aan het begin, en dus zeg 2.5kg meer halverwege (iets meer; want aan het begin heb je nets iets meer nodig); maakt dat superveel uit?
Anyway, de FIA heeft ze schuldig bevonden; want ze krijgen een boete. Echter, de boete is zo laag, dat het eigenlijk geen boete is. Wat zegt dat over de FIA? Voor 50k mag je 5kg meer benzine meesmokkelen?
basjaski zegt
@gregorius: een F1 team mag 110 kg benzine mee nemen, en Ferrari zat er onder met Leclerc. Dus er is niks illegaals aan, alleen een verkeerde meting op gegeven.
als ze 110.1 kg hadden meegenomen was ie gedisqualificeerd.
gregorius zegt
@basjaski: wacht; ze namen, inclusief die 4.8 kilogram verschil dus geeneens meer mee dan ze mochten verbruiken?
M.a.w. we zitten nu op moment in de F1 dat over een hele GP gemeten, het dus in simulaties sneller is om ene auto met zeg 5kg minder aan benzine te laten starten en waar men dan minder kan verbruiken tijdens de race?
caspart zegt
Blijft Italiano hè ??
ghost zegt
@caspart: idd dat temperament! Als ze heterdaad worden betrapt, gaan ze zich gedragen als van die onschuldige kleine kindjes die niks weten van het voorval en met allerlei kronkels het van zich af proberen te schuiven…
fmgarcia zegt
Die 5kg maakt echt minder uit dan voorheen denk ik. Kwestie van wel of niet poepen bijna.
drrossi zegt
Ze hadden natuurlijk wat donuts willen draaien na de overwinning !
brammetjedeb zegt
Nee, ze gaan zeggen dat ze fout zaten…. Italiaanse boefjes en Italiaanse wanorde. Heerlijk!!
alexr zegt
Het sg van benzine is veranderlijk… nog erger dan kwik…. dus volume (liters) zegt niks…
ghost zegt
@alexr: daarom dus kilogrammen.
Robert zegt
@alexr: het ‘soortelijk gewicht’ is inderdaad variabel, omdat het de verhouding tussen de massa en het volume weergeeft. En het volume is weer beïnvloedbaar door de temperatuur en de (lucht)druk. Mede daarom werd er door de FIA gesproken over een overschrijding van de massa. Da’s natuurkundig gezien namelijk wel een vaste waarde.